Weer meer infomatie; maar eigenlijk niets nieuws;
Avero groeivermogen (kapitaalverzekering / belastingvrijsparen): brief de deur uit met verzoek afkoopwaarde na kosten en wat bij premievrij maken de jaarlijkse beheerskosten blijven (en hoe lang het dan nog duurt eer mijn kapitaal weer vrij is). Aan de hand hiervan beslis ik of afkopen of premievrij maken. (in ieder geval stoppen; het belastingvoordeel van 1.2% per jaar weegt bij lange na niet op tegen de kosten). Polis is nu 7 jaar oud.
Nationale Nederlanden (beleggingshypotheek): deze is weer in het nieuws sinds gisteren; zij hadden zich verteld. Er waren onbereikbare voorbeeldkapitalen in het vooruitzichtgesteld en de 400.000 deelnemers krijgen een bonusuitkering(kje). Desalniettemin; een hele duidelijke brief van hun gehad; tel even mee:
INLEG: €90 PER MAAND; hiervan gaan af:
EERSTE KOSTEN: 10 jaar LANG €27.53 PER MAAND.
DOORLOPENDE KOSTEN: 30 JAAR LANG €12.75 PER MAAND.
BEHEERSKOSTEN: 0.50% VAN DE FONDSWAARDE PER JAAR
(thans €2.20 per maand)
OVERLIJDENSRISICO: thans €6.49 PER MAAND (en dalend ivm stijgend vermogen).
Hier zucht ik maar eens heel diep; ik ben nu op de kop af 9 jaar en 8 maanden bezig. Die eerste kosten (10 jaar) zitten er nu dus zowat op, en daarna is het wel vol te houden; er vanuitgaande dat de dalende risicopremie de stijgende beheerskosten compenseren. Ben er hier nog niet helemaal uit wat te doen; zit er over te denken deze premievrij te maken, en alleen nog het overlijdensrisico en beheerskosten nog te betalen. Ik ga informeren of dat mogelijk is. ALS IK GEWETEN HAD WAT IK NU WEET, WAS IK HIER DUS NIET AAN BEGONNEN, LAAT DAT DUIDELIJK ZIJN !!.
Pensioenvoorziening delta Lloyd; geen duidelijke (met getallen onderbouwde) voorbeelden gezien van adviseur; wel een brief gehad van nationaal spaarfonds met voorbeeld van een eenmalige storting. Brief terug naar spaarfonds met verzoek om voorbeelden voor mijn geval (maandelijkse storing van €45).
Ik houd je op de hoogte petra 12; en ik vind het heel goed van je dat ook op de andere forums je de mensen waarschuwt. Zojuist nog een babyblaadje (uit 2001) opgeruimt, en toevallig viel mijn oog op een advertentie van koersplan; hoe belangrijk het toch wel niet is dat je kindje later een vermogen opbouwt voor studie en dat bij Spaarbeleg het kostenvoordeel rechtstreeks aan ons wordt doorgegeven in de vorm van een hoger rendement ....
....aaaahhhgggg#%@*& !!!!!!