LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkwijze DSB

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Bergie,

Je schrijft dat ik zeer mild oordeel over DSB. Je bedoelt waarschijnlijk dat ik wel eens gezegd heb dat DSB juridisch de zaken in orde heeft, waardoor rechtszaken weinig kans van slagen hebben? Dat kan wel kloppen. Maar daarmee zeg ik dus in feite precies hetzelfde als Scully1, die zegt ook dat DSB "de dans zal ontspringen". In feite zijn Scully1 en ik het eens, alleen ik gebruik wat juridischer taalgebruik in de reacties die jij gelezen hebt.

Anders
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:05

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Anders »

DSB heeft de zaken juridisch inderdaad goed in elkaar zitten.
De presentatie is daarnaast dermate dat zelfs experts er niet uit komen. Tenzijn je eens goed gaat rekenen.

Een praktijkvoorbeeld. Helaas heb ik er geen exacte bedragen bij.
Het gaat even om de grote lijn.
Mensen hebben een doorlopend krediet via DSB MET hypothecaire inschrijving. De rente is 1 jaar vast. Eerste jaar 3,2% nominaal per jaar.
Dit is een normaal tarief voor een jaar vast. Ze lossen namelijk niets af.
De rente wijzigt binnenkort. Ze weten een week voor die tijd nog niet wat het wordt.
Afsluitprovisie is 1,5% (op een hoofdsom van 55.000 euro) Bij een normale hypotheek is dit max 1%.
Men krijgt een beleggingsverzekering van DSB. Belegd wordt in Hollands Welvaren (=eigen product van DSB). Was het niet zo dat dit fonds minstens zo slecht presteerde als Dexia? De klant weet het niet want die ziet en hoort niets van de waarde van de beleggingen.
Daarnaast werd tijdens de eerste 5 jaren slechts de helft van de premie ingelegd. Dit terwijl er geen overlijdensdekking meeverzekerd was. Waarom deze korting geheven werd was niet bekend. Minstens 1900 euro nominaal in de pocket voor DSB.
De klapper kwam bij de overlijdensrisicoverzekering. Hoofdsom 55.000 euro. Er werd een polis voor de man en een polis voor de vrouw gesloten. Natuurlijk op basis van een koopsom dan kun je er niet meer vanaf. Totale kosten 12.000 euro. In feite was men dubbel verzekerd want het overlijden kan ook goedkoper in 1 polis. Daarnaast was de dekking slechts annuitair dalend met 8%, in de hoop dat de beleggingen ook 8% opleveren.
Een overlijdensrisco op 2 namen met dezelfde dekking kost elders 3.500 euro. Twee lossen polissen kost om en nabij iets meer dan de helft van de DSB.

Doet DSB iets fout? Neen
Klopt het wat de DSB zegt? Ja
Waar ging het fout? De verzekeringen waren verplicht, anders kreeg men de lening niet. Dit staat niet op papier. En wat minstens zo belangrijk is: eigenlijk wist de klant niet wat hij tekende. Men zag de grote bedragen laat in het spel en vroeg toen niet door.
En zo zijn er heel veel mensen.
Lost de WfD dit op? Ik denk het niet. Tijdens het gesprek is de overheid er niet bij. Met enige handigheid tekent de klant alles.
Is de DSB de enige? Neen

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Het lijkt me sterk dat de klant niet wist waarvoor hij tekende. Zo moeilijk is het tenslotte nou ook weer niet: een hypotheek met daaraan gekoppeld een beleggingsdepot en een overlijdensverzekering (waarbij de dekking en de te betalen premie van de overlijdensverzekering gekoppeld is aan de verwachte opbrengst van de beleggingen). Dit zijn producten die in het standaardaanbod van elke bank of hypotheekverstrekker voorkomen.

Als je je huis laat verbouwen dan vraag je bij meerdere aannemers offertes aan en dan kies je de aannemer die en betrouwbaar overkomt en een goede prijs biedt. Als je een hypotheek afsluit dan vraag je dus ook aan verschillende partijen offertes aan zodat je die rustig met elkaar kunt vergelijken.

Anders
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:05

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Anders »

Best ..

Exact die instelling die je nu hebt is de reden waarom het bij de meeste mensen wel fout gaat. "mij kan dit niet overkomen". Ook die hoogleraar die ik aan de lijn heb gehad en ook die jurist etc. En achteraf konden ze mij exact vertellen waar het fout ging.

Dat is praktijkervaring. Natuurlijk hoop ik dat jij het wel door hebt en goed regelt.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Ik hoop het ook :D (weten en doen zijn twee compleet verschillende dingen...)

