LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Chris G »

Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Door Eric de Bie

Binnen drie maanden heeft Wim Duisenberg een compromis bereikt in de slepende aandelenlease-affaire, maar een nieuwe carrière als bemiddelaar ziet de oud-bankpresident niet zitten. ‘Nee, dank u. Dit was eens en nooit meer.’

Voor Wim Duisenberg zit de Dexiaklus erop. Na de persconferentie in Amsterdam vertrok hij naar zijn buitenhuis in Frankrijk. Om daar verder te genieten van zijn pensioen.

Was het zo zwaar?

‘Het was zeker geen makkelijk dossier. Zeer technisch, mag ik wel zeggen. Toen ik enkele maanden geleden door president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank werd gevraagd om in het conflict te bemiddelen, heb ik na bestudering van het dossier eerst ‘nee’ gezegd. Ik vond het veel te moeilijk en de standpunten van de partijen lagen te ver uit elkaar. Er is sprake van 250 producten, die bijna allemaal hun eigen regels hebben.’

Waardoor bent u uiteindelijk toch van gedachten veranderd? ‘Nout Wellink heeft mij duidelijk gemaakt dat ik de aangewezen persoon was. In de tijd dat dit allemaal begon te spelen, had ik Nederland namelijk al verlaten. Ik kon daardoor als volstrekt neutrale tussenpersoon optreden. Maar wat mij echt over de streep heeft getrokken, was het publieke belang om deze zaak zo snel mogelijk uit de wereld te helpen. Mensen die deze producten hebben aangeschaft, kennen al te lang onzekerheid. Daarnaast schaadt de hele affaire de Nederlandse financiële markt.’

De bemiddelingspoging van voormalig Nationale Ombudsman Marten Oosting liep vorig jaar zomer op niets uit. Waarom bent u wel geslaagd?

‘Dat komt vooral doordat ik een meer neutrale rol kon spelen. De poging van de heer Oosting was door de politiek gestuurd.’

U heeft alleen met de Stichtingen Leaseverlies en Eegalease, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters gesproken. Dat heeft kwaad bloed gezet bij andere belangengroepen en advocaten van beleggers.

‘Een bemiddelingspoging verzandt snel in een uitzichtloze missie als er tientallen partijen om de tafel zitten. De stichtingen hebben meer dan 100.000 leden en van de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters mag je toch ook verwachten dat ze veel mensen vertegenwoordigen. De regeling die er nu ligt, is echter bedoeld voor iedere koper van een aandelenleaseproduct die zich op de een of andere manier gedupeerd voelt. Ik hoop van harte dat andere aanbieders als Aegon en Fortis en die mensen die daar producten hebben gekocht, zich aansluiten bij deze regeling.’

Dexia heeft in zijn persbericht nadrukkelijk vermeld dat het accepteren van het voorstel geen schuldbekentenis inhoudt. Wie heeft er volgens u schuld aan de hele affaire?

Dat is een simpele vraag met een complex antwoord. Voor mij is het moeilijk een schuldige aan te wijzen. Het is in feite begonnen bij de bank Labouchere, die eerst door Aegon en later door Dexia is overgenomen. Daarbij verhuisden ook alle verplichtingen, maar iedere belegger hoort ook te weten dat er aan beleggen risico’s zitten. En als de beurs niet was ingestort, hadden we nu niet met de gebakken peren gezeten.“

Copyright © 2005 De Twentsche Courant Tubantia - alle rechten voorbehouden

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door ad snoeren »

De regeling die er nu ligt, is echter bedoeld voor iedere koper van een aandelenleaseproduct die zich op de een of andere manier gedupeerd voelt. Ik hoop van harte dat andere aanbieders als Aegon en Fortis en die mensen die daar producten hebben gekocht, zich aansluiten bij deze regeling.’
Dit zegt Duisenberg. Dat is dus totaal iets anders als hoe Bruneel dat ziet.
Hoezo schikkings voorstel geslaagd :?: :evil:

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door impact »

Wat een gezeik van die Duisenberg. Wil hij ons als gedupeerden nu werkelijk voorspiegelen dat hij zelf gelooft dat dit schikkingsvoorstel de naam van "schikking" mag dragen?

