LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] world of warcraft

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Uhm volgens mij heb je het niet goed gelezen:


HL2, NWN: Kleine servers beheert door spelers, niet door gamesfabrikant.
Geen extra kosten, onderhoud door gebruiker, maximaal 64 man per server.
Update op games niveau


FFXI, WoW, Eve, etc: mega-servers beheert door fabrikant.
Onderhouds kosten, update kosten. Duizenden spelers per server
Update vind plaats op games en server niveau

Heb je nu nog commentaar, raad ik je aan mijn eerste antwoord langzaam door te lezen.

jonnyboy

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Ik zei al dat Valve ook servers had, en ik snap niet waarom je me nou gewoon negeert eigenlijk. Ik zeg, Valve is ook geld kwijt aan server/patches/maps jij zegt mmorpg is veel meer geld kwijt omdat servers zo groot zijn. Ik vraag waarom je voor HL2 niks hoeft te betalen en jij zegt dat je voor mmorpgs veel meer moet betalen.

Mijn vraag is dus: Waarom hoef ik voor HL2 helemaal niks bijtebetalen en voor WoW 13 €? Ja ik weet dat servers duur zijn, maar ik weet ook dat Valve geld pompt in HL2!

Zijn MMORPG nou geldklopperrij of niet? Want als HL2 het zonder kan (géén extra kosten!), kan WoW het goedkoper denk je niet?

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Ik ben helaas niet erg bekend met HL2 (WEL met deel 1), maar ik weet dat de servers van HL2 minder intensief zijn dan die van Eve, Wow of FFXI. Dit omdat er maar 1 map hoeft te worden geladen, slecht 64 spelers worden geintegreerd en de meeste dingen in het spel statisch zijn. Bij de andere spellen draait niet de map, maar het gehele spel op de server en beinvloed de gamer de gamelayout en de situatie op de server. Hierdoor zijn deze servers veel groter en sterker en kunnen deze meer capaciteit aan. Deze server zijn vele malen duurder in gebruik en onderhoud dan andere games vandaar de kosten. De servers die Valve (HL2) gebruikt kunnen de capaciteit van bijvoorbeeld PlayOnline (FFXI) nooit van zijn leven aan.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.

Het is gewoon zo dat de MMORPGs meer capaciteit nodig hebben dan de MP games zoals HL2 en NWN, vandaar dat ze duurder zijn.

Servers HL2 > capaciteit is lager, minder kosten dus geen maandelijke kosten
Servers MMORPG > hoge capaciteit, meer kosten dus maandelijkse kosten.

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Lees nou even goed, ik snap best dat de servers voor mmorpgs veel duurder en groter zijn en dat ze MEER geld kosten.
Wat ik niet snap is dat er voor HL2 GEEN KOSTEN zijn. En voor MMORPG WEL (HOGE) KOSTEN zijn. Voor allebei wordt iets gedaan de een MEER de ander MINDER maar allebei de ontwikkelaars (valve, square enix) zijn nog steeds geld kwijt aan het spel terwijl ze het spel al af hebben. Toch hoef je voor HL2 helemaal NIKS te betalen en voor mmorpg heel veel.

Mijn stelling is: Als je voor HL2 niks hoeft te betalen, zouden mmorpg vast en zeker goedkoper kunnen (The Matrix: Online €17,- das geen kattepis).

Zelfs jij zegt dat dat waar is: Het is gewoon zo dat de MMORPGs meer capaciteit nodig hebben dan de MP games zoals HL2 en NWN, vandaar dat ze duurder zijn.
Duurder zijn, ze zijn niet duurder, ze kosten wat ipv dat ze gratis zijn!

En kom asjeblieft nu niet weer zeggen dat mmorpgs zware servers nodig hebben en HL2 maar hele lichte want dat ik snap ik wel :wink:

Incubus

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door Incubus »

- De extra online functionaliteit van Halflife 2 is veel kleiner van omvang en kost voor de uitgever zo goed als niets (zoals ook eerder aangegeven) omdat de servers gehost zijn door ONS en niet door de uitgever. Ze moeten hiervoor geen serverruimte betalen en kunnen dit dus kosteloos aanbieden. Ik besef dat je het spel ervaart als een online game maar is voornamelijk ontwikkeld door Valve voor zijn singleplayer ervaring met online deathmatch/ COOP etc. als een leuke extra.

- Patches en bugfixes worden al jarenlang naar gewoonte kosteloos aangeboden door de uitgevers van games, een spel moet bugvrij en deugdelijk functioneren, dat is het recht dat je hebt als klant.

