LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

tja als zij de pijn niet meer verdragen kan dan is een pomp wel het beste ,maar ook het laatste wat ze kunnen doen helaas.

heel veel sterkte

pluisje :wink:

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Beste B.Olson,
Heel veel sterkte gewenst de komende tijd.
Fijn dat er nog mensen zijn zoals U die de zorg voor iemand op zich nemen!
Met vriendelijke groet,
"dvdspeler"

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

allemaal heel erg bedankt voor jullie steunende reacties . ik ga er even een poosje tussenuit want het zal waarschijnlijk niet al te lang meer duren voor ze gaat. jullie horen mij wel weer en dan hebben we het nog over het ziektekostenstelsel van nu en 2006. tot horens.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door S. »

Van deze kant ( ben meelezer), ook sterkte toegewenst.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Tot binnenkort!

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

ik ga ervan uit olsen dat ze morfinepleisters krijgt?
op een gegeven moment werkt normale medicatie of de pleister niet meer en moeten ze overgaan op een morfinepompje
dit is wel het laatste middel om toe te dienen en zal op den duur zo hoog zijn dat ze alleen maar slaapt
dat is voor haar natuurlijk alleen maar een uitkomst
een gesprek met de behandelend arts kan jullie vragen misschien beantwoorden
wel aanvragen en je niet af laten schepen door een verpleegkundige


ik mag me best aangevallen voelen wanneer het over de zorg gaat
ik werk daar zelf ook in en ik doe ondanks alle bezuinigingen en regels die ons opgelegd worden behoorlijk mijn best om alles zo menselijk mogelijk te houden en goede zorg te kunnen bieden

verder heb je de berichten die erna kwamen kennelijk niet gelezen
daar schreef ik immers al in dat het me even in het verkeerde keelgat schoot
en de berichten die volgden zijn alleen maar ''normaal'' geweest en sterkte gewenst
jammer dat we je daar niet over horen

ZvW
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2005 11:06

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door ZvW »

Overzichtelijke, duidelijke en informatieve site!!!

www.zorgverzekeringswet.nl

:P

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Beste Bitchy,
Moet ik je een compliment geven omdat je later normaal deed?
Ik heb alle bijdragen gelezen maar wou geen dingen zeggen waar ik later spijt van zou krijgen.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Hallo,
Ik weet eigenlijk niet of ik op nu wel of niet moet reageren op dit item, b.olsen maakt alle stadia mee, zij het met een iets andere betrokkenheid dan die ikzelf doorleefd heb met mijn echtgenoot.. veel medicatie, morfinepleisters, een morfinepomp... Ik heb heel veel steun gehad van het zgn. AVT-Team van de thuiszorg( = Ambulant Verpleegkundig Team). Echter door mijn eigen beroep heb ik mijn echtgenoot tot het laatste toe volgens zijn wens, met hun hulp en met ondersteuning van de kinderen en de huisarts, kunnen verzorgen...
Door 10 maanden van hoop en strijd ben ik me meer dan ooit gaan realiseren dat tornen aan- en bezuinigingen in de gezondheidszorg alleen maar kan leiden tot meer euthenasie-verklaringen...!
Maar misschien is dit ook wel de bedoeling... Over normen en waarden gesproken van dit kabinet!!

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Bedankt voor je tip en je reactie zonnetje,
Er word door politici sterk de nadruk gelet op kosten en niet op wat voor zorg wij willen met elkaar.
Mevr.Borst heeft zelf eens gezegd dat we niet allemaal oud moeten willen worden toen ze Minister was.
Dan gaan mensen zich overbodig voelen.
De buurman van mijn vader zei een aantal jaren geleden al:Dirk ze willen van ons af.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

http://www.zorgverzekeringswet.com/

was aan het surfen en toe kwam ik deze site tegen
wat pluisje het valt wel mee
ik verdien 29.000 mijn vrouw 14.000 op jaarbasis gaan bijna 1000 meer betalen en geen recht op zorgtoeslag!!!!
en dit is nog zonder av als die ook gaat stijgen scheelt het bijna 1200 euro!!!eerlijk he die nieuwe zorgverzekeringswet

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

ik werk niet bij deze zorgverzekeraar hoor!!! maar zag het tijdens het surfen
ga naar wat betekent het voor mij en dan rekenvoorbeeld

en schrik je rot!!!

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

tja wij krijgen ook geen zorgtoeslag daar is ons inkomen te hoog voor.
ik heb het over de mensen die net genoeg hebben om te leven,die ziek zijn, oud zijn.
deze mensen hebben al niets en worden ook heel zwaar belast.
en ik weet ook donders goed dat het duur word.
zolang deze regering aan de top zit komt er nog veel meer elende.
en als je werkt dan weet je dat je nooit alleen bent je neemt elke dag bij wijze van spreken 3 mensen mee.
de last van alle werkloze mensen, zieke mensen enz enz komt voor rekening van de werkende mensen.
wees maar gelukkig dat je nog werken kunt .dat je nog werk hebt.
en hoe dan ook iedereen komt voor deze hoge kosten te staan :oops: .
dus laat ik het maar zo zeggen wat de regering in de kop heeft zit niet in hun kont hoor.
ik denk dat zij denken dat wij net zoveel inkomen hebben als zij en bijbaantjes.
nou ik wil wel een jaartje met ze ruilen hoor weten ze ook wat dat is :lol:
maar goed je kunt het wel weer terug vragen bij de belasting hoor...


pluisje :wink:

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

en jij was diegene die zei maak je niet druk het gaat wel meevallen!!!

