LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
chinopepito

eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door chinopepito »

Onlangs kreeg ik mijn Eneco rekening waaruit blijkt dat ik bijna € 3000 voor gas en elektriciteit moet nabetalen. Aan de telefoon werd mij door een medewerker van de Eneco medegedeeld dat mijn meterstand begin 2005 werd gecontroleerd. De laatste controle hiervoor vond in 1999 plaats. Alle meterstanden in de tussentijd (een periode van 6 jaar!) waren dus geschat. Ik vraag me nu af of de Eneco niet is verplicht om eens binnen de drie jaar de meterstanden te controleren.
Met vriendelijke Groeten
Jens

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

Moet je toch zelf opgeven?

Maar zo te horen heb je een aardige kwekerij staan :wink:

john38

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door john38 »

Vreemd verhaal, jij neemt toch elk jaar meterstanden op.
En bij verhuizing wordt door beide partijen standen opgenomen en ingestuurd.

Leg eens uit hoe dit kan gebeuren......

altijd weer die Nuon!

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door altijd weer die Nuon! »

Ik vraag me nu af of de Eneco niet is verplicht om eens binnen de drie jaar de meterstanden te controleren.
kijk eens op de site van de sgc
www.sgc.nl
Daar staat volgens mij een vergelijkbare zaak waarbij de commissie heeft geoordeeld dat van een energiebedrijf verwacht mag worden dat ze eens in de 3 jaar de meterstanden daadwerkelijk opnemen!

chinopepito

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door chinopepito »

we hebben de meterstanden gewoon niet doorgegeven. beetje lui wel. bedant voor de link naar de geschillen commissie. Het lijkt er uiteraard op dat het energie bedrijf verplicht de meterstanden om de 3 jaar moet controlleren.
Weet iemand daar meer over?

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

beetje lui wel
praat me er niet van!
Als je nou gewoon even doorklikt op de site van de sgc kom je op de volgende pagina:

http://www.sgc.nl/commissie.asp?commiss ... rtikel=133

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door topery »

wat een onderwerp......
Dus je wilt zeggen dat je de laatste 6 jaar niet op de hoogte was van het feit dat je voor de geleverde electriciteit moest betalen? Daarbij was je te lui om te reageren?
Omgerekend, 3000 euro over 6 jaar is gemiddeld 41 euro per maand, nou dan moet je wel in een kast wonen van 3 x 3 meter, want 90% betaalt meer dan dat.

Eigen schuld dikke bult en je mag blij zijn dat je er zo goedkoop vanaf komt. Mocht je er op grond van de 3 jaarlijkse controle alsnog beter uitkomen ben je een dief.

chinopepito

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door chinopepito »

Hallo, wat dan dief,
ik betaal wel sinds ik daar woon, dus sinds een jaar of 10 elke maand mijn eneco rekening. voor mijn klein huisje was dat alltijd rond de 100 euro. Het verbruik is in de afgelopen jaren niet verandert.

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

alleen al met inflatiecorrectie, zeg zo'n 3 procent, kom ik al op 135 euro per maand uit op dit moment!
Leeft wel in een heel beperkt wereldje als het je niet opgevallen is dat de prijzen wat gestegen zijn de laatste 10 jaar :twisted:

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

ze zijn het dan wel verplicht eens in de 3 jaar te doen.
maar als de bewoner er niet aanmeewerkt dan kunnen ze niks opnemen en word er geschat.
ze geen dwangmiddel om het huis binnen te komen om alsnog de meterstand op te nemen.
de bewoner zal op de hoogte gesteld worden dmv brief dat er geen medewerking is verleent om de standen alsnog op te nemen.
als je dit dan voor zo'n commisie voorlegt zul jij moeten bewijzen dat je geen brief gehad hebt.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door topery »

ik betaal wel sinds ik daar woon,
Sorry dan heb ik je bericht verkeerd gelezen :oops:

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

Zes jaar lang te beroerd zijn om de meterstanden door te geven en dan nog gaan klagen ook als de rekening komt. Hoezo bord voor je kop?

Ikkes22

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Ikkes22 »

Energiebedrijven zijn elke 3 jaar verplicht de meterstanden op te nemen, echter als de bewoner niet thuis is wordt er een kaartje achter gelaten. Gebeurd dat niet, dan wordt er een schatting gemaakt, dit is op de jaarafrekening na te kijken, dit wordt goed aangegeven! Het is en blijft de verantwoording van de bewoner zelf.

