LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Cees Hoek

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Cees Hoek »

Zie net wat ik al aan gaf als wat met dieren te maken heeft is niet goed.Nu weer over die kalfjes (zie een paar stukken hoger.
Het is werkelijk te gek voor woorden dat hier door melk zo slecht zou zijn voor de mens. Hij/zij vind soja melk weer zo lekker Nou ieder z,n meug zou ik zeggen geef mij maar de echte melk van de koe waar ik sterk en gezond ben van geworden

Groetjes van Cees
o,ja ik ben wel voor dieren welzijn Dus zeer zeker niet voor de kistkalveren zoals werd aan gegeven hier boven.dus ga maar eens kijken op de boerderijen.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Koeien zorgen trouwens ook voor methaangas, dit is na koolstofdioxine de grootste boosdoener van het broeikaseffect!

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Gast

Geplaatst op 26 Apr 2005 18:53 door dannyS
In melk zit het eiwit caseïne, dit eiwit is heel moeilijk te verteren omdat het is gemaakt voor het viermagen stelsel van een kalf. Dit eiwit is NIET te vergelijken met eiwitten in vlees, zoals iemand hierboven beweerde.
En het voedingscentrum wordt ondersteunt door de overheid. De Nederlandse melkplas is een groot probleem voor de overheid, logisch dus dat zij graag zien op de website die zij financieren dat melk gezond is. Het voedingscentrum (in Den Haag Wink) is dus NIET objectief.
Ik zou overigens ook wel eens willen weten hoe de gezondheidsraad wordt gefinancieerd....
Naar boven
Caseïne (of kaasstof) is het belangrijkste eiwit in koemelk en ook het meest gebruikte melkeiwit in de voedselindustrie. De stof kan worden gewonnen door de melk aan te zuren. Caseïne bevat 21 aminozuren, is zeer voedzaam en arm aan vet en cholesterol. Deze stof wordt gebruikt in melkpoeder, flesvoeding, smeerkaas en in de farmaceutische industrie.
Naar de bovenkant van deze pagina
Eigenschappen
Caseïnesupplementen worden wel geadviseerd als opwekkend middel om er na een ziekte sneller weer bovenop te komen of als onderdeel van een dieet. Dergelijke supplementen bevatten meestal nog andere werkzame bestanddelen; kijk op de verpakking welke dat zijn. Op deze site zijn ook artikelen te vinden over de andere bestanddelen.


Bron:http://www.czmedicinfo.nl/%7Be325c181-b ... ed%7D.xml/

Hier nog een mooie link!
http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_ ... toseIN.htm

DannyS

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door DannyS »

Caseïne is gemaakt voor het viermagen stelsel! Wij kunnen caseïne nauwelijks verteren. Voor koeien is het inderdaad gezond, maar voor mensen niet.

Caseïne vormt een kleverige massa in onze darmen (veel slijm). Hierdoor is resorptie (van bijvoorbeeld ijzer) van de darm naar het bloed niet goed meer mogelijk. Je ziet dan ook heel vaak dat mensen die veel melk drinken, last hebben van ijzerarmoede.

Overigens wordt caseïne gebruikt als één van de hoofdproducten in lijm.
Als je besluit melk te blijven drinken, dan aviseer ik je om dat niet vlak voor of na een maaltijd te doen. Aangezien de voedingsstoffen in die maaltijd niet goed worden opgenomen (door het caseïne).

En op die eerste link die je gaf staat al meteen dat niet wetenschappelijk is aangetoond dat caseïne gezonde effecten heeft...

