LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] giro 555

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
joketouw

Re: giro 555

Ongelezen bericht door joketouw »

Tja,waar is ons geld gebleven ???? in ieder geval niet bij de overlevende van de ramp.
Dit geeft maar weer aan dat we er weer eens lekker zijn ingetrapt en de hoge instanties er weer blij mee zijn.
Eigenlijk had ik het kunnen weten want wat is er eigenlijk gebeurt met al dat geld dat toen gestort is plusminus 20 jaar geleden naar die arme landen !!!!!
Nou let op er komt weer een aktie aan want die mensen hebben na 20 jaar nog steeds honger, nou als jij het begrijpt begrijp ik het ook :evil:

Marijntjuh

Ongelezen bericht door Marijntjuh »

.....die TV-Show, Artiesten voor Azië, De miljoenen die werden opgehaald. Maar wat = er nu van over...? Zo te zien níéts!!! Nouw...lkkr zeg. Dat geeft wel vertrouwen..om nog 1s een x te doneren dan. Maar ik blijf wel een beetje optimistisch...
Ik geloof :? dat de Radar uitzending van Maandag alleen over Sri Lanka ging. Nou, misgien is al het geld :arrow: naar Indonesië gegaan!!! Weet ik veel :?:
doeg.
Marijn

j.eekhof

Ongelezen bericht door j.eekhof »

wat ik verwachtte is uitgekomen ,het grote graaien is weer hot.
en wat nu met al die slachtoffers ,och laat maar ,dit geld is veel belangrijker hulporganisaties!!!!
VAN MIJ GEEN GELDELIJKE HULP MEER.

Wieno

Ongelezen bericht door Wieno »

Gewoon geld terug vragen??? Kan dat :) Doe nooit meer aan een actie mee !!!

gerans

Ongelezen bericht door gerans »

Het verbaast mij opnieuw werkelijk. Het ljkt wel of deze organisaties het nooit leren en nog nooit heben gehoord van verantwoording afleggen van de gelden die zij hebben opgehaald. Het ligt toch voor de hand dat er verantwoording komt. Op zijn minst brengen zij foto's van de projecten die inmiddels zijn opgestart en geven daarnaast aan wat de bestemming is van de overige gelden. Door deze gang van zaken ontstaat weer het "aan de strijkstok blijven hangen idee" en dat passen de mensen er wel voor op om weer te geven indien nodig.
Waarom zijn deze organisaties niet transparant in hun verantwoording?
Het is nu veel te geheimzinnig en het komt mij over als :"Bedankt voor de gaven en voor de rest moet je je er niet mee bemoeien." Organisaties pas op want anders zeggen zeer zeer velen: "Ik bedank er in het vervolg voor".

sieclus22

Ongelezen bericht door sieclus22 »

ik heb mij verbaasd over de agressieve manier waarop de direkteur vanTerres des Hommes zich verdedigde. Dat die je alleen als je weet dat je fout zit.
Het rode Kruis is een wereldwijde organisatie ik kan begrijpen dat de direktie Nederland niet precies weet wat er overal gebeurt maar laten ze dan maar eens terugkomen of laten ze met jullie meegaan en laat ze dan maar bewijzen wat ze hier thuis beweren gedaan te hebben en dat geld zeker voor TDH.
Ik geef al jaren niets meer aan dit soort akties ik steun liever iets wat kleinschalig is en noodzakelijk en waar ik zelf kan zien dat geld goed besteed wordt zonder enorme overhead kosten. Kijk maar eens wat er een paar jaren gelden aan de hand was met Foster Parents dat spak boekdelen.

Cootje

Ongelezen bericht door Cootje »

Dat het geld niet daar komt waar het eigenlijk naar toe moet is niets nieuws. Dit gebeurd al jaren zo.
De Nederlandse regering lacht zich gek en weet ook dat er nog heel wat te halen valt bij de bevolking. Er is nog genoeg om weer een belasting verhoging door te drukken.
Mensen stop nou eens met doneren en spaar voor je eigen ellende die iedereen te wachten staat.

