LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureaus, advocaten en verweer

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
RP1975

Incassobureaus, advocaten en verweer

Ongelezen bericht door RP1975 »

Beste mensen,

Vandaag een acceptgiro ontvangen van Raets Incasso bureau of ik eventjes € 27.197,38 wil overmaken. Dit weiger ik te betalen maar ik zal wel op zoek moeten naar een advocaat. Hieronder heb ik wat gegevens verzameld als verweer waarom ik niet betaal.

35 van de 36 maandtermijnen van € 227,60 zijn voldaan, de laatste niet want die stond op de eindafrekening terwijl in het contract stond dat alle termijnen per automatische incasso zouden worden afgeschreven, Dexia heeft zich niet aan hun eigen contract gehouden.

Rond de 32ste termijn zou eenmalig een bedrag van F 100 (€ 45,38) worden afgeschreven, dit hebben ze niet gedaan en ook wist men niet te vertellen wat dit was toen ik ze opbelde.

Ik weiger te betalen omdat Dexia o.a. heeft verzaakt in de zorgplicht, m.a.w. men heeft niet gekeken of ik financieel in staat was een dergelijk contract aan te gaan.

Dexia weigert mij inzage te geven in de aan- en verkooptransacties m.b.t. de winstverdriedubbelaar ondanks een schriftelijk verzoek.

k vermoed dat er mogelijk is gefraudeerd omdat ik een brief ontving in december 2000 dat er reeds pakketten aandelen waren aangekocht terwijl ik de overeenkomst nog niet ondertekend had teruggezonden aan LegioLease.

Op de eindafrekening stond alsmede de schuld ook een bedrag vermeld van ‘te verrekenen dividend’, ook hiervan heb ik schriftelijk een berekening van gevraagd en kreeg als antwoord dat zij zich ‘niet geacht houden’ aan dit verzoek en dat het voor mij in principe niet van belang was.

Dexia heeft mij nooit de mogelijkheid om te stoppen met de winstverdriedubbelaar. Op 3 opeenvolgende jaren werden aandelenpakketten van de fondsen Aegon, KPN en Wolters Kluwer verkocht tegen dezelfde koers. Na de enorme koersdalingen heeft Dexia puur uit eigenbelang toch aan mij aandelen in rekening gebracht tegen hele hoge koersen ondanks dat de beurs was ingestort na 11 September 2001.

Ik heb in 2001 nog contact gehad met ze met het verzoek het tweede en derde pakket aandelen niet aan te kopen. Hier hebben ze geen gehoor aan gegeven met een dergelijke opmerking als ‘contract is contract’ en ‘niets aan te doen’. Verder zeiden ze nog dat de koersen wel weer zouden stijgen etc. etc. etc.

Na afloop van mijn contract heb ik ze hier middels een brief nogmaals op gewezen maar men zei dat ik wel de mogelijkheid had om te stoppen had gehad als ik destijds eventjes alle maandtermijnen had voldaan. Dit is geen kans om te stoppen maar puur in het voordeel van Dexia om mij zonder er iets tegenover te stellen, zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen

Weet iemand of het zin heeft om met deze informatie naar een advocaat te stappen i.p.v. dit uit te laten zoeken? Weet iemand misschien ook hoeveel zo’n rechtzaak mij gaat kosten? (Ben geen Eegaleaser). Ik hoor het wel.

Groeten,

RP

pluutje

Re: Incassobureaus, advocaten en verweer

Ongelezen bericht door pluutje »

RP1975,
Rond de 32ste termijn zou eenmalig een bedrag van F 100 (€ 45,3 worden afgeschreven, dit hebben ze niet gedaan en ook wist men niet te vertellen wat dit was toen ik ze opbelde.
Mischien hebben ze op deze wijze willen voorkomen dat uw contract onder ''huurkoop'' valt!

trudy

Ongelezen bericht door trudy »

Kijk eens op www.leaseproces.nl (no-cure/no-pay-basis)

Of als u liever individueel een advocaat heeft, dan vindt u deze per regio op de site van:

www.platformaandelenlease.nl

Groepsproces is ook een mogelijkheid. (ook goed te doen financieel)

En Pluutje. Die laatste termijn heeft Dexia van mij ook nooit geïncasseerd. Juist omdat het om huurkoop ging, maar toen wisten ze nog niet welke problemen ze daar mee zouden krijgen.

Er stond immers ook huurkoop bij de BKR geregistreerd. Ik begrijp die BKR niet, waarom heeft die niet geprotesteerd toen Dexia de huurkoop-aantekening door BKR liet veranderen in doorlopend krediet. Die moet toch geweten hebben dat hier iets niet pluis was?

Of de BKR heult ook met de vijand.
Laatst gewijzigd door trudy op 12 jul 2005 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

trudy

Ongelezen bericht door trudy »

En RP1975,

U kan beter geen exacte bedragen op het forum zetten. De vijand kijkt over onze schouders mee en aan de hand van dat bedrag is precies uit te zoeken wie u bent.

Tenzij u met open vizier wilt strijden, maar dat lijkt me niet altijd de beste tactiek.

pluutje

up

pluutje

Trudy,

Herhaling!

