Weer is het gelukt om goedgelovige en vrijgevige Nederlanders hun geld af te troggelen en weer worden ze besodemieterd.
Ikzelf geef nooit aan dit soort groot opgezette acties want ik weet waar het geld blijft.
Een voorbeeld:
Iedereen kan zich nog wel de ramp herinneren na de aardbeving in Gujarat (India) waarbij zo vele doden vielen in 2001.
Ik ben nu twee jaar achter elkaar in dit getroffen gebied (vooral Kutch) geweest.
Bijna alle huizen zijn weggevaagd en met de grond gelijk gemaakt.
Maar wat ik vorig jaar daar zag is werkelijk ongelooflijk.In de plaats Bhuj (De belangrijkste stad in deze regio) waren nieuwe huizen gebouwd welke in Wassenaar niet zouden misstaan.Naast deze huizen leefden nog steeds mensen onder plastic zeiltjes (dus al drie jaar).Ik heb de plaatselijke bevolking om uitleg gevraagd .Deze konden mij melden dat bijna al het geld dat door de organisaties is geschonken bij een select gezelschap overheidsdienaren is terecht gekomen en dat de mensen die het echt nodig hadden en nog steeds hebben geen rooie cent hebben gehad.In een zo corrupt land als India kun je dit soort dingen dus verwachten.
Bovendien zijn de salarissen van directeuren van ontwikkelingsorganisaties buiten proporties en zouden deze functies alleen moeten worden gegeven aan idealisten.
Dus : na een hele serie van "strijkstokken" komt er bijna niets aan op de plaats van bestemming : de echte behoeftigen.
Vandaar dat ik nooit aan dit soort grootschalige projecten meedoe maar hele kleine projektjes sponsor waarvan ik de resultaten zelf heb gezien of daar bewijs van heb gezien.
Een voorbeeld :
http://www.duniya.org/ welke o.a. staaroperaties (>weinig geld > groot effect) en bruidschatslachtoffers en de problematiek daaromheen een betere wereld geven.
Conclusie: als jullie toch iets willen geven zoek dan kleine projekten en laat je goed informeren : foto's, begroting en info van betrokkenen.
m.vr.gr. Huub Verbeek. [/b]