LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belastingteruggave

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
marclaudia
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2005 21:38

belastingteruggave

Ongelezen bericht door marclaudia »

Ik ken iemand die leeft van een bijstanduitkering en heeft 2 kids. Nu heeft zij een T-formulier ingevuld en heeft zij op voorhand belasting teruggekregen, maar nu blijkt op haar aanslag dat ze 900 euro moet betalen.
Hoe kan het nu voorkomen dat iemand met een uitkering belastingterug krijgt. Zij heeft geen baan!
De belastingdienst heeft dus lopen slapen en haar op onterechte gronde uitbetaald...
Ik stel dus dat de belastingdienst schuldig is aan haar schuld aan de belasting... 900 euro is voor haar 2 maanden netto uitkering!

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door Mk »

Ze heeft blijkbaar zelf het formulier niet goed ingevuld en dus ten onrechte die 900 euro teruggekregen (de voorlopige aanslag is praktisch altijd gebaseerd op de gegevens die je zelf verstrekt). De schuld ligt helemaal bij haar zelf...

marclaudia
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2005 21:38

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door marclaudia »

ja, maar wat doen ze dan bij de belastingdienst? niks uitpluizen?!?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door SJZ »

Op je voorlopige teruggave moet je invullen wat jij het komend jaar zult gaan verdienen. De belastingdienst gelooft je in het algemeen op je woord. Zij kúnnen ook niks controleren. Als jij zegt dat je aftrekposten zult hebben kunnen zij dat niet ontkennen.

marclaudia
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2005 21:38

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door marclaudia »

ja maar iemand met een uitkering heeft toch niet bij voorbaat aftrekposten?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar zij kan wel zelf op een VT formulier invullen dat ze aftrekposten zal hebben. Dat kan de fiscus niet eens controleren: je vult zo'n formulier vooraf in.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door Mk »

Een T-biljet (want daar ging het blijkbaar om) vul je achteraf in, dus over een voorgaand belastingjaar. Op basis daarvan krijg je een voorlopige teruggave (want het geld dat je terugkrijgt is immers van jou en niemand wil daar een jaar op wachten). Daarna gaat de aangifte de controlemolen in en daar rolt een definitieve aanslag uit. Als je je formulier goed hebt ingevuld, dan is deze aanslag gelijk aan de voorlopige aanslag. Is dat niet het geval, dan moet je de teveel terugontvangen belasting terugbetalen (is mij ook overkomen vorig jaar).

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het kan maar zo zijn dat je iets vergeten bent in te vullen of per ongeluk toch hebt ingevuld. Ik ben in het verleden ook wel eens een bijbaantje vergeten aan te melden en dan moet je het gekregen bedrag dus net zo hard weer terug betalen.

Ik vermoed dat het slachtoffer in deze dus toch iets verkeerd gedaan heeft en de Belasting heeft nu eenmaal het recht om dat terug te vorderen.

marclaudia
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2005 21:38

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door marclaudia »

Voor de goede orde het gaat om iemand met een bijstandsuitkering...

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door osseworst »

marclaudia, wat wil je eigenlijk horen? Wat je teveel hebt ontvangen, moet je uiteraard weer terug betalen.
Op het T-biljet is waarschijnlijk iets fout ingevuld. En natuurlijk kan iemand met een bijstandsuitkering aftrekposten hebben.
Bij de voorlopige aanslag wordt uitsluitend gekeken naar wat de persoon heeft ingevuld. Bij de definitieve aanslag worden de bedragen vergeleken met de opgaven van de werkgevers, uitkeringsinstanties en banken. Fouten komen zo vanzelf te voorschijn en worden hersteld.
En hoezo, ik stel de belastingdienst schuldig is. Ook al heeft de belastingdienst een fout gemaakt bij de voorlopige, dan nog zal het teveel ontvangen bedrag terug betaald moeten worden.

angela4547
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:53

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door angela4547 »

Dat geintje hebben ze jaren geleden ook met mijn moeder geflikt:ze gaven 6000 gulden aan haar (zij helemaal gelukkig, want je kan kleertjes en veel eten enz. voor je kindjes kopen) een bijstand moeder zonder ze ook maar iets had ingevuldt!

En weet je toevallig ook of je een jongerengehandicapte heffingskorting (wajong)kan aanvragen?? :?: :?:

gr. angela

bart1979
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2005 12:01

Re: belastingteruggave

Ongelezen bericht door bart1979 »

1 tip. Als je geld ontvangt van de belastingdienst op basis van een voorlopige teruggaaf, zet dat geld dan op een spaarrekening.
Mocht het dan zo zijn dat bij de definitieve teruggaaf blijkt dat je teveel hebt teruggekregen heb je geen problemen met het terugstorten van het bedrag. tevens krijg je er nog rente over.
Ik begrijp wel dat iemand met een bijstandsuitkering blij is met 900 euro, maar gewoon even apart houden tot het definitief van jou is is verstandiger.

Gesloten