Quote:
Geplaatst op 26 Mei 2005 15:59 door pluutje

--------------------------------------------------------------------------------

Kredietgegevens zijn altijd in te zien.
Aanvragen bij Bureau Krediet Registratie met 37 procent gestegen tot 92.000

Kredietverleners zijn verplicht bij een aanvraag eerst Bureau Krediet Registratie in Tiel te informeren welke betaalverplichtingen en kredietmogelijkheden een klant al heeft. Ook consumenten kunnen hun gegevens inzien. Wie wil weten hoe hij bij het BKR vermeld staat , kan daarvoor bij elke bank in Nederland terecht.

Veertig jaar geleden is in Tiel het Bureau Krediet Registratie [BKR] opgericht. Door voortaan op een centrale plek leningen te registreren moest voorkomen worden dat mensen zich al te diep in de schulden zouden steken. Kredietverleners zijn verplicht bij aanvraag eerst bij BKR te informeren welke betaalverplichtingen en kredietmogelijkheden een klant al heeft. Ook consumenten kunnen gegevens inzien. Dat gebeurt steeds vaker: het afgelopen jaar 92.000 keer , een stijging van 37 procent.

Inzage
Wie wil weten hoe hij in het Centraal Krediet Informatiesysteem van BKR vermeld staat , kan daarvoor bij elke bank in Nederland terecht. Banken zijn verplicht mee te werken aan de inzage procedure , zegt Karin Schreuder , woordvoerder van BKR. Bankmedewerker en aanvrager vullen het formulier allebei in. De kosten van 4,50 euro moeten ter plekke worden betaald , daarna stuurt de bank het formulier naar BKR. Het verzoek tot inzage is omkleed met allerlei privacyregels. Vanzelfsprekend is een geldig legitimatiebewijs nodig , dat ook door de baliemedewerker moet worden gecontroleerd. Verder is het alleen mogelijk de eigen gegevens op te vragen. Je kunt dus niet de gegevens van je partner opvragen.
Na een of twee weken wordt het overzicht thuisgestuurd. Wie zo lang niet kan wachten , kan de gegevens zelf in Tiel ophalen. Dat blijkt nog wel eens nodig als mensen haast hebben met de financiering van een koopwoning. BKR adviseert minimaal een dag van te voren te bellen voor een afspraak.

Niet motiveren
De precieze reden waarom mensen hun kredietgegevens willen inzien , is bij de BKR niet bekend. ,,Want je hoeft je aanvraag niet te motiveren’’ , legt Schreuder uit. ,, Maar we merken aan de telefoon vaak wel dat het mensen zijn waarvan een kredietaanvraag is afgewezen. De kredietverstrekker beslist op basis van BKR-gegevens , en men wil dan graag weten wat er geregistreerd staat.’’

Woningcorporatie
Betrekkelijk nieuw zijn de consumenten die hun gegevens opvragen op verzoek van een derde partij. ,,Consumenten noemen in dit verband vaak een woningcorporatie’’, zegt Schreuder. Aedes , de branchevereniging van woningcorporaties , geeft aan dat dit zeker niet op brede schaal voorkomt , maar kan zich wel voorstellen dat corporaties in bepaalde gevallen BKR-gegevens kunnen gebruiken. ,, Als er al eens huisuitzetting door huurschulden heeft plaatsgevonden , bijvoorbeeld’’ zegt Paul Driehuis van Aedes.
Corporaties mogen die gegevens niet zelf opvragen. ,,De BKR-gegevens zijn niet bedoeld voor derden’’, licht de BKR-woordvoerster toe. ,,Maar consumenten hebben het recht hun gegevens te tonen aan wie zij willen.’’ Op het overzicht staat voor elk contract om welke kredietsoort het gaat. Ook staat vermeld wat de verwachte einddatum is en of het krediet al is beëindigd. Eventuele achterstanden bij het aflossen en het herstellen daarvan worden ook gemeld. Als er op het overzicht iets niet klopt . kun je het beste contact opnemen met de in stelling waar je het krediet hebt afgesloten. Niet met BKR dus.

Juiste informatie
,,BKR heeft geen zicht op de administratie van de kredietverstrekker’’’, legt Schreuder uit. De kredietverstrekker is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie. Het komt wel eens voor dat de kredietverstrekker nog niet de laatste gegevens heeft doorgestuurd , of dat deze gegevens nog niet zijn verwerkt. Als er echt een fout is gemaakt , moet de kredietverstrekker de juiste gegevens aan BKR doorgeven. Ook wordt dan de 4,50 euro teruggestort en wordt er een correct overzicht gestuurd.

Komen consumenten en kredietverstrekker er samen niet uit , dan kan BKR bemiddelen. Ook kan de zaak in dat geval worden voorgelegd aan een onafhankelijke geschillencommissie. Dat gebeurt zo’n vijf tot tien keer per jaar. Meer informatie: www.bkr.nl of 0900 25 78 435

Eindhovens Dagblad <>door Brenda van Dam

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

KASSA heeft een poll over onterechte incasso’s.

Heb je ook wel eens een brief gekregen van een incassobureau over een onterechte rekening van Dexia, Aegon of een andere aanbieder, b.v. na stopzetting betaling na het vernietigen of nietigverklaren van het contract?
Kijk dan op onderstaande link en doe mee met deze poll.

http://kassa.vara.nl/portal?_mod=poll&_do=vote

Links onder kun je stemmen.

Laat ook je stem horen en doe mee met deze poll.

Groeten,
Piet

Gesloten