TheodoorP

Ongelezen bericht door TheodoorP »

Beste mensen,
Ik heb wat moeite met de wijze van journalistiek van de Tros.
Ik vind het normaal om gewoon in dit soort gevallen kritisch richting een organisatie te vragen wat hebben jullie er mee gedaan en waar kan ik dat zien.
Ik denk dat je dan een eerlijkere en opjectievere informatie kunt laten zien aan je kijkers, maar dit programma moet kijkcijfers produceren dus is er een belang bij trosradar om op deze wijze evene en vuur op te stoken.
Mijn devies, doe je werk nog eens goed en eerlijk over. Daarna wil ik dan wel een conclusie trekken.

azegerss

Ongelezen bericht door azegerss »

:evil:
Laat het Min.van Ontw.samenw.het geld beheren en uitgeven met bewijs van inzet /uitgave met verantwoording naar de gevers :twisted: .
Dan zal het wel iets beter gaan.
Doneren doe ik beslist NIET meer, dat doe ik al jaren hier in Nederland in de vorm van BELASTING en daar is het geld ook nooit waar het MOET zijn :(

Timmy

Ongelezen bericht door Timmy »

REACTIE vande samenwerkende hulporganiosaties op de UITZENDING van Tros RADAR

bron: www.giro555.nl

9 mei 2005 - De Samenwerkende Hulporganisaties betreuren het dat door de uitzending van TROS Radar het beeld is ontstaan dat het geld dat is binnengekomen op giro 555 niet goed besteed zou worden. De journalistiek onderzoeksmethode had in onze ogen nauwkeuriger gekund. De SHO leden werken in het veld vaak met lokale partners waar zij soms al een jarenlange band mee hebben. Niet alle organisaties zijn dus onder eigen naam of logo in het veld herkenbaar. Zoals het er nu naar uitziet is er op de verkeerde plaats naar de verkeerde projecten gezocht waardoor de feiten niet juist worden weergegeven.

De Samenwerkende Hulporganisaties hechten aan een duidelijke communicatie over de besteding van de gelden. Daarom ook zullen wij drie maandelijks rapporteren wat er met het geld gedaan wordt. In de eerste helft van juni zal de tweede tussenrapportage verschijnen. Daarin is voor iedereen zichtbaar welke projecten met het binnengekomen geld gefinancierd worden. Lees meer over: Van opbrengst naar opbouw

anjo

Ongelezen bericht door anjo »

Ik kan me de tijd nog herinneren dat we kleding inzamelde voor Polen, Roemenië en nog meer voormalige Oostbloklanden.
In die tijd heb ik met afschuw naar een programma gekeken wat deze zg. arme mensen met onze gedoneerde kleding deden nl. verkopen en omruilen voor drank tv’s en radio’s. Vervolgens kochten Nederlandse bedrijven deze kleding weer terug onder de naam lompen. Met deze lompen werden dan drassige plekken in akkers en weilanden droog gelegd. Sinds deze tijd geef ik niets meer aan de zg. goede doelen, ook nu blijkt weer dat diegene die het nodig hebben niets merken van het gene de Nederlander geschonken heeft. Het is allemaal in de zakken van de directie terecht gekomen. Het is de hoogste tijd dat deze organisaties ter verantwoording geroepen worden.

strandloper

Ongelezen bericht door strandloper »

