LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

:( ik stond met een giga glimlach naast mijn bed, maar met het lezen van melkkoe zijn bericht bekruipt me toch een zeer deprie gevoel :(
het valt niet mee om met je neus op de feiten gedrukt te worden.....

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

De overheid is natuurlijk altijd de 'schuldige' van dit soort maatregelen. Maar vergeet niet dat kennelijk een meerderheid van Nederland heeft gestemd VOOR dit kabinet met bijbehorend beleid. Laat een ding duidelijk zijn, mensen die CDA, VVD of D66 stemmen, moeten nu in elk geval niet zeuren.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

mooi, dan mogen wij dus zeuren .

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

Ja aan gezeur hier geen gebrek. Maar wat het allemaal met herziening van het ziektekostenbestel te maken heeft ontgaat me. Windmolens, leasebakmanagers, AOW-rekenfondsen.... de Nuon.
Volgens mij een beetje oppassen dat niet het gevoelsmatige onrechtvaardigheidsgevoel gaat overheersen boven de strikte feiten. Kennelijk valt het ook voor studenten best mee, gelet op de reactie van CDA-kamerlid?
Als particulier verzekerde kan ik alleen maar zeggen dat ik het meer dan terecht vind dat iedereen een redelijke premie betaald, en dat dit niet inkomensafhankelijk is. Bij andere verzekeringsvormen wordt toch ook niet naar inkomen gevraagd (auto, huis etc. etc.)? Waarom hier (tot nu toe) dan wel?
Ofwel: in beginsel is het rechtvaardig. Kan me wel voorstellen dat het moeilijk is als je het toch al niet zo breed hebt.

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Geachte,

Natuurlijk heeft u gelijk dat wij niet moeten vervallen tot zeurpieten en alleen maar lopen te klagen.
In beginsel is het een goede zaak dat het stelsel van zorgverzekeringen aangepakt wordt, zo kan het niet langer doorgaan.
Alle partijen in de tweede kamer zijn voor deze herziening het was in beginsel ook een voorstel van de Pvda
De PvdA wilde altijd al één basisverzekering voor iedereen. Daar hebben
zij met het plan Simons zelf de fundamenten voor gelegd.

Waar het grote gevaar in schuilt is, dat het overgelaten wordt aan de commercie en wij weten waartoe dit kan leiden of wou u zeggen dat u minder bent gaan betalen voor uw energie sinds de energie maatschappijen commerciële instellingen zijn geworden?
Ik ben voor een vrije markt en concurrentie, maar ben ook van mening dat met sommige zaken niet valt te concurreren, dat is als je geen echte vrije keus hebt ( de energie) of als er emotie aan ten grondslag ligt (de gezondheid).
En deze oplossing werkt alleen maar kosten verhogend.

En mijn stukje over de overheid die alle lasten verhoogd moet u natuurlijk wel met enige humor lezen, maar het heeft wel de bedoeling u wakker en alert te houden.

Met gemeende groet,

Adrie Neyenhuys
Laatst gewijzigd door vidicam op 02 aug 2005 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

Vidicam,

Dit verhaal ben ik nu eens helemaal met je eens. Je zult mij ook niet horen zeggen dat concurrentie of marktwerking in de zorg (en ook niet in basisvoorzieningen als openbaar vervoer, gaslichtwater etc.) thuishoort, zo niet onmogelijk is. Dat is ook een verwijtbare fout aan de overheid, die denkt dat terugtreden hetzelfde betekent als alles aan de markt overlaten, in plaats van het blijven uitvoeren van juist kerntaken, zoals gezondheidszorg.
Blijft mijns inziens staan (los van de kosten in individuele gevallen) dat de gedachte achter deze herziening goed en rechtvaardig is. Rechtvaardigheid is niet iets dat alleen maar geldt als het jou persoonlijk goed uitkomt.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

