LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dik is niet altijd te dik

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Heb zelf de indruk dat obesitas (betekend dat niet letterlijk: vetzucht) juist de gevoelsmensen treft.
Kan het mis hebben hoor, maar lijkt me ook belangrijk dat je 'tussen de oortjes' met jezelf in het reine komt voordat je daadwerkelijk je eetprobleem de baas kunt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Niet de gevoelsmensen maar de mensen die nogal labiel in t leven staan misschien. Gevoel heeft niets met vreten te maken, dus als je meer gevoel hebt dan ga je vaker je problemen wegvreten, Nee ook weer zo'n smoes, ik ben overal gevoelig voor dus is ga eten.
Gel ul! Het zit inderdaad tussen je oren, dikke mensen zijn weinig tot niet bereid gezond te doen en daar ook iets voor te laten of er zeker iets voor te gaan doen. Mensen die wat standvastiger zijn maar net zo gevoelig hoor, lossen hun problemen op en gaan er voor.
Op de bank blijven zitten je vol te proppen en een ander of iets anders daar de schuld van geven dat wordt niks, en dat zijn de mensen die jij als gevoeleger zou bestempelen?, in mijn ogen zijn ze allleen maar te lui om iets aan hun probleem te doen! (minder eten en meer bewegen bedoel ik)

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Bovenstaande vind ik een tikkie kort-door- de- bocht en eenzijdig belicht.
Tuurlijk is er een flinke dosis wilskracht voor nodig, maar kan het me voorstellen dat je door omstandigheden ergens in 'vlucht' of troost zoekt.
Een rationeel oftewel verstandsmens gaat z'n problemen meer oplossingsgericht denkend te lijf en een gevoelsmens door ergens compensatie in te zoeken.
Wilde met m'n bijdrage aangeven dat je door omstandigheden een soort verslaving of slechte gewoonte kunt ontwikkelen die je pas kunt doorbreken wanneer je de achterliggende problemen ook aanpakt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Een slechte gewoonte is GEEN verslaving!!!!

Jeezus Gristus antikrist
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:48

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Jeezus Gristus antikrist »

Een slechte gewoonte is GEEN verslaving!!!!
Vraatzucht is wel degelijk een verslaving. eten geeft je vanuit een biologisch perspectief gezien een sterk en weldadig gevoel. De oermens voelde zich weer goed na een flinke portie vlees. Dit gedrag van de mens is tot halverwege vorige eeuw in de westersewereld doorgeggaan.

Dit weldadige gevoel krijg je doordat je endorfine aanmaakt in de hypothalamus in je hersenen. endorfine is juist dat stofje wat maakt dat je meer en meer wil van datgene wat ervoor gezorgd heeft dat je dat stofje aanmaakte. Vaak is dat een drug, of drank of eten, maar sport zorgt er ook voor dat je deze stof aanmaakt.

Eten is zeker verslavend en omdat juist VET ons een snelle verzadiging geeft is dat eten erg verslavend en daarmee is vetzucht dus een verslaving .

Bronnen hierover zijn er plenty bijvoorbeeld:

Justin Rhodes, Theodore Garland en Stephen Gammie: Patterns of brain activity associated with variation in voluntary wheel-running behavior. In: Behavioral Neuroscience vol. 117 nr. 6 (2003).

Verder is er in America door de overheid (vergelijkbaar met TNO) onderzoek gedaan en zijn er programma s om naast af te vallen ook van je verslaving af te komen.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door chubi »

Zelf had ik altijd vreetbuien en raad eens ben gestopt met suiker en minder koolhydraten. En weg zijn de vreetbuien. Ik moet soms oppassen dat ik niet te weinig eet. DAar kun je trouwens ook te dik van worden.
Toen ik begon met geen suiker en minder koolhydraten,at ik soms wel 3000 a 4000 calorieën heb het ook gemeten hoeveel cals ik op een dag nam en toch viel ik af.
Nu eet ik ruim 8 ons groente op een dag. Fruit bijna niet meer wel zomerfruit enzo,maar niet elke dag. Ook veel zetmeel producten eruit gegooid uit mijn dieet ,want daar wordt ik ziek van.
Niet meer moe en vol energie.

En waar ik vooral blij mee ben geen trek meer in vreetbuieen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Gezond verstand helpt nog altijd bij deze slechte gewoonte, het is geen verslaving!
Iedereen weet dat t slecht is maar toch de macdonalds binnen schuivelen omdat je t wel makkelijk vind, geen zin om boodschappen te doen en te keurig te gaan koken. Jaja, een verslaving, daaaaaaaaaag...