Weer is het gelukt om goedgelovige en vrijgevige Nederlanders hun geld af te troggelen en weer worden ze besodemieterd.
Ikzelf geef nooit aan dit soort groot opgezette acties want ik weet waar het geld blijft.
Een voorbeeld:
Iedereen kan zich nog wel de ramp herinneren na de aardbeving in Gujarat (India) waarbij zo vele doden vielen in 2001.
Ik ben nu twee jaar achter elkaar in dit getroffen gebied (vooral Kutch) geweest.
Bijna alle huizen zijn weggevaagd en met de grond gelijk gemaakt.
Maar wat ik vorig jaar daar zag is werkelijk ongelooflijk.In de plaats Bhuj (De belangrijkste stad in deze regio) waren nieuwe huizen gebouwd welke in Wassenaar niet zouden misstaan.Naast deze huizen leefden nog steeds mensen onder plastic zeiltjes (dus al drie jaar).Ik heb de plaatselijke bevolking om uitleg gevraagd .Deze konden mij melden dat bijna al het geld dat door de organisaties is geschonken bij een select gezelschap overheidsdienaren is terecht gekomen en dat de mensen die het echt nodig hadden en nog steeds hebben geen rooie cent hebben gehad.In een zo corrupt land als India kun je dit soort dingen dus verwachten.
Bovendien zijn de salarissen van directeuren van ontwikkelingsorganisaties buiten proporties en zouden deze functies alleen moeten worden gegeven aan idealisten.
Dus : na een hele serie van "strijkstokken" komt er bijna niets aan op de plaats van bestemming : de echte behoeftigen.
Vandaar dat ik nooit aan dit soort grootschalige projecten meedoe maar hele kleine projektjes sponsor waarvan ik de resultaten zelf heb gezien of daar bewijs van heb gezien.
Een voorbeeld : http://www.duniya.org/ welke o.a. staaroperaties (>weinig geld > groot effect) en bruidschatslachtoffers en de problematiek daaromheen een betere wereld geven.

Conclusie: als jullie toch iets willen geven zoek dan kleine projekten en laat je goed informeren : foto's, begroting en info van betrokkenen.

m.vr.gr. Huub Verbeek. [/b]

woman4life

Ongelezen bericht door woman4life »

Nou ik lees het net ook allemaal maar ik voel me ook behoorlijk lullig
Normaal steun in 1 keer in de maand een stichting waar ik me goed bij voel en ik geef altijd aan de deur en ook hieraan heb ik goed gegeven.
maar ikv ind het erg jammer dat ik nu aan alles twijfel waar ik aan geef aan de deur en maandelijks via mijn bankrekening.

Misschien moet er 1 test komen wat iemand anders ook al zei die alles nagaat welke doelen wel werken en welke niet.

Wat een rommel weer zeg!

ralf

Ongelezen bericht door ralf »

Het is overduidelijk dat dit zaakje erg stinkt. Het zou mij geenszins verbazen als ook hier het nodige geld inmiddels onder bepaalde "armen" is verdeeld. Het is een grof schandaal, want we spreken over ruwweg een half miljard oude Nederlandse guldens!!
Ikzelf heb ook aan vorige inzamelingen mijn nodige twijfels overgehouden; vandaar dat ik nooit meer aan dit soort akties mee doe. Dat er een grootschalig onderzoek dient te worden ingesteld, lijkt me zonneklaar. en wel op zéér korte termijn!!!

ALOYS

Ongelezen bericht door ALOYS »

kom op SHO laat zien wat er met het geld is gedaan!
in welke ZAK?

schaamrood

Ongelezen bericht door schaamrood »

Tjonge, jonge... sorry hoor, maar voor het overgrote deel toch weer allemaal goedkope (en voorspelbare reacties) in dit forum. Alsof TrosRadar het ultime gelijk heeft gepresenteerd in haar uitzending van maandag jl....., wat weer een selectieve opwinding!!
Begrijp me goed: er is echt niets op tegen om uit te zoeken wat er met de fondsen gebeurt. SHO-organisaties zijn zich er heus van bewust dat ze kritisch gevolgd zullen worden; verschillende organisaties presenteren ook periodiek overzichten hoe gelden zijn of nog worden besteed. En ook die ''eigen'' onderzoeken worden door ''derden'' geaudit
Voor al die voor-ingenomen TROS-klantjes: als je zo bang bent dat je bijdrage niet goed terecht komt: je kunt je ook aanmelden bij SHO-organisaties, als vrijwilliger of donateur: kun je kijken binnen zo'n organisatie wat er allemaal gebeurt, mede bepalen, meedoen aan opzet en uitvoering van acties. Kun je wellicht ook werken aan continuiteit van ontwikkelingsprocessen: ontwikkeling voor hen die het echt nodig hebben, en wellicht ook wat ''ontwikkeling'' voor jezelf ?!

