LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Landelijke dekking Tele2/Telfort

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Paul Hoogwater
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2005 21:53

Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Paul Hoogwater »

Sinds mei 2005 heb ik een tele2 mobiel contract (€10 per maand). Leek me niet verkeerd. Nu krijg ik van vrienden te horen dat ik meestal telefonisch onbereikbaar ben (je moet je telefoon wel aanzetten!!). Maar het probleem is, mijn telefoon staat aan. UIt onderzoek blijkt dat ik gewoon in mijn regio een te zwak signaal heb (het Telfort netwerk heeft in mijn regio onvoldoende dekking("de dekking is in die regio een beetje problematisch" de woorden van helpdesk Tele2).
Verkopen zij mij wel een abonnement, maar kan ik niet gebelt worden!!

Ik heb een brief op poten naar Tele2 hoofdkantoor in Groningen gestuurt met het verzoek dit probleem binnen 2 weken op te lossen. Zij leveren immers niet wat zij contractueel aan mij verplicht zijn!

Zijn er anderen die ook deze ervaring hebben. Hoe is dit opgelost?
NB: hoeft m.i. niet perse Tele 2 te zijn.

Paul

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door ?? »

Ze zijn niet contractueel verplicht om je 100% dekking te leveren. Dat zijn ze niet, waren ze niet en worden ze ook niet. Eisen dat een dekkingsprobleem binnen twee weken wordt opgelost is het onmogelijke eisen.

Daarnaast ben je zelf ook de fout in gegaan; je had van te voren na moeten vragen hoe de dekking bij jou in de regio was. Het is nogal flauw om vervolgens je eigen nalatigheid (informatieplicht consumenten) proberen af te schuiven op een provider.

Kortom: die brief op poten was onterecht.

Er blijft dus een hele simpele optie over: contract uitzitten en overstappen naar een andere aanbieder. Maar dan wel even de dekking controleren, anders zit je straks met hetzelfde probleem bij een andere provider.

In de tussentijd is er wel een halve noodoplossing: zet je telefoon af en toe uit en weer aan. Het netwerk (bij Tele2 het Telfort netwerk) kan je toestel kwijtraken als je tijdelijk buiten bereik van het netwerk bent geweest, waardoor je dus ook met volle bak dekking onbereikbaar kunt zijn. Dat is een universeel probleem en eigenlijk een foutje in GSM. Door je telefoon af en toe uit en weer aan te zetten meldt het toestel zich opnieuw aan bij het netwerk waardoor je weer gebeld kunt worden.

Marexa
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:58

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Marexa »

Het is een bekend probleem , zelf heb ik ook kennissen met die tele2 mobiel z.g. gratis bellen, maar niet waar dus, en nog onbereikbaar ook,
Het enigste wat je kan doen, opzeggen die Tele2 en een andere provider nemen. Dat zelfde is met de goedkope nummer naar het buitenland bellen , soms zijn ze in gesprek of niet thuis de nummers die je belt, maar niet waar dus , na een hernieuwde aanvraag via kpn blijkt het nummer wel te werken... Dus goedkoop is duurkoop omdat dat goedkope nummer ook geld kost als iemand niet thuis is of in gesprek!! En dat is bij kpn altijd gratis als iemand niet thuis is of in gesprek.

Paultje
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2004 23:14

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Paultje »

Wat je kan doen is een aangetekende brief schrijven naar Tele 2 met daarin jou netwerkklacht. Als er genoeg klachten uit jou regio komen zal er eerder wat gedaan worden aan de dekking in jou gebied.

Zoek dus ook mensen met Telfort als provider en zorg dat ze ook klagen, des te eerder er wat aan het probleem gedaan zal worden.

Predicador
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2005 14:45

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Predicador »

in een gsm contract staat nergens dat een provider verplicht is 100% dekking landelijk, in- en outdoor te leveren.

Pak de leveringsvoorwaarden er maar eens bij.

Netwerkdekking landelijk wil zeggen dat je overal in Nederland (behalve op onwaarschijnlijke plaatsen zoals het midden van het IJsselmeer of de Hoge Veluwe) van het gsm netwerk gebruik kan maken. Nergens wordt gesteld dat een provider kan garanderen dat je ook goed binnenshuis kan bellen.

Technisch zouden ze dat wel kunnen regelen, maar dat zou betekenen dat er een veel hogere mastendichtheid in Nederland ontstaat, wat de meeste mensen liever niet zien.

Eisen dat iets binnen 2 weken opgelost is, is wellicht een beetje onredelijk. Heb je getest of je sim in een ander toestel betere dekking geeft? (het kan immers ook de antenne van het toestel zijn die het probleem veroorzaakt). Heb je een dekkingsklacht ingediend bij Tele2/Telfort? Deze klachten gaan doorgaans mee in de planning van netwerkuitbreidingen, maar dat is een langetermijn oplossing.

