LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
G.van Vemde.

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door G.van Vemde. »

Hallo radar ?????
Ik ben het met commentaar van Just me eens wat betreft
jullie melk geleuter (25/4/05 21,48 uur)
Ik zit maandagavond om 20,25 voor de televisie om naar
radar te kijken, maar ik heb me rot zitten ergeren om het
feit dat bijna de hele uitzending aan dit gemelk werdt besteed.
Ik ben naar een ander programma overgestapt.
Kunnen jullie nou echt niet iets beters bedenken,in een land met zoveel
misstanden,of is bij jullie de lol van het programma er ook al af.
Hopende op beterschap Uwerzijds groet ik U .
G.v.V :evil:

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Het Voedingscentrum is een stichting die gesubsidieerd wordt door het ministerie van LNV en VWS. Er zijn geen banden met de industrie.
In andere landen is zo een voedingsinstelling gewoon onderdeel van de overheid. Hier betreft het een stichting, waar gewoon dus mensen in kunnen uit de industrie of opgericht kunnen zijn door de industrie etc.
Hoe weet je zo zeker dat er dan per definitie geen banden zijn? Alleen omdat ze gesubsidieerd worden door de overheid?

[email protected]

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door [email protected] »

:We zijn ermee opgegroeid he, melk moet......................
Overal zitten gifstoffen in maar over de dioxine in de lucht, die tijdens regenbuien ook in het gras belanden, wordt niets gezegd.
Waarom onderzoekt TNO de melk niet, zodat wij onze kinderen de juiste info mee kunnen geven over ons voedingspatroon. Kleine moeite toch?
15 jaar geleden hoorde ik van mijn huisarts dat melk tijdens het eten, het ijzer afbrak.
Wat gebeurd er met je gezondheid als je een glas Cola drinkt. Is ook niet gezond.
Maar het ongezondste is de lucht waarin we moeten ademen. Zet meer bossen en bomen om de lucht te zuiveren.
Veel gezondheid toegewenst van Red Spirit :roll:

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »



In andere landen is zo een voedingsinstelling gewoon onderdeel van de overheid. Hier betreft het een stichting, waar gewoon dus mensen in kunnen uit de industrie of opgericht kunnen zijn door de industrie etc.
Hoe weet je zo zeker dat er dan per definitie geen banden zijn? Alleen omdat ze gesubsidieerd worden door de overheid?
Buiten dat, de regering is ook niet neutraal de melkindustrie is één van de pijlers van de Nederlandse economie. Zij zien graag dat melk wordt gepromoot!

HavanA

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HavanA »

Ja Alex, dat zeg ik dus ook: EIGENLIJK geen omnivoor. We zijn het dus wel (zoals jij ijverig beaamt) want de mens als diersoort eet tegenwoordig nu eenmaal EN vlees EN plantaardig voedsel en dus zijn we omnivoor. Het ging in deze context (dat betekent: als je de rest ook goed leest) om de BOUW van de mens.

En inderdaad, wat een gemelk. Het gaat hier om grote "commerciele" belangen. Al zie ik er wel meer commercieel belang in als we dat gemelk in NL (of nog beter:EU) afschaffen. Door deze praktijken hebben we in dit "dichtbevolkte(?)" landje zoveel landbouwgrond en worden er voor iedere koe subsidies verstrekt (die u en ik moeten betalen!!) waarop een gemiddelde inwoner van de 3e wereld stinkjaloers is.

Wat mij betreft mogen ze dat dus wel afschaffen (al was het dan alleen maar omdat landbouw en veeteelt niet de toekomst heeft qua commercie) ware het niet dat de mens eenmaal ontzag heeft voor het geschreven woord. Op de site van het voedingscentrum blijven ze volhouden dat melk gezond is.... Snapt u nu bijvoorbeeld waarom alle shampoo's voor dagelijks gebruik zijn? PRECIES!: dan gebruikt u er meer van en dan verdienen ze er meer aan. Even verder kijken dan de neus lang is dus. Niet alles maar geloven wat er gezegd wordt.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Het ging in deze context (dat betekent: als je de rest ook goed leest) om de BOUW van de mens.
En ik heb het ook over bouw. Die bouw zegt dat wij omnivoren zijn. In ieder geval geen carnivorische omnivoren zoals de wolf of vos. Maar meer herbivorische omnivoren zoals chimpansees.
We zijn echter geen herbivoren, zoals de koe.

Buiten dat, de regering is ook niet neutraal de melkindustrie is één van de pijlers van de Nederlandse economie. Zij zien graag dat melk wordt gepromoot!
Dat is ook zo. Ik denk echter dat je met een overheidsinstelling meer transparantie kan afdwingen dan deze stichting. Ik kan natuurlijk ook een voedingsbureau oprichten en dan melk afraden. Krijg ik dan ook subsidie van de overheid?