Overigens heb ik nog wel nagedacht over dat slechts de helft van de premie in de eerste vijf jaar wordt belegd en de rest niet. Het kan niet anders dan dat de rest dan door DSB beschouwd wordt als 'kosten'. In de offerte (plus eventuele rekenvoorbeelden waarin ze laten zien wat de eindopbrengst is bij bepaalde op de beurs behaalde rendementen) moet dit dan echter wel vermeld staan. Misschien dat je daar nog wat mee kunt.

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

Vandaag heb ik ivm kredietaanvraag contact met AFAB gehad. Ik gaf namelijk aan dat ik geen interesse had in de Gema-overeenkomst. Ik beschik zelf over een uitstekende OVR en mijn AO is tevens afgedekt. Toch gaf AFAB aan dat ik enkel geaccepteerd wordt icm de Gema... Naar mijn mening onzin??? Deze zou de bank (Arenda) als extra zekerheid willen omdat AFAB een lagere rente kan aanbieden icm de Gema.

Mevrouw gaf vervolgens aan dat het leek dat ik uit alle macht onder de Gema uit probeer te komen... Inderdaad, want naar mijn mening leek het overbodig.

Toen ik vroeg naar een verklaring waarin de bank dit zou bevestigen zei ze doodleuk: "dat KAN NIET, De bank wilt dat uit juridische overwegingen niet doen." Mijn antwoord: "het is dus jullie eis?" Waarop zij antwoordde dat zij dit gewoon als een soort pakket aanbieden: krediet + Gema.. Met andere woorden: Take it or leave it!

Kan iemeand mij vertellen dat het inderdaad verplicht is en niet een keuze om z'n verzekering te sluiten, ook al heb je zelf al een uitstekende dekking?

En Pikvlieg, kan je mij vertellen naar wie je die mail heb gestuurd en wat je er in heb gezet?
Dit is nou precies de werkwijze van DSB. De klant kan absoluut niet weten waar precies voor getekend wordt omdat de verkopers net goochelaars te werk gaan. Aan het einde van die gladde praatjes heeft de klant zaken ondertekend dat zeer beslist niet de bedoeling is geweest.

Dat de DSB hier ongeschonden uitkomt lijkt mij uiterst twijfelachtig. De stichting Pal is er mee bezig.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Van de site van de AFM:
wijzer met geld - koppelverkoop

Als je een lening wilt afsluiten, dan komt het nogal eens voor dat je tegelijkertijd een overlijdensverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering moet nemen om de lening te krijgen. Op deze wijze hebben de kredietmaatschappijen meer zekerheid dat ze het uitgeleende bedrag ook weer terug krijgen bij overlijden of ontslag. En uiteraard biedt het je zelf ook bescherming.
Zo'n verzekering wordt in de praktijk vaak al in het te lenen bedrag verwerkt door de kredietmaatschappijen. Als consument kan je dan alleen tekenen voor een lening waarin deze ongevraagde verzekering is opgenomen. De premies voor zulke verzekeringen kunnen oplopen tot duizenden euro's, afhankelijk van de duur van de kredietovereenkomst. Dit bedrag komt dus boven op het bedrag dat je wilt lenen, waardoor het te lenen bedrag veel hoger uitvalt en je dus ook veel meer rente en kosten betaalt.

De kredietmaatschappij daarentegen ontvangt niet alleen de rente die je als consument over de lening betaalt, maar ook de verzekeringspremie of de provisie voor het afsluiten van de verzekering. Op zich kunnen en mogen kredietgevers de consument verplichten om bij het aangaan van een lening ook een andere overeenkomst zoals een overlijdensrisico- of arbeidsongeschikheidsverzekering af te sluiten. Voorwaarde daarbij is wel dat dit vooraf duidelijk moet zijn voor de consument. En de consument moet ook uitdrukkelijk het recht hebben om zelf te bepalen met welke partij de verplichte verzekering wordt aangegaan.

In de praktijk gebeurt dit niet altijd waardoor er sprake is van koppelverkoop. Daarmee handelt een kredietgever in strijd met de Wet op het consumentenkrediet (Wck). Als consument kan je je in dat geval beroepen op de ongeldigheid van de verplicht afgesloten extra overeenkomst.

Toezichthouder AFM waarschuwt tegen koppelverkoop. Daarnaast moet je als consument natuurlijk ook zelf alert wanneer je een lening afsluit. Kijk kritisch naar overeenkomsten die automatisch bij de lening zitten en reken na wat het je in totaal gaat kosten.

Harald Miedema, hoofd Consument

Publicatiedatum: 11-5-2005
Oftewel: DSB of AFAB kan je verplichten zo'n verzekering aan te gaan, maar je hebt zelf het recht om te bepalen bij wie je zo'n verzekering afsluit.

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

[quote]Voorwaarde daarbij is wel dat dit vooraf duidelijk moet zijn voor de consument. En de consument moet ook uitdrukkelijk het recht hebben om zelf te bepalen met welke partij de verplichte verzekering wordt aangegaan[/quote].