- De extra content voor Halflife 2 (MODS) wordt ontwikkeld door zijn fanbase en kost de uitgever ook geen rooie duit. Eigenlijk is het zelfs extra reclame wat valve hierdoor krijgt.
Extra content daarentegen in de vorm van een complete uitbreiding (denk bijvoorbeeld aan Blue shift bij Halflife 1) wordt door Valve ofwel tegen betaling downloadbaar gesteld of is in een expansion pack game box in de winkel te verkrijgen. Moet je dus ook voor betalen.

- Blizzard heeft jarenlang gewerkt aan een omvangrijke wereld waarin geleefd en gequest kan worden en heeft hierbij een heel groot team in huis zitten. Deze jongens werken niet voor niets en wensen graag beloning voor hun geleverde (kunst)werk. De 44 euro voor het spelpakket is voor de inhoud en het geleverde werk.

- De servers die door Blizzard worden beheerd zijn immens van omvang (NPCs en monsters, Characterdatabase en items, gesloten instances en dergelijke zitten op aparte serverruimtes). Er is een flexibel team dat achter de schermen de kwaliteit van de vele DURE servers garanderen door deze constant life te houden en ook continue ingame support leveren in de vorm van GM's (game masters). Deze jongens werken uiteraard ook niet voor niets. Daarbij zijn er ook nog mensen die continue bezig zijn met bugfixes en het implementeren van volledig nieuwe spelinhoud om de continue groei van de wereld te garanderen. Dit moet uiteraard allemaal getest worden. We spreken dus niet alleen van PATCHES maar ook van complete UPGRADES die je krijgt voor het betalen van een vast maandbedrag. Het spel is daarbij dus nooit uitgespeeld.

CONCLUSIE:
wat krijg je dus voor 10,99 tot 12,99 euro per maand:

- kwalitatieve zekerheid dat de servers life gehouden worden door een team dat vaak ook 's nachts werkt voor je spelplezier te garanderen. het zorgt ervoor dat je met duizenden tegelijk in 1 wereld kan rondrennen en leven met een eigen heuse economie.

- Ingame ondersteuning in de vorm van personages in gewaden (de game masters).

- Regelmatige nieuwe spelinhoud idv van nieuwe werelddelen, nieuwe quests, nieuwe kerkers om te verkennen. Een beetje vergelijkbaar met expansion packs zoals uitgevers vaak in de winkel uitgeven tegen betaling.

- Je krijgt een spelervaring dat veel grootser en epischer is van omvang wat gewoonweg niet bereikt kan worden met kleinschaligere games zoals FPS games. Het zijn genres die gewoon niet met elkaar te vergelijken zijn.

Ik vind het idd de moeite waard om te betalen voor wat ik ervoor krijg. Het gevoel wat dit spel me geeft heb ik niet kunnen evenaren sinds Legend of Zelda Occarina of time. Ik speel zelf niets anders meer. Ik hoop nu dat je vraag beantwoord is waarom nu betaald moet worden. Het is gewoon een EPISCH verschil.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Dankjewel, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Ik heb toch allang gezegd dat online veel minder kosten zijn dan mmorpg's maar toch worden er wel degelijk kosten gemaakt. Er worden:

- Nieuwe maps gemaakt (ja, óók door Valve zelf)

- Nieuwe functies toegevoegd (stunstick enz.)

- Verbeteringen aangaande het spel (plaatsaanduidingen onder de map bijvoorbeeld)

- Verbeterde graphics (nieuwe kleren voor de ct's bijvoorbeeld)

Ik heb het nooit gehad over mods/bugs die gefixed worden, en heb ook nooit gezegd dat alle servers door Valve bezet zijn.

En zo zijn er nog een aantal (gratis) dingen die Valve voor de grote online community van Half-Life 2 doet. (iedere speler van HL2 is trouwens online omdat je zonder internetconnectie hem niet kan spelen)

Natuurlijk zijn die servers van mmorpg veel grootser en duurder maar wat Valve doet is ook niet niks. En mijn vraag is, waarom dat nou gratis is.

Dat je moet betalen voor expansion packs vind ik normaal. Maar over een jaar zou alle veranderingen die Valve gedaan zou hebben best in een expansion pack kunnen doen en ik heb die dus verkregen zonder daarvoor te betalen.

Ik vind het dus niet de moeite waard om ergens voor te betalen wat andere mensen voor de helft van de prijs zouden doen, HL2 gratis, mmorpg over de 10 euro...