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Dinsdag is ook de campagne van de NVV gestart tegen de melklobby.
Zie hieronder het persbericht


`Kalfjes schreeuwen om zuivel` - Veganisten starten campagne tegen melklobby

PERSBERICHT, 26 april 2005

Met het openstellen van de website www.zuiveloffline.nl maakt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) een start met een anti-zuivelcampagne. Op www.zuiveloffline.nl worden uitgebreid allerlei minder bekende, negatieve aspecten van het zuivelgebruik voor mens, dier en milieu belicht. Daarnaast worden er volop plantaardige alternatieven gegeven voor zuivel.

De NVV acht een anti-zuivelcampagne hard nodig. De met subsidie doordrenkte reclamecampagne van de zuivelindustrie tracht het publiek aan te zetten tot het nog vaker consumeren van zuivelproducten. Door deze jarenlange campagne associëren mensen melk onterecht met gezondheid. De invloed van zuivel op de gezondheid wordt door tal van doktoren en wetenschappers minder positief bevonden dan de zuivelindustrie het laat voorkomen. Op www.zuiveloffline.nl vindt men informatie over de ongezonde kanten van zuivelgebruik.

In Nederland is de grote afname van melkproducten direct te relateren aan de dieronvriendelijke mestkalverenindustrie. Kalfjes zijn `restproducten` van de melkindustrie. Vooral de mannelijke kalfjes eindigen in het vleescircuit of gaan op internationaal transport om elders vetgemest te worden. De NVV heeft hierover een speciale brochure ontwikkeld met de titel `Oude koeien bestaan niet`. Deze brochure is in te zien en te bestellen via de website www.zuiveloffline.nl.

`De enigen die daadwerkelijk zouden mogen ``schreeuwen om zuivel``, zoals dat in de pro-zuivelcampagne wordt genoemd, zijn de pasgeboren kalfjes, die op de melkveehouderijen standaard bij hun moeders worden weggehaald,` aldus Tatjana Visak, woordvoerster van de NVV. `Bovendien bestaan er voldoende plantaardige en gezondere alternatieven voor zuivelproducten, die tegenwoordig in bijna iedere supermarkt verkrijgbaar zijn.`

milkman

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door milkman »

Hallo samen Dat melk niet zo goed als ze ons doen geloven is ECHT waar dat weet ik zeker. We hebben twee kinderen 1 met een hartafwijking en een met Asta beide hadden toen ze klein waren een vrij streng dieet en nu moeten we nog steeds opletten maar Melk mocht toen niet en nu nog niet en ze hebben beide geen melk allergie (wat trouwens ook steeds meer voor komt onder de kinderen) melk was voor het ene kind met Astma een soort van middel om nog meer astma te krijgen tgv slijm wat geproduceerd wordt door melk VOLGENS de dokters en voedings deskundige van een Groot accademisch Ziekenhuis en melk voor de hartpatient maakte en maakt hem nog steeds ziek Griepjes verkouden en infecties vooral in de luchtwegen enz. en sinds we dit weten en ook andere mensen hebben gewezen op melk problemen zijn er al heel wat kinderen er beter van geworden (Dus voor ons is het duidelijk geen melk of zo min mogelijk) trouwens welk Zoogdier neemt na een tijd geboren te zijn geweest nog melk tot zich.... Geen een alleen tijdens zogen (moedermelk) daarna geen melk meer dus melk is onnatuurlijk om te gebruiken als Zoogdier en daat horen wij mensen ook toe

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is allemaal zwaar overtrokken onzin. Als je op deze manier gaat redeneren is alles ongezond voor je. Waar gaat de volgende Radar over? De slechte effecten van autorijden?

De mens is de enige die op volwassen leeftijd nog melk drinkt, so what? Misschien willen de beesten dat ook wel, maar ze krijgen gewoon niet meer als ze ouder worden.

Laat iedereen even lekker een andere hobby zoeken. Alle veganistische, militaristische clubjes kunnen meteen opgedoekt worden, die zien over al gevaar in en zuigen ondertussen de subsidie op.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

(Dus voor ons is het duidelijk geen melk of zo min mogelijk) trouwens welk Zoogdier neemt na een tijd geboren te zijn geweest nog melk tot zich.... Geen een alleen tijdens zogen (moedermelk) daarna geen melk meer dus melk is onnatuurlijk om te gebruiken als Zoogdier en daat horen wij mensen ook toe
Wat een kletsverhaal!! Je eet toch ook eieren! Is toevallig wel het huisje van een kuikentje-in-wording!! :?

