LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door vvseverine »

Waarschuwing aan iedereen.

Bedenk voor je je door een familielid, vriend of vriendin voor de graduationavond van het Landmark Forum laat strikken dat er een bijna onontkoombare psychologische druk op je zal worden uitgeoefend om je in te schrijven a €90 (niet restitueerbaar) voor een cursus van €435. Lees eerst de volgende websites voor je hen machtigt geld van je rekening te laten schrijven. Anders weet je echt niet waar je aan begint :?

www.stelling.nl/simpos/landmark.htm[url ... sitor.html[/url]


Als je benieuwd bent kun je hier lezen hoe ik die €90 ben kwijtgeraakt.


Ik was vorig jaar door een vriendin meegevraagd voor haar graduationavond. Ze was heel stralend en zou het zeer op prijs stellen als ik met haar mee ging. Ik wist niet dat ik hier met een zeer getructe salespolitiek te maken kreeg. Na een uurtje mooie met tranen gelardeerde doorbraken van anderen en een verhaal over onze onophoudelijke oordelen in ons hoofd, te hebben aangehoord werden alle introducés (zo moesten de deelnemers blijkbaar nieuwe deelnemers recruteren) opgesplits in kleine zaaltjes apart en daar onderworpen aan een bijna onontkoombare druk om je in te schrijven. De Landmark vrijwilligster die naast me was komen zitten zei maar dingen als: "Duur.. oh Vera (ik moest bij binnenkomst een papieren sticker met mijn naam op mijn revers plakken) al moest ik er tien keer zo veel voor betalen dan nog is het het waard. (Ze bleef me daarbij heel intens schijnbaar met mij begaan aankijken). Landmark heeft mijn leven compleet getransformeerd en zoveel rijker gemaakt. Heb je dat niet voor jezelf over? Het gaat hier om je leven dat is onbetaalbaar''. Met mijn hemels kijkende vriendin die er later weer bijkwam ernaast, durfde ik na een aantal pogingen geen nee meer te zeggen om ook haar niet teleur te stellen. En als ik van de €100 korting wilde profiteren kon ik mezelf volgens de vrijwilliger geen groter cadeau geven dan me nu in te schrijven. Ik zat zelf met een ernstig depressieve echtgenoot met een zware schildklierziekte en dacht dat ik er misschien ook wel iets aan zou kunnen hebben om mezelf en de wereld anders te ervaren en beter besluiten te kunnen nemen. Ik kreeg echter maar geen vinger achter hoe dat forum in z'n werk ging behalve al die hemels stralende gezichten, en wat termen als doorbraak, transformatie, rackets, authenthiek zijn en dat het gaat over de dingen die je niet weet dat je ze niet weet. En wat dat was kon je alleen door ervaring (hemels stralende blik van de vrijwilligster in de lucht) tijdens het forum ondervinden.

Toen ik de machtiging voor mijn niet restitueerbare inschrijfgeld a raison van €90 had ingevuld, werd mij niet verteld dat mensen die vanwege huiselijke omstandigheden onder zware psychische druk staan (zoals een depressieve echtgenoot) wordt afgeraden aan het forum deel te nemen. Dat kreeg ik pas te lezen toen ik de €346 voor het forum had betaald. Ik wilde LE daar echter niets over vertellen omdat ik dacht dat ik dan niet zou kunnen deelnemen en mijn inschrijfgeld kwijt zou zijn. Ik stelde daarom mijn deelname, met het argument dat ik vrijdag niet kan omdat ik voor de klas sta, een paar keer uit.

Sinds een half jaar gaat het thuis, nu mijn man aan zijn schildklier behandeld is, weer prima dus besloot ik dan toch maar deel te nemen aan het forum van het afgelopen weekend. Ik las het in kleine lettertjes getypte instructie a4tje donderdag avond door om te weten hoe laat ik waar moest zijn. Dit waren de tijden: Vrijdag, zaterdag en zondag van 9 uur tot ca. middernacht. Om de 3 uur een pauze van een half uur en 1 1/2 uur maaltijdpauze. Het is verboden om notities, band of video-opnames te maken en te lezen. Dat kon niet anders als een soort hersenspoeling worden. Ik zag het al: Geen moment om tot jezelf te komen, 's nachts uitgeput en van de wereld van het World Fashion Centre naar Haarlem rijden en uren op een plastic stoeltje zitten. Mijn man vond het gevaarlijk en vroeg: Heeft dit soms iets met scientology te maken? Daarover had mijn vriendin me niets verteld ! (Dat mag ook niet begreep ik later, want die stond onder hoge zogenaamd vrijwillige druk om mij te recruteren)

Ik kreeg een heel onbehaaglijk gevoel over de zaak en besloot me de volgende ochtend ziek te melden. Ik ging die dag eens wat googelen over Landmark (had ik veel eerder moeten doen) en kwam tot de conclusie dat mijn man er blijkbaar niet zo veel naast zat. Naast inderdaad positieve veranderingen die mensen doormaken las ik m.n. via bovengenoemde site

www.stelling.nl/simpos/landmark.htm en http://www.rickross.com/reference/landm ... sitor.html
wat dit eigenlijk voor organisatie is.