Je hebt als klant inderdaad de plicht je te informeren over de beschikbaarheid van het product dat je wenst af te nemen. Blijkt daarbij al dat je nauwelijks dekking hebt, dan heb je een probleem.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb al een aantal jaren Tele2 en nooit problemen met mijn bereik. Afgelopen week naar Zwitserland geweest en ook daar en in Italie en Duitsland is alles goed geweest. Denk dus niet dat dit aan Tele2 zelf ligt.

Predicador
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2005 14:45

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Predicador »

dat kan je niet zo zeggen, bailey. Elke provider heeft regio's waar de dekking problematisch kan zijn, of het nu KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort of Orange is.

In het buitenland hangt je dekking af van het netwerk waarop je daar belt.

Dat Tele2 bij jou in de woonplaats goede dekking heeft, zegt vrij weinig over hoe het landelijk met ze zit.

Paul Hoogwater
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2005 21:53

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Paul Hoogwater »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. In tegenstelling tot wat vele van jullie dachten, heb ik inmiddels telefonisch een reactie gekregen op mijn brief aan Tele2. Ik ben door de medewerker van Tele2 zeer correct te woord gestaan. Overigens moet ik eerlijk toegeven, dat na een tip van een van jullie, ik mijn GSM regelmatig uitzet en opnieuw start, de verbinding is verbeterd.
Tele2 is goed ingegaan op mijn eis aan hen te leveren wat ik bij hen koop. Zij bieden mij, op grond van mijn persoonlijke omstandigheden (als gevolg van een gezondheidprobleem moet ik direct kunnen bellen met een arts) de mogelijkheid het contract (de resterende termijnen voor de telefoon) ineens af te kopen, waarna zij mijn telefoon gratis simlock vrij maken. Waarna ik zelf een nieuw contract kan sluiten met een profider die wel een goede dekking biedt in mijn regio.
IK wil dit het forum ook niet onthouden, want ik vind dit een zeer correcte opstelling van Tele2, temeer omdat ik uit jullie reacties wel opmaak dat Tele 2 mij niet automatisch tegemoed hoeft te komen.

Bij deze. Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel van geleerd.
Paul

Fully
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:55

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Fully »

eerlijk is eerlijk...
dit vind ik een hele goeie, correcte en gepaste oplossing

(maar dat van het toestel regelmatig uitzetten is ook héél verstandig om bij je volgende provider te bijven doen! :wink: )

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Goeie oplossing van Tele2, maar ook van Paul zelf, je stelde je open voor oplossingen, deed er iets mee, en bent nu een blij mens.


Voor het zelfde geld was je zo'n maffe heethoofd geweest en had je al een claim bij de rechtbank liggen. Zo zitten hier nogal wat.

Hulde, aan Tele2, maar vooral aan jou.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat Tele2 bij jou in de woonplaats goede dekking heeft, zegt vrij weinig over hoe het landelijk met ze zit.
Ik reis regelmatig door heel Nederland, en heb nog nergens problemen gehad. Niet in een grote stad, niet in een klein dorp, niet in de middle of nowhere.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ben je dan ook echt in alle ruim 400 gemeenten in Nederland geweest? Nee.

Ik ben van mening dat de verschillende aanbieders van mobiele telefonie in de afgelopen 10 jaar ruimschoots de tijd hebben gehad om overal zendmasten te plaatsen, en 100% dekking te bewerkstelligen in geheel Nederland. Dat terzijde. Maar je blijft maar verhalen horen over slecht bereik.

Zijn al die mensen dan gek, alleen omdat jij wel overal bereik hebt?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Bailey »

Nou ja...wat een stomme reactie. Je kan ook normaal reageren.

Ik heb nergens gezegd dat die mensen gek zijn, ik heb alleen gezegd dat ik nooit problemen heb. Niet in de grote stad, niet in dorpen, niet op het platteland. Het enige wat ik heb is dat ik geen bereik meer heb als in de trein zit en we rijden door een tunnel. Maar dat interesseert me erg weinig.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Er zal binnen Nederland sowieso nooit 100% dekking zijn.

Er zijn gebieden waar nooit een zendmast geplaatst zal worden. Denk daarbij aan Natuurgebieden, militaire oefengebieden, enz.

Nog ff wachten en je dekking van Tele2, die gebruikt maakt van het Telfort netwerk is beter dan voorheen. Dit omdat Telfort overgenomen is door KPN en dus alle Tele2/Telfortklanten gebruik kunnen maken van het KPN netwerk.

