LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door stork4 »

Een prachtige uitzending over die Picanto. Eindeloos, vooral die sul aan tafel bij Antoinette. Wie was die zak hooi eigenlijk ?
Hij kwam uitleggen dat zijn autootjes 1 op 20 kunnen lopen. Ja, en dat onder ideale omstandigheden en dat hebben ze bewezen ook. 90 km/h en dan naar Emmeloord heen en weer. Zelfs mij auto loopt dan 1 op 20 ! Ik heb een 2 liter Turbo, automaat, en die is in DAGELIJKS gebruik net zo zuinig als die rommel van Kia. Oja : mijn auto is ook nog eens 2 maal zo zwaar als die Picantootjes.
Iets anders : die verbruikscijfers zijn altijd onder ideale omstandigheden en zeggen NIETS over over dagelijksgebruik. En daar ging dit item bij Radar over en niet over het afkraken van een auto.

Mark, Dronten

Gast

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door Gast »

wat weeg jouw auto dan mark??

Grease Monkey

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door Grease Monkey »

Nog niet zo lang geleden heb ik een Picanto opgehaald bij een andere Kia dealer. Dat was een rit van 115 Km grotendeels over de snelweg bij een constante snelheid van 90 Km/u. Verbruik 4,65 liter ruim 1 op 24.5 dus. Onderweg wordt je zoals altijd elke keer weer ingehaald door telkens weer dezelfde auto's. In grote groepen bumperklevend en elkaar afsnijdend amper in staat tussen de witte lijnen te blijven. Dat dat de nodige litertjes kost snapt iedereen toch wel hoop ik.

De Picanto waar ik het over heb, heeft er inmiddels alweer de nodige kilometertjes opzitten. Verbruikt volgens de eigenaar 1 op 15. Natuurlijk heeft diegene de eerste uitzending van Tros Radar wel gezien en de tweede uitzending weer niet. Volgens z'n buurman (Zal vast wel weer zo'n überwagen bezitter zijn) heeft Kia de boel aardig belazerd. Mij gelooft 'tie niet, de buurman wel.

Hoe kan dit nu allemaal, zult u zich afvragen. Heel simpel: Twee dezelfde wagens, twee verschillende eigenaren. De een doet twintig duizend met z'n remblokjes en vijftien duizend met z,n voorbanden, de ander ruilt zijn wagen in bij tachtigduizend kilometer met de orginele banden en remblokken er nog op.

De een vindt het een k*t auto en heeft altijd last van rammeltjes piepjes kraakjes enz. en ergert zich binnen de kortste keren naar de Fastfitter voor een paar Nigeriaanse of Oezbeekse top banden met dito remblokjes. De ander komt zijn auto ophalen na de beurt, maakt een praatje met je en geeft je een hand en/of een fooi.

Vraagje: Met wie kan ik het beste opschieten?

En valt het niet op dat snelle rijders vaak te laat zijn en rustige rijders gewoon op tijd?

Sommige mensen zijn per definitie nooit tevreden. Die willen en zuinig en snel rijden. ( Quote van mijn opa: "Hang je ze op met een gloednieuw touw, klagen ze nog".)

De "objectieve laboratoriumtest" is helemaal niet zo objectief is als iedereen denkt. Er zit immers toch een mens achter het stuur en dat kan net zo voordelig/rampzalig uitpakken als in de praktijktest. Typisch dat je daar niemand over hoort. Dat krijg je nou van al dat televisiekijken. Want wat je op de televiesie ziet is toch waar!! Vooral niet zelf nadenken hoor!!

Vandaar dat voor alle klagende mensen de definitieve, ultieme test is ontworpen. Die is heel eenvoudig en voor de meeste mensen simpel te doen. Behalve onze gehandicapte medemens of diegenen onder ons die slecht ter been zijn. ( Ikzelf behoor tot de tweede categorie, knieën kapot vanwege alle lampjes die ik er even gauw ingezet heb. Nee, geen probleem U kunt er op wachten hoor!......)

Het gaat als volgt:
Zet uw auto neer op een stille rechte weg.
Draai het linker raam naar beneden.
Zet het contact aan en de auto uit z'n versnelling de handrem los.
Stap uit doe de deur dicht en pak door het open raam het stuur beet.
Kijk op uw horloge wanneer u begint.
Duw nu uit alle macht de auto over één killometer.