Maandag belde ik dus Landmark op om te zeggen dat ik van verdere deelname afzag. Mijn cursusgeld krijg ik terug maar mijn inschrijfgeld niet. Ook niet toen ik bleef aanhouden dat ik inschrijfgeld betaalde terwijl ik niet wist dat ik eigenlijk niet voor deelname in aanmerking zou komen. Als ik mijn thuissituatie gewoon gecommuniceerd had(gewoon iets zeggen kan hier dus niet meer),, had ik volgens haar mijn inschrijfgeld wel teruggekregen. Maar hoe kon ik dat weten zei ik als er duidelijk ‘niet restitueerbaar’ staat! Toen ik vertelde dat dit bewees dat Landmark er dus inderdaad keiharde hersenspoelachtige aan scientology verwante salespraktijken op nahield, waarover ik inmiddels via diverse internetbronnen info had ingewonnen, kreeg ik direct de verdediging te horen die ook in kleintje Muurkrant te lezen valt. Ik moest bovendien mij niet via internet laten informeren want daar kan iedereen alles zeggen. (Gelukkig maar ja!). Einde gesprek: die €90 ben ik kwijt en dat is volgens hen mijn eigen schuld. Ik heb me toch laten overhalen met onechte motieven om mijn vriendin niet teleur te stellen en verder niet gecommuniceerd. En dat is inderdaad waar maar ik ben er zeker van dat een normaal sociaal voelend mens, ook al is hij of zij nog zo intelligent heel sterk in z’n schoenen moet staan om niet onder deze druk te bezwijken. Ik had dit van mezelf ook nooit verwacht! Een klachtencommissie wat toch iedere zichzelfrespecterende dienstverlener heeft, hebben ze niet dus ik ben bij hen uitgepraat.

Ik overweeg nu actie te gaan ondernemen door op de dinsdagavonden als de familie en vrienden van de deelnemers worden gerecruteerd voor het WFC te gaan staan en de introducés te waarschuwen met leaflets etc. niet voor de emotionele druk tot inschrijving te zwichten en zich eerst grondig te informeren wat Landmark eigenlijk is. Is er iemand die met mij mee wil doen? Stuur me dan een mail: [email protected]

Naar boven

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Hallo,

En nu de link met MLM?

Landmark - het voroegere EST heeft totaal niets met MLM te maken. Niet in structuur of wat dan ook.

Als je mij de relevantie met MLM kan beschrijven hier, GRAAG!

GreetZ,

Alex van Breemen

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Zelfde manier van werven en hersenspoelen.
Daar heb je je link.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door E-nergetix »

@Maarschalk,

Laat maar zien dan!

Jij maakt de uitspraak, nu mag je deze natuurlijk bewijzen!

Met uitspraken alleen kom je er natuurlijk niet!

Alex van Breemen

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Als je bewijs wil (waar blijft jouw bewijs van het werken van jouw prullaria eigenlijk) dan zou ik zeggen: lees alle verhalen op het internet maar eens en ook die op dit forum.
Lijkt me wel genoeg bewijs.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door Henrice »

Wat de topicstarter omschrijft is precies de methode die ook heb megemaakt bij een mlm sessie.Electronische producten waren dit.Iemand die nog nooit een opleiding had afgerond en geen baan kon vinden,een beetje aan de zelfkant van de samenleving stond verscheen op goed moment tot mij als een soort zelfverzekerde goed geklede onzin uitkramende halfgod.Een complete methamorfose die hem aardig wat geld heeft gekost en de nodige psychologische problemen heeft opgeleverd. IK vond het een dusdanige verandering dat ik hele enge dingen ging denken.U mag deze vrindin wel heel goed in de gaten houden.

mlm doelt bewust op kwetsbare mensen door een zin, "geen vooropleiding nodig"

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Als je bewijs wil (waar blijft jouw bewijs van het werken van jouw prullaria eigenlijk) dan zou ik zeggen: lees alle verhalen op het internet maar eens en ook die op dit forum.
Lijkt me wel genoeg bewijs.
Nope is geen bewijs. Betreffende dingen heb ik ook gezegd en werd door jou niet geaccepteerd!! :shock:

Dus nogmaals!! Kom met bewijzen voor je uitspraken die je met betrekking tot dit thema hebt gedaan. Kun je het niet houdt dan je mond cq handen stil.

