Begin dit jaar trouwjurk gekocht voor 2 sept. a.s.
Toen aanbetaling voldaan van ca. € 800,-- (ca.50%).Door relatieproblemen gaat de trouwerij niet door. Ik vraag me af wat de regels nu zijn? De trouwjurk is alleen gepast en niet op maat gemaakt.
Het betr. bruidshuis zegt dat ze recht hebben op die € 800,00 en niks terugbetalen. Is dit normaal ?
Graag uw antwoord.[/b]
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kopen trouwjurk
Re: kopen trouwjurk
Ik ben absoluut geen expert dus verbeter me vooral als ik het verkeerd heb, maar kan het te maken hebben met het feit dat ze de jurk al wel voor je gereserveerd hebben ? Met andere woorden jij hebt er een aanbetaling voor gedaan en dus gaan zij er van uit dat je de jurk uiteindelijk ook koopt, waardoor ze hem niet meer aan een ander kunnen verkopen.
Maar 800 euro vind ik dan inderdaad wel een heel bedrag, misschien valt daar nog over te praten?
Wel vervelend trouwens dat je trouwerij niet doorgaat. Niets ernstigs hoop ik?
Maar 800 euro vind ik dan inderdaad wel een heel bedrag, misschien valt daar nog over te praten?
Wel vervelend trouwens dat je trouwerij niet doorgaat. Niets ernstigs hoop ik?
Hebben ze het er niet van tevoren over gehad? Heb je eventueel papieren waaruit blijkt dat zij in hun recht staan of juist niet?
Ik vind het persoonlijk nogal raar, zeker als je vier maanden van tevoren afzegt, dat moet kunnen.
Welke bruidszaak is dit?
Ik vind het persoonlijk nogal raar, zeker als je vier maanden van tevoren afzegt, dat moet kunnen.
Welke bruidszaak is dit?
-
juristje
je kunt de koop wel willen ontbinden, maar dan moet je wel een reden hebben. Dit is een reden met oorzaak in de prive-sfeer. Dat is in je nadeel. Voordeel: hij is niet op maat gemaakt.
Oplossing: briefje schrijven. Koop ontbinden. Oorzaak: prive-problemen en je biedt een vergoeding aan voor door winkel gemaakte kosten.
Oplossing: briefje schrijven. Koop ontbinden. Oorzaak: prive-problemen en je biedt een vergoeding aan voor door winkel gemaakte kosten.
-
Bruidsjonker
Er is al vaak en veel geschreven over aanbetalingen. Maar een aanbetaling is eigenlijk niets meer dan, wat men vroeger in de koehandel, handgeld noemde. Dit handgeld werd betaald om er voor te zorgen dat de koe tussendoor niet stiekum aan een ander verkocht werd die toevallig meer voor het beest bood.Toen aanbetaling voldaan van ca. € 800,-- (ca.50%).
Nu even terug naar jouw aanbetaling. Je was niet verplicht geweest om die € 800,-- te betalen. Het bedrijf mag namelijk vragen wat ze wil, maar jij bepaald tot welk bedrag je daar in mee gaat.
Het enige risico dat je loopt is dat men met jou geen zaken wenst te doen.
Dit heb ik zelf niet verzonnen, maar als antwoord van de consumentenbond gekregen toen ik hen de de vraag over aanbetalingen voorlegde.
Bij mij ging het toen om een ander artikel waar door de leverancier een aanbetaling werd geeist van minimaal 65% van de koopprijs.
En ik kan je verzekeren dat de meeste winkeliers, op het moment dat je zegt geen aanbetaling te willen doen en dan weg gaat, snel bij draaien. Een winkelier / levenrancier will namelijk verkopen, dus geld verdienen.
Mijn advies is om het bruidshuis (zo heten die zaken toch vaak) een aangetekende brief te sturen waarin je de aanbetaling terug eist.
Stel daarvoor een periode van bv. 14 dagen vast.
Hebben ze het geld niet terug gestort, of helemaal niet gereageerd,
eis dan in een tweede brief de reden daarvan op.
Oh ja, wat ook vaak helpt is dat je in de linker beneden hoek van de brief schrijft: iaa Consumentenbond.
Succes