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Helaas, vrijwel alle alles kan verslavend werken; zowel middelen --> heroïne, drank, als handelingen ---> gokken, smijten met geld. En er bestaat wel degelijk ook een eetverslaving.
Hangt van de persoon en de omstandigheden af of je hier meer of minder gevoelig voor bent. Schijnt ook nog genetisch bepaald te zijn.
En iedere verslaafde weet dat het eigenlijk slecht voor hem is, en heeft dan ook het goede voornemen te stoppen ( morgen) of te minderen ( het mag alleen in het weekend) maar uiteindelijk wordt het nooit morgen en is het alle dagen weekend.

Ook voor eetverslaving zijn er klinieken en afkickprogamma's

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Die zijn in t leven geroepen omdat dikkerds zeggen dat t een verslaving is, dat is t niet, in voedsel zit geen stof die maakt dat je er meer van gaat eten. Nicotine en alcohol en drugs wel, maar eten helaas niet. En ewarom niet? Omdat je zonder nicotine alcohol en drugs kan. Zonder eten kan je nooit helemaal dus moet je je beheersen en niet alles in je mond proppen, want je kan t niet uit je systeem halen. Sigaretten, alcohol en drugs kan je volledig verwijderen uit je systeem waardoor je er niet van afhaneklijk wordt. Voedsel heb je nodig dus het enige dat mensen nodig hebben is een leidraad hoe je voedsel moet gebruiken! Wil je dat niet dan word je moddervet, doe je dat wel dan val je af. Is dus een verandering van gewoonten, niet het verwijderen van een verslavend middel!!!!
Dus nogmaals te dik zijn is GEEN verslaving maar een verkeerde manier van leven en moet voedsel omgaan.

mari
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2005 22:54

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mari »

Kan dat woord dikkerd een keer overgeslagen worden???

Ik ben zelf absoluut niet dik, maar heb wel een moeder die dit is, door omstandigheden.
Ik vind het verschrikkelijk als ik met mijn moeder een keer een patatje ga eten, dat mensen haar dan aankijken met een blik, dat mag jij helemaal niet hebben.
Mijn moeder is niet de hele dag aan het vreten of snoepen, dat is zo'n vooroordeel.Buiten dat om ziet ze er altijd heel verzorgd uit, goed gekleed, je zal haar nooit in een broek aantreffen of een strak shirt. Ik heb gewoon een mooie moeder :) !

Ik vind het ook volslagen onzin dat je maar aan geheelonthouding moet gaan doen, met alles dat slecht is (drank, vet, roken etc.).
Wie zegt dat ik 115 wil worden, ik neem liever een pil op mijn 80ste verjaardag.
Hoe men wil leven, is een vrije keuze en men moet eens ophouden om daar commentaar op te hebben.
Wat is trouwens gezond, hoeveel jonge fitte voetballers vallen niet ineens dood op een voetbalveld???

buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door buddy »

Beste Eeliane,

Het is mij wel duidelijk dat je een hekel hebt aan dikke mensen. Maar het moet mij toch even van het hart dat je weinig tot niets weet (of wil weten) over de oorzaak. Eetverslaving bestaat wel degelijk, net zoals een drugs of alcohol verslaving. Dus oordeel nooit maar verdiep je er eens in voordat je iets zegt.

Buddy

Jeezus Gristus antikrist
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:48

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Jeezus Gristus antikrist »

Gezond verstand helpt nog altijd bij deze slechte gewoonte, het is geen verslaving!
Iedereen weet dat t slecht is maar toch de macdonalds binnen schuivelen omdat je t wel makkelijk vind, geen zin om boodschappen te doen en te keurig te gaan koken. Jaja, een verslaving, daaaaaaaaaag...
Kan je niet lezen dombo... Eetverslaving bestaat wel degelijk, lees de bijgevoegde bronnen.

Eetverslaving kan ook gebeuren met goed voedsel. Zo waren er een aantal jaren geleden redelijk wat mensen verslaafd aan motignac. Waarom denk je. omdat dat makkelijk voedsel is??? Nee omdat het een hoog vetgehalte heeft.