Testresultaten:
Daar zit u dan als u het al gered heeft. Dikke kloppende aderen in uw slapen en een knalrood voorhoofd. Hartslag al gelang uw conditie tussen de 180 en 250 Of gewoon nul?!?. Uw hijgen overstemd het hoongelach van de omstanders. Het zweet van uw rug verpest voor altijd de bekleding van de bestuurdersstoel en het lekkere nieuwe luchtje is ook voorgoed uit de auto verdwenen.

Wat heeft u nu bereikt?
U HEEFT ÉÉN EURODUBBELTJE BESPAARD!!!!!
Zelf als uw auto 1 op 13 rijdt.
In 10/15/20/30 minuten? of langer? Er zijn genoeg auto's die meer afschrijven per kilometer. Dus waar hebben we het over!

En dan te bedenken dat uw wagentje dat zonder ook maar de geringste moeite in onder de minuut met staande start kan afleggen. Dag in dag uit door weer en wind met jankende kinderen of uw schoonmoeder op de achterbank. Jaar in jaar uit voor af en toe een beetje olie een paar bougietjes en een schoon luchtfiltertje. En een beetje waardering en genegenheid. Maar dat is de meesten niet gegund.

Uiteindelijk bepaalt u zelf wat uw auto verbruikt en wat het allemaal kost. Van alle verbruikte brandstof gaat ongeveer één derde door de uitlaat als warmte, één derde wordt door de radiateur als warmte afgevoerd en één derde zorgt voor de aandrijving. Daar zullen nooit spectaculaire verbeteringen in bereikt worden. Om een bepaalde massa over een bepaalde afstand te verplaatsen binnen een bepaalde tijd is gewoon een te berekenen hoeveelheid energie benodigd. Vandaar ook de KW 's. Het merendeel van de ontwikkelingen in de autoindustrie richt zich bovendien op het verlagen van de uitstoot. Dat een auto dan ook soms erg zuinig kan zijn is een prettige bijkomstigheid. Bovendien is er aan de huidige auto's niets meer af te stellen. De computer berekent, corrigeert, controleert en stuurt vele malen per seconde de belangrijkste motorfuncties aan. Daar kan je niet in ingrijpen en het zou i.v.m. de milieueisen ook niet wenselijk zijn. Behalve dan het z.g.n. Chiptunen oftewel opvoeren van de auto. Maar dat is niet bedoeld om de auto zuiniger te maken, integendeel en bovendien specialisten werk voor hele knappe koppen.

Het kan allemaal echter nog veel erger. Omdat onze ggristelijke heerscharen in naam van ons eeuwige gelijk in verre vreemde Moslimlanden onder leiding van een "Son of a Bush" hele volkeren in het verderf storten, kost de benzine straks misschien wel dubbel zoveel. Bent u straks wel twéé dubbeltjes kwijt per kilometer. Maar wie is er bereid u voor twee dubbeltjes een kilometer te duwen met zo'n snelheid? Ik in ieder geval niet.

Misschien een schrale troost maar in dat geval zijn de grote MPV's, SUV's enz. ineens net zoveel waard als een grijs kentekenbussie op dit moment. En uw kleine zuinige Picantotje ( Ja Ja natuurlijk ook de Alto en de Fiësta en de Lupo (hoi Pim) en de Panda en de C3 enz.) vast nog wel een heleboel.

AUTORIJDEN IS GEEN RECHT MAAR EEN VOORRECHT!

Grease Monkey.

@ Toralt Deinum Leuke site zeg Windows 95? Paint?

Rot toch op met je linkspam joh!

Gast

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door Gast »

Deze uitzending is de druppel die de emmer van waardeloze journalistiek deed overlopen. Kost wat kost moest KIA door het slijk gehaald worden, terwijl uit de testen blijkt dat de gebruikers zelfs schuld zijn aan het verbruik.

Een programma als Radar moet kritisch zijn, maar laten ze zichzelf maar eens goed onder de loep nemen!!!
Weg met die zelfingenomen presentatrice!!!

Toivo

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door Toivo »

Net als zovelen in deze discussie heb ook ik me geërgerd aan het KIA-onderwerp in de Radar-uitzending van afgelopen keer.

