LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sja....

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door sja.... »

Ik doe mijn best maar ik kan me nog steeds geen leven zonder (soja)melk, kaas of lekker choco toet voorstellen...

Zelfs niet nu ik weet dat er pus in de melke zit :shock:

Zuivel junk :oops:

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Gatverdarrie dat wist ik niet van die pus, vind je t gek dat we af entoe ziek zijn en geen idee waarom? Dat kinderen spontaan diarree hebben en de rest van de familie niet. Dat t geen virusje is wat heerst maar gewoon een ordinaire bacterie! Gatver wat gevaarlijk trouwens zeg!!!
Ben benieuwd wat die harde klonten in melk zijn dat overtijd gaat, wat in de melk klontert er dan zo??

Ron2
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 okt 2003 19:15

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Ron2 »

Laatst gewijzigd door Ron2 op 27 mei 2005 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Beste Ron, waar baseer je op dat het veel gezonder is.
T.ov. koeienmelk is geitenmelk misschien wel, maar of het nu zo gezond is voor de mens betwijfel ik toch. Geitenmelk is toch bestemd voor pasgeboren geitjes net als bij kalfjes?
Worden de zelfde dieronvriendelijke praktijken op deze geiten toegepast als ook die op koeien wordt toegepast. Moet wel, want anders blijven de geiten geen melk geven en heb je een overschot aan jonge mannetjes geiten. Wat gebeurt er met die geiten die geboren worden om de melkproduktie op peil te houden? En wat gebeurt er als een geit niet voldoende melk meer geeft? Hoe worden de vrouwelijke geiten bevrucht? Op natuurlijke wijze of ...........
Ook hier geld dat dieren gewoon misbruikt worden, het is pure exploitatie en vrijheidsberoving van dieren die niet gevraagd hebben zo behandeld te worden.
Appelsap, perensap, sinaasappelsap is gezonder.

Ron2
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 okt 2003 19:15

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Ron2 »

NVV03, Ik kan jou mededelen dat tot grote vreugde van onze enigste bok al onze 55 geiten op natuurlijke wijze worden bevrucht.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Net zo stom, geitenmelk, is voor klein geitjes niet voor grote mensen...
Jij begrijpt t nog steeds niet he!

Sja....
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 mei 2005 19:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Sja.... »

Sja.... :wink:

HavanA

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HavanA »

tja, ik heb er ook geen woorden voor dat die koeien meer inkomen hebben dan helft van de wereldbevolking! Weg met die subsidies! Weg met onze boeren, en gebruik het land om te bebouwen, dan is NL een stuk minder vol...

Betreft dierenmishandeling: daar kan je eeuwig over discussieren of het gebruik van dierlijke produktien wel of niet door de beugel kan. Feit is dat we er niet om heen kunnen (hoe zeer ik het gebruik zelf ook probeer te beperken) en dat het altijd beter kan (maar dat is met alles zo)

IK ZOU WEL EENS EEN RADAR-AFLEVERING WILLEN ZIEN OVER WAT ER ALLEMAAL IN ONS LEIDINGWATER ZIT (chloor, landbouwgiffen en misschien wel meer dan voldoende kalk om de melk te vervangen (hahaha)). Chloor kan toch ook niet gezond zijn? Maar men (ik niet dus) maakt er wel koffie, thee en limonade van....

Laat maar eens een plasje leidingwater op een wit schoteltje achter het raam verdampen en kijk wat er dan achterblijft. Ik zou het niet op m'n brood willen hebben! BAH!

En dan hebben we het nog niet eens over de VIEZE LUCHT in Nederland. We kijken soms zo neer op arme landen met hun "vieze" kakkerlakken en zo. Volgens moeten we eens beter in eigen tuin kijken. Wat leven we hier toch vies & ongezond, ook nog eens in de dagelijkse stress....

HavanA

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HavanA »

http://www.nu.nl/news/532093/11/Atsma_h ... xamen.html

Gelukkig, we zijn niet de enige die er vraagtekens bij zetten...!!

HavanA

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HavanA »

'Melk drinken maakt dik'

Uitgegeven: 7 juni 2005 07:05

WASHINGTON - Hoe meer melk kinderen drinken, des te dikker worden ze. En dat is niet alles: halfvolle melk is een grotere boosdoener dan volle melk.

