LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tinekec
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2005 22:03

gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door tinekec »

Mijn vraag is: Hoe kom je erachter of je gasmeter defect is?

Bij het opgeven van de eindstand van de gasmeter constateerde ik een verbruik van bijna 3X maal zoveel. Een installatiebedrijf heeft naar de gasleidingen in mijn woning gekeken en kon niets vinden.

Na velen malen contact met de Eneco, onze eneregieleverancier, werd ons duidelijk dat wij via een offerte opdracht moeten geven om de gasmeter door het ijkinstituut te laten ijken, op onze kosten.

Vanuit mijn ervaring met een weinig medewerkende houding van Eneco ben ik enigzinds wantrouwend. Ook vind ik hun voorwaarden dat ik moet aantonen dat hun meter eventuele gebreken vertoond niet correct.
daarnaast betaal je ook een bedrag voor meteronderhoud.

Wie heeft eenalternatief of oplossing voor deze situatie

nuonmedewerker

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door nuonmedewerker »

het is onmogelijk voor een gasmeter om sneller te gaan lopen
dit omdat een gasmeter werkt met een schoppenwiel
zo'n meter kan dus hoogstens een schop verliessen en dus langzamer gaan lopen

een electrameter daarintegen kan dit wel
(alleen de oude) alle stroom die door de meter gaat, gaat door een spoel en creeerd daardoor een magnetischveld
dit laat een schijf draaien
op deze schijf zit een rem en als deze niet of nietgoed werkt dan loopt de meter te snel
(dit is te testen door alle stroom uit te zetten en te kijken of de meter stopt (zit wel 10 minuten vertraging in de meter))

om terug te komen op de gas
het kan zijn dat er gas weglekt
als er bijvoorbeeld een leiding buiten uw huis langs loopt dan kan deze zonder gevaar lekken en een hoge nota veroorzaken

ook kan uw ketel gas laten weglekken via de schoorsteen

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door JustMe »

Beste Tineke,
wat de nuonmedewerker schrijft klopt aardig. Je zegt dat je het raar vind dat jij eerst de ijkingskosten moet betalen, en dat je ze pas vergoed krijgt op het moment dat de meter idd niet correct loopt. Je moest eens weten hoeveel mensen roepen dat hun meter niet correct loopt. In 99,9% van deze gevallen blijken deze meters wel correct te lopen en zijn deze mensen gewoon veel meer gaan verbruiken. Het zou van de gekke zijn als het energiebedrijf voor al deze mensen de kosten van een ijking zou moeten betalen. Klanten dienen eerst eens bij zichzelf na te gaan wat ze eigenlijk dagelijks verbruiken en waar dat verbruik heen gaat. Ze hebben geen idee wat energie kost en waar het heen gaat. Dat is een kwalijke zaak, en proberen dat snel op het energiebedrijf af te schuiven.

sja....

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door sja.... »

misschien een nieuw apparaat met een stekkertje gekocht , die mogelijk meer verbruikt....

te zien aan het enegie label... apparaten met een AAA label zijn het zuinigst, maar zijn vaak een stuk duurder in aanschaf....

Vandaar dat somige mensen een goedkoper apparaat aanschaffen zonder zich er van bewust te zijn wat dat ding nu op jaarbasis kost aan energie...

Laat u goed informeren...

suc6:wink:

Sja....

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Sja.... »

Ik lees weer half :oops:

Het ging over GAS :?

Sja...

Gast

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Gast »

Is het in werkelijkheid ook 3x zoveel,,ik bedoel is er in het verleden geschat?-of daadwerkelijk opgenomen door je zelf of meteropnemer.

pebbie

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door pebbie »

Mijn moeder had het soortgelijk, verbruikte ieder jaar meer gas terwijl ze alleen woonde. Ten tijde dat ik daar nog in woonde was het verbruik veel en veel lager. Kachel staat daar bijna nooit aan omdat ze het altijd al warm heeft etc etc. Wij snapten het ook niet maar vanuit Essent werd er ook niks aan gedaan, meter is 30 jaar uit dus het leek ons niet zo raar dat deze aan zijn laatste dagen was begonnen. Ze verbruikte net zoveel gas als een 3-pers. huishouden in haar eentje?

Alles op papier gezet en gaan kijken wat we konden doen:
Zijn begonnen met iedere week de standen op te nemen en alles wat een hoger verbruik had kunnen weergegven vermeld; hierbij kun je denken aan 2 weken thuis met griep in de winter, kachel staat dus bijna hele dag aan. Erg veel en lang gekookt ivm bv 3 keer runderlappen in 1 wk klaarmaken etc etc. Ook hebben de kachel 1 uur voor het slapen als deze al aanstond verlaagd naar 14 graden ipv 16 wat we altijd hadden (en iedereen ons aanraadde). Op die manier van standen bijhouden een prognose gemaakt. In de wintermaanden kwam het verbruik op ong. 35 m3 max per week. Hoe het kan weet ik niet, maar ik weet wel dat ze nu t.o.v. vorig jaar 55% minder gas heeft verbruikt!
Hier gaat essent zeker over klagen haha, maar mogelijk heeft ze bepaalde dingen toch niet goed gehad en verkeerd afgesteld waardoor ze ernorm veel verbruik had.

Als je enorm veel puzzelt op internet, en je meters na loopt kun je ongeveer zien hoe hard je meter loopt bij div. activiteiten. Reken dat eens uit per keer en reken het terug op jaarbasis, misschien dat je dan in de buurt komt? Succes ermee.

Helga

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Helga »

Ook ik wil reageren op dit probleem. In 2002 ben ik verhuisd naar een identieke woning, direct naast mijn oude woning. De gezinssituatie is niet veranderd, maar mijn stroomverbruik blijkt bijna te zijn verdrievoudigd! Inderdaad werkt Eneco niet goed mee om de situatie te veranderen c.q. te bekijken.