Dat recht wordt de consument duidelijk onthouden - en al helemaal niet vooraf de consument inlichten over die mogelijkheid - waarbij alleen de mogelijkheid en de verplichting wordt benadrukt om het bij hun af te sluiten, vanwege hun eenzijdige uitleg. Hiermee wordt de consument opgezadeld met een extra torenhoge last, dat bovendien niet de intentie was, die elders veel voordeliger afgesloten had kunnen worden. Deze handelswijze van de DSB verkopers is het onomstotelijk bewijs van koppelverkoop. Daar koppelverkoop bij wet verboden is, is de o.r.v. op onrechtmatige gronden aangegaan en derhalve vatbaar voor vernietiging c.q. ontbinding.

Aangezien de doorsnee consument geen verzekeringen en/of Recht en Wetskennis heeft gestudeerd is het de plicht van de verkopers van o.a. de DSB, de consument te wijzen op die mogelijkheden en de daaraan gekoppelde rechten.

scully1
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 apr 2005 19:21

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door scully1 »

city krediet. Vorige week woensdag? zag ik een pagina grote reclameuiting staan van deze nog onbekende maatschappij (Telegraaf). Nu zag ik in een vakblad staan dat ook dit een (nieuwe) onderdeel is van de DSB groep. Waarschijnlijk een goed alternatief om een snel krediet online af te sluiten en geen gepush te hebben richting veel te dure verzekeringen. Geduchte concu voor Ohra/FBTO? etc etc. Ik hoop het niet...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door SJZ »

Quote:
Vandaag heb ik ivm kredietaanvraag contact met AFAB gehad.

.....

Dit is nou precies de werkwijze van DSB.
Afab is geen onderdeel van DSB.

erwin.penders
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2005 09:59

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door erwin.penders »

bedankt voor de tips over frisia en de rest. ik heb nog snel als stop gezet
voor dat het mis ging :) :) [/b]

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

Afab is geen onderdeel van DSB.
SJZ, met mijn opmerking heb ik willen aangeven dat de werkwijze van Afab en DSB identiek zijn aan elkaar en niet dat het onderdeel is van DSB Groep B.V..

erwin-penders, heel verstandig gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat er nog velen jouw voorbeeld zullen volgen. Voor degenen die reeds een lening bij DSB hebben afgesloten wil ik adviseren zo snel mogelijk het onder te brengen bij een andere bank voordat je er niet meer vanaf kan komen vanwege oplopende kosten, dus hogere maandlasten. Bovendien hoe hoger de schuld is en de daaraan gekoppelde maandlast worden de banken kritischer de schuld over te nemen. Vanaf dat moment ben je veroordeeld tot de DSB Groep B.V. Uit die wurggreep kom je niet meer uit. Je trotse bezit, het huis, verkopen is meestal het enige alternatief met een gigantische restschuld.

Overigens denk ik er serieus over na om mijn persoonlijke dossier in een landelijk dagblad te publiceren. Daarbij heb ik enkele gedupeerden bereid gevonden om ook hun schokkende relaas in de openbaarheid te brengen. Er zal toch iets ondernomen moeten worden tegen de nietsontziende, uitbuitingsverkooppolitiek van de DSB Groep b.v.? Naar mijn opvatting is dit de enige mogelijkheid om de DSB Groep BV en alle andere intermediairs zoals Becam, lenen.nl, goedidee.nl, frisia en nog meer van die duistere namen aan de schandpaal te nagelen? Ik kom hier nog zeker op terug.
Laatst gewijzigd door bergie op 08 sep 2005 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

scully1
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 apr 2005 19:21

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door scully1 »

Bergie ik wil je dan bij deze alvast succes wensen bij de aankomende plannen die je hebt. Ik hoop dat het effect zal hebben op de DSB werkwijze en als organisatie zijnde!.

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

De advertenties en reclames van de DSB Groep B.V. waarmee je om de oren wordt geslagen op het internet, in dag week en maand bladen respectievelijk radio en t.v. zijn zo indringend van aard dat je er kotsmisselijk van wordt. In het maandblad van de a.n.w.b. bijvoorbeeld
staat er op de eerste pagina een advertentie van Postkrediet een paar pagina's verder een van Frisia, nog wat verder een van lenen.nl, Becam enz.enz. Op de radio wordt elk uur een spot uitgezonden van goedidee.nl. Het luidt:"Gisteren heb ik een hypotheek offerte opgevraagd bij goedidee.nl en vandaag een email ontvangen........"