"Het melkeiwit caseïne is voor ons haast niet verteerbaar. In de maag stolt caseïne met de rest van de voeding, waardoor andere voedingsmiddelen slecht uiteen vallen, en in de darmen creëert caseïne slijm en blokkeert het de opname van andere voedingsstoffen"

Bron: http://www.fonteine.com/melk_ongezond.html

"Caseïne is een eiwitproduct in de koeienmelk die in de maag een moeilijk te verteren taaie massa vormt door stolling en die alleen geschikt is voor het vier-magen-spijsverteringsstelsel van de koe. Doordat deze massa blijft kleven aan de darmwand, verhindert het de resorptie van vele mineralen, ook in de dunne darm"

Bron: http://home.planet.nl/~beunk007/melk.html (een arts)

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

hallo , ik ben geen boer en toch vind ik het totaal niet bij Radar passen als men melk zo onder uit haalt. Het leek wel of er helemaal niets meer goed aan melk was.
Jammer Radar ik dacht dat jullie iedereen een kans zou willen geven ,maar helaas deze keer zitten jullie schromelijk fout.
gr emmie

Edjuh

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Edjuh »

Wat een gezeik altijd over wat goed en slecht voor je is.
Dat verschilt toch echt per persoon.

Er is maar 1 ding waar je aan dood gaat en dat is het leven zelf.

Roken? Zul je geen roker over horen.
Drank? Zul je geen drinker over horen.
Auto? Hoeveel gaan er per jaar dood in het verkeer?

Doen we de auto weg? Vliegen we niet meer?
Zullen we in de zomer nooit meer gezellig aan de BBQ zitten?

Mensen toch! Als je weet wat slecht voor je is, laat dat dan.
Sommigen zullen inderdaad allergisch zijn voor melk.
Anderen zijn dat weer voor zaken waar WEER anderen van kunnen genieten.

Het is allemaal ZO persoonlijk.
Leef lekker en doe waar je je prettig bij voelt.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Daarvoor vind ik twee Amerikaanse wetenschappers niet voldoende en ik vertrouw ook op Nederlandse onderzoekers...
Het zijn niet alleen deze 2 wetenschappers.
Kijk eens op www.pcrm.org of op http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding (vertaalde pcrm artikelen).

En kijk ook eens bij:
http://www.nealhendrickson.com/mcdougal ... omises.htm
http://www.drmcdougall.com/
En zoek eens naar Harvard Nurses Study
Hier staat er wat over:
http://www.afpafitness.com/articles/MilkCal2.htm
http://www.alanlam.demon.co.uk/dyk3.htm
http://www.acnehelp.org.uk/dairy.htm
http://www.notmilk.com/

lama1948

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door lama1948 »

Dit zijn overigens geen nieuwe onderzoeken. Ik weet dit al minstens 25 jaar. Ik drink ook nauwelijks melk en kan me volledig vinden in de stelling: het is niet normaal dat volwassenen (nog) melk drinken en dan ook nog van een ander dier. Dat melk gezond zou zijn is gewoon een van die vele bakerpraatjes die we massaal zijn gaan geloven. Gewoon ophouden met die rommel, of tenminste minimaliseren. Alleen het groot-kapitaal wordt er (indirect) beter van. (Boeren waren nog niet zo lang geleden ook grootkapitaal)

Robert van Weersch

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Robert van Weersch »

Deze info is mij ook al jaren bekend. Ik eet altijd door mijn gezond verstand te gebruiken. Dus met mate, gevarieerd, niet te veel vlees of vet, maar ook niet te weinig. Melk heb ik al 20 jaar geleden afgezworen. Als jongen van 11 vond ik het totaal onlogisch om als niet-baby nog melk te drinken, en dan ook nog van een ander beest.
Ik heb nog nooit wat gebroken, heb nog nooit een ziekenhuis van binnen gezien, en heb een tomeloze energie. Griep en verkoudheid zijn mij onbekend.