Uit de reactie van de Nuonmedewerker blijkt dat een electrameter dus wel kapot kan gaan, ook al is dat de buitenkant niet te zien! Mijn meter is van 1970, dus misschien ligt het daar wel aan.

Kan ik er op staan dat Eneco mij moet helpen, of een nieuwe meter moet plaatsen?

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door JustMe »

Nee, op het moment dat je werkelijk twijfelt aan de correctheid van de meter kunt u deze laten eiken. Deze eikingskosten komen voor uw eigen rekening tenzij blijkt dat de meter inderdaad niet correct loopt.
Het is dus van belang om voordat u een eiking aanvraagt goed na te gaan of er nergens anders een verschil in verbruik in zit (bijvb. nieuwe apparatuur etc.). Een eiking kunt u aanvragen bij Eneco Netbeheer op 0900 1426

Gast

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Gast »

Eiken :?:
ei·ken1 (het ~)
1 eikenhout

ei·ken2 (bn.; alleen attr.)
1 van eikenhout
(bron van Dale Taalweb)

Wat heeft dit met Energiebedrijven te maken :?:

nuon medewerker

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door nuon medewerker »

eiken is het uittesten van de meter

dan komen er 2 onafhankelijke heren bij u op bezoek deze schroeven de meter open en meten of deze correct loopt
(nu even uit het hoofd dus dit % kan fout zijn) dit mag 5% afwijken
als het binnen deze marge valt dan zijn de kosten dus voor u

dit kan tussen de 500 en 700 euro zijn

er zijn makkelijkere (en goedkopere) methode om dit te testen
schakeld u de hoofdschakelaars uit en kijk of de meter binnen 10 minuten stopt met draaien (geld alleen voor oude mechanische meters (draaischijf))
stops de meter later of helemaal niet dan is deze dus kapot
u kunt dan ook redelijk aannemen dat deze niet door de eiking heen komt (zekerheid kan ik helaas nooit geven)

voor de gasmeter geld dat als u alle apparaten afzet in huis die gas gebruiken (meestal alleen verwarming, warm water en kookgas) dan moet de meter onmiddelijk stil staan
mocht dit niet het geval zijn dan heeft u dus een lek
meestal gebeurd dit in woningen die een buiteleiding hebben waar het gas doorheen gaat
hier stroomt dan gas weg

dit loops meestal op over de loop van de jaren aangezien get stromende gas het gat groter maakt.
van een gaslek in een buitenleiding merkt u niet want het vervliegt meteen en er is vaak geen gevaar (behalve voor uw portomonee)

Gast

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Gast »

Oke, dan nog maar even voor de halve verstaander.

ijken (ov.ww.)
1 (meet- en weegwerktuigen) toetsen aan de gestelde eisen en van een ijk voorzien
(Bron: van Dale Taalweb)

Ga hier niet voor corrector Nederlands spelen maar het woord eiken -de houtsoort dus -word zelfs door de zogenaamde deskundigen continue gebruikt in dit forum. Beetje dom........

nuonmedewerker

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door nuonmedewerker »

misschien is dat dan ook de reden dat ik aan de telefoon werk :-)

Jan Valk

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Jan Valk »

:idea: ik had een probleem met de watermeter die bleef doorlopen ik merkte het omdat ik tussen door alles controleer zoals gas licht en water toen ik zag dat de watermeter door liep heb ik gelijk gebeld en heb ik verteld wat er aan de hand was nou ze waren er een dag later al en ik heb gelijk een nieuwe meter gekregen als je maar niet gelijk een grote mond opzet de meeste doen dat maar dan laten ze je wel even wachten dat vertelde die monteur mijn.

tonnie

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door tonnie »

nou jan als je watermeter doorloopt dan zal er beslist water door heen gaan ik ben zelf bij de waterleidingmij werkzaam geweest.
de kans bestaat maar zo dat je ergens n lek in je binnen installatie hebt
het kan dus best zijn dat de nieuwe ook gewoon ""doorloopt"" ik zou daar maar eens naar kijken als ik je was.

essentmedewerker(gas)

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door essentmedewerker(gas) »

de gasmeters met schoppenwiel (snelheidsmeting)zijn uitsluitend meters voor grootverbruik ,voor huishoudelijke meting gebruikt men
volumemeters (balgenmeters) vanwege grotere nauwkeurigheid

essentmedewerker(gas)

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door essentmedewerker(gas) »

vorige reactie is bedoeld voor de nuonmedewerker

Gast

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Gast »

En hoe groot is de kans dan dat een balgenmeter defect kan zijn ? Dat de meter veel te veel aangeeft dus.

C.A.

P.

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door P. »

Sinds ik een nieuwe gasmeter heb gekregen, is mijn jaarverbruik volgens de jaarafrekening 70x (!) zo hoog geworden, terwijl ik het gas alleen gebruik om te koken (verwarming en warm water zitten bij de huurprijs in). De NUON zegt dat de oude meter waarschijnlijk te langzaam liep en dat de hoge kosten van het eventueel ijken van de nieuwe meter voor mijn rekening zijn.
Ik heb volgens deze meter een jaarverbruik van 27000 m3. Dat kan toch nooit!
Tot wie kan ik me nu wenden om dit uitgezocht te krijgen?

Gast

Re: gasmeter, hoe is na te gaan of deze functioneerd

Ongelezen bericht door Gast »

27000 op jaarbasis is absurd veel en dat zou essent ook moeten weten. gemiddeld verbruikt een 2-pers. huishouden 1800-2000 per jaar en jij gaat hier dan nog eens ongeveer 15 keer overheen?

klacht indienen desnoods via SGC of je rechtsbijstand

Gesloten