Ik ga 10 euro betalen omdat het epischer is. Dat is gewoon een kwestie van smaak. De een vindt dit de moeite waard de ander dat. Ik vind met z'n achten een kamer binnenstormen en daar iedereen neerknallen leuk jij leuke spells oefenen of levels upgraden. Jij betaald er ruim 10 euro voor, ik niks.

Half-Life 2 gratis updates. Mmorpg dure grote updates, klopt volgens mij toch echt niet...

E-Plaza dude

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door E-Plaza dude »

eerst: Ik ben het volledig eens met Incubus.
note aan MithraMadness: ik heb bewust enkel pc-spellen opgenoemd omdat ik enkel die ken.


Johnny, johnny...

Dit is grotendeels herhaling (zucht) maar here it goes again.
Patches worden gratis verdeelt omdat spellen in theorie bugvrij moeten zijn, zoals al eerder vermeld is.

Het verschil in beide spellen is dat de patches voor HL2 vooral bedoelt zijn om netwerkproblemen of kleine bugs in het spel te verhelpen. De updates van bv. WoW zijn bedoelt om extra content toe te voegen. Het spel word dus elke maand groter en groter. Het is voor de maandelijkse content en het servergebruik dat je betaalt. De patches zijn sowieso gratis.

Bij HL2 gebeurt dit enkel door mappacks of eventuele expansion packs gemaakt door fans en een paar Valve medewerkers.
Servers op HL2 worden grotendeels gehost door clans, single users en een paar door de uitgever zelf(dit als extra promotie meestal). Terwijl de servers van MMORG's allemaal door de studio worden gehost. Dus zij staan ook in voor de kosten en die worden doorgerekend aan jouw. Zie het als een busabonnement.

Nu, als jij persé een maandelijks bedrag wil betalen voor HL2 voor je updates en servers, ik denk dat Valve je met plezier een rekeningnummer zal geven. Zo niet, dan zou ik toch wel content zijn met een gratis multiplayer optie van een singleplayer game.

I know I am...

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Ik kan hier nog wel op gaan reageren maar dan zeg ik toch steeds weer hetzelfde.

Ik heb het NIET over patches, ik heb het over UPDATES die het spel VERNIEUWEN, nieuwe maps, betere looks nieuwe wapens... Dat doet Valve GRATIS.
Ik heb NOOIT gezegd dat dat evenveel is als de mmorpg servers enz.
Wat ik WEL heb gezegd is dat ik van €0,- tot €13,- een GROOT verschil is.
Eigenlijk groeit dat per maand, eerste maand 0-13, tweede maand 0-26.
Terwijl het spel evengoed vernieuwd en verbeterd wordt.
In mindere mate en TOCH hoef ik niet in mindere mate te betalen.
Dus of Valve is verlies aan het draaien (bijna niemand koopt HL2 meer) en als ze geen verlies draaien. Moeten die mmorpg wel zo'n ongelooflijk grote winst maken dat ze wss wel dubbel zoveel servers kunnen draaien.
Waarom als HL2 voor niets kan, moeten mmorpgs zo ontzettend duur?

Gast

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door Gast »

Jonnyboy.... ofwel wil je het niet begrijpen, ofwel lees je niet alles, maar 1 ding is me duidelijk. Je weet duidelijk veel te weinig af van wat er in en achter de schermen van de World of Warcraft afspeelt. Ikzelf heb de valve spellen EN World of Warcraft in bezit en kan dan ook praten over beiden in een representatief en helder oogpunt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind beide spellen erg leuk om te spelen en geniet om verschillende redenen ervan. Maar laten we eventjes puur alles in cijfertjes zetten... al heb ik een vaag vermoeden dat je koppige houding ongewijzigd zal blijven wat ook je goed recht is.

De UPDATES waar je zo over schreeuwt dat ze gratis zijn in HL2 worden voor 97% door zijn eigen fanbase geschreven met de bijgeleverde level design software, dat is een trend dat al bestond bij de oude Doom spellen en Duke Nukem 3D. De fans stellen deze ter beschikking als download. De nieuwe wapens en dergelijke zijn met deze designer software erg easy om te maken, zelfs jij kan daarmee werken. In principe zijn fans dus zo enthousiast dat ze VOLLEDIG KOSTELOOS addons en complete levels maken waar Valve dus alle eer voor opstrijkt. Dit is, zoals ik eerder ook al zei, EXTRA RECLAME ,wat mensen die dit oppervlakkig bekijken, doet uitschemeren dat je meer spel voor je geld krijgt. Je hebt wel degelijk voor alles betaald wat Valve gemaakt heeft. De extra multiplayer mappen en levels die je download zijn NIET door valve maar door zijn fans gemaakt dus.