Zowel Dexia en Duisenberg als Leaseverlies zijn ronduit beledigend naar ons toe: ze verdenken ons ervan zo weinig intelligentie te bezitten, dat we hun diefstal-schikking wel als zoete koek zouden slikken.

Vooral dat bleke geinponum van Leaseverlies naast de ratterig uitziende Bruneel gisteravond gaven hopelijk voor een massa gedupeerden de doorslag om N E E te zeggen tegen het verenigde tuig dat hun zakken over onze ruggen denken te vullen.

Bruneel, met de echte vechters onder ons valt niet te schikken en niet WIJ maar Dexia gaat bloeden als de rechters RECHT gaan spreken!

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

‘Een bemiddelingspoging verzandt snel in een uitzichtloze missie als er tientallen partijen om de tafel zitten. De stichtingen hebben meer dan 100.000 leden en van de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters mag je toch ook verwachten dat ze veel mensen vertegenwoordigen. De regeling die er nu ligt, is echter bedoeld voor iedere koper van een aandelenleaseproduct die zich op de een of andere manier gedupeerd voelt. Ik hoop van harte dat andere aanbieders als Aegon en Fortis en die mensen die daar producten hebben gekocht, zich aansluiten bij deze regeling.’
Best wel interessant, omdat blijkbaar niet bij alle produkten van alle aanbieders een restschuld resteert.

Vanuit dat standpunt gezien heeft meneer Duisenberg in algemene zin wel gelijk. Niemand hoeft zich aan dit advies te houden natuurlijk.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door aert0001 »

Geslaagde schikking?

neen hoor echt niet, een wanhoopsdaad dat wel, pas toen Dhr. Duisenberg met de handen ten hemel de kamer uitliep en riep dat als hij terug was moet er IETS zijn anders geeft hij de opdracht gewoon terug, pas toen zijn ze met dit bodje gekomen.
En dhr Duisenberg? gelukkig als een kind met een zak knikkers, gelijk aan de pers mededelen en naar huis, weg van Dexia, weg van D.B.
terug naar de rust van zijn oude dag, doodmoe,

Ton

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Willems »

En als de beurs niet was ingestort, hadden we nu niet met de gebakken peren gezeten.“

De beurs was inderdaad ingestort, omdat hij en Zalm niet voor een vangnet had gezorgd bij de introductie van de Euro om de abrupte overtollige geldhoeveelheid, die vrij kwam als gevolg van het wegvallen van vreemdgeld en al de reserves die ermee gemoeid waren. Toen zij zich realiseren dat de kern inflatie rood stond en leunde tegen 0.5% aan, was het bijna te laat. Mede dankzij de zwendel met het WVD als INLEVER mechanisme werd de geldhoeveelheid in omloop teruggedrongen, echter ten nadele van de gezin spaarders die gemanipuleerd waren. De echte institutionele beleggers, dat waren henzelf, waren getipt en bleven weg, zodat de gezinnen alleen ondergingen. Dankzij deze zwendel dat meerdere bedrijven niet verdampten en dat het Nederlands Bedrijfsleven
overeind bleef. Nu zwijgen politiek en het bedrijfsleven in alle talen en laat de gezinnen doodbloeden: het is hun geld en niet de onze, waarom hoeven wij ons druk maken???
Het WVD is en blijft een zwendel , gedirigeerd door een geldwolf en zwendelaar baas van de Dexia!! Een maffiabaas!!

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

In algemene zin heeft meneer Duisenberg iets betekent voor mensen die dit aanbod wel zien zitten, getuige de uitzending van eergisteren !

Mensen hebben gelukkig een eigen wil en wie dieper in de schuld zit en denkt een goede zaak te hebben tegen Dexia , gaat door met en/of gaat procederen !!

Jaap Blauwhoed
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2005 22:36

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Jaap Blauwhoed »

Zucht Willems,

Maak alstjeblieft nou eens een keer je lagere school af. Vervolgens gooi al je fictie star wars boeken en stripverhalen in de vuilnisbak.

Neem vervolgens een pilletje Prozac en laat je mama onder het genot van het drinken van een glaasje melk je eens een non-fictie boek voorlezen.

suggestie: Macro economie for Dummies (als eerste)

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door impact »

Zouden Duisenberg, Wellink, Zalm, Kok en hun trawanten wellicht steekpenningen hebben ontvangen voor het doelbewust verkwanselen van de gulden voor de euro? Waarom is hier daarover niet eerst een referendum gehouden zoals o.a. in Denemarken?