ik begrijp best dat als je particulier verzekerd bent je minder wilt gaan betalen. maar moet dat nou echt ten koste gaan van diegenen die meer niet kunnen missen en van de zorg afhankelijk zijn.vroeger had ik zo,n instelling van; o, dat betalen we dan toch even. toen kon ik nog werken wat ik dus ook deed op de dag dat ik mijn euvel kreeg. nu kan ik dat niet meer. voor mijn euvel ging ik nooit naar de huisarts , gebruikte geen medicijnen of pijnstillers. ik ging alleen 2 x per jaar naar de tandarts. nu ben ik afhankelijk van de zorg. als wij die niet meer kunnen betalen dan draait de regering de kosten omhoog. nu doe ik mijn hele huishouden zelf. als ik 2 maanden niet naar de fysio kan dan kan ik zo goed als niet meer lopen. met als gevolg hulpmiddelen , hulp in de huishouding. en een vergoeding van de gemeente om dat te kunnen betalen. dat is nu allemaal niet nodig .waar ik ook heel blij om ben. en dat zal bij vele anderen ook zo zijn . jullie houden straks nog meer over , wij nog minder. en waar betaalt de gemeente dat van? juist ja, jullie belastingcenten. kunnen ze in den haag niks beters verzinnen om jullie minder te laten betalen en onze kosten gelijk te houden. minder snoepreisjes naar het buitenland en geen 30% meer loon . mischien zou dat helpen.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Even een rooskleurig bericht, postbus 51 geeft nu als antwoord:
"De inkomensafhankelijke bijdrage wordt van het brutoloon ingehouden, dus vóór belasting- en premieheffing."
Dat is al een gunstiger nieuwtje, maar vanwege alle tegenstrijdige berichten tot nog toe (CNV beweert het tegendeel en belastingdienst weet het niet), is het afwachten tot ze met de officiële proefberekeningen komen, alvorens we het met zekerheid kunnen zeggen.

Dat zou betekenen dat ze variant 1 gaan toepassen oftewel de inhouding inkomensafhankelijke bijdrage en vergoeding werkgever heffen elkaar volledig op. Met andere woorden, dan worden we niet bedonderd en valt het allemaal nog mee, alhoewel er ook mensen zijn die erop achteruit zullen gaan, maar in ieder geval is dan de meest gunstige vorm overgebleven (laten we onze vingers gekruist houden en hopen dat dit nieuws waar is).

Beste B.Olsen, uw verhaal is nogal bedroevend, u hebt mijn medeleven. Ik heb begrepen dat u rond de 30.000 euro bruto inkomen met uw gezin heeft per jaar en dat u een hoge hypotheek heeft. Indien de gegevens die mij tot nog toe bekend zijn, juist zijn, mag u de rente van die hypotheek van het bruto inkomen aftrekken om te bepalen of u recht heeft op zorgtoeslag. Ik weet niet of u dat reeds hebt gedaan, maar ik veronderstel even van niet. Stel dat u maandelijks rond de 1.000 euro moet betalen aan de hypotheek, dan heeft u geen 30.000 maar 18.000 als verzamelinkomen. In dat geval scheelt het voor uw gezin een bijdrage nominale premie van rond de 50 euro per maand.

Betaalt u een ander hypotheekbedrag, trek dan de jaarlijkse rente af van uw bruto inkomen om het verzamelinkomen te bepalen. Maar daar u hulpbehoevend bent, vermoed ik dat u buitengewone uitgaven gezondheidszorg ook hebt mogen aftrekken (11,2% van het drempelinkomen is voor eigen rekening, de rest van de uitgaven kun je gedeeltelijk vergoed krijgen van de belasting.) kijk wat uw verzamelinkomen was over het jaar 2004 bij uw aangifte die u heeft gedaan. Vermenigvuldig het verzamelinkomen met 5% en deel dat bedrag door 12 om uw premie per maand te berekenen.

Als u bijvoorbeeld rond de €18.000,- verzamelinkomen heeft, betaalt u en uw partner rond de 75 euro nominale premie voor het gezin (€37,50 per persoon!)