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Subsidie?? ha ha ha

Subsidie betaald door de belasting betaler voor de promotie van zuivel is dacht ik iets van 20 miljoen euro, laat het 15 miljoen zijn.

De reclame campagne kost alleen al in 2,5 jaar 3 miljoen euro.



Subsidie Nederlandse vereniging voor veganisme euro 0,00

milkaway

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door milkaway »

Ik ben om. Geen melk meer voor mij. Ik ben zelfs kwaad dat ik jarenlang voor de gek gehouden ben, want zo voelt het. Moet je 'ns kijken wat ik allemaal aan zuivel binnen heb gekregen m'n hele leven, (meestal) onder het mom van gezond; melk, kaas, yoghurt, kwark, boter, slagroom, kookroom, koffiemelk etc. En ik was al minder vlees aan 't eten, o.a. nieuw product Valess geprobeerd, gemaakt van zuivel!!!
Ik kan makkelijk zonder die 2 glazen melk en bakje yoghurt per dag. Maar hoe regel ik dit bij mijn zoontje van een jaar? Heeft iemand goede tips? Hij drinkt nog zeker 2 a 3 flessen melk en een danoontje. Ik heb wat opgezocht over soja-melk, maar daar hoor je ook heel verschillende berichten over. Iemand goede ervaringen? Hoe zit het bv met geitenmelk, zelfde laken een pak???

HavanA

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HavanA »

Milkaway, volgens mij hoef je melk niet geheel te verbannen. Zoals ik al aabgaf kun je beter melk "als gewoonte" verbannen en zo af en toe gerust melkprodukten gebruiken als je daar zin in mocht hebben of er om andere reden niet omheen kan.

Ik doe dat al tijden met dierlijke produkten in het algemeen. Ik eet wel vlees maar zeker niet iedere dag. Ik gebruik wel eens melkprodukten maar wel weinig. Getuige mijn betoog over de bouw van de mens (tanden-kiezen-handen) over het meer naar herbivoor neigen (van ORIGINE dus, voor diegenen die wat moeite met lezen hebben :shock: ).

Dierlijke produkten zijn nu eenmaal een goede bron van hoogwaardige eiwitten met alle essentiele aminozuren en de vitamines en mineralen in dierlijke produkten zijn beter opneembaar dan die uit plantaardig voedsel. Dat is ook de reden dat veganisten geadviseerd wordt om extra vit. B12 te gebruiken bijvoorbeeld.

Op zich een goed voornemen om melk te bannen, Milkaway. Maar probeer er een balans in te vinden (tenzij je een lactose intolerantie hebt).

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

@milkaway:
Als je nog een slagroom vervanger zoekt: www.soyatoo.de :)
Erg lekker. Door mijn zusje bestemd als lekkerste slagroom ooit. Te verkrijgen iig bij natuurwinkel krits in a'dam.

Je mag geloof niet te vroeg beginnen met sojaproducten bij kinderen, omdat dat de kans vergroot op soja-allergie dacht ik. Tenminste dat zeggen dietisten geloof vaak. Hierover kan je beter informeren bij een dietist. Of even google gebruiken
Voor de melk kan je ook anders rijstemelk gebruiken en later dan sojamelk (vanaf een bepaalde leeftijd). Alpro heeft speciale sojamelk voor kinderen. Met extra calcium en vitaminen. Zorg dat het kind ook genoeg eten krijgt met calcium. Eet een kind van 1 niet al wat groente? Dan zorgen dat het calciumrijk is denk ik. Of van dat kindervoer. Heeft denk ook wel calcium in zich. Overigens is het beter als de borstvoeding lang doorgaat. 2 a 3 jaar stond ooit eens dat dat het beste was. Voor slimmere kinderen ;) Voor danoontje kan je gebruik maken van alpro dessert. Zie: www.alprosoja.nl Zijn ook toetjes.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Dat is ook de reden dat veganisten geadviseerd wordt om extra vit. B12 te gebruiken bijvoorbeeld.
Dat heeft niks te maken met opneembaarheid uit plantaardig materiaal. Er zit geen opneembaar b12 in planten. Het zit wel op planten, maar door onze hygiene (afwassen, bewerken etc van planten) gaat het weg.
Alle stoffen worden goed opgenomen. In dierlijk materiaal zit alleen soms een versie die sneller word opgenomen. Sneller betekent niet perse beter.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Een stukje text, maar op deze site kan je meer informatie vinden: http://anti-aging6.blogspot.com/


"Het komt ook nog van een diersoort dat zoveel groter is…Is dat de reden dat wij zo lang worden?