Tinusje
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2005 14:55

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Tinusje »

Toen ik tele2 mobiel aanschafte heb ik ook totaal niet aan de dekking gedacht. Probleem: niet bereikbaar thuis (Arnhem, lijkt me toch wel een plek waar dekking moet zijn :roll: ) en op m'n werk. Ligt toch degelijk een heel eind uit elkaar, maar op beide plekken nada. Heb toen direct mijn contract opgezegd, meer kon ik niet doen.

cisdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2005 15:55

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door cisdy »

Hallo mensen, ik heb zo eens zitten lezen. Waar ik woon (bij natuurgebied) hebben wij ook zeer weinig tot helemaal geen bereik ( bij de verwarmingsbuizen gaat het nog) :D
Ik heb daar uiteraard al een klacht over gestuurd naar Telfort (mijn netwerk) en netjes een mail terug gehad. Echter ze konden er niets aan doen.
Nu hoor ik inderdaad van heel veel mensen in de regio dat ze problemen hebben met het bereik via Telfort.
Maar nu zeggen mijn buren ( zij bellen via kpn) dat zij nooit problemen hebben. Zou het zo kunnen zijn dat kpn wel en Telfort niet bij natuurgebieden te bereiken is?
Tevens vraag ik mij nu af of een van jullie weet welke netwerken de meeste dekking hebben.
Misschien een beetje rommelig geschreven, mijn excuses hiervoor.

Ik hoop dat iemand het weet. Groet Cisdy

Predicador
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2005 14:45

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Predicador »

ja, dat kan. Ten eerste omdat Telfort alleen op de 1800 frequentie beschikbaar is en KPN over 2 frequenties beschikt. Daarnaast is het goed mogelijk dat KPN dichter bij je woonadres een mast heeft staan, met meer capaciteit.

Het is zo dat geen van de providers dekking kan/mag geven in beschermde natuurgebieden.

Als het echt aantoonbaar gemaakt kan worden, kun je Telfort verzoeken je contract te ontbinden omdat je geen gebruik kunt maken van hun diensten door gebrek aan dekking. Dan moet je wel vaak ook al een dekkingsklacht hebben aangegeven bij de klantenservice. Ontbindingen komen niet vaak voor, maar worden soms uit coulance toegepast.

Paul Hoogwater
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2005 21:53

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Paul Hoogwater »

Hoi,

Ik heb dat probleem gehad met Tele2 (Telfort netwerk). Bij mij in mijn woonomgeving was onvoldoende dekking. Hierdoor was ik vaak onbereikbaar. Ik heb hier herhaaldelijk overleg over gehad met de helpdesk. uiteindelijk heb ik Tele2 schriftelijk in gebreke gesteld (ik heb immers een contract met hen met een leveringsverplichting). Ik heb hen 2 weken de tijd gegeven alsnog hun tekortkoming te herstellen. Na oveleg met Tele2 (hoofdkantoor in Groningen) hebben zij mij toestemming gegeven het contract af te kopen (zat een telefoon bij in). Dit heb ik inmiddels gedaan.
Mijn advies: duidelijk je wensen overbrengen aan de helpdesk, dan schriftelijk nogmaals vorderen dat zij hun leveringsplicht nakomen, dan ontbinding van het contract vragen.
Veel succes! Paul :D

Paultje
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2004 23:14

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door Paultje »

ja, dat kan. Ten eerste omdat Telfort alleen op de 1800 frequentie beschikbaar is en KPN over 2 frequenties beschikt. Daarnaast is het goed mogelijk dat KPN dichter bij je woonadres een mast heeft staan, met meer capaciteit.
DIt verhaal wat je vertelt klopt niet!

Telfort maakt ook gebruik van 2 frequenties, namelijk EGSM (soort van GSM 900) en van de GSM1800.

Wat dus hier het geval is, is dat Telfort in dit gebied waarschijnlijk niet werkt met EGSM, waardoor het bereik binnen slechter is.

En een GSM1800 mast heeft méér capaciteit en betere geluidskwaliteit dan een GSM900 mast. Maar het zendbereik (kan ook beter doordringen bij muren enzo) van GSM900 is groter dan die van GSM1800.

Voordat je dingen gaat zeggen, eerst goed de zaken bestuderen! :roll:

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Landelijke dekking Tele2/Telfort

Ongelezen bericht door queenfan »

Telfort via 1800 netwerk en KPN via 900 een hogere frequentie betekend ook een kleinere bereik. Het geluidskwaliteit kan bij een GSM 1800 beter zijn maar hebben wel meer masten nodig omdat het bereik kleiner is.

Gesloten