LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stoomoven

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

Zijn al deze huishoudelijke stoomovens dan aangesloten op de aan- en afvoer? En niet meer dat je water steeds in een reservoir moet vullen?

schoof
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door schoof »

de gewone stoomovens zijn meestal niet aangesloten op aan en afvoer. In het dure segment vind je dit wel.

EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

dan kun je toch niet goed stomen??
Dan zit je met het gepriegel met water vullen in een reservoir??
Ik geef liever wat meer uit voor een professionele steamer dan.
Daar kun je in bakken,stomen,pocheren... Goed stomen, ook makkelijk voor de oven dan te reinigen.

david1973
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2005 15:28

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door david1973 »

Let wel: Je kunt in de duurdere merken, bijvoorbeeld een Imperial hogedruk niet bakken! Enkel bijvoorbeeld de gaggenau combi-stamer. Deze is wel aangesloten op een vaste aan- en afvoer.

EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

Neen, een hogedruk steamer moet ik niet. Een gewone steamer waar je in kan bakken, koken en pocheren. En op de aan-en afvoer aangesloten. Als je de oven schoonmaakt kan alles mooi bij het stomen weglopen.

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

Inmiddels zijn wej bij het infocenter van Miele geweest. Dit is echt aan te raden. Je krijgt goede en veel info over stoomovens. Je hebt inderdaad een onder hoge druk en onder lage druk. onder lage druk zijn er weer twee types. Een uitgebreide, grotere en een wat minder uitgebreide, kleinere.Hier zit ook een verschil in prijs in.
De uitgebreide is echt leuk en handig. Er zitten veel programma's in. Kies je bv voor groente, dan scrol je naar soort, doe je de worteljes dan vraagt dat ding winterpeen? Bospeen etc vervolgens kies je voor groot, klein, gemiddeld. De temperatuur wordt aangegeven en het aantal graden.
Het andere apparaat is wat mindet uitgebreid, hier moet je zelf wat meer uitvinden maar stoomt net zo. Uiteindelijk kiezen we vanwege het prijsverschil voor de kleinere, maar als ik geld over had wist ik het wel.

EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

En hoe zit dat met die Miele. Hoe stoomt ie? Hoe krijgt ie water?
Zit er een afvoer aan de oven om aan te koppelen aan je afvoer?
Kun je er echt 100% in stomen gelijk een professionele?

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

Er zit een een los element in waar je elke keer het water in moet doen. Als het voorkomt dat je tijdens het stomen water moet toevoegen dan geeft hij het aan. Hij stoomt volgens de consumentenbond het beste. Je kunt ook deelnemen bij Miele aan een workshop dan proef je en leer je zelf te stomen in een stoomoven.( gaan wij ook nog doen)

kkm
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jun 2005 09:01

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door kkm »

@EP,

Wat ik uit je verhaal berijp wil jij een profesionel (bijv, kupperbusch of Rational) steamer in het klin in je keuken hebben?

Wat je vergelijk baar hiemee het beste kanb nemen is of de combisteamer van Gaggenau of de Combisteamer van Imperial. Bij de Gaggenau werk je met hetelucht en deze is echt het beste te vergelijken met jou profesionele apparaat. Je kan percentages stoom toe voegen aan bijvoorbeeld je rosbief of stuk vlees zodat deze niet uitdroogt, ook regenereren gaat prima. het enige wat alle apparaten nog missen is een goede reinigings inzet voor bij het schoonmaken.
Maar hou je vlees onder de 170 graden en het spetterd al een stuk minder.

Wat ze ook niet hebben is een gril element jamer maar helaas.

Overweeg ook eens om naar de combisteamer van Kuppersbusch te kijken hij heeft weliswaar geen water aan en afvoer maar het resevoir geeft je voldoende stoom voor 1 1/2 uur het schoonmaken van het apparaat val ook erg mee leg een spons op de bodem na het gebruik en het meeste vocht wordt hierin op genomen.

sucses kkm

EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

dank je KKM.
Ik zal eens zien naar die ovens.
Ik wil wel ene die aan-en afvoer heeft. Dus ik wil geen gepriegel met water steeds moeten toevoegen in een reservoir. Proff. hebben dat niet.
Die geven direkt dan water op de elementen en zo krijg je stoom. Je hebt er ook met boiler maar dat wil ik niet ivm mogelijke kosten later.
Een afvoer ivm dat het vocht ook daar weg kan. Een goede combisteamer kan volgens mij alleen maar goed koken als er een direkt aanvoer van waer is en afvoermogelijkheid is, dus ik weet niet hoe die andere ovens dat doen. Ik zal er eens een gaan zien.
Afvoer vind ik ook van belang ivm het reinigen vd oven. Is wel zo makkelijk als het vuil weg kan lopen.

leonard58
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jan 2004 10:04

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door leonard58 »

