LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijval spaarloon

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
dwennink
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2005 09:50

Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door dwennink »

Uit verschillende berichten begrijp ik dat je spaarloon toch voor 1 september 2005 kan worden gedeblokkeerd, maar dan moet je bank daar aan mee willen werken. Bij de ABNAMRO hebben ze hier een net invulformulier voor op hun site gezet. Met uitleg hoe en wat. Zelf zit ik bij de Rabobank en helaas....... die werken hier niet aan mee. Terwijl ik daar naar mijn mening toch gewoon recht op heb. Hieronder het bericht zoals ik het gevonden heb. Heeft iemand een goede suggestie hoe de Rabobank toch zover te krijgen dat ze tot actie over gaan.

Categorie: Wet en Regelgeving > Vrijval spaarloon per 1 september 2005

Alhoewel het wetsvoorstel hiervoor thans nog NIET aangenomen is, de Eerste Kamer moet er nog over beslissen, kan toch met ingang van 1 september worden gedeblokkeerd.

Dit is heden door de Staatssecretaris besloten. De goedkeuring van de Staatssecretaris dat toch mag worden gedeblokkeerd, geldt totdat het wetsvoorstel is aangenomen. Daarna kan de deblokkering geschieden op basis van de wetgeving en is het besluit niet meer nodig.

Indien het wetsvoorstel door de Eerste Kamer zou worden afgewezen, mag vanaf het moment dat de Eerste Kamer het wetsvoorstel afwijst, niet meer belastingvrij worden gedeblokkeerd, tenzij uiteraard er een andere reden is tot deblokkering (onder meer kinderopvang, aankoop huis, start eigen onderneming, pensioenpremies etc).

Nieuwsbrief Loyens & Loeff


Alvast bedankt.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Dana30 »

Hoi,
Nou om te beginnen is de Rabobank echt een #$&* bank waar het gaat om spaarloon :evil:

Dus het was te verwachten dat ze ook hierin weer niet soepel zouden zijn.

Maar goed, volgens mij is het ook zo dat je niet mag deblokkeren VOOR 1 september, maar per 1 september. Dus misschien kan je het na 1 september meteen nogmaals proberen en duw ze de wettelijke regeling maar uitgeprint onder de neus. Volgens mij is niet de bank die beslist over deblokkeren, maar nog altijd de wet.

Succes!!

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Bij een spaarloonrekening is het OF de bank die beslist of je mag deblokkeren OF het bedrijf waar je de rekening hebt afgesloten. Dit staat in het openingsformulier. Meestal ligt de beoordeling bij je werkgever en daar moet je dan ook een deblokkeringsformulier halen en invullen. Vervolgens beslissen zij of de reden van deblokkeren accoord is.
Dat de Rabobank nu nog niet wil deblokkeren is terecht. Na 1 september valt de beslissing pas en tot die tijd zul je even geduld moeten hebben..

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Dana30 »

Ja klopt een werkgever of de bank heeft de bestedingscontrole. Maar die controle moet natuurlijk wel gebaseerd worden op de regels die wettelijk zijn vastgesteld.
Nu deblokkeren zal idd nog niet kunnen want het is nog augustus, maar na 1 september zal het een ander verhaal zijn.

wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door wolferl »

Mijn vader hoopt ook dat zijn spaarloon vrij komt.

Hoe groot is die kans dat hij in september van zijn spaarloon kan genieten. Hij zit overigens wel bij de rabobank.

