LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stomerijen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gebakje

Stomerijen

Ongelezen bericht door Gebakje »

Ik weet niet of er al een top-ic is met dit onderwerp, ik weet wel dat er een tijdje terug aandacht aan is besteed.

Ik vind het vreemd dat stomerijen zo veel "macht" hebben. Ze vergoeden bijna nooit schade, want ze rekken het net zo lang uit tot je een advocaat in de arm moet nemen, en vaak zijn de schade en kosten niet tegen elkaar in verhouding.

Ik loop nu al bijna 1 jaar te slepen tegen een stomerij zonder enig sucses. Wie kan mij verder helpen. De schade bedraagd €200,00 (euro), maar de kosten voor een advocaat liggen velen malen hoger. In dat opzicht (vind ik) vaalt het Nederlands recht systeem ook wel een beetje, je hebt wel gelijk, maar het is te duur om het te (be)halen.

Dan zijn er nog de geschillen-commissies, binnen 3 maanden na het voorval dient men zich al daar te melden. Als de stomerij pas na 6 maanden laat weten dat die optie bestaat, schied je daar niets mee op.

Ik heb wel in een wet-boek de volgende artiklen gevonden waar je misschien in een brief naar kunt verwijzen.
Deze zijn:

Bron:
Verzameling Nederlandse Wetgeving (VNW) 2002-2003, deel 2.
ISBN: 905458991-4

Burgelijk Wetboek Boek 6

art. 74
1. iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
2. Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijks is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar.

Art. 76
Maakt de schuldenaar bij de uitvoering van een verbintenis gebruik van van de hulp van andere personen, dan is hij voor hun gedragingen op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk.

Art. 87
1. voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, wordt de verbintenis omgezet in een tot vervangende schadevergoeding, wanneer de schuldenaar in verzuim is en de schuldeiser hem schriftelijk mededeelt dat hij schadevergoeding in plaats van nakoming vordert.
2. Geen omzetting vindt plaats, die door de tekortkoming, gezien haar ondergeschikte betekenis, niet wordt gerechtvaardigd.

Hopelijk hebben anderen hier iets aan.
Ik hoop dat er onder u mensen zijn die mij een eindje opweg kunnen helpen.

P.s.
Het is mogelijk dat deze text spelfouten bevat, ik heb Dyslectie.

Gebakje

Re: Stomerijen

Handige adressen:

Geschillencommissie Textiel
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

Branch Organisatie: Netex Secretariaat
Postbus 10
4090 GA Ophemert

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Informeer eens bij :[email protected] die vormt groepjes om de advocaatkosten te drukken!!

Gebakje

Danku wel, ik ga ze eens een mailtje sturen.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

U kunt uw klachten over stomerijen ook kwijt bij onze oproep:
http://forum.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=24282

Met vriendelijke groet,

TROS Radar internetredactie

Gebakje

Op dit moment licht de zaak bij de schillen Commissie Textiel-reinigging. Ik heb nog niets gehoord, maar zal u op de hoogte houden.

Gesloten