Excellentie,
Graag wil ik u wijzen op een maatschappelijk probleem waar ik en vele Nederlanders met mij veel hinder van ondervinden. Het gaat hier om telefonische colportage.
Tegen deze manier van agressieve reclame kan de consument zich niet beschermen. De brievenbus aan de voordeur is te beschermen met een NEE-stikker, voor internet zijn diverse programma’s beschikbaar die ongewenste advertenties filteren, op televisie kan even een andere zender worden opgezet, maar voor de telefoon is geen bescherming. Met een eenvoudig "nee, geen belangstelling" nemen de mensen aan de andere kant van de lijn geen genoegen. Er zijn ook verkopers die wraak nemen voor een mislukte verkoop en nog vele malen terugbellen, dit weet ik omdat ik iemand ken die op een callcentre gewerkt heeft.
Het zijn altijd hetzelfde soort aanbiedingen. Kranten, sociale verzekeringen, stroomleveranciers en hypotheken. Ik en mensen die ik over dit onderwerp spreek zeggen ook altijd tegen de colporteurs: "ik lees geen kranten" , "mijn werkgever heeft een collectieve regeling", "ik ben tevreden over mijn huidige aanbieder" en "ik woon in een huurhuis". Toch heeft dat minder dan een week effect, na een week proberen ze je gewoon weer een hypotheek aan te smeren.
Ik begrijp dat het moeilijk is om deze manier van adverteren geheel te verbieden, maar een aantal regels kan het makkelijker maken voor de consument zich te beschermen.
* Verbod op anoniem bellen (via *31). In sommige landen bestaat dit al. Met een verbod kunnen mensen een blacklist aanleggen van telefoonnummers die ze verkiezen niet op te nemen. Dit verbod kan ook helpen tegen criminaliteit. In de toekomst zou dit nog kunnen worden uitgebreid met een verbod op het kopen van een prepaid simkaart zonder legitimatie.
* Alle gesprekken moeten geheel worden opgenomen, deze gegevens moeten een maand bewaard worden, zodat tegen de verkoper die over de schreef gaat disciplinaire maatregelen kunnen worden genomen. Nu is het nog zo dat er pas wordt opgenomen op het moment dat de consument in zee gaat met de verkoper.
* De verkoper moet verplicht worden zich met voor- en achternaam te melden. Nu melden ze zich alleen met een voornaam.
* Geen rechtsgeldigheid voor een telefoongesprek. De koop moet alsnog schriftelijk worden bevestigd.
Vriendelijke groeten, S. Beerenburgh, namens heel veel Nederlanders.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Open brief aan minister Brinkhorst
-
S.Beerenburgh
-
MithraMadness
Re: Open brief aan minister Brinkhorst
Goede brief en ik ben het met je eens. Maar heb je hem ook opgestuurd? Laat me aub weten wat het resultaat is.
-
K.E. Nix
Waarschijnlijk is in deze brief de wnes de moeder van de gedachte.
Als de brief niet daadwerkelijk aan de minister is gestuurd, maar alleen als open brief "wereldkundig"is gemaakt, heb ik de overtuiging dat er niets mee gebeurd.
Gevolg er zal nog steeds worden gebeld.
Mijn advies zeg alleen duidelijk nee en leg daarna de haak op het toestel.
Of als je eentelefoon met nummermelder hebt, neem dan niet op als er allemaal nullen staan.
Of misschien het allerbest.... een geheim nummer aanvragen.
Als de brief niet daadwerkelijk aan de minister is gestuurd, maar alleen als open brief "wereldkundig"is gemaakt, heb ik de overtuiging dat er niets mee gebeurd.
Gevolg er zal nog steeds worden gebeld.
Mijn advies zeg alleen duidelijk nee en leg daarna de haak op het toestel.
Of als je eentelefoon met nummermelder hebt, neem dan niet op als er allemaal nullen staan.
Of misschien het allerbest.... een geheim nummer aanvragen.
ik denk ook niet dat je heel veel bereikt met een brief als deze. Ik sta er volledig achter hoor, ik wordt ook gek van de hypotheken, kranten en verzekeringen die mij aangesmeerd worden.
Als een dergelijke wet er zou komen verplaatst men het call center naar het buitenland en gaat net zo vrolijk door met bellen. Nederlandse wetgeving niet meer van toepassing, dus bel maar raak....
Ik neem de telefoon niet eens meer op als er anoniem gebeld wordt, dat scheelt al 90% van alle ongewenste telefoontjes.
Als een dergelijke wet er zou komen verplaatst men het call center naar het buitenland en gaat net zo vrolijk door met bellen. Nederlandse wetgeving niet meer van toepassing, dus bel maar raak....
Ik neem de telefoon niet eens meer op als er anoniem gebeld wordt, dat scheelt al 90% van alle ongewenste telefoontjes.
-
Gast
Het is jammer dat ISDN er weer helemaal uit gaat door de opkomst van ADSL, want daarmee kon je veel meer doen.
Met ISDN had ik een antwoordapparaat op de PC wat onderscheid kon maken aan de hand van het bellende nummer. Ik had hem zo ingesteld dat bij oproepen zonder nummer altijd meteen het antwoordapparaat opnam en als er wel een nummer bij zat pas na een paar keer rinkelen.
Oproepen zonder nummer hoorde je niet eens, hooguit werd er wat ingesproken (telemarketeers doen dit nooit).
Met analoge aansluitingen is dit technisch allemaal veel moeilijker.
Met ISDN had ik een antwoordapparaat op de PC wat onderscheid kon maken aan de hand van het bellende nummer. Ik had hem zo ingesteld dat bij oproepen zonder nummer altijd meteen het antwoordapparaat opnam en als er wel een nummer bij zat pas na een paar keer rinkelen.
Oproepen zonder nummer hoorde je niet eens, hooguit werd er wat ingesproken (telemarketeers doen dit nooit).
Met analoge aansluitingen is dit technisch allemaal veel moeilijker.