De manier waarop je World of Warcraft beschrijft, geeft een leek meer de indruk dat het niet erg veel verschilt van lineaire offline RPG's zoals Tales of Symphonia en consoorten. Het is meer dan alleen wat levellen en met 8 man een grot binnengaan. De mogelijkheden en spelkeuzes die je kan maken, zijn niet te evenaren in een single player spel, hoe goed je het ook programmeert aangezien de huidige AI technologie echt niet op het punt is dat deze een wereld vol levende wezens kan genereren. Ik gebruikte dus idd het woord episch niet om mijn enthousiasme over het spel naar voren te brengen maar vooral om duidelijk het verschil in grandeur tussen een FPS met wat extra MP opties in korte spelsessies en een MMORPG met een constante levende wereld uit te drukken.

Mijn tip naar jou is: verdiep je eerst in het materiaal zodat je op de hoogte ervan bent en kom dan nog eens verder discussiëren.

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Eindelijk een antwoord op mijn vraag, die updates waarover ik sprak zijn niet door Valve gemaakt maar door mede fans. (Die nieuwe wapens enz.)
Of ik dit moet geloven weet ik niet. Het lijkt een beetje op een zwak excuus , en dit zou zeker geen goede publiciteit zijn voor Valve. Maar, als die maps die 'Valve' maakt door andere spelers gemaakt worden zouden dan andere maps die niet door Valve uitgegeven worden ook zo mooi zijn? Rt zijn nou eenmaal weinig mappen die de kwaliteit halen bij Valve's officiele mappen, dat zou er toch op wijzen dat die maps/updates toch wél door Valve worden gemaakt?

Incubus

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door Incubus »

Die zijn zo mooi omdat dit gewoon aangepaste versies zijn van de originele bronsoftware. Bijvoorbeeld bestaande wapens zo aanpassen dat ze er uniek en nieuw uitzien, levels opgebouwd uit bestaande levels en de textures aanpassen zodat ze er uniek beginnen aanpassen. Het is bijna als je huis te verbouwen en een likje verf eroverheen te doen.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Jonnyboy, net zoals bij NWN word het merendeel gemaakt door fans.
Fans baseren nieuwe maps/items/outifts op bestaande zaken door de broncode aan te passen (doe ik zelf ook bij NWN).
Bij de MMORPGs gaat dit niet omdat de broncode niet wordt vrijgegeven voor aanpassingen. In veel gevallen zijn er programma's voor spellen zoals NWN of HL2 om zelf items te maken. Bij bv FFXI gaat dit niet.
Laatst gewijzigd door MithraMadness op 28 apr 2005 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door Gast »

jonny, nooit fanmade mappacks van bijvoorbeeld unreal tournament 2004 gedownload? de fanmade maps zijn duidelijk beter als de officiele maps van het spel.

Dit soort dingen geldt bijna altijd voor FPS spellen.

Noble

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door Noble »

Goed Johnny. Bekijken we het van jouw kant dan is er nog logica in het grote prijsverschil: beleid

Half Life 2 is een supertitel. Een van de best verkopende spellen. Aan dit spel wordt erg veel verdiend. Het is niet onwaarschijnlijk dat Valve de kosten van updates, nieuwe maps etc etc op laat wegen tegen een deel van de opbrengsten. Valve heeft goed een schatting kunnen maken naar wat het spel zou opbrengen en de kosten zijn ongetwijfeld ook bekend. Dan is het een simpel rekensommetje om te bekijken of er budget is om gratis te updaten etc. Wellicht zien zij het als service.

Ander verhaal is Blizzard. Als je de kosten van de servers in de winkelprijs laat doorwegen koopt niemand het spel (gemiddelde speler speelt bv 4 maanden a 13 euro -> ligt het spel voor 100 euro in de winkel). WoW is een spel wat voornamelijk voor de die-hards is. Ik weet niet of je je ooit in Blizzard verdiept hebt maar er zijn weinig game makers die zo trouw aan de fans zijn. Blizzard zal NOOIT een game rushen om een deadline te halen. Ik vertrouw Blizzard erop dat ze een eerlijke verhouding prijs / kosten voor Blizzard hebben. Blizzard berekend de kosten niet door in de prijs van 45euro, maar in de abonnementskosten en dat is logisch: de kosten voor de servers, updates etc zijn variabel. Flopt het spel gigantisch dan zijn de gigantische servers niet noodzakelijk en ben je blij dat je het spel niet voor meer dan 100 euro in de winkel hebt gelegd (dan naai je je fans). Blizzard kan zich nu volledig richten op de kwaliteit van het online-spelletje.