Wij koken al 5 jaar op Hoge druk stoom (Imperial).
Met daarnaast een gewone bak en braad oven natuurlijk, want als keukenprins(es) kan je daar ook niet buiten.
Natuurlijk is zo'n Imperial best kostbaar, maar het resultaat is werkelijk geweldig. Smaak is 100%; vitaminen blijven behouden, zeer korte kooktijd etc.
Mensen die (hierboven) roepen dat bijv. de erwtjes tot moes gestoomd zijn voordat de aardappelen gaar zijn hebben er totaal geen verstand van. (je schuift de erwtjes er gewoon op een later moment bij, terwijl de aardappelen er al in staan).
Het advies om bij Miele in Vianen te gaan kijken is uitstekend. Daar leer je alle mogelijkheden en verschillen van de diverse apparaten in een middag!

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door rayke »

Ook hier een stoomoven van Imperial aanweizg.
In een woord super!

Alles even lekker, nooit meer aanbranden van aardappels, of overkoken van iets. Nergens meer bij hoeven blijven.

Ok, kost wat. Maar veel beter dan alle drukloze stoomovens.

Rayke

kkm
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jun 2005 09:01

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door kkm »

@ ep

Als ik je nog een tip mag geven ga wel; voor een versie met boiler het voordeel hiervan is dat je een betere conctante temeratuur in de ovenruimte hebt. latere kosten zou ik mij nog niet zo druk over maken ik denk dat je bij een druppel systeem ook voor hoge kosten kan komen te staan als dit element stuk gaat !
Doe anders slim en vraag nu voor af bij de leverancier van het apparaat dat je denkt aan te schaffen wat bijv dit elment kost.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een 10 jr garantie plan oid.

Ps. volgens mij werken de rational steamers ook met een boiler om een betere temperatuur te bereiken. je hebt dan namelijk altijd de beschikking over de stoomop de juiste temp op het moment dat je deze wenst toe te passen !

grt
kkm

leaselotje
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:31

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door leaselotje »

Is er ook info bekend over het energieverbruik? En ik neem aan dat de vegetariërs (of parttime vegetariërs) dubbel zoveel plezier aan zo'n stoomoven kunnen beleven? Ik zit er serieus aan te denken om ook eens naar zo'n demonstratie te gaan....zijn er ook mogelijkheden om "les" ofzo te krijgen in deze manier van koken?

EP
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2005 11:14

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door EP »

ik ga geen steamer met boiler nemen. Als de boiler stuk gaat heb je een serieus grote kost en dat zal zeker meer zijn dan een element. Ik ben er van overtuigd dat een steamer dmv inspuiting hetzelfde resultaat geeft als met een boiler. Er bestaan er al zoveel van dat soort.
Dus ook geen reservoirtje he. Met boiler maakt het apparaat ook onnodig duurder.
Ik ga verder de Italiaanse merken bekijken.
Nog voor een redelijke prijs aan te schaffen. En dat Italiaans niet goed zal zijn , geloof me dat is echt nu wel achterhaalt.

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door ReVolpe »

Ik was afgelopen zaterdag bij het Bosch infocentrum te Amsterdam.

Daar hebben we het ook gehad over de stoomovens.
Neff heeft namelijk nog een aparte mogelijkheid tot het plaatsten van een stoomunit in een bestaande oven.
Toen ik vroeg naar de verschillen werd me o.a. verteld:
In een echte stoomoven mag je alleen met water als vloeistof stomen.
Met de inzetoven kun je meerdere vloeistoffen gebruiken.
Zij had zelf goede ervaringen met Wijn en Bier als stoommiddel.

Dat maakte voor mij de keuze iig een stuk makkelijker want dat experimenteren met die vloeistoffen lijkt me wel wat. ;)

leaselotje
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:31

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door leaselotje »

Hè? Ik hèb een Neff oven!!! Ik ga meteen even naar hun site hoe dat in mekaar zit! Bedankt voor de tip!

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door ReVolpe »


leaselotje
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mei 2005 15:31

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door leaselotje »

net het infocenter gebeld, mijn oven is wat ouder en dan heb ik de iets smallere nodig de, N8640X0. De telefonist vroeg hoe ik aan de info kwam, want het was net nieuw en er was nog geen reclame voor gemaakt, ik vertellen dat ik het op dit forum had gelezen, die telefonist meteen op zijn hoede. Bent u van de Tros? Mee joh, gewoon een consument! Ik ben tevreden met de Neff, ik heb al mijn apparaten in mijn keuken van Neff! Oh, want die stoominzet is een wereldapparaat, hoor mevrouw! Nou qua prijs is ie zeker het overwegen waard!

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door ReVolpe »

Leaselotje,

Ik heb de N8640X2 (dat is de iets smallere) per ongeluk via marktplaats gekocht. Nieuw in de doos.. Als je interesse hebt hoor ik het graag van je.

Gesloten