Mijn vriendin, vegetarier, heeft jarenlang ontzettend veel melk(producten) geconsumeerd. Ze lijdt aan atopisch eczeem, astma en allerhande allergieën. De dermatoloog kon niet meer helpen (alleen zeer ongezonde hormooncreme die nauwelijks meer hielp). Op mijn aanraden is ze vrijwel gestop met melkproducten. Alleen nog af en toe een toetje en een plakje kaas. Maar geen yoghurt of melk meer. Sinds dien is haar eczeem vrijwel verdwenen, heeft ze geen astma-aanvallen meer gehad, en kan ze zonder problemen omgaan met honden, katten en paarden (waar ze voorheen allergisch voor was).
Sinds kort eet ze Vales, dat "vegetarisch vlees" van Campina op basis van melkeiwit. De astma neemt weer toe en ze krijg weer eczeem. Reden om dus te stoppen met die rommel en weer over te stappen op soda-gebaseerde producten. Maar ook hier geldt: met mate. Want dat soort producten bevatten relatief erg veel eiwit waardoor het lichaam ook snel van slag kan raken. Eén keer in de twee dagen een stukje "vlees" is voldoende.

Voor meer info over de melk-maffia:
http://www.notmilk.com/

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben toch wel erg geschrokken van dit artikel, omdat we allemaal opgegroeid zijn met het idee dat melkproducten gezond zijn.

Als het nuttigen van melkproducten niet goed is, wat is dan het alternatief.

M. vr. groet
Cobie Drooger[/b]

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Er is geen alternatief, melk is niet ongezond en dit hele "onderzoek" is opgeklopte sensatiezucht.

Gooi een vaag onderzoek, wat vage professoren en een paar vage websites bij elkaar en voila ineens is melk slecht voor je.

Volgende week is het cola en de week erna krijg je ineens kanker van het gebruik van afwasmiddel of zo.

Sommige mensen zijn gevoelig voor melk(producten) dat is een feit, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen van toepassing is. Ik drink al jarenlang minimaal 1 liter melk per dag, heb nooit een ziekenhuis van binnen gezien, heb al mijn tanden en kiezen nog en heb een tomeloze energie.

Kortom, dit hele "onderzoek" komt op mij erg onrealistisch over en ik zal er dan ook zeker niemand op wijzen. Ik heb het er gisteren toevallig nog over gehad met een docent Voedingsleer op mijn opleiding en die had dezelfde mening als de mijne. Zijn letterlijke woorden "Elke week verzinnen ze wel weer iets nieuws om de kranten te halen of mysterieuze ziektes aan te wijden."

Trudy V

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Trudy V »

Is het niet zo dat met alles waar te voor staat slecht voor je is. Ik lust zelf geen melk maar ik denk dat als we zo doorgaan we dadelijk niets meer kunnen eten en drinken. In de familie is iemand met een veehouderij het zijn mensen met hart voor hun vak en heeft verder iemand ook maar weet van hoe moeilijk deze mensen het hebben. Ze mogen niet teveel mest hebben daar wordt de mest van de hobby dieren bij opgetelt wordt daar bij ons naar gekeken? En nu zou de melk weer slecht zijn. Wat is het volgende?

dionne

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door dionne »

Ik vind dat men nogal negatief reageert op de uitzending van Radar. Je leest veel 'vandaag is er dit, morgen is er dat', 'ze verzinnen van alles'. Maar het is juist toch heel erg goed dat er een discussie op gang komt? Melk drinken is een deel van onze cultuur, melk de witte motor, melk moet, melk is goed voor elk. Nou, misschien dus wel NIET!! Ik ben heel blij dat radar deze uitzending heeft gemaakt. De mythes rond melk. Ik drink melk vooral omdat ik DACHT dat het gezond is, maar zo zeker is dat dus niet. Als je erover gaat nadenken zit er ook echt wat in; mensen zijn de enige 'dieren' die na hun zuigelingentijd melk drinken. Het is niet iets natuurlijks. Daar komt bij dat je als mens de groeihormonen binnenkrijgt die zorgen dat een kalfje binnen een aantal maanden erg hard groeit. Niet echt noodzakelijk voor volwassen mensen. En misschien kan het zelfs wel kwaad! Dat is dus de discussie. En vergeet niet dat er erg veel vet in melk zit, niet goed voor je cholesterol. Calcium is wel belangrijk, maar daar kun je net zo goed een tabletje voor nemen! Ik stop in ieder geval met het drinken van grote hoeveelheden melk en ga over op het vruchtensap. Ik neem nu af en toe een stukje kaas omdat ik het lekker vind, maar ga geen melk en yoghurt eten omdat 'mijn lijf om zuivel schreeuwt'!!

