LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik neem energie en gas af van Essent maar de meters zijn eigendom van Eneco. Ik heb de meterstanden doorgegeven op 01-10-2004 en 31-03-2005. Laatst kreeg ik de jaarafrekening en moest 275,00 bijbetalen maar datkon wel kloppen omdat ik de eerste maanden slechts een voorschot betaalde van € 24,00. Ik heb hier de exacte peterstanden niet bij me maar de stand van 01-10-2004 was ongeveer 18.000 en die van 31-03-2005 ongeveer 19.000. Deze standen heb ik zelf opgemeten. Nu wilde ik de huidige stand vergelijken met de laatste stand en ik schrok me rot. De stand nu is... 35.000 !!!!! Ik heb meteen gebeld met Essent en het meisje van de klantenservice zegt dat dit onmogelijk is! (Ik woon alleen op een kleine parterre) Het is een extreem hoog energieverbruik (overigens was mijn gasmeter ook extreem hoog vergeleken met de eerder opgenomen standen) van een groot bedrijf, zei zij. Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb sindsdien (een week geleden) om de dag de meterstanden bijgehouden en de meter loopt normaal volgens mij (in 1 week ongeveer 12 puntjes erbij) Er is niets veranderd in mijn huis wat betreft apparaten oid. Wel heeft mijn bovenbuurman ergens in februari zijn hele electiciteit laten vervangen. Die mensen moesten toen ook in mijn meterkast zijn... Kan het hier iets mee te maken hebben en hoe kom ik daar ooit achter???

heuve319
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 okt 2003 08:54

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door heuve319 »

Wat zou je er van denken om alle elektrische apparaten eens uit te schakelen, en dan eens kijken of de meter nog loopt?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door vladja »

Als de meter dan nog loopt gelijk het energiebedrijf inschakelen. Laat die maar de onregelmatigheid of misschien stroomdiefstal constateren. Zij kunnen dan een gerichte schatting maken, zoals ze dat ook doen bij illegale weedkwekers (die buiten de meter om stroom aftappen). Het is dan officieel vastgesteld en wordt vastgelegd.

Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Bedankt, maar ik heb al de hoofdschakelaar uitgeschakeld en dan loopt de meter niet meer. En ik heb dus ook nu de meterstanden bijgehouden en niets wijst erop dat hij nu raar loopt. Toen ik erachter kwam heb ik de meterstand opgenomen en toen expres een was gedraaid, daarna de droger, in bad geweest, verwarming aan, etc. Hierna was de meter 1 puntje gestegen. En het extreme verbruik is dus pas vanaf 01-04-2005... Tussen 01-10-2004 en 30-03-2005 was het verbruik normaal.
Als ik Eneco wil laten kijken moet ik eerst een paar 100 euro betalen...Die krijg je alleen terug als er iets met de meter an de hand blijkt te zijn. Ik vertrouw Eneco ook echt niet, weet iemand wat ze precies allemaal controleren voor dat geld? En ik heb dus het idee dat er nu niets raars is met de meter.

Storm0209
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:22

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Storm0209 »

Niets raars met je meter maar wellicht wel met de/een buurman? Is hij soms recent weer vertrokken? Lijkt inderdaad op kwekerijtje in de buurt die jouw stroom pikt.

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door JustMe »

Ze laten dan je meter eiken, dit gebeurd niet door ENECO Energie zelf maar door een extern bedrijf. ENECO Energie heeft dus geen invloed op de uitslag of wat dan ook. Kosten van een eiking zijn voor de klant zelf, tenzijn de eiking uitwijst dat de meter idd niet correct loopt

Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Het verbruik is zelfs zo hoog dat een wietplantage dat nog niet eens zou verbruiken. En mijn bovenbuurman is het niet, ik verzorg nu zijn planten (geen wietplanten) nu hij met vakantie is dus..
Nou goed, ik weet het echt niet meer, ik heb wel inmiddels op de site van Kassa een verhaal gelezen van een gezin ,et een soortgelijke situatie. Onverklaarbaar hoog verbruik, zij hoefden uiteindelijk de rekening van € 8000,00 niet te betalen en er was niets met de meter aan de hand...

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

waarom heb je nooit per week de meterstanden genoteerd. Dan had je geen gelazer gehad zoals nu.

Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Ja zeg, niet zo ruzieen jullie.
Waarom ik niet een keer per week de meter op heb genomen?
Ja, dat had ik inderdaad moeten doen, maar als alles normaal was bij de vorige 2 metingen, waarom zou je dat dan doen? Nu doe ik het dus wel en alles lijkt normaal. De afgelopen 3 maanden is er iets heel raars gebeurd..