Wanneer jonge mensen een dieet consumeren met een hoog gehalte aan zuivelproducten, vlees en andere dierlijke producten (melkproducten, vlees en eieren vallen binnen dezelfde categorie) in verhouding tot de hoeveelheid plantaardige producten die worden geconsumeerd, wordt de groei gestimuleerd. We groeien als kinderen sneller en sneller. Groeien, hebben we altijd gedacht, is toch erg goed. Dat is niet zo.
Ik zal u één voorbeeld geven wat betreft vrouwen. Wanneer een vrouw zo snel als mogelijk groeit, wordt zij vroeg volwassen en bereikt zij eerder de vruchtbare leeftijd. We hebben dat in China gezien. We hebben hier aangetoond dat op het Chinese platteland de vruchtbare leeftijd bereikt wordt bij 17 jaar. Hiertegenover staat het westen waar de leeftijd ligt op 11 of 12 jaar. Ten tweede, op het platteland van China bereikt de vrouw het einde van haar vruchtbare periode, de overgang, 3 of 4 jaar eerder. Dus komt bij vrouwen op het platteland in China bijvoorbeeld borstkanker veel minder voor, de vruchtbaarheidsperiode is korter en het percentage oestrogeen in het bloed is slechts 50 tot 60 procent van wat het bij westerse vrouwen is.

Je vraagt je dus af waarom vrouwen in het westen eerder beginnen?

Dat is omdat we ze heel veel melk en dierlijke producten geven. Hiermee stimuleren we in werkelijkheid de groei. Dus belanden zij eerder in die periode van hun leven, de hoeveelheid oestrogeen is hoger en dit vertaalt zich weer naar een hoger risico op het krijgen van kanker."

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom open je hier een nieuwe topic over, terwijl er al tig topics over melk zijn en je dit stukje tekst ook al in een andere topic had geplaatst.
Beetje onzinnig, vind je ook niet.
Dit is gewoon een vorm van bewuste forumvervuiling.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Oeps, is dus wel een bestaande topic, maar dan nog is het forumvervuiling, doordat je het in meerdere topics plaatst.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Te gek voor woorden dat ik eigenlijk reageer.De hoeveelheid reacties over melk dat vermoedens bevestigd worden dat melk slecht zou zijn enz.Wat zijn we eigenlijk een eigenaardig volkje.Hoezo melk niet gezond?Hoezo onnatuurlijk?Het is toch weer eens duidelijk dat wij tegenwoordig met andere dingen bezig zijn dan gewoon te leven en te genieten van wat we hebben.Mensen die leven zullen ook kunnen beamen dat het niet zo onnatuurlijk is als het wel lijkt,het melk drinken.Simpel voorbeeld.Katten en honden,jong of oud.Als ze de kans krijgen zullen ze zeker elk druppeltje melk oplikken wat op hun weg komt.Maar dit geld volgens mij voor elk zoogdier.Om maar dicht bij huis te blijven,koeien moet je van de melk af wennen.Kijk maar goed naar de koeien in de wei.Als je naar koeien kijkt die eigenlijk nog geen koe zijn ,zul je zien dat er zijn die een beugeltje met tandjes in hun neus hebben.Dit gebeurt omdat deze bijna koeien nog wel eens een poging ondernemen om bij een andere koe nog melk te bemachtigen.Ook vogels die in de gelegenheid zijn hebben dit gedrag.Dat wij zelf melk drinken en niet intolerant zijn heeft een oorzaak die ver,ver,ver terug ligt in onze evolutie maar daar wil ik niet verder op ingaan.Daarbij ben ik zelf vroeger zwaar astma patient geweest.In mijn jeugd bijna wekelijks wel een dag geheel van de wereld vanwege de benauwdheid.2jaar verbleven in een astmacentrum.Nu ruim 30 jaar later nog steeds zuivel gebruiker zelden verkouden,in 25 jaar zijn de ziektedagen op 1 hand te tellen.Dus alstublieft praat me niet van melk is ongezond.Wat mij betreft ligt de oorzaak bij de mensen zelf.Te steriel leven en ongezond .Ons natuurlijke afweer systeem wordt door de steriliteit onvoldoende geprikkelt.Daar gaan we aan kapot.Mensen denk hier maar eens over na :lol: :P

Reinoud

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Reinoud »

In andere landen is zo een voedingsinstelling gewoon onderdeel van de overheid. Hier betreft het een stichting, waar gewoon dus mensen in kunnen uit de industrie of opgericht kunnen zijn door de industrie Hoe weet je zo zeker dat er dan per definitie geen banden zijn? Alleen omdat ze gesubsidieerd worden door de overheid?
Waarom vertrouw je een organisatie, die zegt onafhankelijk te zijn, niet?[/url][/quote]

Gesloten