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Er is geen alternatief
Hoezo geen alternatief? Er zijn genoeg betere bronnen voor calcium. En voor de andere stoffen ook nog.
Gooi een vaag onderzoek, wat vage professoren en een paar vage websites bij elkaar en voila ineens is melk slecht voor je.
Dan moet je wel die onderzoeken even lezen. Dat is geen vaag onderzoek, maar een wetenschappelijk onderzoek. Dat het een andere conclusie heeft dan jaren verteld wordt doet niet aan dat het geen waarheid kan zijn. Net zo goed als dat de onderzoeken die eerder zijn gehouden met 'melk is gezond' net zo goed verkeerde resultaten hebben gehad.
maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen van toepassing is
Dat hebben ze ook niet verklaard. Het is sowieso toch al vaak net als je er gevoelig voor bent. Maar ze kunnen moeilijk aangeven of je er gevoelig voor bent.
Misschien uit het van jouw nu niet in iets maar als jij straks de 50 gepasseerd bent krijg je bijvoorbeeld botontkalking, want vaak begint het dan pas. Botontkalking krijg je niet zomaar van de een op de andere dag.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

heeft verder iemand ook maar weet van hoe moeilijk deze mensen het hebben.
Ik weet dat de boeren last hebben van regeltjes en dat ze worden geacht goedkoper te leveren etc. Wat dus ook weer resulteert in minder dierenwelzijn.

naat

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door naat »

Volgens mij ging het niet persee om de melk die ze in amerika gebruiken , maar hebben ze gekeken naar landen waar veel of bijna geen melk word gedronken en dat bleek dat in de landen waar geen melk word gedronken, kanker ed veel minder of bijna niet voorkomen, dus ik denk dat de discussie over de samenstelling van melk in verschillende landen onzin is.
Ik denk ook idd dat melk misschien helemaal niet zo goed voor je is, want waarom zijn er anders zoveel mensen met koemelkallergie of intolerantie? Als ik alleen maar in mijn gezin kijk, heeft mijn man en 2 van mijn kinderen koemelkintolerantie, nu wweet ik wel dat het ook erfelijk bepaalt is, maar ik denk dat het niet voor niets is.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Kijk toch eens naar verschillende omstandigheden en leefgewoontes!!!

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Als er over groeihormonen in melk gesproken wordt dan zijn dat de natuurlijke groeihormonen die de moederkoe overdraagt aan het kalfje en niet zoals door enkele mensen gedacht wordt groeihormonen die de boer aan koeien geeft om de koe meer vlees te laten geven.

Moedermelk zit ook tjokvol met groeihormonen waar baby's snel van moeten gaan groeien.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Kijk toch eens naar verschillende omstandigheden en leefgewoontes!!!
Bij de onderzoeken zijn juist die omstandigheden goed gebruikt. Wat ik hoorde was dat die Cambell zowel in vs als in china mensen heeft gebruikt bij de studie met dezelfde voedingpatroon enzo. Dus de omstandigheden kan men als gelijk beschouwen.
In Radar was het jammer dat er niet meer verteld kon worden.

DannyS

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door DannyS »

Ja is inderdaad jammer, er is nog zoveel meer (grotere kans op ijzerarmoede als je veel melk drinkt). Jammer, maar ben sowieso blij dat het onderwerp ter sprake is gekomen, ik weet ook pas sinds 1 jaar dat melk ongezond is.

Gesloten