Dat zijn de uitkomsten van een maandag gepubliceerd Amerikaans onderzoek, waaraan 12.000 kinderen in de leeftijd van 9 tot 14 jaar meededen.

De wetenschappers noemen de uitkomsten opvallend, omdat juist de magere en halfvolle melk samengaan met een hoger gewicht. "Het kan zijn dat kinderen makkelijker naar melk met minder vet grijpen. In dat geval is het niet zozeer de melk, maar zijn het de calorieën die schuldig zijn", zei onderzoekster C. Berkey in een reactie.

Bron: www.NU.nl

(c) ANP

P.
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:56

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door P. »

-----------------------------------------
Waarom zijn mensen die hun calorieën deels uit vetrijke zuivel halen slanker dan mensen die precies hetzelfde aantal calorieën halen uit vooral brood, pasta, rijst en aardappelen?

Steeds meer onderzoek geeft aan dat calcium absoluut essentieel is bij het behouden van een laag vetpercentage. Mensen die voldoende calcium binnenkrijgen, hebben opmerkelijk meer kans om een laag/normaal vetpercentage te behouden. Met voldoende calcium verbrand je meer calorieën uit lichaamsvet dan mensen die zuivel vermijden. Een calciumtekort lijkt ook een belangrijk antwoord te zijn waarom mensen die veel sporten en heel weinig eten toch niet afvallen.
----------------------------------------

Bron: http://www.vitamins.nl


Kijk ook naar het vorige bericht en zie dat er voor elk onderzoek wel een tegenonderzoek te vinden is. En wie of wat moeten we nu geloven???

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

T. Colin Campbell heeft gebaseerd op zijn eigen wetenschappeijke bevindingen -over tientallen jaren- naar de relatie tussen voeding en gezondheid, en veel onderzoek van anderen, een publieksboek geschreven: The China Study: ISBN 1-932100-38-5 uitgeverij BenBella. Te bestellen bij iedere boekhandel.

Voorzien van bronvermeldingen.

Succes met de discussie.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik geniet van deze discussie.Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die zich realiseren dat alleen de mens moedermelk van andere zoogdieren beschouwt als hoofdvoeding.Melk is hier helemaal niet voor bedoeld,en de resultaten van de laatste onderzoeken verbazen mij dus zeer zeker niet.Melk is bedoeld voor de eerste maanden van een leven.Alleen de mens gaat daarna verder met het drinken van (dierlijk)melk.Dat is toch niet logisch? 8)

P.
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:56

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door P. »

Maar wij doen heel veel dingen met ons voedsel die andere zoogdieren niet doen. Om een voorbeeld te noemen: wij koken / stomen onze groenten en bakken / braden ons vlees. Wil je dan rauw vlees gaan eten?
Ik wil niet zeggen dat, ondanks alle onderzoeken, melk wel goed voor je is. Ik geloof best dat het niet geheel goed voor je is, maar de redenatie dat andere zoogdieren stoppen met melk drinken na hun eerste paar maanden en dat wij dat daarom ook zouden moeten doen, is dus niet logisch...

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

http://www.nu.nl/news/541140/83/Rood_vl ... anker.html

Moedermelk is inderdaad bedoeld voor de eerste periode. De mens als (dier)soort is door zijn vermogen te ontdekken erop gekomen melk langer te gebruiken (dan blijkbaar goed is) en zo heeft de mens ook ontdekt dat je dieren kan doden en kan eten. Op zich niets mis mee, maar geniet met mate is het devies.

Wij hebben het als diersoort ook moeilijker om mutaties in onze genen door te geven aan onze volgende generaties. We krijgen op steeds latere leeftijd kinderen en in een tijdsbestek van zeg 1000 jaar heeft de mens veel minder generaties dan bijvoorbeeld de mestkever of de vlieg, die de mutaties veel sneller kunnen doorgeven.

Nu maar hopen op de steeds beter wordende gentechnologie? Kunnen ze ons resistent maken voor de nadelen van melk....

NVV03
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2005 22:27

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door NVV03 »

Prof.dr.ir. Gertjan Schaafsma is lid van verschillende werkgroepen van de Internationale Zuivelbond IDF

Als je het volgende leest, dan begrijp je wel waarom dhr. Schaafsma zo bevooroordeeld is:


bron:
http://spitsnet.nl/nieuws.php/10/48186/ ... r_elk.html

Melk, goed voor elk?