Het moge u duidelijk zijn dat Dirk Scheringa Bedrijven Groep B.V. aan de top van de piramide staat van al die intermediairs. Om een goed idee te krijgen over goedidee.nl is het raadzaam eerst te surfen naar www.vobi.info. Op genoemde side is alles te zien over de samenstelling van het imperium van Dirk Scheringa Bedrijven Groep b.v. Het is een grote wir war van b.v's en n.v's die allen gelieerd zijn aan DSB. Door een dergelijke constructie te hanteren is het evident dat de beoogde doelstelling is de klant op een dwaalspoor te zetten. De tientallen b.v's, n.v's en stichtingen hebben een en dezelfde groot aandeelhouder. Dirk Scheringa. Het laatste nieuws vandaag in de Telegraaf:"Scheringa vermomt zich als buitenlander:" De nieuwe toevoeging aan het piramidespel heet CityCredit. Klaas Wilting, de eens zo roemruchte woordvoerder van de Amsterdamse Politie zegt in een verklaring:"We willen er niemand mee op het verkeerde been (lees dwaalspoor) zetten." Als Wilting het woord verkeerde been gebruikt, zal het inmiddels bij hem bekend moeten zijn dat de klanten zich op een vreselijke manier belazerd en gen...voelen door de praktijken van Dirk Scheringa Bedrijven Groep b.v.

Ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen dat er iets ondernomen moet worden tegen deze vorm van uitbuiting, mensen op het verkeerde been zetten en nog meer van dit soort walgelijke praktijken. Het enige doeltreffende middel hiertegen is in een landelijk dagblad mijn persoonlijke dossier te publiceren, waarbij enkele mede gedupeerden ook met hun verhaal mijn verhaal kunnen staven. Ongetwijfeld zal de televisie, zie maar de affaire van het Openbaar Ministerie, bovenop de zaak springen.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Bergie, je maakt me nieuwsgierig. Zet dat dossier eens hier neer?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door SJZ »

DSB doet zelf helemaal niet geheimzinnig over alle bedrijfsnamen hoor. Je kunt gewoon op de site van DSB kijken. Ga naar www.baanwissel.nl/bedrijfspresentaties.asp en je kunt alle vestigingen met namen bekijken.

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

MK, het lijkt mij niet verstandig en opportuun mijn dossier op het internet te plaatsen. Bovendien komt het de doeltreffendheid ervan niet ten goede.Ik ben in onderhandeling met een drietal gedupeerden die mijn verhaal van harte zullen ondersteunen. Ik kan je nu al verzekeren dat er zeer schrijnende gevallen bij zijn. Meer kan ik in dit stadium niet kwijt.

SJZ, het door jou genoemde side is mij ook bekend. Echter door een onafhankelijke derde ben je beter en objectiever geïnformeerd dan door belanghebbende. De ervaring leert dat DSB enkel uit is op subjectivisme, het openbaar maken van zaken die hun goed uitkomt, en daarmee een policy van protectionisme voert. Hun hele bedrijfsvoering is daar op ingericht.

Aangezien dit geen chat box is zal ik verder hier niet meer op ingaan, SJZ.
Laatst gewijzigd door bergie op 13 sep 2005 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Het enige doeltreffende middel hiertegen is in een landelijk dagblad mijn persoonlijke dossier te publiceren,
Raar hoor, dat je het wel in een dagblad wilt plaatsen maar niet hier. Maar goed, succes ermee dan.

bergie
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2004 20:11

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door bergie »

Dirk Scheringa Bedrijven Groep B.V. heeft weer een onderdeel aan zijn Groep B.V. toegevoegd om de misleiding nóg groter te maken. Naast Frisia, lenen.nl, goedidee.nl, Becam enz. wordt er sinds enkele dagen driftig reclame gemaakt met CityCredit. Uit de radio spot blijkt niet dat het toebehoort aan DSB Groep- dit wordt angstvallig onder de pet gehouden- omdat er op de bekende slinkse wijze vermeld wordt dat het om een voorschotbank gaat. Dit is weer de zoveelste misleidende actie van DSB Groep B.V. om nietsvermoedende argeloze burgers op een dwaalspoor te zetten met als doel zoveel mogelijk euro's uit hun zakken te kloppen. Dit kan toch niet langer zo doorgaan? Walgelijk.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Werkwijze DSB

Ongelezen bericht door Mk »

Je kan ook overdrijven hoor. Talloze bedrijven opereren onder meerdere namen. Ahold zit niet alleen achter Albert Heijn, maar ook (via Schuitema) achter de C1000, achter de ETOS en misschien nog wel talloze andere bedrijven. Bart Smit en Intertoys zijn allebei van Blokker. Onder de ING vallen ik weet niet hoeveel bedrijven net als bij Achmea.

Als ik dan bij de Appie een fles Cola koop en ik kom er twee deuren verder achter dat dat bij de C1000 een dubbeltje goedkoper is, ben ik dan opgelicht door Ahold of ben ik zelf zo stom geweest om bij de Appie te gaan kopen?

Gesloten