Ik denk dat KIA prima bewezen heeft met de Picanto een keurig en zuinig autootje te hebben. Dat je daarvoor niet al te pittig moet rijden, vind ik niets meer dan logisch.

Om toch nog een beetje gelijk te krijgen, haalt Radar er cijfers van de ANWB bij om aan te tonen dat het verbruik tussen dat wat in de folder staat en dat wat gebruikers melden wel érg groot is in verhouding tot andere, vergelijkbare autootjes. Ik vond dat het opmerkelijkste zwaktebod van de Radar-redactie.

Kijk, het is al meermalen opgemerkt in deze discussie. Verbruik wordt niet zozeer bepaald door de auto zelf, maar door de bestuurder. Dat is net zo waar als dat een goede foto niet door het fototoestel wordt genomen, maar door de fotograaf er achter.

Ik hecht daarom maar zeer weinig waarde aan de getuigenissen van de Picanto-rijders die in de uitzending waren ("Ik rijdt écht 110, 120 op de snelweg"). Onze eigen auto haalt wanneer ik er in rij en toch 120 km/h op de snelweg rijdt volgens de boordcomputer een slechter verbruik dan wanneer mijn vrouw achter het stuur zit. Rara, hoe kan dat? Kennelijk druk ik met regelmaat het gaspedaal toch dieper in dan zij, haal ik wat "sportiever" in en is die 120 toch niet altijd helemaal precies 120 maar ook wel eens 150. Tsja. Geen wonder.

Net als die mensen die roepen: "Ik eet bijna niks, en tóch word ik dik. Ik snap er niks van!" maar gemakshalve even het gebakje bij de koffie, de koekjes bij de thee, de dropjes, marsen en snickers tussendoor, de nootjes bij de borrel, de chocola bij de koffie en de boterham voor het slapengaan niet noemen. Nee, dan snap ik het ook niet meer.

stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door stork4 »

Voor diegene die het weten wil : volgens kenteken weegt mijn auto 1349 kg. Zonder benzine, zonder bestuurder, zonder matten, radio ...

Mark

Gast

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door Gast »

Ja de KIA uitzending, was toch een klein RADAR dieptepuntje.

KIA klasse - alle LOF.

panda

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door panda »

Wat mij opvalt is dat het gros van de automobilisten teveel hun ego laten opspelen als zij in hun heilige koe plaats hebben genomen, danwel een uit macht der gewoonte rijstijl hebben aangemeten. Haast, haast en nog eens haast. In de file kom je elkaar toch weer tegen en wat maakt een paar minuten nou uit op een heel mensenleven. Als er wat bedachtzamer met het gaspedaal omgesprongen en wat vlotter doorgeschakeld zou worden dan valt er heel wat te besparen op de steeds duurder wordende brandstof. Ook de over de KIA Picanto klagende dames en heren kunnen dan op jaarbasis heel wat besparen. Zelf heb ik altijd dieselauto's gereden en met geen daarvan heb ik gemiddeld onder de 1:20 gescoord. Velen zullen mij uitlachen als ik vertel dat ik nooit harder rijd dan 100 km p/u, rustig optrek, vlot doorschakel in de versnellingen en anticiperend rijd, dus niet op een bocht of stoplicht afvlieg om daarna keihard in de remmen te moeten. Hieronder lees ik dat iemand met een Fiat Panda Diesel 1:17,5 scoort. Wel, dan moet je toch heel erg je best doen om een dergelijk cijfer te halen. Zelf heb ik ook een Panda Diesel en tot nu toe kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:22,5. Da's op een volle tank van 35 liter toch zo'n 175 km meer!!

picadw

Re: trosradar = lastercampagne Kia Piccanto

Ongelezen bericht door picadw »

Gelukkig zijn er ook nog 3 a 4 aardige berichten te lezen en zijn er nog mensen die normaal hun ongenoegen en commentaar kunnen geven. Ik vind het alleen jammer dat er berichtgevingen zijn waarin mensen gewoon ´afgezeikt´worden. Kritiek is ok maar kunnen diegene die het betreft de personen niet gewoon in hun waarde laten :?:
Voor degene die blijkbaar vaak bij mij in de auto gezeten hebben en mij erg goed kennen (want er wordt ook nog eens bevooroordeeld): er mankeerd niets aan mijn rijstijl en ik haal echt de 1:20 niet!

Gesloten