LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso betalen of niet

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
spikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2005 14:00

Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door spikkie »

Ikhoor steeds verhalen dat je incassokosten niet hoeft te betalen. ALs jij de hoofdsom + rente betaald is zaak afgehandeld. JIj hebt namelijk als particulier geen binding met het incassoburo. De schuldeiser schakelt deze in en is dus ook verantwoordelijk voor de betaling van zijn inzet. Een incasso heeft namelijk geen wettelijke status, en iedereen in nederland mag een incasso bedrijf starten.

klopt dit verhaal?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Neet dit verhaal klopt niet. Op het moment dat jij in gebreke blijft en het bedrijf dat jij moet betalen zich genoodzaakt ziet een incassobureau in te schakelen ben jij verantwoordelijk voor de gehele som, inclusief alle bijbehorende kosten.

De schuldeiser betaald ook aan het incassobureau voor het feit dat jij in gebreke blijft, maar het grootste deel van de kosten zal op jou verhaald worden.

Zo zit helaas de Nederlandse wet in elkaar.

buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door buddy »

foutje dilbert, iederéén kan zomaar een incasso bureau beginnen.

spikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2005 14:00

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door spikkie »

Dilbert, wat je zegt dat de Nederlandse wet zo in elkaar zit, dan zit je er naast.
Incasso diensten zijn NIET bij Wet geregeld. Integendeel Incassodiensten hebben geen regels cq wetten welke ze mogen gebruiken.

iedereen mag een incasso beginnen. net zoals een incassobedrijf geen administratiekosten en andere werkzaamheden in rekening mag brengen

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

In dat geval wens ik je veel succes in de rechtbank, want ik kan je garanderen dat je het niet gaat halen.

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door L. Affûteur »

Spikkie. Jij bent een leuke topicstarter. Eerst een vraag stellen en daarna de vraag zelf beantwoorden. :shock:

Goose
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jun 2005 13:00

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door Goose »

Voor iedereen die denkt dat je geen incassokosten hoeft te betalen, ik zou zeggen lees artikel 6:96 BW er even op na.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je hoeft geen administratiekosten te betalen. En ook hoef jij de kosten niet te betalen die de leverancier zelf al heeft gemaakt. Het lijkt misschien gek, maar dat zijn kosten, die heb jij niet verorzaakt (ik vind dat met een beetje mer geduld van de kant van de leverancier die kosten er ook niet zouden zijn geweest).

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door JFG »

Hahhaaha!! Iets meer geduld!!! Mensen moeten gewoon op tijd betalen!! Ergens moet de grens getrokken worden voor een leverancier. En als diegene dan te laat betaalt moet hij of zij ook gewoon de consequenties daarvan inzien en niet iemand anders voor de extra kosten op laten draaien!!!!!

Gasssst

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door Gasssst »

En als diegene dan te laat betaalt moet hij of zij ook gewoon de consequenties daarvan inzien en niet iemand anders voor de extra kosten op laten draaien!!!!!
Hoe scherp geconcludeerd. Alleen, over welke kosten praten we nou eigenlijk? Aangezien het in deze thread de gewoonte is je eigen vragen te beantwoorden reken ik het even voor: 10 cent voor het printen van de brief, 18 cent voor de envelop, 39 cent voor de postzegel, en 2,50 salaris voor iemand die 6 minuten bezig is met het overnemen van de gegevens, printen, invouwen, dichtlikken en in het postvakje stoppen van de dreigbrief. Meer doet een incassobureau in eerste instantie niet en meer dan deze 3,17 kunnen ze dan ook niet in rekening brengen. Ook van de aanmaak van een dossier zegt de jurisprudentie dat het incassobureau dit voor eigen kosten mag doen.
E.e.a. is uitgedokterd door de commissie voorwerk en de kantonrechter baseert zich daar op. Hoef je dan nooit incassokosten te betalen? Jawel, na verloop van tijd gaat het incassobureau er wel daadwerkelijk tijd in steken, persoonsgegevens navragen, nabellen, contractgegevens verzamelen etc. etc. en dan komt die incassostaffel in beeld. Zolang het incassobureau nog niet anders heeft gedaan dan die initiële dreigbrief schrijven kan je deze post op de vordering met succes aanvechten.

Rosetta Goolaerts
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jul 2005 16:05

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door Rosetta Goolaerts »

Ben ik blij dat ik nu zelf zo'n buro heb ingeschakelt.
Ik gooi die bal terug omdat ik juist geld tegoed heb..
ONS schakelde die in terwijl ik van hun meer dan 2000 gld
over de afgelopen 2 jaar moet terug ontvangen.
Ze stuurden spijkerhard een deurwaarder op mij af.
Ik op mijn beurt stuur nu mijn deurwaarder op hun af.
Ik wil mijn teveel betaalde geld nu terug zien.
En geen incasso of deurwaarders brieven.

En ik heb bewijzen dat ik in mijn recht sta.
En alles betaald heb en geld terug krijg!!!

Gaat leuk worden dan :mrgreen:

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Incasso betalen of niet

Ongelezen bericht door hoffie »

als je tegenwoordig nog droomd van guldens is er echt iets mis met je

Gesloten