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

dit is op de jaarafrekening na te kijken, dit wordt goed aangegeven! Het is en blijft de verantwoording van de bewoner zelf.
Maar je weet, Ikkes, dat klanten daar vaak te bedonderd voor zijn. Het gas, water en licht komen toch wel 24 uur je huis binnen dus waarom zou je ook nog eens je rekeningen na moeten gaan kijken :evil:
Zou voor sommige mensen beter zijn om de oude munt automaten weer in ere te herstellen zodat ze gedwongen worden bewust met energie bezig te zijn :idea:

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

wat vinden jullie dan van deze uitspraak van de Geschillencommissie Openbare Nutsberijven:
'Energiebedrijf moet meter tenminste iedere drie jaar opnemen
Als een consument niet zelf de meterstanden doorgeeft, mag de ondernemer gedurende maximaal twee jaar schattingen van het energieverbruik maken. Dat betekent dat van de ondernemer mag worden verwacht dat hij tenminste eens in de drie jaar de daadwerkelijke meterstanden opneemt. Laat de ondernemer dat na dan komt dat voor zijn risico. Tenzij vanzelfsprekend de consument opname onmogelijk maakt.'
in zijn geheel te lezen op
http://www.sgc.nl/commissie.asp?commiss ... rtikel=729

ikke67

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door ikke67 »

hoi, en wat nu als je zoals ons wel steeds braaf de meterstanden door hebt gegeven?
en dan alsnog een gigantische narekening krijgt?
van jaren geschatte standen volgens eneco?
we moesten ineens bijna 800 euro extra betalen
wij een protestbrief gestuurd
maar toen kwamen ze dus ook met een zwamverhaal dat het geschatte standen waren.
toen wij vroegen wat ze dan met de kaartjes hadden gedaan waarop wij braaf de standen genoteerd hadden,
zeiden ze dat ze die weg gegooid hadden.
ik werd erg kwaad maar kreeg ondanks diverse telefoontjes van mijn kant en totaal geen enkele reactie op onze protestbrief een monteur op onze stoep,
die ons af wilde sluiten.
gelukkig was die man erg redelijk en heb hem het verhaal uit gelegd.
toen gaf hij ons nog een paar dagen om te betalen.
maar het voelt kl*te dat je er niks tegen in kan brengen als leek zijnde trek je altijd aan het kortste end.Het klopte gewoon niet, maar we wisten niet wat we moesten doen om niet te hoeven betalen.
het is wel typisch dat mijn vriend dus een bedrijfje uit huis is begonnen, maar daarvoor hebben we geen extra energie nodig, want hij werkt buitenhuis, gaat elke dag met zijn auto op stap.Eneco heeft dus bij de kamer van koophandel gezien dat mijn vriend een eigen bedrijfje heeft, en ineens stond er bijd e rekening een aanhef: beste ondernemer.sinds dien hebben wij dus torenhoge rekeningen, denken ze dat ze dan meer kunnen plukken ofzo?
want we zijn gewoon nog steeds een gezin in een rijtjeshuis, met niet meer verbruik dan eerst.
ik voel me zo genaaid! :oops: sorry

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door JustMe »

Zakelijk of particuliere tarieven maakt niks uit, het enige verschil is dat je andere documentatie krijgt thuis gestuurd. Particuliere klanten krijgen de thuis in Energie, en zakelijke klanten de Onderneem. De aanbiedingen willen wel eens verschillen. Particulier klanten kunnen airmiles sparen dat kunnen zakelijke klanten niet. Als je toch liever particulier in het systeem wilt staan (voor bijvb de airmiles) kun je contact opnemen met de klantendesk zakelijk dan muteren ze je contract naar particulier

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

Indien je besluit geen meterstanden door tegeven aan het energiebedrif en je wilt ook niet meewerken om toegang tot de meter(s) te geven dan verplicht je het energiebedrijf om tot afsluiting over te gaan. Het is een keus die je zelf moet nemen. Je kunt 2 jaren lang voor een laag maandbedrag energie afnemen, maar dat betekent dat je in het derde jaar (en met de dan geldende prijzen) wordt afgerekend.

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

maar toen kwamen ze dus ook met een zwamverhaal dat het geschatte standen waren
Als dit inderdaad zo is dan heb je zelf je rekeningen nooit goed nagekeken en heb je jezelf genaaid (kan ook lekker zijn natuurlijk)
Mocht dit niet zo zijn dan misschien een klachtje bij de geschillencommissie misschien?
www.sgc.nl

Gast

Re: eneco nabetalen voor afgelopen 6 jaar

Ongelezen bericht door Gast »

dit is op de jaarafrekening na te kijken, dit wordt goed aangegeven! Het is en blijft de verantwoording van de bewoner zelf.

Jaaa, sinds de nieuwe jaarafrekening van dit jaar :!:
Voor die tijd werd het zelfs niet vermeld

Gesloten