Spits, 15 juni 2005

Door Netty Bogers

Melk is ongezond, zo meldden recente Amerikaanse onderzoekers verleden week. Ze beweerden dat je er helemaal geen sterke botten van krijgt, maar overgewicht en wellicht wel ziektes als prostaat- en borstkanker. Een vertekend beeld, zegt prof. dr. ir. Gertjan Schaafsma van Wageningen Universiteit en Research over de negatieve publiciteit.

AMSTERDAM - Toets bij zoekmachine Google de woorden `melk` en `ongezond` in en je krijgt 11.600 hits die leiden naar sites waarop voor- en tegenstanders van het oer-Hollandse voedingsmiddel elkaar proberen te overtuigen van hun gelijk.

De discussie is in de afgelopen weken gevoed door berichtgeving uit de Verenigde Staten. Onder meer voedingskundige prof. dr. Walter Willett, die twee jaar geleden van Wageningen Universiteit en Research een eredoctoraat ontving, trekt het gezonde imago van grote melkconsumptie in twijfel. Aan de hand van diverse onderzoeken hekelt hij het westerse advies om ten minste drie melkconsumpties op het dagelijks menu te zetten. Een van de gezondheidsvoordelen van de `witte motor`zou namelijk zijn dat het sterke botten oplevert. Echter, zo stelde de Amerikaanse hoogleraar vast, vrouwen die meer glazen melk per dag drinken, lopen niet een lager risico op een botbreuk dan vrouwen die bijna helemaal geen melk drinken. Ook meldde hij onlangs sterke aanwijzingen te hebben dat een grote zuivelconsumptie verband houdt met een verhoogd risico op het krijgen van prostaat- en borstkanker, en hart- en vaatziekten.

Zijn Wageningse collega prof. dr. ir. Gertjan Schaafsma spreekt van een `vertekend beeld`, dat wordt veroorzaakt door `slechts een zeer beperkt aantal wetenschappers`. `Zuivel levert een goede bijdrage aan de voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben. Het Nederlandse advies van drie zuivelconsumpties per dag is gebaseerd op veel onderzoeken.`

Nederlanders behoren tot de langste mensen ter wereld, stelt Schaafsma. `Zij hebben daarom meer bouwstoffen nodig dan de kleinere Chinezen of Japanners. Als zij niet genoeg uit hun voeding kunnen halen, krijgen ze een slecht skelet. In melk zitten veel bouwstoffen zoals calcium, eiwitten, vitamines B2 en B12 en zink, én melk is goedkoop. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. `

Schaafsma ontkent dat grote zuivelconsumptie kan leiden tot hart- en vaatziekten en borstkanker. Over prostaatkanker is hij minder zeker. `Het westerse voedingspatroon met de inname van veel dierlijk eiwit lijkt een hoger risico op prostaatkanker met zich mee te brengen. Maar we moeten teughoudend zijn met die conclusie. Ook andere factoren als overgewicht en te weinig bewegen spelen een rol.`

De Nederlandse hoogleraar en zijn Amerikaanse collega zijn het over een ding eens: calcium beschermt tegen darmkanker. Voor Willett is dat overigens geen aansporing om melk te drinken: het is in zijn opinie net zo effectief om calcium als supplement te nemen. Wanneer je helemaal geen zuivel consumeert, kun je vooral een tekort aan calcium en vitamines B12 en B2 krijgen, zegt het Voedingscentrum.

Calcium: je hebt per dag zo\'n 1000 mg nodig. Zonder zuivel krijg je uit je dagelijkse voeding 300 mg binnen. Het tekort kun je aanvullen met sojamelk die verrijkt is met calcium of met kalktabletten. Vitamine B12 haal je uit vlees(waren), vis en is. Vitamine B2 zit in ei, vlees(waren) en groente. Mensen met een koemelkallergie of lactose-intolerantie hebben moeite met het verteren van melk.

Bij een koemelkallergie, die vooral voorkomt bij baby\'s en peuters, geven de eiwitten in melk lichamelijke klachten. Eczeem en maag- en darmklachten zijn de bekendste uitingen. Voor deze kinderen is speciale hypo-allergene melk ontwikkeld. De eiwitten zijn hierin al gesplitst, waardoor ze geen allergische reactie meer geven.