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

obelix, bedankt voor de informatie. ik weet niet of ik het zelf op die manier kan uitrekenen, zo niet dan zal ik kijken of iemand ons daarbij kan helpen.tot horens.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste B.Olsen, of u dat zelf kan uitrekenen kan ik niet beoordelen.
Ik zal u even wat verwijzingen geven hoe u uw verzamelinkomen kunt bepalen.

Als u de electronische aangifte van de belasting voor het jaar 2004 nog ter beschikking heeft, dan kunt u onder rubriek "Overzicht: <Naam>" zien wat het "Belastbaar inkomen uit werk en woning" is voor u en uw partner.

Ik weet niet of u reeds gebruik maakt van de mogelijkheid om bij de rubriek "Aftrekposten" een tegemoetkoming te krijgen voor "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven". Indien u namelijk meer dan 11,2% van uw belastbaar inkomen uit werk en woning betaalt aan ziektekosten (let op, ook de vergoedingen werkgever tellen mee, daar deze belast zijn in het huidige zorgsysteem) heeft u recht op tegemoetkoming in die kosten. Let er ook op dat u daadwerkelijk alle kosten opgeeft voor de betaalde rente voor uw woning, dat scheelt ook al snel een paar 100 euro per maand. Ik wil de mensen de kost niet geven die vooral fouten maken met opgave van een veel te lage betaalde rente, waardoor die zichzelf veel te kort doen. In ieder geval krijgt u elk jaar een jaaroverzicht van uw hypotheekverstrekker, waar u deze betaalde rente op kan terugvinden.

Dan hier de formule om de maximale jaarlijkse nominale premie te berekenen voor een gezin.
Maximale nominale premie = 5% * verzamelinkomen
In geval van 18.000 vullen we dat in: 5%*18.000 = 900 euro. Dat zou neerkomen op 75 euro per maand (900 / 12 maanden = 75 euro per maand) voor u en uw partner. Even uitgaande van variant 1 (inhouding inkomensafhankelijke bijdrage en vergoeding werkgever heffen elkaar op), houdt dat in uw geval in dat u voor uzelf nog wat aanvullende verzekeringen nodig heeft voor bijvoorbeeld fysiotherapie, of uw partner dat ook nodig heeft, kan ik niet beoordelen.

In ieder geval sterkte.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

Obelix,

Lijkt het je niet sterk dat je zowel de hypotheekrente mag aftrekken als het bedrag van je lasten voor die hypotheek nog eens van je verzamelinkomen mag aftrekken? Dat lijkt me een dubbel die niet opgaat toch?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Mensen er is een nieuwe site gekomen.
Deze site is om samen een colectieve verzekering af te sluiten.
Meer info clik op de link.
http://www.zorgpolis2006.nl/app/zorgpolis?content=1

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Hansop, dat lijkt me niet dubbelop, momenteel gebruikt men ook het verzamelinkomen om te berekenen of je buitengewone uitgaven zorg hebt en daar is ook de hypotheekaftrek in meegenomen. Daarnaast geeft men op diverse overheidssites aan dat men het verzamelinkomen hetzelfde moet berekenen als bij de belastingen, namelijk inkomsten uit werk en woning. daar hoort de hypotheek wel degelijk bij.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

Obelix,

Is het dan niet zo dat je als lasten op moet geven je hypotheeklasten waar je al de renteaftrek mee hebt verrekend? Dus als je bv. 300 per maand terugkrijgt dat je dan 12*300=3600 euro moet verrekenen met je verzamelinkomen?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de invoering van het nieuwezorgstelsel net zo een fiasco wordt als de invoering van de vrije energie-markt.
Nu is er dit probleem weer. (Wanneer gaat de overheid eens nadenken voor men iets nieuws bedenkt en invoerd)
'Torenhoge ziektekosten voor MKB'ers'

Gepubliceerd op woensdag 03 augustus 2005

Het nieuwe ziektekostenstelsel wordt een dure grap voor eenpitters en freelancers. Vooral zelfstandigen met een eenmanszaak die goed verdienen dreigen de klos te worden.
Vanaf 1 januari verdwijnt het onderscheid tussen ziekenfonds en particulier verzekerden. Iedereen is dan verplicht verzekerd voor de basisverzekerd. Zelfstandigen met een eenmanszaak en freelancers kunnen zich nu nog particulier verzekeren als zij meer verdienen dan 21.000 euro. De hoogte van de premie ligt dan tussen de 1500 en 2500 euro, afhankelijk van hun persoonlijke situatie.