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door m.wil »

wij hebben gisteren een brief ontvangen van de SNS bank waarin uitgelegd is dat het spaarloon vrij komt. De bank geeft de keuze mogelijkheid om het bedrag op een spaarrekening te gaan zetten tegen 3,75 % rente momenteel, of aandelen en obligaties te gaan kopen of op de bij hun bekende tegenrekening van ons te storten.
Indien wij niets van ons laten horen wordt het vrijgekomen spaarloon bedrag op de datum, welke wordt vastgesteld door de regering, automatisch op onze tegenrekening gestort.
Ik vermoed dat alle banken deze keuze mogelijkheid gaan geven.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Dana30 »

Dat is eigenlijk raar, want je bent toch niet verplicht neem ik aan om je spaarloontegoed op te nemen. Als je het niet wilt opnemen, maar gewoon wilt laten staan, dan moet dat toch kunnen.
Al is de rente van een gewone spaarrekening dan wel beter dan een rente op een spaarloonrekening.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zelfs als deze wet er niet zou komen valt je spaarloon na 4 jaar automatisch vrij en wordt het ook overgemaakt op je tegenrekening. Bij mijn weten kun je helemaal niet kiezen om het te laten staan, het staat elke keer vast voor een periode van 4 jaar.

Tenzij je het net als ik laat overstorten in een ander plan, dat meer rente oplevert en pas over 10 jaar of zo uitkeerd.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Dana30 »

Ja dat weet ik dat het na 4 jaar vrijvalt.
Maar je hebt gelijk, ik zat gewoon even niet goed te denken.
Het is natuurlijk niet zo dat je mag opnemen, maar het valt gewoon vrij, punt. Dus dan is het eigenlijk wel logisch dat het naar je tegenrekening wordt gestort. Was ff in de war :?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Dwennink,

Je haalt wel twee dingen door elkaar: je begint over deblokkering VOOR 1 september (dus om redenen als aankoop huis, studie, enz.) en vervolgens citeer je een artikel over de deblokkering PER 1 september (wat het kabinet besloten heeft).

Als je die twee dingen uit elkaar haalt begrijp je het wellicht beter.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door b.olsen »

wij laten iedere maand het spaarloon via de werkgever overmaken naar onze verzekeringsmaatschappij. dit zou pas over 8 jaar vrijkomen , hoe zit dat nu . weet iemand of wij dan ook op kunnen nemen of kunnen laten staan wat wij eigenlijk het liefste willen.

Dana30
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:17

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Dana30 »

Hoi b.olsen,

Dit blijft gewoon staan. Voor jou zal er niets veranderen. De nieuwe regeling geldt alleen voor mensen die hun spaarloon laten doorstorten naar een geblokkeerde spaarloon(BANK)rekening en er dan verder niets mee doen.

Jij hebt je spaarloon aangewend om een verzekeringspremie mee te betalen. Dat is een hele andere constructie. Je sluit een overeenkomst af met een maatschappij voor een bepaalde periode. Jij hebt besloten je spaarloonregeling te gebruiken om ( een deel van? ) je premie mee te voldoen. Hiermee is de manier van banksparen op een spaarloonrekening komen te vervallen.

Het is overigens ook zo, dat eigenlijk je spaarloonregeling weer niet zo veel te maken heeft met je verzekering. Je bent een overeenkomst aangegaan met de maatschappij dat je gedurende een bepaalde periode een bepaald bedrag per maand betaalt. Gunstig is het dan om dat van je spaarloongeld te doen, maar in feite zal het de maatschappij een worst wezen hoe jij je premie betaalt. Dit houdt dus ook in dat als de spaarloonregeling ooit komt te vervallen, jij zelf de premie zal moeten blijven betalen. Of je kiest er dan voor de verzekering te stoppen, maar dat is meestal niet erg voordelig.

Ik hoop dat ik het je iets duidelijker heb kunnen maken.
Groet Dana30.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door b.olsen »

ja dank je , nu is het duidelijk, wij hadden het toch niet opgenomen hoor , want we zijn nu al zo lang aan het sparen . tenzij het een noodzaak zou zijn, maar dan zou inderdaad het bedrag veel lager zijn dan over 8 jaar. maar in ieder geval bedankt voor je uitleg dana30.

Jeanne
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 dec 2004 11:03

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Jeanne »

Een spaarloonregeling is een WETTELIJKE regeling. De banken hebben hier zelf niets over te zeggen. Het maakt dus niet uit bij welk bank je spaart. Ieder bank heeft dezelfde voorwaarden wat betreft Spaarloon.

