LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loonbeslag/schulden

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
chanty
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:22

loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door chanty »

Ik heb al 2 jaar een loonbeslag op mijn salaris van een gezamenlijke schuld.(o.a. hypotheekschuld) Nu zijn mijn man en ik uit mekaar (nog niet gescheiden).

Na 2 jaar werkeloos te zijn geweest, heeft hij sinds een paar maanden weer een inkomen.

Nu vraag ik me af of dat er nu ook loonbeslag op zijn salaris gelegd kan worden door het deurwaarderskantoor.
Of dat we een regeling kunnen treffen dat we beiden een normale vrijwillige betalingsregeling hebben?? En dat het loonbeslag op deze manier dan opgeheven wordt.

stefan33
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2005 19:16

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door stefan33 »

volgens mij moet hij gewoon mee betalen maar ik ben geen expert
dus knoop je niet vast aan mijn mening :?

gelijk doorgeven aan de deurwaarder dat ie een inkomen heeft
het is tenslotte ook zijn openstaande schuld
en vragen of je een regeling kan treffen om op vrijwillige basis te betalen
een nee heb je een ja kan je krijgen ??

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

U bent vermoedelijk voor al uw schulden hoofdelijk aansprakelijk.

Als u aan de deurwaarder gaat melden dat uw (ex)echtgenoot ook een zelfstandig inkomen heeft zal hij direct beslag gaan leggen op diens salaris.

Nu u niet meer kostwinner bent zal de beslagvrije voet lager uitvallen zodat nog meer van uw inkomen voor beslag in aanmerking komt. U zult dus netto nog minder in uw handen krijgen.

De deurwaarder heeft maar een opdracht gekregen: zo veel en zo snel mogelijk innen.

Deurwaarders kunnen niet ruiken of mensen een extra inkomen gekregen hebben. Ook wordt dit niet aan deurwaarders gemeld.
Evenmin rust op u de plicht om dit te melden aan de deurwaarder.

Hoe was dat oude liedje: blijf ziten waar je zit, hou je adem in en verroer je niet............. Maak met uw (ex)echtgenoot een goede afspraak om de lasten te verdelen.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door JFG »

Zie artikel 475g lid 1 Rv. "een schuldenaar is verplicht aan een deurwaarder ... desgevraagd zijn bronnen van inkomsten op te geven..."

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Desgevraagd Zolang de deurwaarder niets vraagt, behoeft men niets te zeggen. Geen meldingsplicht :lol:

Bij weigering op vraag van de deurwaarder, is de sanctie slechts: halvering van de beslagvrije voet. In dat geval kan een rekenmachientje uitkomst bieden om te bepalen of men de deurwaarder (op diens vraag) antwoord wenst te geven. :wink:

richard1001
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2004 10:53

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door richard1001 »

Beste Chanty,

Uit je verhaal begrijp ik dat jij tot dusverre de enige bent die de gemeenschappelijke schuld aan het afbetalen is omdat je ex geen inkomen heeft.
Indien het een gemeenschappelijke schuld is zijn jullie inderdaad hoofdelijk aansprakelijk. Hoofdelijk aansprakelijk betekent dat de schuldeiser de volledige schuld bij één van jullie kan opeisen als de ander niet kan betalen (doordat deze geen inkomen heeft bijvoorbeeld). Let wel, dat betekent niet dat de ander bevrijd is van zijn 'aandeel' in de schuld omdat hij/ zij niet kan betalen. Als niets is geregeld over de schuldverdeling dient ieder 50% van de schuld te betalen.

Dus als jij meer dan 50% van de schuld hebt betaald, heb jij een vordering op je ex voor dat deel dat meer is dan 50%. Aangezien hij/ zij nu inkomen heeft kan hij/zij ook meebetalen aan de schuld.

Wat L. Affûteur zegt in zijn reactie klopt tot op zekere hoogte. In beginsel heeft de deurwaarder dan nog een 'extra' bron om beslag op te leggen zodat de schuld snel wordt afbetaald.
Je zou met de deurwaarder kunnen voorstellen da een deel van de huidige aflossingen nu wordt geind bij je ex (bij gelijkblijvende bedragen) zodat jij wat 'meer' financiële ruimte krijgt. Of de deurwaarder hieraan mee zal werken is niet zeker. Zoals L. Affuteur zegt: zijn doel is de schuld zo snel mogelijk te innen.

Nogmaals e.e.a. neemt niet weg dat jij, ingeval je meer betaald dan 50% van de schuld, een vordering krijgt op je ex.

Ik weet niet hoe de omgang is met je ex, maar ik kan mij voorstellen dat hij/zij niet uit eigener beweging zijn schuld aan jou zal voldoen. In dit geval zal je zelf invorderingsmaatregelen moeten treffen tegen je ex.

Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen.

Toppie
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2005 14:23

Re: loonbeslag/schulden

Ongelezen bericht door Toppie »

http://www.juridisch.com/vraag/juridischevraag.html is een link naar een site waar je allerlei vragen kan stellen zoals je hierdoet..alleen dan op juridisch gebied.
Wat wel en wat niet mag.
groetjes Toppie

Gesloten