KOM MET BRONNEN als je beweert dat eetverslaving niet bestaat!!!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Een verslaving is iets waar je buiten kan zoals sigaretten alcohol en drugs. Als je van een verslaving af wilt moet je er radicaal mee stoppen!
Dan ben je er van af als je t niet mer neemt.
Van eten kan je niet radicaal afblijven dan ga je dood. Moet dus op een andere manier aangepakt worden dan sigaretten, alocohol en drugs, dus zet je t onder de noemer een verkeerde gewoonte, en zo dien je t ook te behandelen!!!! Als je t behandelt als een veralving gaan de mensen zich ooka ls zodanig opstellen. 'Het is een verslaving en ik kan er niet vanaf blijven!!!' Gel ul Het eten van vet is een verkeerde gewoonte die kan je makkeljk af leren door t eten van groente en fruit. Je stopt gewoon iets anders in je mond! En jeloopt de mac voorbij, niemand zet een pistool op je hoofd en duwt je de mac in of de snackbar in. Dus verander je gewoonten! en t gaat stukken beter.
Zolang als we dikte niet behandelen als een ziekte (hoe komen mensen erbij???) gaat t veel beter om gezonder te gaan eten. Zouden ze wel willen, een ziekte, verslaving.... kan je je weer mooi achter stoppen.

buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door buddy »

eeliane stop met die domme opmerkingen en ga er is wat over lezen.

buddy

Jeezus Gristus antikrist
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:48

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Jeezus Gristus antikrist »

Als je van een verslaving af wilt moet je er radicaal mee stoppen!
Dan ben je er van af als je t niet mer neemt.
Je bent echt nogal dom. Een verslaving is niet perse iets wat extern tot de mens wordt toegediend.

een verslaving bestaat uit twee componeneten, maar een van de componenten is al genoeg om verslaafd te geraken.

1 van buitenaf wordt een stof (nicotine cafeine ...)toegediend die je een arousel geeft, een genoegdoening.

2 Door bepaald gedrag, of door bepaalde voeding maakt je lichaam endorfinen aan welke je ook een genoegdoening geven.

zowel 1 en 2 hebben effect op het gedeelte van de hersenen welke verband houden met belonen.

Er worden neuronen aangemaakt in de hersenen welke ons het goede gevoel geven die neuronen belonen ons dus.

Zo werkt sport ook verslavend, zo is anorexia een aan verslaving gerelateerde ziekte, zo is pijn (SM) verslavend en zo ook vetzucht.

Je hebt of geen verstand van psychologie hersenen en biochemie. (dat mag niet iedereen hoeft drs in de psy te zijn) of je bent onwijs dom.

Dr Ann Kelley neuroloog en onderzoeker in Wisconsin en Dr John Hoebel van Priceton hebben er onderzoeken naar gedaan.

Verder is het bij de meeste veralving niet aan te raden om Cold turkey te stoppen, vanwege de afkickverschijnselen. Zo zal bijvoorbeeld bij een verslaving aan het medicijn lithium (welke bij depressie gebruikt wordt) cold turkey leiden tot waanideen en een psychose.

Afkicken cold turkey van opiaten kan dergelijke minder schadelijke, maar zeer veel lichamelijke klachten geven.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou dom ben ik al helemaal niet.
Het is jammer dat mensen met overgewicht zich verstoppen achter een verslaving maar goed als jij je dat aan wilt laten praten vooral doen!
Ik eet heel gezond, en mijn familie ook terwijl mijn dochters maar wat graag de ene vette hap naar de andere naar binnen zouden willen gooien. Kan zijn ze binnen een paar jaar moddervet, laat t niet gebeuren en daar ze op dit moment maar wat blij/dankbaar voor, want ze zien er erg leuk uit.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen in t leven. Gezond en minder eten of dik en vette hap/snoep. Het is waar je voor kiest daar heeft t voedsel helemaal niets mee te maken hoe graag jij ook wilt dat de hersenen om chocolade of vette hap gaan schreeuwen. Jammer maar helaas, ooit een arts op tv horen zeggen. Dik zijn is geen verslaving maar een kwestie van gewoonten (denk maar aan dikke kinderen die de gewoonten van hun ouders overnemen!) en prioriteiten stellen in je leven.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Als je een aantal theorien bijelkaar legt voor de behandeling van vraatzucht staat er ook steeds weer dat men een dieet moet vinden dat de hongeroorkomt i.p.v stilt, dus betere voeding kiezen want een hamburger voorkomt niet die wakkert aan, die mag je dan ook niet meer hebben. Weet iedereen ook eigenlijk wel, de vraag is alleen , wil je dat wel. Op dieet, de mac voorbij( misschien 1x per maand), geen snoep, geen chocolde in enorme hoeveelheden.Meer bewegen!!!
Niet de verslaving houd dikkerds tegen om te stoppen maar het bovenstaande dieet/levensstijl. Daarom beginnen de meeste er niet aan want alle lekkere dingen voor de rest van je leven op laag pitje zetten is toch wel onoverkomelijk. En te gaan bewegen als je al jaren op de bank zit weg te zappen is ook niet leuk!
Niets verslaving! maar gewoon geen doorzettingsvermogen/prioriteit kunnen stellen! Dat wordt wel aangeboden maar verdraaid weinig mensen die daar gebruik van maken.
"ik heb gesmokkeld', 'morgen ga ik wel weer verder met de lijn',' ach na de kerst misschien.' Tja hier ligt dan de prioriteit, dus nog steeds verslaving, ja daaaag