En nog een slechte mededeling: de banken hebben gezamenlijk besloten niet vóór 6 september tot uitbetaling over te gaan, dus even nog een weekje extra geduld. :oops:

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Op 3 augustus heeft de Staatssecretaris van Financiën het formele besluit genomen ten aanzien van de spaarloonregeling.
In het besluit wordt goedgekeurd dat een werknemer, zonder heffing van loonheffing en premies werknemersverzekeringen, vanaf de inwerkingtreding van dit besluit mag beschikken over het tegoed van zijn spaarloonregeling dat betrekking heeft op de jaren 2001 tot en met 2004.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 september 2005 en vervalt met ingang van 1 januari 2006.
Dit betekent dat de werknemers zelf de vrijval van de spaarloonrekening moeten aanvragen
Let op: Is de vrijboeking van de spaarloonrekening niet voor 1 januari 2006 gebeurd, dan blijft voor de dan nog aanwezige gespaarde bedragen de blokkeringsperiode van vier jaar ongewijzigd in tact.

ECC
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:39

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door ECC »

Ik zit met mijn spaarloon bij Centraal Beheer. Twee weken geleden heb ik gebeld en eeb vriendelijke mevrouw vertelde mij dat het waarschijnlijk niet direct per 1 september vrij zou vallen, maar in de week daarop.
Voor alle zekerheid ook nog een email gestuurd en kreeg toen het antwoord dat het nog niet door de eerste kamer was en dat daar op gewacht moest worden.
Twee verschillende verhalen dus.
Het is toch van de zotte, dat als men zegt dat het per 1 september vrijvalt, je nog eens moet gaan wachten. Ik heb, en ik zal niet de enige zijn, hier helemaal op gerekend en mijn planning hier op aangepast. Het is tenslotte mijn eigen geld, waar de banken nu nog eens extra rente van trekken, dat zal het hele eiereneten zijn.
Ik ben dus des duivels!!!!!!!!!!!!!!!!! Als ik allerlei websites nalees staat er overval dat het 1 september ter beschikking komt :oops:
Wie weet nu precies hoe het zit?

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door Mk »

't is al eerder gemeld: 1 september valt het Spaarloon vrij, banken hebben besloten om dat per 6 september toe te passen. Dit is de dag dat dit onderwerp voor het eerst in de eerste kamer behandeld wordt. Geen idee of dit toeval is of dat er nog een kans bestaat dat de betreffende commissie alsnog eea tegenhoudt.

Kreeg zelf een brief van de Postbank dat het spaarloon per 5 september wordt toegevoegd aan het vrij opneembare vermogen.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door ikmirjam »

De Rabobank heeft besloten alleen vrij te boeken als de klant hierom vraagt, dit omdat er ook mensen zijn die gebruik maken van een vrijstelling in box 3. Die zouden benadeeld worden als de tegoeden collectief vrijgeboekt zouden worden.
Dus na 1 september kun je een deblokkeringsformulier invullen.
En wat die ECC of iets zegt is je reinste onzin, die heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Het is inderdaad jouw geld, maar jij hebt ervoor gekozen om mee te doen aan een Spaarloonregeling en dan weet je dat de bedragen 4 jaar vast staan. Zie het maar als een extraatje wat er nu uitgekeerd gaat worden.
De overheid neemt een besluit hierin, de banken niet, die kunnen alleen vrijboeken als dit wettelijk is toegestaan.
In het uiterste geval, als de Eerste Kamer de wet alsnog tegenhoudt wordt er gelijk niet meer vrijgeboekt.

ECC
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2005 18:39

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door ECC »

Hier weer die ECC! Als het niet vrij zou vallen op 1 september zou ik daar totaal geen probleem mee hebben, maar het valt nu eenmaal wel vrij en dan wil ik het hebben ook en niet wanneer het de banken uitkomt. Zie niet in dat onzin is.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Vrijval spaarloon

Ongelezen bericht door ikmirjam »

dan vul je toch een deblokkering in?

Gesloten