n3c4htxp

Ongelezen bericht door n3c4htxp »

:Hallo tros rader,hier even een mening uit de grenstreek Hamont/Achel.zolang men blindelings blijft storten op 555 zal men terleurgesteld wordendoor de zakken vullers die de leiding hebbenbij dergelijke organisatie,men moet het geld laten beheren door de diverse kerken,dan heeft men de meeste kans dat het goed terecht komt,succes rader vr gr jan krol Belgie

Elsina

Ongelezen bericht door Elsina »

Ik ben heel blij dat ik wat geld heb geschonken aan een particulier iniatief, en niet aan 555
IK heb teminste al resultaat en foto's gezien van wat er met dat geld wel is gebeurd.
En dat bij de mensen die het echt nodig hebben en weer een toekomst zien.
Geen massa maar kleinschalig.

amsterdammertje

Ongelezen bericht door amsterdammertje »

Ik denk dat trosradar geregeld vaak alleen de slecht zijde wilt laten zien. Het is wel zo dat SHO een grote samenwerkende organisatie is en dat niet alles transparant is en even duidelijk naar de mensen in Nederland overkomt. Het klopt wel dat vaak grote organisaties geregeld met kleine plaatselijke projecten werken. tuurlijk kan er altijd wat fout gaan of dat er vertragingen oplopen. Mensen verwachten vaak veel te snel resultaten te zien, maar vergeten er vaak bij dat een wederopbouw bij een grote natuurramp gewoon tijd kost. Je kunt een huis niet zomaar weer 1,2,3 opbouwen op dezelfde plek, want wat moet je dan doen als er weer een ramp gebeurd op dezelfde plek, juist, dan begin je weer van niets aan.

Ik hoop alleen dat er in de toekomst als er weer een grote ramp gebeurd, dat een inzamelingsactie en goed bedoelde acties van particulieren beter georganiseed wordt. Kijk eerst in welke deel van de wereld het ramp afspeelt en wat is de cultuur arvan. Het heeft geen nut om dozen winterkleding op te sturen in een tropisch land of dat je varkensvlees stuurt naar een overwegend islamitisch land.

Een tip voor de SHO :arrow: Word transparanter, maak bijvoorbeeld een website of programma (documataire) over wat je tot nu toe al behaald heb met het geld van de Nederlandse bevolking. Ga communiseren met de media en overheid. Al is het maar om de nederlandse bevolking te laten zien wat jullie nu al gedaan hebben met het geld dat tentijde is opgehaald. Want tot nu toe is het heel erg stil geweest sinds dat er geld binnen is gekomen.

kinderen308

Ongelezen bericht door kinderen308 »

Eigenlijk verbaasd het me niks dat het besteden van het geld zo fout zou kunnen gaan. Let wel "kunnen", want in Sri Lanka zijn nog geen harde bewijzen voor handen.
Er wordt in dit geval alleen gesproken over Sri Lanka, maar ga maar eens verder kijken in bijv. Indonesië. Corruptie is in die landen aan de orde van de dag en zonder commissie betalen gebeurt er helemaal niks.
Een zeer groot percentage van het ingezamelde geld verdwijnt 100%zeker weer in de zakken van de rijken en de armen worden alleen maar armer.
Hoe dichter het geld bij de uiteindelijke bestemming komt des te meer er wordt afgeroomd. Ook de "goede doelen organisaties" zullen daar zeker mee te maken hebben. Ik ben daar voor mijn werk heel veel geweest en spreek uit ervaring

Over de zakkenvullers mentaliteit van de grote heren bij die organisaties hier in Nederland is al genoeg geschreven en dat is algemeen bekend. De goede uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Gesloten