LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door moi85 »

muta hebben ze jou dan niet verteld dat ruim 6 miljoen huishoudens (!!) recht hebben op een zorgtoeslag (tenminste zo zijn de verwachtingen van de Belastingdienst)? Dat lijkt me best veel!
en hebben ze je niet verteld waarom het nieuwe zorgstelsel wordt ingevoerd?
en als je bij een zorgverzekeraar werkt dan moet jij toch weten hoeveel de zorg momenteel kost? en als het nieuwe stelsel niet ingevoerd zou worden hoeveel dan de premies ook zouden gaan stijgen voor de ziekenfondsverzekerden?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Muta, gezien het tijdsverschil tussen jouw reactie op mijn antwoord, kun je onmogelijk die sites hebben bekeken.
de no claim is 255 euro. Het is een feit dat de rijken er beter van worden. Jij vindt het wel eerlijk dat balkenende net zoveel betaal als ik??want als je 30.000 euro verdient heb je geen!!!!zorgtoeslag
Correctie, als je alleenstaand bent en 30.000 euro als verzamelinkomen hebt, dan heb je geen zorgtoeslag!!!

Even een wedervraag, vind jij het huidige stelsel dan eerlijk? Dus jij vindt het de gewoonste zaak van de wereld dat iemand meer moet betalen, alleen maar omdat hij meer verdient? Om je beredenatie even door te drijven, waarom moet een rijke stinkerd niet meer betalen in de supermarkt voor zijn brood, of waarom kost hem een TV niet meer geld? Te gek voor woorden gewoonweg dat je zoiets durft te stellen.

En daarbij, Balkenende betaalt wel degelijk meer dan jij, zijn werkgever betaalt namelijk 5,96% over zijn salaris aan de zorgkas en daar zijn salaris hoger is.... heeft hij ook een hogere fiscale bijtelling en... (volgt dan als conclusie dat hij wel degelijk meer bijdraagt!!!)

Om je het zoeken te besparen, heb ik hier een deel van dat andere topic aangehaald. Ik zal mezelf maar eens quoten en aangeven wat jij over het hoofd ziet.
Ik heb reeds 4 links gegeven, maar hier is een vijfde, waarin men beschrijft hoe de zorgtoeslag moet worden berekend.
....
Zoals eerder aangegeven is de maximale zorgtoeslag rond de 300 Euro jaarlijks voor een alleenstaande en rond de 900 (op de ene site noemen ze 900, op de andere 930) euro jaarlijks voor een gezin. Hoe wordt de zorgtoeslag berekend? Dat is terug te vinden op de zojuist gegeven link.

In het verhaal vergeet men ook nog eens te noemen dat men ook een eigen risico kan nemen, waardoor de premie ook een stuk naar beneden gaat, dus als het om gezonde personen gaat, kan het voor hen aantrekkelijk zijn om een eigen risico te nemen, waardoor hun lasten ook nog eens dalen!!! Dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat iemand, die geen gebruik maakt van de zorg, ook nog eens 250 Euro kan terugkrijgen, ofwel rond de 21 euro per maand. (Huisarts, kraamzorg en dergelijke verlagen de NO claim niet!!!)

Maar om even concreet te worden met berekeningen. Om de zorgtoeslag te berekenen kijkt naar het verzamelinkomen (vergelijkbaar met belastingen), daarbij houdt men wel degelijk rekening met hypotheekaftrek en dergelijke om vervolgens te kijken of men recht heeft op zorgtoeslag. Mijn mening is dat ze hierbij ook rekening hadden mogen houden met huur, want er zijn heel wat mensen die gehuurd zitten.

We gaan bij de berekening even uit van geen aanvullende verzekeringen, hoewel betaalde premies ook meetellen voor de zorgtoeslag, plus een jaarpremie van 1.200 euro per persoon. Er wordt ook geen rekening gehouden met eventuele eigen risico's waardoor de jaarpremie lager wordt. Verder wordt er geen rekening gehouden met de no claim van 250 euro per persoon.

Voor 2006 gaat men uit van een drempelinkomen 17.500 euro. Verder geldt dat als men minder dan het drempelinkomen verdient, het tweede deel van de formule als 0 Euro moet tellen. (Rekening houdend met de 300 euro maximale zorgtoeslag)

Voor alleenstaanden geldt de formule:
Maximale premie=(3,5% * 17.500) + (5% * (Verzamelinkomen - 17.500))

Iemand die minder dan de drempel verdient, heeft dan met het volgende te maken: Hij zou maar €612,50 mogen betalen volgens de formule, dus recht hebben op 587,50 zorgtoeslag. Echter, de maximale zorgtoeslag voor een alleenstaande is rond de 300 euro, dus betaalt deze alleenstaande 900 Euro, oftewel 75 euro per maand.