Inkomensafhankelijke bijdrage
Maar volgens berekeningen van Het Financieele Dagblad kan de premie in het nieuwe zorgstelsel al snel verdubbelen tot 2900 euro. Dat bedrag bestaat uit de circa 1100 euro nominale premie die iedereen gaat betalen plus de inkomensafhankelijke bijdrage die kan oplopen tot bijna 1900 euro. De inkomensafhankelijke bijdrage bedraagt 6,25% van het zogeheten bijdrage inkomen. Dat bijdrage inkomen bestaat uit belastbaar loon, resultaat uit overige werkzaamheden, winst uit onderneming en bepaalde periodieke uitkeringen.

Questor
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Questor »

Mensen kies a u b nooit anderzorg
slechter dan hun bestaat niet

MAXIEM

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag obelix,

Sorry dat ik je weer stoor, maar........
Jij gebruikt nogal veel de term verzamelinkomen. Het is me nog steeds niet precies duidelijk wat de bestanddelen van het verzamelinkomen zijn. Is dat puur 'inkomen uit werk en woning' (Box 1)of moet je daar ook het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (Box 3) bij op tellen??? Met dank, vriendelijke groet, Paula.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Als eerste de vraag van Hansop, het is namelijk zo, de werkgever houdt geen rekening met eventuele hypotheek en houdt derhalve teveel loonbelasting in. Als je dan bijvoorbeeld 300 euro per maand terugkrijgt van de belasting om dit teniet te doen, hoef je dat bedrag niet meer bij het verzamelinkomen op te tellen, je had immers al teveel betaald omdat de werkgever te veel had ingehouden.

Van de andere kant kan het ook zo zijn dat de werkgever te weinig inhoudt. Je kunt een tweede baan hebben waardoor hij 42% inhoudt, terwijl je daadwerkelijk 52% zo moeten betalen. Een lease auto hoort daar ook bij, die wordt momenteel ook niet door de werkgever verrekend. In dat geval krijg je derhalve een aanslag van de belasting. De lease auto van de zaak verhoogd daarentegen wel je verzamelinkomen.

Hallo Paula, om terug te komen op jouw vraag, daar is men ook nog niet helemaal uit, men weet nog niet zeker of het alleen over box 1 gaat, of ook over box 2 en 3. Dat is nog even afwachten.

hansop
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 jul 2005 12:38

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hansop »

Obelix, helder. Bedankt voor je uitleg. Ik neem aan dat je voor de leaseauto gewoon doelt op de 20% bijtelling, dat dat onderdeel uitmaakt van het verzamelinkomen?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Exact, beste Hansop, dat bedoel ik. En Paula en Ton, jullie storen me niet met zaken die jullie vragen, voor zulke fijne en geweldige mensen als jullie ben ik altijd graag beschikbaar.

Helaas zijn er nog vele onduidelijkheden in de nieuwe zorgwet, dat komt omdat men er niet goed over heeft nagedacht en niets fatsoenlijk heeft uitgewerkt. Het is een schande dat deze onduidelijkheden er zijn, temeer omdat heel de Nederlandse bevolking van 18+ er mee te maken krijgt en het reeds over iets minder dan 5 maanden wordt ingevoerd. Ik zal echter mijn best blijven doen om de onduidelijkheden zo spoedig mogelijk uit de wereld te helpen, zodat eenieder weet wat hem te wachten staat.

Met vriendelijke groet,

Obelix / Doemdenker.

Gesloten