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Ben zelfstandig ondernemer werkend vanuit een eigen BV. Klinkt beter dan het is, want het door de belasting gehanteerde minimale inkomen van 38000 euro per jaar haal ik niet.

Op dit moment betaal ik als particulier 3200 euro per jaar met een eigen risico van 1500 euro. In dit bedrag zit een redelijk aanvullend pakket.

Ik moet me er nog uitgebreid in verdiepen, maar als ik dus snel reken ben ik in het nieuwe systeem grofweg 1100 euro per jaar aan nominale premie kwijt plus 6,25% inkomensafhankelijke premie. Stel dat men als basis voor de inkomensafhankelijke premie die 38000 euro gebruikt dan betaal ik in totaal dus 4575 euro per jaar. Niet dat iemand weet of dat gebeurt, daar hadden ze bij de Belastingdienst geen antwoord op.
Maar goed, dat is minder dan de 4700 die ik nu kwijt ben, maar dat is schijn. Want niemand heeft nog enig idee hoeveel de aanvullende verzekeringen gaan kosten.

Dus grosso modo kan het ook voor mij wel eens fors duurder worden.

Maar niemand kan me vertellen exact wat en hoe want zelfs als je op de officiele site hierover kijkt krijgt je te horen dat pas medio december alle gegevens beschikbaar komen. Men zegt nog net niet, "hopen we";(
Is dat niet een beetje laat voor een systeem dat al op 1/1 in werking treedt??? Zelfs als je in aanmerking neemt dat je tot 1 maart 2006 kunt shoppen voor een verzekering.

Naar ik begrepen heb kost de introductie van dit nieuwe zorgsysteem ongeveer 900 miljoen euro, terwijl de jaarlijkse kosten ongeveer 400 miljoen zullen zijn. Er moeten hele sloten ambtenaren aangenomen worden om dit uit te kunnen voeren. Waar zit dan de bezuiniging?

Iets anders waar ik grote moeite mee heb is de manier waarop dit systeem door o.a. Hoogervorst verdedigd wordt. Ik parafraseer: "U krijgt deze fors hogere premies en kosten voor uw kiezen zodat u eindelijk eens weet wat het allemaal wel niet kost. En zodat u bewust uw zorg gaat inkopen."

Tsja, zoals iemand opmerkte laatst: "ik denk niet dat ik ga shoppen als ik in mijn total losse auto langs de snelweg lig te kreperen. Erger nog, wat gebeurt er als ik een natura verzekering heb en de ambulance brengt me naar een ziekenhuis waar mijn zorgverzekeraar geen zaken mee doet?"

Interessante vraag, nietwaar?

Ok, ik weet het, ik spuug een heleboel gal in een keer. Ik besef best dat de zorgkosten de pan uit rijzen en dat daar iets aan gedaan moet worden.

Maar mag het aub met iets meer beleid en iets meer nadenken?? En niet meteen politiek scoren?

Waarom deze ingreep niet uitgesteld tot 1/1/2007, zodat alles een beetje beter overwogen kan worden? Of heeft dat te maken dat dit kabinet zo vlak voor nieuwe verkiezingen dit soort slecht nieuws niet wil brengen??
Off topic, tegen die tijd gaan ze huiseigenaren verblijden met het afschaffen van de OZB belasting. Over timing gesproken ;)

Ict

moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door moi85 »

Even over de premies die pas in december bekend gemaakt worden. Dit is nu ook al zo bij de zorgverzekeraars, dus daar zit geen verandering in. Daarnaast komt dat de zorgverzekeraars niet ieder konden beslissen aangezien het nieuwe zorgstelsel zo lang stil heeft gelegen in de Eerste Kamer.
Verder kan ik u geruststellen over wanneer u na een ongeluk met de ambulance naar een ziekenhuis wordt gebracht. Naar wat ik heb begrepen is dat geen probleem als je een naturapolis hebt en je verzekeraar heeft geen contract met het ziekenhuis. Trouwens ik heb ook begrepen dat zo'n beetje elke zorgverzekeraar met elk ziekenhuis uiteindelijk een contract heeft.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Geplaatst op 06 Jul 2005 12:43 door muta
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.zorgverzekeringswet.com/
was aan het surfen en toe kwam ik deze site tegen
wat pluisje het valt wel mee
ik verdien 29.000 mijn vrouw 14.000 op jaarbasis gaan bijna 1000 meer betalen en geen recht op zorgtoeslag!!!!
en dit is nog zonder av als die ook gaat stijgen scheelt het bijna 1200 euro!!!eerlijk he die nieuwe zorgverzekeringswet
Tja, ze kunnen niet met iedereen rekening houden Muta. En daarbij, ik kom in jouw geval zeer zeker niet op een verschil van 1.200 euro per jaar! Maar ik kan ernaast zitten, wil je zo goed zijn om aan te geven waarop je die 1.200 euro verschil baseert?