Mijn geleverde bewijzen heb jij niet geaccepteerd, Prima. Ik ga er niet meer leveren.

Jij hebt nog steeds geen bewijzen geleverd mbt het verband van Landmark en MLM. Ik zie nergens bronvermeldingen, links waarin het verband staat vermeld.

Je maakt je er erg gemakkelijk vanaf Soldaatje. Het lijkt wel dat je geen bewijs hebt en daarom maar van het thema afwijkt.

Jij maakt je nu absoluut schuldig aan die dingen die jij MLM-ers verwijt. Toch?

Je raakt een beetje gefrusteerd hierdoor he? Ja?

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door vvseverine »

Beste mensen,

Het gaat mij er niet om of Landmark trainingen nu wel of niet onder MLM thuishoren. Ik kon geen betere categorie vinden op het forum. En omdat het product (wat niet duiselijk is) verkocht wordt via deelnemers(die krijgen na het forum gewoon twee dagen de tijd om tr recruteren) die er in emotioneel opzicht door de forumleiders voor beloond worden heb ik het onder MLM geplaatst. Maar ik hou me aanbevolen voor iedereen die een betere categorie weet, dan gaat deze topic daar ook meteen heen!

Mijn bedoeling is nl om zoveel mogelijk mensen te waarschuwen en eventueel uit te nodigen voor een inhoudelijke discussie. In dat opzicht dank ik E-nergetics hartelijk dat hij helpt de topic up te houden.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door E-nergetix »

@vvseverine,

Je zou het onder de topic Piramidespelen kunnen zetten. Is het ook niet helemaal, maar ik vind het persoonlijk daar beter passen.

Anders gewoon onder de topic diverse......Dit is -zeg maar - de vergaar bak van dit forum.

GreetZ vanuit Middelburg ZA

bagge015
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2005 15:52

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door bagge015 »

Gaap,
Als ik dit soort berichten lees, vraag ik me af of sommige mensen niks beters te doen hebben. Mensen verzamelen om acties te beginnen tegen Landmark. Als je zelf een cursus gevolgd zou hebben, zou je wel anders praten. Het valt me op dat alle negatieve reacties die op Internet staan, geschreven zijn door mensen die de cursus(sen) niet gevolgd hebben. Ik zelf heb de cursus twee jaar geleden gevolgd en vond de cursus net zoals 95 % van alle 100.000en mensen die deze cursus al gevolgd hebben geweldig. Ook ik had en heb mijn bedenkingen in de pusherige manier hoe de cursus gebracht wordt. Is niet mijn manier maar Landmark Education heeft nu eenmaal gekozen voor een directe benadering. Als je echt niet wil zeg je gewoon nee. Dit commerciele aspect gaat echter helemaal niet over Landmark zelf. Het is zo mooi dat er cursussen zoals Landmark bestaan. Dat merk je na drie dagen als jezelf en alle deelnemers om je heen vertellen over de doorbraken in hun leven en inderdaad die 435 euro is "peanuts" als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Probeer maar eens een deelenemer of ou deelnemer te vinden die het geld niet waard vond. Veel succes. Doe je zelf een plezier en zet je negatieve energie een som in positieve en praat over diengen waar je de inhoud van weet. Nu komt je over als een gefrustreerde vrouw, die haar 90 euro terugwil omdat het een principe kwestie is geworden. Als ik het goed heb, blijft die 90 euro inschrijfgeld staan en kan je nog steeds de cursus volgen als je het restant betaalt. Laat je niet gekmaken door spookverhalen die je op intenet leest en laat je inlichten door mensen die de cursus al gevolge hebben en het best e met je voorhebben. Zet je trots eens opzij, volg die cursus en je zult je zelf achteraf op de kop slaan en je eigen gedrag die je nu tentoon spreidt herkennen.
groetjes Pat

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door Henrice »

Negarieve energie omzetten in positieve en daar een hoop geld voor betalen is dom.Koop gewoon een boek over Neuro Linguistisch Programmeren (NLP) in de boekhandel als je een beetje depressief bent.Lees uit dit boek een aantal psalmen en je bent er zo weer bovenop.