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Beste Eeliane,

Wat jij beschrijft is m.i het gedrag van een verslaafde, maar jij benoemd het anders, nl een slechte gewoonte.
Je richt je vooral op het rationele en weinig op het emotionele achter die gedraging.
Waarom wil iemand persé vet eten, waarom zoekt diegene blijkbaar die voldoening?
Kan vele oorzaken hebben; angst, verdriet onmacht, minderwaardigheidscomplex; kortom men zoekt dan blijkbaar op een bepaalde manier troost in het verzadigde gevoel wat vet en zoet eten blijkbaar geeft, beschreven door JGA.
Ben ook geen psych. of dokter 8), maar denk wel dat wanneer je het probleem vetzucht/obesitas aan wilt pakken je niet voorbij kunt gaan aan de emotionele kant en dus ook de achterliggende problemen aan moet pakken.
Ook de mensen die eraan lijden zijn in regel niet dom, en weten dondersgoed dat ze fout bezig zijn, maar de drang om door te gaan met de verkeerde gewoonte is blijkbaar sterker dan het gezonde verstand, dus met een preek afsteken bereik je niets. Hooguit een averechts effect, dat diegene zich nog rotter, minderwaardiger gaat voelen, omdat jij nu eenmaal gelijk hebt en het hun weer niet gelukt is om vol te houden.

Jeezus Gristus antikrist
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:48

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Jeezus Gristus antikrist »

Applaus voor S.

inderdaad wat zij slechte gewoonte noemt is verslaving. het gaat erom dat je het gedeelte feelgood in je hersenen prikkelt. Om van een verslaving af te komen heb je inderdaad doorzettingsvermogen nodig.

Maar
ooit een arts op tv horen zeggen
Is geen bron.

Ik kan moeilijk van je verwachten dat je met beter bronnen komt. de mijne zijn te checken. Zelf heb ik als afstudeerproject voor mijn doctoraal psychologie voor verslaafden en eten gekozen. Dus het voedingspatroon van junks. Wat doet heroine met het gedrag tov eten. Ik heb inmiddels ook een nip.

Wat is jou achtergrond en waarom zouden mensen jou moeten geloven heb je ook een 4 jarige uni achter de rug??

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Alles in t leven is hard werken, als je problemen hebt en je vreet t weg op de bank, doe er dan wat aan! Zoek hulp maar verstop je niet achter een verslavingsverhaal! Daar kan ik dus niet goed tegen, dat ongegeneerd maar dooreten, weten dat t slecht is alhoewel ooit dat programma op de engelse tv gezien, niks verslaving, macht der gewoonten, mensen vertellen hoe t wel moet en ja hoor, ze kregen t door, trots dat ze waren, die mensen waren helemaal niet zielig hadden geen problemen waardoor ze zo aten , ze vonden die vette hap gewoon heerlijk maar om er aan dood te gaan bleek toch wat minder aantrekkelijk. Kinderen die afvielen, ouders die meer energie kregen...
geweldig!
Soms denk ik wel eens dat dikke mensen doordat ze zo wit/bruin (let maar eens op alles wat slecht is is wit of bruin, gezond is gekleurd) eten juist depressief worden en geen energie meer hebben.
Als je ze een week op gekleurd voedsel,( let op geen dieet!), zet worden ze vanzelf actiever en verdwijnen die depressieve gedachten vanzelf. In ieder geval heb je meer energie om wat aan je problemen te doen mocht je die hebben.

Gesloten