Stel dat het verzamelinkomen 27.000 (onder ziekenfondsgrens) is, dan geldt voor deze alleenstaande:
(3,5%*17.500) + (5%*(27.000 - 17.500)) = €1.087,50
Deze persoon krijgt dan €112,50 terug.

Dan de formule voor gezinnen:
Maximale premie=(5% * 17.500) + (5% * (Verzamelinkomen - 17.500)

Voor een gezin met een inkomen lager dan de drempel houdt dit concreet in dat ze 900 euro gaan terugkrijgen aan zorgtoeslag. Als er 2 volwassenen zijn, betalen ze dus €1.500,- zelf. Ofwel €128,- per maand.

Dan de berekening voor een gezin met €27.000,- Vul het bedrag maar in de formule in, dan zien we dat het gezin maximaal 1.350 euro zou moeten betalen, betekent dat ook dit gezin 900 euro zorgtoeslag kan krijgen.

Dan even naar een salaris van €36.000,-, Dit gezin betaalt maximaal 1.800 euro en heeft dan recht op 600 euro.

Wie heeft er dan geen recht op zorgtoeslag?
Voor de gezinnen geldt dat personen die 48.000 of meer aan verzamelinkomen hebben geen zorgtoeslag krijgen (behalve als ze zich aanvullend verzekeren!!) en voor alleenstaanden die rond de 29.250 euro als verzamelinkomen hebben!!!

Al met al leuk en aardig, maar eenieders situatie kan verschillen. Iedereen kan derhalve kijken wat dit betekent in hun eigen situatie en zien of ze duurder uit zijn. Moet ik er wel bijvermelden dat momenteel nog geen prijzen van aanvullende verzekeringen bekend zijn. Evenmin is nog niet bekend wat voor korting iemand krijgt bij een eigen risico.

Bitchy, waar slaat de opmerking op dat iemand die behoorlijk verdient alle aanvullende verzekeringen makkelijk kan betalen? Je bedoelt vermoedelijk dat iemand die geen of nog niet de maximale zorgtoeslag krijgt, zich voor geringe kosten aanvullend kan verzekeren, terwijl iemand die reeds de maximale zorgtoeslag krijgt (minima en dergelijke), hier wel het volle pond voor mogen betalen. Tja, dat lijkt me ook niet eerlijk, als je het zo stelt.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

we spreken elkaar wel op 1 januari 2005 de meesten zullen zich rot schrikken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

muta hebben ze jou dan niet verteld dat ruim 6 miljoen huishoudens (!!) recht hebben op een zorgtoeslag (tenminste zo zijn de verwachtingen van de Belastingdienst)? Dat lijkt me best veel!
en hebben ze je niet verteld waarom het nieuwe zorgstelsel wordt ingevoerd?
en als je bij een zorgverzekeraar werkt dan moet jij toch weten hoeveel de zorg momenteel kost? en als het nieuwe stelsel niet ingevoerd zou worden hoeveel dan de premies ook zouden gaan stijgen voor de ziekenfondsverzekerden?

ja zorgtoesalg je noemt geen bedragen kan ook maar ongeveer 10 euro in de maand zijn.
Ik ben van mening dat het inkomensafhankelijk had moeten zijn. Als je weet hoeveel meensen ik al aan de telefoon heb gehad die zeggen dat ze niet weten hoe ze dit allemaal moeten betalen. Het zijn niet alleen de ziektenkosten, huren,gemeentetoeslagen,gas,water en licht alles wordt bijna onbetaalbaar en dan kunnen de mensen met goede inkomens dit makkelijker betalen dan mensen die het minder hebben. Vooropgesteld ik heb het ook niet slecht hoor maar kijk ook een beetje naar andere mensen zouden we allemaal moeten doen zou het in dit land veel eerlijker verdeeld zijn.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

bitchy en muta hebben gelijk. ik heb het gisteren nogmaals aan mijn fysiotherapeut gevraagd en van de voorlichting van de overheid klopt geen meter. iemand die nu zf verzekerd is gaat met de aanvullende verzekeringen per 1-1-2006 net zoveel betalen als iemand die nu particulier verzekerd is. vb. wij betalen nu inclusief twee av verzekeringen 81 euro per maand straks wordt dat zo,n 250 tot 400 euro per maand. als wij van 300 euro uitgaan wordt dat 3600 per jaar . wij komen net aan de bruto van 30000(wordt natuurlijk niet naar netto gekeken) dus geen of nauwelijks een teruggave. komen wij alleen al met de basisverzekering op een tekort van 528 euro. wij hebben nu 160 euro over om van te leven en dat gaat nog net. gaat iemand mij even vertellen waar wij die 528 vandaan moeten halen . want het is of een boete of de deurwaarder voor de normale vaste lasten . ik ben van de zorg afhankelijk dat kan ik per 1 januari wel vergeten. daar hebben ze in den haag ook niet aan gedacht. hoera voor de zorg van nederland :evil:

