LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door LoermansA »

Ik heb via internet een motor gekocht van een particulier. Nu blijkt de motor een aantal gebreken te hebben waarvan sommige haaks staan op de tekst in de advertentie, bijv: "ketting en tandwielen zijn in nieuwstaat", terwijl er in de garage is geconstateerd dat ze vrijwel geheel versleten zijn.

Ik heb de verkoper hierop aangesproken, maar die zegt letterlijk "ik zou me er niet druk om maken en er gewoon lekker mee gaan rijden".

Hoe kan ik hier werk van maken, wat zijn mijn rechten?

Arjan

stippie
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:49

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stippie »

Beste Arjan,
Het lijkt mij dat u geen enkel recht hebt op garantie als u koopt van een partikulier.
Als u zelf er geen verstand van had had u beter iemand mee kunnen nemen die wel enige technische kennis heeft.
Stippie

LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door LoermansA »

Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Het gekochte goed (de motor) komt niet overeen met hetgeen in de advertentie geboden is. Heb je dan als koper helemaal geen rechten?

Arjan

stippie
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:49

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stippie »

Uw rechten zijn in dit geval helaas beperkt. Of er in dit geval sprake is van oplichting is maar de vraag. Hiervoor moet u aan kunnen tonen dat de verkoper van deze verborgen gebreken afwist en u dus bewust heeft misleid. U zou in dat geval via gerechtelijke weg iets kunnen ondernemen, maar daarvoor ligt wel de bewijslast bij u. Voorlopig is het uw woord tegen het zijne. Eventuele getuigen zouden uw verhaal dus kunnen ondersteunen. Stippie

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Snertjong »

Je hebt als koper wel Rechten dat is namelijk : Onderzoeksplicht

Dat heb je niet gedaan,dan geldt de wet verborgen gebreken ook niet meer.

LoermansA
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2003 09:47

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door LoermansA »

Een onderzoeksplicht is geen recht, maar een plicht (de naam zegt het al). Ik heb met de verkoper (mondeling) afgesproken dat ik een week de tijd had om eventuele gebreken op te sporen. Er zijn alleen geen harde afspraken gemaakt ovger de afhandeling daarvan. De gebreken zijn dan ook geconstateerd tijdens een keuring door een erkend dealer (binnen die eerste week). Voldoe ik dan niet aan mijn onderzoeksplicht?

stippie
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:49

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stippie »

Je had die "aankoopkeuring" beter kunnen laten doen vóór dat je die motor had gekocht.
Wat betreft die mondelinge afspraak, die had je beter op papier kunnen zetten.
Wat betreft die advertentie, een advertentie is eigenlijk altijd alleen bedoeld als lokkertje. U had zich terplekke moeten overtuigen dat die motor aan uw eisen voldeed.
Ik hoop tot slot nog voor u, dat de aankoopprijs niet te hoog was, zodat de motor na reparatie uiteindelijk niet te duur uitvalt.

Een tip nog: de volgende keer gewoon kopen bij een erkend bedrijf, want daar alleen kunt u garantie verlangen.
Succes, Stippie

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Particuliere aanschaf motor,wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Snertjong »

Nee,je voldoet niet aan die onderzoeksplicht,dat doe je voor de aankoop,niet achteraf .

Let op -nu gaat het om kleine dingen,maar dit geldt ook voor b.v een woning,dan hoef je ook niet achteraf te komen en het kan dan gaan over meerdere duizenden euri,s,

Probeer er nog uit te halen wat je kan,maar hij is niets verplicht,succes

Gesloten