Overigens moet je ook niet vergeten dat HalfLife2 ook niet erg goedkoop was voor een PC spelletje: 60 euro. Kun je al 1 maand langer WoW-en

BTW: ik heb zelf geen van beiden spellen. Voor WoW heb ik bij lange na geen tijd om de 13 euro eruit te halen. De gemiddelde WoW speler weet meer dan goed waar ze aan begonnen zijn. Neem dat maar van mij aan. Degenen die de 13 euro ter discussie stellen moeten eigenlijk gewoon afwegen of die 13 euro ze waard is en anders niet zeuren. Waarschijnlijk heb je Warcraft 3 toch al gedownload en uitgespeeld.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Klopt MMORPGs zijn die-hard spellen. Ik speel FFXI nu zo'n beetje minimaal 20 uur in de week sinds bijna een jaar. (heb zijn een paar weken lang tijdens de vakans bijna non stop gespeeld)
Tevens speel je zo'n spel echt voor een lange tijd en draait zo'n spel om een echte wereld met economie en politiek.
Het spel loopt door en kan niet gereset worden om 'even een level overnieuw te doen' en blijf je constant bezig om jezelf te verbeteren.

E-Plaza dude

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door E-Plaza dude »

bedankt 'Gast'.

Kon het ni beter zeggen. Hopelijk heeft hij het nu eindelijk door.

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Wat zal ik hier op zeggen, het is een goed punt dat zeker. Maar, is Half-Life 2 veel meer verkocht dan World of Warcraft, jij zegt van wel, ik ga op onderzoek.

Ik heb even een top-10 lijstje gevonden van de meest verkochte spelen in Amerika op donderdag 30 December:

1. Roller Coaster Tycoon 3 - Atari
2. The Sims 2 - Electronic Arts
3. Zoo Tycoon 2 - Microsoft
4. Half-Life 2 - Vivendi Universal
5. Lord of the Rings: The Battle For Middle Earth - EA
6. World Of Warcraft - Vivendi Universal
7. The Sims 2 Special Edition - Electronic Arts
8. Zoo Tycoon: Complete Collection - Microsoft
9. Halo: Combat Evolved - Microsoft
10. World Poker Championship - Valusoft

(Bron: Gamer.nl)

En wat ziet mijn oog? Half-Life 2 staat maar twee plaatsen hoger dan World of Warcraft! Zo'n ontzettend groot verschil is het dus duidelijk niet! Erg veel die-hard spelers dus. Er zijn ook andere cijfers waarbij Half-Life 2 1.7 miljoen keer verkocht is en WoW 1.5, Bij HL2 zijn dan de downloads via Steam er niet bij geteld en bij WoW alleen de spelers nog. WoW krijgt dus echt wel veel meer geld binnen dan HL2 met de maandelijkse kosten (gemiddelde gamer speelt 4 maanden).

Het klopt dus niet dat jullie zeggeen dat Valve dit kan doen omdat het gewoon ontzettend veel meer verkocht is want WoW is óók érg veel verkocht!

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door MithraMadness »

Ik heb even een top-10 lijstje gevonden van de meest verkochte spelen in Amerika op donderdag 30 December:
Heb je ook nog recentere gegevens? Ik wil wel eens weten hoe de situatie nu is. Dit omdat de reclame campagne van HL2 groter was dan die van WoW. (sterker nog FFXI heeft geen reclame campagne in amerika en is min of meer binnengeslopen)

Al met al, ligt het verschil in wel/geen maandelijkse lasten in het type spel. Maar dit is reeds allemaal uitgelegd in bovenstaand forum.

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: world of warcraft

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Nee, maar die zullen niet erg veranderd zijn, die reclame campagne was rond December allang afgelopen hoor. En ik snap je tweede zin niet van FFXI daarbij zeg je dat het niet uitmaakt of je nou een reclame campagne heb of niet. Zoals ik al zei, het argument Half-Life 2 heeft veel meer verkocht dan WoW en heeft daardoor geen maandelijkse kosten is hierbij verklaard tot niet waar.

Gesloten