Lactose-intolerantie komt voor bij ten minste 70 procent van de wereldbevolking. Lactose is de belangrijkste suiker in melk. In de darmen wordt deze suiker afgebroken door het enzym lactase. Dit enzym is het actiefst direct na de geboorte zodat baby\'s moedermelk goed kunnen verteren. De lactase verdwijnt geleidelijk aan; op vierjarige leeftijd is er vaak nog slechts een geringe hoeveelheid aanwezig.

Noord-Europeanen en Noord-Amerikanen kampen meestal niet met dit probleem omdat zij al generaties lang veel melkproducten consumeren: de lactase-activiteit heeft zich daaraan aangepast.

Toch komt ook in Nederland lactose-intolerantie voor. Mensen met darmklachten als diarree of obstipatie moeten daarop bedacht zijn. Zij verdragen overigens meestal wel in beperkte mate melkproducten, vooral `zure` zuivel als

yoghurt gaat vaak goed. In harde Hollandse kaas zit helemaal geen lactose.

Tegenstanders van grote melkconsumptie, zoals bijvoorbeeld prof. Willett, zien in de breed voorkomende lactose-intolerantie het `bewijs` dat koemelk niet is bedoeld voor menselijke consumptie, maar voor pasgeboren kalfjes. Na de zoogperiode hoort de mens geen melk meer te drinken en al helemaal niet van een ander soort.

Prof. Schaafsma is het daar niet mee eens. `De mens is van nature een alleseter. Melk is feitelijk het enige voedingsmiddel dat door de natuur speciaal is bedoeld als voeding. De mens heeft door vallen en opstaan geleerd wat eetbaar is. Je kunt moeilijk volhouden dat plantaardige voeding speciaal bedoeld is voor de mens.`

www.voedingscentrum.nl
www.zuiveloffline.nl
www.zuivelonline.nl

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door eeliane »

Feitelijk is melk voor de kalfjes, het werd aan babies gegeven als de moeder het kind niet genoeg kon geven. m.a.w. er werd een alternatief voor moedermelk gezocht. Het was makkelijk te verkrijgen , ook geitenmelk en ezelinnen melk werd als altrnatief gebruikt en men is koemelk gewoon blijven drinken en iemand heeft daar een hele industrie omheen gebouwd. De natuur heeft t NIET voor ons bedacht maar nog steeds voor t kalfje!!!
Dat wij in nederland zo lang worden en meer melk nodig zouden hebben is de omgekeerde wereld, waarschijnlijk worden we zo lang door de hormonen in de melk (kalfje groeit als kool met die melk).
En leg me daarom maar eens uit waarom in de rest van de wereld GEEN melk wordt gedronken en die mensen (ik heb t nu bijv over zuid europa, daar wordt geen melk gedronken) gezonder zijn dan wij!!!!

P.
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:56

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door P. »

Er kunnen ook andere factoren dan melk zijn, dat Zuid-Europeanen gezonder zijn dan Noord-Europeanen (als dat gegeven uberhaupt al waar is). Ik zou dat niet gelijk aan het minder drinken van melk willen toeschrijven...

tigerhawk

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door tigerhawk »

wat een hoop tekst over een simpel feit....

Melk; niet gezond zo gauw je over je kindertijd heen bent, zeker wel lekker en ook niet compleet ONGEZOND (zoals wel vaker te snel geroepen wordt)

wist u dat er een sterk vergif zit in appelpitten (cyaankali)
wist u dat mensen uit de stad door hun te steriele leefomgeving meer kans hebben op allerlei allergien...

uiteindelijk ligt de grootste schuld bij de consument zelf; men moet niet altijd de reclame geloven. Melk is gezond voor elk, behalve als je al teveel van de 'ingredienten' hebt gehad...

maar om even terug te komen op het begin van de discussie; als je de echte commercielen wilt zien. ga dan naar amerika, het goedkoopste vlees voor de laagste prijs en ook gerommel met dieren om de productieprijzen te drukken...

(excuses voor de nogal vreemde opbouw van dit bericht, maar ik was even iets te geprikkeld)

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

wist je dat als je 5 gram maanzaad gebruikt, je een tijdje gedrogeerd rondloopt? (is immers zaad vd papaver)

wist je dat als je een flinkle lepel nootmuskaat neemt, dit xtc-achtige effecten geeft?

Tigerhawk begrijpt het: geniet met mate.

En waarom bijv. zuid-europeanen gezonder zijn: Olijfolie (ipv margarines), vis, groenten fruit en af en toe een rode wijn!

Gesloten