LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
kbuke
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:13

Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Ongelezen bericht door kbuke »

Ik heb al meer dan 5 jaar een abonnement op mijn naam staan van Telfort die door mijn vrouw gebruikt wordt. Tot op heden geen enkel probleem.
We hadden besloten om een tweede abonnement te nemen. In de Telfort winkel werd echter de aanvraag voor een nieuwe abonnement geweigerd op negatief advies van EDR, de partij die voor Telfort risico-analyses uitvoert bij het accepteren van nieuwe klanten. EDR gaf een negatief advies uit op mijn aanvraag. Jammer, die dag was er bovendien een 50% kortingsactie.

De exacte reden voor de weigering heb ik bij EDR opgevraagd. Er lagen geen financiele redenen ten grondslag, echter het was mijn "directe omgeving".
De reden luidde alsvolgt:
"EDR Credit Services heeft voorlopig een verhoogd risicoadvies afgegeven in uw geval onder andere vanwege statistische gegevens van de betalingsgedragingen van de directe omgeving. In een dergelijk geval schaalt het systeem het kredietrisico verhoogd in, en wordt om aanvullende informatie gevraagd, bijvoorbeeld inkomsten. Het kan natuurlijk voorkomen dat er onvoldoende rekening is gehouden met bepaalde individuele gegevens die in uw specifiek geval van belang zijn"

Dus, omdat iemand uit de straat of uit de buurt zijn rekeningen niet betaald (overigens een hele nette buurt), mag ik voor mijn situatie het tegendeel bewijzen.

Overigens, Telfort houdt zich aan het advies. Blijkbaar hecht Telfort geen belang aan trouwe klanten.

Ik vind het belachelijk dat EDR op basis van zulke gronden, "betalingsgedragingen van de directe woonomgeving", negatief advies kan uitbrengen. Kan EDR zo handelen?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Jammer maar helaas, ja dat kunnen ze. Blijkbaar woon je in een buurt die er om bekend staat dat er slecht of niet betaald wordt en dan moeten de goeden onder de slechten lijden. Ze kunnen moeilijk van iedereen individueel bij gaan houden of ze wel of niet betaald hebben.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je kletst weer eens verschrikkelijk it je nek Karr. Iedereen kan je idd niet bijhouden( is denk ik ook onmogelijk omdat de concurrent8e hen niet wijzer zal maken) maar eigen klanten-en daar gaat het in dit geval om- kunnen ze met 1 druk op PC- of telefoonknop natrekken. Idd niet klantvriendelijk van Telfort Kbuke.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Er zijn verschillende redenen waarom dit soort dingen voor kunnen komen, meestal komt het voor bij asielzoekers enzo. Maar je kan het vrijwel altijd oplossen door een loonstrookje mee te sturen. Stom van die Telfort gasten dat ze je daar niet om vroegen. Of je moet er zelf al zo onguur uitzien dat ze je niet vertrouwen :)

Gewoon teruggaan met bankpas, id kaart en loonstrookje, komt vast nog wel goed.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Negatief advies op basis van direct woongeving (Telfort)

Ongelezen bericht door ?? »

@gravedigger: je bent lekker vriendelijk voor iemand die duidelijk laat blijken totaal geen idee te hebben hoe zo'n risico analyse eigenlijk gaat. Het gebeurt vrij regelmatig dat bestaande klanten alsnog door een check heengaan om te kijken of ze misschien niet toevallig toch een vraagteken bij de kredietwaardigheid hebben. Telfort an sich weet daarnaast niet WAAROM iemand een negatief advies krijgt; die krijgen gewoon een negatief advies; alleen EDR kent de oorzaak. Telfort kan aan de hand daarvan dus niet besluiten een klant alsnog toe te laten, want voor hetzelfde geld staat die klant op het punt om failliet te gaan.

En wie zegt dat alle gegevens van het bestaande abo en de aanvraag overeen zijn gekomen?

Gesloten