LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
annemiekeh
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:16

automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door annemiekeh »

Het komt steeds vaker voor dat gemeentes, waterschappen etc. bij de nota mededelen dat je de belasting in 2 x keer moet betalen, behalve als je een automatische incasso aan de betreffende instelling heb afgeven mag je op eens per maand betralen. Ons inziens mag dat niet, wij betalen dus ook per maand, zetten dat in onze electronische bank en elke maand wordt het bedrag afgeschreven. De instelllingen zijn daar niet blij mee. Op de vraag waar dat staat in de wet, krijgen we geen antwoordt, behalve dat er nu extra kosten zijn bijgekomen en dat we moeten betalen. Dus niet.

Ons inziens is een incasso afgeven en dan mag je per maand betalen , "koppelverkoop" en dat is per wet verboden. Wij mogen zelf bepalen hoe we betalen, we mogen nog op de werkdag op gled naar de betreffende kassa gaan en het daadwerkelijk daar te plekke gaan storten.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door NAK »

Het zal per gemeente verschillend zijn.
In onze gemeente is het zo dat op de aanslag aangegeven wordt in hoeveel termijnen er maximaal betaald kan worden.
Dit varieert tussen de 1 en 12 termijnen.
Afhankelijk van de hoogte van het bedrag is reeds door de gemeente aangegeven hoeveel termijnen er (bijvoorbeeld) voor mij vantoepassing zijn.
Daar geef ik dan een machtiging voor.
En zolang ik die machtiging niet stop zet zal de betaling op die manier plaatsvinden.

Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, want je bent altijd optijd met betalen.

annemiekeh
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:16

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door annemiekeh »

Ik geef geen machtigingen af. Anders bepaald de instantie of bedrijf wanneer zij het van mijn rekening afhalen. Dus net even een par dagen eerder. Ik blijf baas over mijn eigen rekening. Zet de betaling in mijn bank (electronisch) en alles wordt keurig en op tijd betaald.

:D :D :D :D :D :D

Altijd baas blijven over mijn eigen bankrekening. dat is belangrijk. En gemeentes (de overheid) denk zelf boven de wet te staan en d.m.v. tegengas te geven te laten merken dat er toch burgers zijn die dat niet pikken. Jammer dat dat niet meer burgers doen.

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door golfje »

Helaas annemiekeh,

Het lijkt mij vrij normaal dat jij het niet voor het zeggen hebt hoe je gaat betalen wanneer er een rekening komt.

Normaal gesproken dient een aanslag in 1 of 2 keer middels een acceptgiro betaald te worden. Als extra SERVICE kan de desbetreffende instantie aanbieden om het ook in termijnen te mogen betalen met als voorwaarde dat dat alleen met een automatische incasso mag.

Lijkt mij heel duidelijk, wil je die niet afgeven, dan dien je je dus te houden aan de andere betalingstermijn.

Je probeerd nu jezelf een recht te geven wat er niet is. Er wordt een extra service gegeven waar jij niet mee akkoord gaat. Das ook prima, maar je kan dan niet zelf maar op een andere manier gaan betalen. Zo werkt dat toch overal?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben het met je eens Golfje. Er wordt hier een recht toegeeigend dat niet bestaat. Standaard betaal je in 2 termijnen en bij het afgeven van een automatische incasso bestaat de mogelijkheid om in meer termijnen te betalen.

Je mag in dit geval niet zelfstandig gaan betalen dat het jou beter uitkomt om zelf te bepalen in welke termijnen je betaald. Als iedereen dat zou doen worden de administraties helemaal een puinhoop. Annemiekeh kan zichzelf dus nu heel slim vinden, de extra kosten zijn ook voor haar.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik word af en toe zo moe van mensen die slim denken te zijn, en principieel als ze zijn vooral geen machtiging afgeven, omdat ze vinden dat ze nog altijd baas zijn over hun eigen geld. Nou, als je belastingen moet betalen, en de vervaldatum is verstreken, dan IS het je eigen geld niet meer.

Ben blij dat er zoiets is als automatische incasso's, je weet vantevoren dat het geld wordt afgeschreven, en ook ongeveer op welke dag dat gebeurt, en kunt zo beter plannen. Het heeft een bijkomend voordeel. Als jij per accept betaalt, zou je in de verleiding kunnen komen (ik zeg niet dat het ook gebeurt) om een week of maand later te betalen. Van uitstel komt afstel, althans heel vaak.

Onbekende firma's zou ik nooit via machtiging betalen, maar bij een overheidsinstantie ligt dat toch anders.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door sprokkel »

Golfje je hebt helemaal gelijk, ook in onze gemeente word zo met de belastingen omgegaan, en vele mensen zijn er blij mee.

bodejosm43;
Onbekende firma's zou ik nooit via machtiging betalen, maar bij een overheidsinstantie ligt dat toch anders.
Onbeminde overheden wel dan?
:wink:

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door golfje »

Alleen een beetje jammer dat de topic startster een discussie begint maar er zelf niet aan deelneemt... :?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door NAK »

Ze heeft het waarschijnlijk druk met het helpen van een ICT'er die zonder werk zit en een zelfstandige die om een goede boekhouder roept.
Ja en dan kun je niet meer mee doen aan je eigen topic. :lol:

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Tja golfje, vreemd he, wat annemiekeh betreft,
Maar wat let ons om onderling onze visie op het item te geven, worden we misschien wel wijzer van elkaar..
Persoonlijk heb ik ook een hekel aan automatische incasso's, maak er nauwelijks- ( wel ziekenfonds) of geen gebruik van, maar t.a.v. gemeentelijke belastingen waarvan ik weet dat ik het bedrag toch moet betalen ben ik zeer tevreden dat mij de gelegenheid geboden om via een "automatische incasso", de totale som in 10 maandelijkse termijnen te voldoen i.p.v. 2 .
Het bedrag (gedeeld door 10) wordt keurig op de 28ste afgeschreven, 10 maanden lang weet ik precies waar ik aan toe ben...
Als je dit niet wilt, nou dan betaal je het bedrag toch in 2 keer... Hierover lijkt me geen misverstand te bestaan!
Spijkers op laag water zoeken doen mensen kennelijk graag :cry:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: automatische incasso belastingen (gemeentelijk)

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben het inderdaad met zonnetje eens. Dit soort belastingen kom je helaas niet onderuit en dan is het toch leuk dat ze je de mogelijkheid bieden om in termijnen te betalen.

Deze termijnen worden inderdaad keurig elke maand op dezelfde dag afgeschreven, zodat je er rekening mee kunt houden in je begroting.

Gesloten