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door vvseverine »

beste Pat,
Ik ben blij voor je dat het Landmark Forum voor jou een positieve ervaring is geweest.
Het gaat mij er niet om of Landmark cursussen geeft waar veel mensen waarschijnlijk best iets aan zouden kunnen hebben. Mij gaat het vooral om hun salesmethode. Je kunt het indringende verzoek van je vriendin om mee te gaan naar een introductie over iets dat haar leven totaal veranderd moeilijk weigeren. Vervolgens word je met een soort emotionele chantage onder druk gezet om je in te schrijven voor een cursus waarvan je niet weet dat je deze gezien je huiselijke omstandigheden beter niet kunt volgen. Ook weet je na die ene avond niet goed wat de cursus inhoudt en hoe het in z'n werk gaat. Toch word je onder druk gezet om je die avond nog in te schrijven omdat je dan 100 euro korting krijgt. Je kunt er dus niet rustig over nadenken of je dit wel wilt en nadere informatie inwinnen. En als ik tevoren had beseft dat het programma zo in elkaar zou zitten en ook ik onder druk gezet zou worden mensen uit te nodigen voor de dinsdagavond had ik mij beslist niet ingeschreven. Ik voel me dus gemanipuleerd en misleid en daar ben ik boos over.
Dat inschrijfgeld vervalt overigens na een jaar, zo is mij verteld.
En of ik me daar nu wel of niet gefrustreerd over voel of niets beters te doen heb is overigens niet aan jou om daar over te oordelen.( Dat oordelen over een ander heb je als het goed is toch afgeleerd bij Landmark).
Nogmaals het gaat mij erom dat andere mensen zich op zo'n info avond niet onder druk laten zetten en zo een besluit nemen waarover ze niet echt zelf kunnen nadenken. Ik wil dus geen actie voeren tegen Landmark maar tegen hun salesmethode.
Als Landmark werkelijk zo goed is zouden ze het niet nodig hebben om mensen zo binnen te slepen.

Diederik Hoog
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2005 00:29

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door Diederik Hoog »

MLM lijkt mij toch gewoon een dekmatel voor een ouderwets en Verboden pyramidespel?

Wie trapt daar nog in?

Dan ben je toch niet heel slim bezig!!!!!

MaxvdV
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 aug 2005 12:05

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door MaxvdV »

E-nergetix
Geplaatst op: 27 Jul 2005 19:43 Onderwerp:



Quote:
Als je bewijs wil (waar blijft jouw bewijs van het werken van jouw prullaria eigenlijk) dan zou ik zeggen: lees alle verhalen op het internet maar eens en ook die op dit forum.
Lijkt me wel genoeg bewijs.


Nope is geen bewijs. Betreffende dingen heb ik ook gezegd en werd door jou niet geaccepteerd!!

Dus nogmaals!! Kom met bewijzen voor je uitspraken die je met betrekking tot dit thema hebt gedaan. Kun je het niet houdt dan je mond cq handen stil.

Mijn geleverde bewijzen heb jij niet geaccepteerd, Prima. Ik ga er niet meer leveren.

Jij hebt nog steeds geen bewijzen geleverd mbt het verband van Landmark en MLM. Ik zie nergens bronvermeldingen, links waarin het verband staat vermeld.

Je maakt je er erg gemakkelijk vanaf Soldaatje. Het lijkt wel dat je geen bewijs hebt en daarom maar van het thema afwijkt.

Jij maakt je nu absoluut schuldig aan die dingen die jij MLM-ers verwijt. Toch?

Je raakt een beetje gefrusteerd hierdoor he? Ja?

Hallo,

En nu de link met MLM?

Landmark - het voroegere EST heeft totaal niets met MLM te maken. Niet in structuur of wat dan ook.

Als je mij de relevantie met MLM kan beschrijven hier, GRAAG!

GreetZ,


Geplaatst op: 27 Jul 2005 21:03 Onderwerp:



@vvseverine,

Je zou het onder de topic Piramidespelen kunnen zetten. Is het ook niet helemaal, maar ik vind het persoonlijk daar beter passen





Beste E-nergetix:

De vorm van een MLM meeting is hetzelfde als een Landmark meeting. De manier van mensen werven werkt precies hetzelfde. landamrk maakt namelijk gebruik van Multi Level Marketing. Daar is je link. Voor de rest is alles al gezegd door Maarschalk en Henrice..
Volgend onderwerp graag.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door E-nergetix »

De vorm van een MLM meeting is hetzelfde als een Landmark meeting. De manier van mensen werven werkt precies hetzelfde. landamrk maakt namelijk gebruik van Multi Level Marketing.
Laat mij de overeenkomsten maar eens zien dan van de Meetings!
Er zijn MLM meetings die dezelfde vorm hebben als meetings van Procter & Gambler, Sony, GE, Hotelketens enz en andersom.