Ik zou graag in contact willen komen met mensen die hetzelfde gehad hebben.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

toevallig niet een plantage gehad wat extra verbruik had.

crypto
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2005 22:19

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door crypto »

Hoi,

wij hebben het afgelopen jaar 9000 m^3 verbruikt. Dat is extreem hoog. We wonen nog niet zo lang in dit huis maar 1800 m^3 is hier normaal.

We hebben de meter zelf een beetje gecontroleerd met de 36 seconden regel. Dat houdt in dat de meter in 36 seconden ongeveer net zo hard moet oplopen als het vermogen van de CV is, terwijl deze volledig draait (dat staat er op). En dat bleek te kloppen. Gewoon warm water tappen en dan gaat de cv volledig draaien.

we gaan nog verder uitzoeken wat we kunnen doen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

anders gewoon betalen.

Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Flappie, aan jou opmerkingen en "tips" heb ik echt helemaal niets, heb je niets beters te doen ofzo?

Crypto, dus met jullie meter is ook niet duidelijk iets mis. Ik snap nog niet echt hoe die 36 secondenregel werkt, dus warm water aanzetten en dan moet de meter in 36 seconden.. wat precies?

Ik heb dit huis ook pas bijna een jaar maar het verbruik over de eerste 6 maanden was vrij normaal, idd ongeveer 900 Kw. Nu dus in 3 maanden tijd wat ik normaal in anderhalf jaar zou verbruiken..

Is jullie meter eigendom van Eneco? En waar wonen jullie. Misschien moeten we zoveel mogelijk mensen vinden die hetzelfde probleem hebben, samen sta je sterk(er)..

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

Denk dat je gewoon zelf fout zit en die energie hebt verbruikt. Tenzei je wekelijks de standen hebt opgenomen dan heb je een duidelijk bewijs wat je daadwerkelijk verbruikt hebt nu is het gokwerk.

Steffie_Kerkrade
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2005 23:32

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Steffie_Kerkrade »

Hoi sonja, je staat niet alleen er zij er meerderen die het spuugzat zijn met essent. Het zijn gewoon dieven en uitbuiters. voor 50 vierkante meter in 3 maanden tijd (terwijl alles uit stond) 750 euro moeten betalen, en ik was nooit thuis.
Misschien toch iemand uit dezelfde straat/woongroep/flat?? Pfff...mensen zijn niet echt meer te vertrouwen tegenwoordig en klantenservices zijn ook mensonvriendelijk!!

En flappie....ga terug in je hok als je niet weet waar we het over hebben.
Kennelijk hoef jij je nergens zorgen over te maken, dus ga terug naar je Oxxio en laat de grote mensen alsjeblieft verder praten.

Cable Guy
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2004 13:07

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Cable Guy »

Gaat het nu over gas of stroom?

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

als je nu gewoon alle standen had bij gehouden dan weet je waar je over je nu praat maar nu gok je

Sonia75
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2005 11:27

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Sonia75 »

Ja, dat is nou het rare, het gaat over gas EN stroom. Allebei evenredig achterlijk veel gestegen. Het meisje van de klantenservice van Essente zei wel dat die 2 meters toch op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Ik zal morgen even de exacte meterstanden hier neerzetten,,,

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door flappie »

Kan je het verbruik per week over de afgelopen 52 weken hier neerzetten.

batavusfool
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2005 09:43

Re: Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door batavusfool »

hoi sonia

ik ken het probleem. Vorig jaar moest ik ineens 530 euro bij betalen. Kon een "regeling" krijgen dat ik het in maximaal 6 mnd terug kon betalen. Maar aangezien ik rond de 150-175 euro per maand overhoud om van te leven met 2 kinderen(na aftrek vaste lasten) was dit ook eigenlijk onmogelijk.
Mijn meterstanden zijn vorige week opgenomen en ik ben als de dood voor de eindafrekening. Mijn maandelijks voorschot is met 40% verhoogd. En in januari nog eens met 10%.
Ik houd bijna niks over om van te leven nu met alle vaste lasten.

Had 2 mnd terug een bedrag kunnen aanvragen maar heb ik express mee gewacht zodat als de nota weer extreem hoog is hem in elk geval kan betalen. Anders kan heb ik een extraatje.

Mijn verbruik is ook extreem verhoogd, heb alle metingen gedaan maar kom er niet achter waar het aan ligt. Bij ons in de straat hebben meer mensen dit probleem. Maar eigenlijk betaald iedereen gewoon klakkeloos en doet er niks mee. Dat is het nadeel van het wonen in een klein straatje in een dorp met maar 2 huurhuizen voor de rest dure koopwoningen en dubbele inkomens.

we zullen zien wat het dit keer voor nota brengt maar ik slaap nu al slecht en als ik er aan denk zit ik te rillen in mijn stoel.

Gesloten