Onlangs kreeg ik informatie over de Duisenberg-schikking.
Als Dexia slachtoffer zit ik met een Profit Effect product in mijn maag. Er zitten nu 6 van de 10 jaar op, heb nu ongeveer 5000 euro inleg gedaan.
Ik heb nu drie keuzes:
1. Contracttermijn uitzitten (nog 3400 euro betalen) en schikking gebruiken voor vermindering van de (eventuele) restschuld op dat moment.
2. Contract per direct afkopen (50% reductie maandbedragen) dus 1700 euro betalen plus (actuele) restschuld. (is dus gunstiger dan 1, behalve als de aandelen over 4 jaar flink gestegen zijn). Vraagje: is de Duisenbergschikking dan van toepassing op de actuele restschuld?
3. Aansluiten bij een collectieve rechtzaak. Dit omdat anders bij een individuele rechtzaak de proceskosten nauwelijks opwegen tegen het totaalbedrag.
Ik heb gehoord dat er collectieve zaken gestart zijn. Weet iemand de actuele status? Wat is de kans op succes?
Graag jullie reactie.
Hanss
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Status van collectieve rechtzaken
Re: Status van collectieve rechtzaken
Hanss,
Tegen Dexia loopt -na het stopzetten van de Eegalese en SLV zaken- geen COLLECTIEVE rechtszaken meer, wel tal van groepsprocedures. Groepsprocedures zijn iets anders dan op artikel 3:305a Burgerlijk Wetboek gebaseerde collectieve procedures. Cololectieve procedures kunnen in casu (formeel) alleen door consumentenorganisaties worden gevoerd.
De vierde optie die je hebt is:
stoppen met betalen en, met verwijziging naar de inmiddels talrijke jurisprudentie, aan Dexia kenbaar maken dat je Profit Effect lease-overeenkomst NIETIG is, vanwege de omstandigheid dat Legio/Bank Labouchere destijds, bij het sluiten van de lease-overeenkomst, niet beschikte over de in artikel 9 Wet op het Consumentenkrediet voorgeschreven vergunning. Tevens moet je dan alle gedane betalingen terugvordering van Dexia.
Aan die terugbetaling zal Dexia zeer hoogstwaarschijnlijk niet voldoen, maar door het inroepen van de nietigheid schuif je het nu voor jou bestaande probleem terug op het bord van DExia. Die zal dan tegen jou moeten gaan procederen.
Tegen Dexia loopt -na het stopzetten van de Eegalese en SLV zaken- geen COLLECTIEVE rechtszaken meer, wel tal van groepsprocedures. Groepsprocedures zijn iets anders dan op artikel 3:305a Burgerlijk Wetboek gebaseerde collectieve procedures. Cololectieve procedures kunnen in casu (formeel) alleen door consumentenorganisaties worden gevoerd.
De vierde optie die je hebt is:
stoppen met betalen en, met verwijziging naar de inmiddels talrijke jurisprudentie, aan Dexia kenbaar maken dat je Profit Effect lease-overeenkomst NIETIG is, vanwege de omstandigheid dat Legio/Bank Labouchere destijds, bij het sluiten van de lease-overeenkomst, niet beschikte over de in artikel 9 Wet op het Consumentenkrediet voorgeschreven vergunning. Tevens moet je dan alle gedane betalingen terugvordering van Dexia.
Aan die terugbetaling zal Dexia zeer hoogstwaarschijnlijk niet voldoen, maar door het inroepen van de nietigheid schuif je het nu voor jou bestaande probleem terug op het bord van DExia. Die zal dan tegen jou moeten gaan procederen.