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

vertel er dan ook bij dat er geen ziekte kosten meer van je loon worden ingehouden.
mijn informatie zegt dat het allemaal erg mee zal vallen dat veel mensen zorgtoeslag gaan krijgen.
op de een of andere manier raakt iedereen in paniek, wacht eerst eens af en dan zien we verder.

pluisje :wink:

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

Obelix schrijft dit

En daarbij, Balkenende betaalt wel degelijk meer dan jij, zijn werkgever betaalt namelijk 5,96% over zijn salaris aan de zorgkas en daar zijn salaris hoger is.... heeft hij ook een hogere fiscale bijtelling en... (volgt dan als conclusie dat hij wel degelijk meer bijdraagt!!!)


Weet jij dat er een max aan zit??ongeveer over 31000 wordt er 5.96 afgedragen verder niets!!!Nu heb je dat ook in het ziekenfonds dat je een maximale dagpremie.Alles wat je meer verdient wordt geen premie op afgedragen.Dus zoveel meer zal de heer B....... wel niet betalen.Eerlijk systeem he?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Muta, ja dat weet ik dat er een maximum zit aan dat systeem. We hebben het trouwens over 30.800 euro om precies te zijn, over dat bedrag moet die 5,96% betaald worden. En nogmaals, waarom zou een rijke stinkerd meer moeten betalen dan een ander? Ben blij dat het niet een systeem wordt van... wie gebruikt, die betaalt, want dat zou pas oneerlijk zijn. Dan zouden de gezonde mensen nauwelijks iets betalen (ook een gezonde rijkerd) en de mensen die afhankelijk zijn van de zorg, niet meer weten hoe ze die kosten moeten ophoesten.

Ik neem aan dat je bedoelt dat jij eerder voor een procentuele bijdrage bent, waardoor mensen die minder verdienen ook minder hoeven te betalen. Goed, daar kan ik inkomen en daar sta ik zeker niet negatief tegenover.

Beste B.Olsen, jij wilt ons doen geloven dat je voor alle aanvullende verzekeringen per gezin ongeveer 150 euro maandelijks extra kwijtbent. Dat geloof je toch zelf niet. Die fysiotherapeut kan wel veel mooie verhalen vertellen, maar laat hem maar eens aangeven waar hij dat dan op baseert. Dan zul je zien dat de beste man/vrouw dit niet van officiële instanties heeft, maar een eigen draai aan het verhaal heeft gegeven, waardoor nul komma nul waarde aan zijn/haar verhaal kan worden gehecht. Je zou er goed aan doen, niet altijd de verhalen van anderen (ja, ook mijn verhalen inclusief) voor vol te nemen, maar eens wat kritischer te zijn en jezelf op de hoogte te stellen van dit soort zaken.

Daarbij geeft Pluisje je ook al aan dat je wel "eventjes" vergeet dat er geen ziektekosten meer van je loon worden afgetrokken, waardoor je maandelijks netto meer zou moeten krijgen uitbetaald. Ik neem aan dat je dit niet vergeten bent, maar het gewoonweg niet wist.

Nogmaals, in het forum "overheid en regelgeving" topic "WELKE BELEIDSREGELS TREFFEN U ECHT IN DE KNIP" zijn er genoeg links gegeven om eenieder van informatie te voorzien. Lees nu eens eerst die pagina's door om wat meer inzicht in de materie te krijgen, dan zul je zien dat het niet zo zwart-wit is als sommigen hier proberen te doen overkomen.

Tegen argumenten als die sites zijn onbetrouwbaar kan ik uiteraard niet op, die mening mag zeker eenieder hebben, dat is eenieders recht, maar ben dan wel zo eerlijk om aan te geven wat er dan onbetrouwbaar is en het liefst middels links naar pagina's van officiële instanties (dus niet een link naar een forum waar ene Pietje dit beweert) die hier nader op ingaan. Zover ik momenteel kan beoordelen, zal het allemaal wel meevallen.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

Ik neem aan dat je bedoelt dat jij eerder voor een procentuele bijdrage bent, waardoor mensen die minder verdienen ook minder hoeven te betalen. Goed, daar kan ik inkomen en daar sta ik zeker niet negatief tegenover.