Door hun volkomen ondemocratische besluit om onze harde gulden op een idioot laag niveau in de euro te laten opgaan, hebben ze ons en de Nederlandse economie met voorbedachten rade in een recessie gebracht. Dankzij deze regenten zijn wij allen verarmd ten faveure van de politieke aspiraties en het machtsmisbruik van een kliek zakkenvullende baantjesjagers.

Laten we gezamenlijk op 1 juni eerst onze afkeuring voor dit wanbeleid laten blijken in de vorm van een N E E - stem en daarna in groten getale naar het Haagse Malieveld gaan. GENOEG IS GENOEG !!!

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

Als Nederland nee zegt tegen deze grondwet en de rest stemt voor dan mogen onze vertegenwoordigers plaats nemen op het achterste bankje en dan worden we helemaal een éénling in Europa naar wie niemand meer luistert !

Dus dat zal onze economie alleen nog maar meer treffen. Waarin een klein land groot kan zijn dan.

Het gaat wel om de toekomst van onze kinderen dit staat los van onze problemen met Dexia!!

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door impact »

Zo zit het niet in elkaar, Hoegstra! Als de EU-grondwet het hier niet haalt, moet er opnieuw worden onderhandeld en kunnen er misschien wel betere voorwaarden voor Nederland worden bedongen.

Daarbij is het op 1 juni voor ons, als tot nu toe "onmondig klootjesvolk", dé kans om aan dit Bakellende-kabinet te laten merken dat we het huidige beleid spuugzat zijn!

Bij een daarna noodzakelijk tweede referendum kunnen we eventueel alsnog instemmen met die grondwet. (Als we daar tenminste reden voor hebben!)

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

Waarom denk je dat de Fransen zo hun best doen om ja te zeggen tegen hun referendum !!

Als iedereen ja zegt is er sprake van een verenigd Europa de dwarsligger betaalt uiteindelijk de rekening.

Als iedereen ja zegt wordt er een begin gemaakt voor die grondwet en kan dan altijd bijgeschaafd worden !!

Een nee wordt de doodsteek voor Nederland.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door impact »

Typisch geval van "double jeopardy" dan. Ik ben niet zo bang voor een "doodsteek voor Nederland". Daarbij, door het wanbeleid van dit en de paarse kabinetten is de economie in Nederland al in een diep dal geraakt. Azijn kan nauwelijks zuurder worden dan ze al is.
Nederland is de grootste netto-betaler aan de Eu en draait voor een groot gedeelte op voor de landbouw-politiek van Frankrijk. Het is de hoogste tijd dat de Nederlandse leeuw een keer zijn tanden laat zien en daarmee aantoont dat we hier niet alleen een wingewest voor Chirac en Schröder willen zijn.
Dan het U.K., die betalen als economische grootmacht minder dan Nederland dankzij Margaret Thatcher, die tijdig een halt aan "Brussel" toeriep.

Ik blijf dus onverminderd de mening toegedaan dat de beste stem
op 1 juni een NEE-stem zal blijken te zijn.

Of Frankrijk inderdaad "voor" stemt moet ook nog maar blijken!

Rob Hoegstra
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 okt 2004 17:29

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

Ik vind het best interessant om hierover verder te praten maar ben bang dat Radar het weghaalt, omdat het niets met legiolease te maken heeft.

Jammer in ieder geval maar best een goed onderwerp.

Ik duik onder de wol. :)

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Best lekker om eens een tegenovergestelde mening met een hoog waarheidsgehalte te horen.
Vindt je niet Rob :?: :wink:

Welterusten.

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Ik werd er vanavond nog op gewezen.
Elk individu dat denken kan en observeren met verschillende achtergrond en/of religie heeft zijn eigen waarheid. Alleen de raakvlakken horen in een democratie de boventoon te voeren :oops:

trusten

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Wim Duisenberg: ‘Eens en nooit meer’

Ongelezen bericht door Pieter »

Het is de hoogste tijd dat de Nederlandse leeuw een keer zijn tanden laat zien
Hopelijk niet de tanden van het AFM, DNB want die hebben zij niet, zelfs een kunstklapper is AFM, DNB niet toe te schrijven.

Mvg,
Pieter

Gesloten