Even kijkende naar het huidige stelsel, dat is pas oneerlijk. Waarom zul je zeggen, ik zeg dat het huidige stelsel oneerlijk is vanwege een verkeerde meetlat, namelijk de ziekenfondsgrens. Ze hadden daarvan beter een inkomensgrens voor alleenstaanden plus inkomensgrens voor gezinnen van kunnen maken.

We zullen eens een aantal extreme situaties aanhalen om aan te tonen dat de huidige situatie veel oneerlijker is dan het nieuwe zorgstelsel.

Als bij een tweeverdiener gezin beide partners een inkomen hebben dat iets lager is dan de ziekenfondsgrens, dan mag hun gezin volledig ziekenfonds verzekerd zijn, ook al zouden ze inkomsten hebben tot bijna 66.000 euro (2 maal de ziekenfondsgrens).

Dan hebben we een eenverdienersgezin met een inkomen dat net hoger is dan de ziekenfondsgrens en de partner niet kan werken vanwege gezondheidsredenen bijoorbeeld. Zo'n eenverdienersgezin moet zich wel volledig particulier verzekeren.

Is dat eerlijk volgens jou, gezinnen waarvan het bruto inkomen tot 66.000 euro kan oplopen mogen ziekenfonds verzekerd zijn met kosten rond de 100 euro maandelijks, zolang ze maar onder de ziekenfondsgrens blijven, terwijl dat andere gezin de volle mep mag betalen en rond de 350 euro per maand als kosten heeft!!

Beste Muta, jij zegt dat je gezin rond de 1200 euro jaarlijks erop achteruitgaat. Volgens mij is dat niet zo. Laten we eens gaan rekenen. We gaan even uit van 1.200 per jaar per gezinslid in het nieuwe zorgstelsel.

In jullie geval betalen jullie 2.400 euro. Stel dat jullie verzamelinkomen
43.000 is (ik ga even van worst-case uit, d.w.z. jullie hebben geen hypotheek en andere aftrekposten). Ik vul dat verzamelinkomen in de voor jullie geldende formule in, (Fmaxbijdragegezin = 5% van verzamelinkomen) dan kom ik uit op €2.150,- . Jouw gezin heeft recht op 250 euro zorgtoeslag. Maandelijkse kosten zijn derhalve bijna 180 euro. Dan ga je je nog even aanvullend verzekeren. Uitgaande van 900 euro maximale toeslag (jij hebt dan nog recht op een 650 euro als je dat zou willen aangrijpen middels aanvullende verzekeringen), kun je je voor ruim 50 euro aanvullend verzekeren per maand, zonder dat het je iets extra's kost!

Dat het bedrag veel hoger uitvalt dan jullie gewend zijn, valt niet te ontkennen, maar... er wordt nu ook geen geld meer afgehouden van jullie salaris als bijdrage van het ziekenfonds. Tel dat geld maar eens van die maandelijkse bijdrage af (in jullie situatie ook rond de 50-60 euro per maand), dan zul je zien dat jullie ongeveer 30 euro meer betalen per maand, maar dan wel tegen bijna alles verzekerd kunnen zijn. Dan heb ik nog geen rekening gehouden met de NO claim van 255 euro per persoon.
Laatst gewijzigd door obelix op 07 jul 2005 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Ik heb de Minister zelf horen zeggen dat hij vooral de middeninkomens er op vooruitgaan.
Dat hij daar iets voor wou doen.
Daarom moeten mensen met een lager inkomen het dubbele betalen.
De rijken worden rijker,de armen armer.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

DVDSpeler, ik respecteer je mening, maar het komt bij mij over alsof je alleen maar probeert in te spelen op de gevoelens van mensen, zonder dat je je beweringen kunt hardmaken.

Arme mensen gaan inderdaad iets meer betalen, dat zal en kan ik niet ontkennen. Ik definieer "arme mensen" maar even als mensen met een minimum inkomen en mensen die moeten rondkomen van een uitkering en/of afhankelijk zijn van zorg.

Mensen die eerst particulier verzekerd waren, kunnen er op vooruitgaan (let op de betekenis van het woord "kunnen", het hoeft dus niet zo te zijn). Particulier verzekerd zijn, is voor mij nog geen definitie van rijk zijn.

Jij beweert dat arme mensen het dubbele mogen gaan betalen, kun jij dat bewijzen? Ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien, waarmee kan worden aangetoond dat mensen ineens dubbel moeten betalen in het nieuwe zorgstelsel. Dat er mensen zijn die maandelijks een paar tientjes meer kwijt zijn, dat valt niet te ontkennen.

Met vriendelijke groet, Obelix

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

obelix, ik ben nu ook voor alles goed verzekerd, snap niet dat jij aan zorgtoeslag kom als ik via die site het uitreken krijg ik geen zorgtoeslag. Ik kom aan ongeveer 1200 ivm aanvullende verzekering

Gesloten