ja daar ben ik voor zou eerlijker zijn!!
en bij de zorgverzekeraar waar ik werk ben je voor de beste aanvullende verzekering 39 euro per maand kwijt per persoon. Kinderen tot 18 niet. Er is wel verteld dat de premie's van de aanvullende verzekering met ongeveer 15% omhoog gaan.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

Daarbij geeft Pluisje je ook al aan dat je wel "eventjes" vergeet dat er geen ziektekosten meer van je loon worden afgetrokken, waardoor je maandelijks netto meer zou moeten krijgen uitbetaald. Ik neem aan dat je dit niet vergeten bent, maar het gewoonweg niet wist.


is ongeveer 1.65% voor diegene die niet veel verdienen is diat natuurlijk geen vetpot

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Arme mensen betalen straks meer en rijke mensen betalen minder.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

en gelijk heb je , mijn zus en zwager zijn nu particulier en houden nog zo,n 1500 euro per maand over om van te leven. wij maar 160. zie hier het verschil dat straks alleen maar groter wordt. ga anders naar de site van de pvda ook die zijn er op tegen.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

De VVD bedrijft met het nieuwe zorgstelsel gewoon inkomenspolitiek.
Heel jaren 70 en slecht voor de gewone man.
Net zoals met het studiegeld, alleen de hoge inkomens profiteren van dat plan.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

het verschil tussen arm en rijk is er altijd al geweest dat heeft niets met de ziekten kosten verzekering te maken, dat ligt er maar net aan of je werk of niet.
nogmaals het word veel te zwart wit gezien en valt allemaal nog wel mee.

pluisje :wink:

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Het kabinet maakt het verschil tussen arm en rijk steeds groter.
En zorgt ervoor dat de middenklasse en rijken rijker worden omdat ze daar zelf toebehoren en omdat ze denken dat de meeste stemmen zijn te behalen bij de middenklasse.
Ze blijven net zolang herhalen dat er geen geld is totdat iedereen het gelooft en kunnen zo hun beleid doorzetten.
Mensen met minder geld hebben vaak een baan (itt wat jij zegt) en gaan er net als mensen met een uitkering er straks flink op achteruit.
Als het straks wat tegenzit gaan ze bezuinigen op de Zorgtoeslag zoals bij ze bij de omroep doen.
Mijn moeder moet nu al 300 euro p.m. aan medicijnen betalen omdat ze ernstig ziek is, voorheen werd dat vergoed.
Hoezo het valt wel mee?

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

mijn vriend werkt al 14 jaar als dakdekker. sinds 4 jaar is hij voorman. als je ziet wat hij allemaal moet regelen en wat voor een hongerloontje hij krijgt dat is echt te gek voor woorden.en over arm en rijk.wij hebben van dichtbij meegemaakt dat mensen met geld eerder geholpen worden. nu maken wij jammer genoeg mee dat iemand zonder geld te laat geholpen wordt en het dus niet gaat redden. ze is pas 38 jaar.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Sterkte!
Woorden schieten even tekort.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

daar zit dan wel verschil in op 20 juni is mijn zuster overleden.
zij had een long aandoening ze was nog maar net 48 jaar en heeft 7 kinderen. :cry: :cry:
geld had ze niet maar de artsen hebben echt alles geprobeerd om haar in leven te houden dus daar geloof ik niet in .
tis maar net hoe je er naar kijkt en of je het accepteerd.
wel heb ik gisteren vernomen dat het geld voor de ziekten kosten wat van je loon ingehouden word gewoon zo blijft omdat een of andere minister het er niet mee eens was.
ook is het nog lang niet rond, zij weten namelijk niet of het ook goed gaat werken.
dus maar weer gewoon af wachten :wink:

pluisje

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

dank je, en als je dan ook nog ziet hoe dat ze behandeld wordt dan is het helemaal erg. de verpleegsters hebben haar gisteren de hele dag zonder extra sondevoeding laten liggen . de eerste keer dat ze erom vvroeg was om 12 uur en wij kwamen om half zeven. nou, toen ben ik even naar de zusterspost toegegaan en reken er maar op dat ze het gekregen heeft. zitten ze daar met zes verpleegsters . pffff. en dan zit er ook nog een man op de gang in een rolstoel te schreeuwen dat ze hem vooral niet moeten helpen. en dat in een ziekenhuis. schandalig is het. en dat is dus het medegevoel voor jan met de pet. :evil:

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

waarom bent u toch zo negatief of wilt u alleen het negatieve zien.
soms zijn er ook redenen dat het zo gaat.
zo snel oordelen maakt alles kapot :twisted:

pluisje :evil: :evil: :evil: :evil:

Gesloten