Het bedrijf waar ik voor werk - mijn reguliere baan - , werkt voor zijn distributeurs ook met wervingsbonussen en comissies over de verkoop/levering aan eindgebruikers. Is het Daarom een MLM Bedrijf?

Ik zal als ik jou was eens de definitie van MLM en hoe het precies werkt maar nog eens bestuderen!!

Alex van Breemen

je kent mij wel!
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2005 13:57

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door je kent mij wel! »

MLM lijkt mij toch gewoon een dekmatel voor een ouderwets en Verboden pyramidespel?

Wie trapt daar nog in?

Dan ben je toch niet heel slim bezig!!!!!
Fantastische onderbouwde post! :roll:
Voor de zekerheid maar even de laatste 8 threads gebruikt?
Je bent een echt knip en plak-kampioen. :shock:

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door student26 »

Dan ben je toch niet heel slim bezig!!!!!
Door als een idioot overal op het forum hetzelfde bericht te plaatsen kom je anders ook niet echt slim over...

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door S. »

Als er een forum-onderdeel "religie" bestond bij Trosradar zou dit topic m.i hier onder vallen.

Heb zelf geen directe ervaringen met deze organisatie, maar ben wel uitgenodigd door ( toen nog ) een collega voor zo'n, ja hoe zal ik het noemen,... kennismakingsavond.
En inderdaad, zij was gerecruteerd door een kennis en deed de cursus en moest, naar mijn indruk, ook op haar beurt weer vinnig mensen werven.

Mij kon ze niet duidelijk overbrengen wat de "cursus" nu precies inhield, enkel wat men Vera/vvseverine al vertelde: dat deelname heel je leven zou verrijken en verduidelijken. Echter, dit klinkt niet concreet genoeg voor mij en ik wilde om die reden dus niet mee. Wanneer iemand haar ervaringen met een religie niet duidelijk kan verwoorden, hoe kan dit je dan helpen om je leven "te verhelderen". Dan is er in zo'n hoofdje ook het één en ander vertroebeld, is mijn gedachtengang.
Kreeg steeds meer de indruk dat openlijk praten vanuit die organisatie juist ontmoedigd werd, tja....welke waarheid wil men dan verbloemen, denk ik dan.

Van mijn kant geen interesse dus en aangezien ik nogal kritische vragen stelde bleef dit onderwerp tussen ons al spoedig rusten.

Andere collega is wel met haar naar zo'n avond geweest en hoewel ik nooit van haar kant duidelijke ervaringen heb vernomen, weet ik wel dat zij er niet aan wilde deelnemen en nogal negatief was na afloop.
Voor de rest heb ik mij er wijselijk buiten gelaten.
Gevolg: knallende ruzies op het werk tussen die twee waarin wij er (.. de rest van ons kleine teampje) als en soort buffer tussenzaten.
Beide hebben uiteindelijk elders een baan gevonden zodat de rust weerkeerde.

Mijn leermoment ( om maar een positieve draai aan deze misére te geven): een religie kies je zelf op vrijwillege basis, hoeft niet klauwen vol geld te kosten en wanneer de leer je niet meer aanspreekt, mag je een geloofsgemeenschap vrijwillig verlaten. Alles wat andere normen hanteert valt m.i. onder een vorm van dictatuur en daar kun je je beter verre van houden.

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: landmark keiharde salesmethoden in schaapsvacht

Ongelezen bericht door vvseverine »

Dit is wat ik inmiddels op diverse Amerikaanse sites ook heb gelezen. Allerlei relaties die stuk lopen omdat een van hen zich tot Landmark bekeerd heeft.
Prima dat je zo kritisch bent geweest. Dat was ik eigenlijk ook maar ik wilde geen nee zeggen tegen mijn vriendin die het zo fijn zou vinden als ik meeging. Ach een keertje kijken kan toch geen kwaad dacht ik. Nou dat bleek het in mijn geval wel te hebben gekund. Na een hele avond zwichtte ik voor de druk. Eigenlijk begrijp ik dat nog steeds niet want normaal doe ik dat nooit. Daarom vind ik ze ook zo gevaarlijk.
En inderdaad een kopje religie of levensbeschouwing o.i.d. zou passender zijn dan MLM. Bij een echte levensbeschouwelijke richting treedt je doorgaans uit eigen behoefte toe. De druk van Landmark lijkt echter op de methodes van MLM. Omdat het hier echter geen goederen verkocht worden maar een levensbeschouwing is dat nog enger.

Gesloten