| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Deutsche Bank uit beroepsvereniging
(tijd) - De kritiek van Test-Aankoop op de 'misleidende' reclame van de banken veroorzaakt heel wat ophef. Deutsche Bank vindt dat de grootbanken - ING, Fortis, Dexia en KBC - niet willen weten van transparantie. Daarom heeft de bank zich teruggetrokken uit de Belgische Vereniging van Banken (BVB).
'De banksector is er niet happig op om transparant te zijn. Daarom hebben de banken een imago van grote winstmakers die voor hun klanten valstrikken leggen', vindt Koert Verbruggen, directielid van Deutsche Bank in België. Deutsche Bank distantieert zich van de andere banken. Drie maanden geleden trok de bank zich terug uit de Belgische vereniging van Banken (BVB). 'De grootbanken maken dat de banksector voortdurend door het slijk wordt gehaald. De kritiek van Test-Aankoop is daar een schoolvoorbeeld van', zegt Verbruggen.
De verbruikersorganisatie Test-Aankoop vindt dat de banken misleidende reclame maken voor beleggingsproducten. De organisatie stuurde een brief met vier voorbeelden naar de financieeltoezichthouder CBFA en vraagt om in te grijpen.
De banken zijn niet te spreken over de kritiek van Test-Aankoop. 'Test-Aankoop zou als monopolist zelf eens onder de loep moeten worden genomen door de toezichthouder. Test-Aankoop maakt zijn analyses over yoghurtpotjes en stofzuigers zorgvuldiger dan die over financiële producten', verklaarde Kathleen Steel, algemeen directeur marketing bij Fortis, in De Tijd.
08:19 - 15/09/2005
Copyright © Tijdnet
Deutsche Bank uit beroepsvereniging
(tijd) - De kritiek van Test-Aankoop op de 'misleidende' reclame van de banken veroorzaakt heel wat ophef. Deutsche Bank vindt dat de grootbanken - ING, Fortis, Dexia en KBC - niet willen weten van transparantie. Daarom heeft de bank zich teruggetrokken uit de Belgische Vereniging van Banken (BVB).
'De banksector is er niet happig op om transparant te zijn. Daarom hebben de banken een imago van grote winstmakers die voor hun klanten valstrikken leggen', vindt Koert Verbruggen, directielid van Deutsche Bank in België. Deutsche Bank distantieert zich van de andere banken. Drie maanden geleden trok de bank zich terug uit de Belgische vereniging van Banken (BVB). 'De grootbanken maken dat de banksector voortdurend door het slijk wordt gehaald. De kritiek van Test-Aankoop is daar een schoolvoorbeeld van', zegt Verbruggen.
De verbruikersorganisatie Test-Aankoop vindt dat de banken misleidende reclame maken voor beleggingsproducten. De organisatie stuurde een brief met vier voorbeelden naar de financieeltoezichthouder CBFA en vraagt om in te grijpen.
De banken zijn niet te spreken over de kritiek van Test-Aankoop. 'Test-Aankoop zou als monopolist zelf eens onder de loep moeten worden genomen door de toezichthouder. Test-Aankoop maakt zijn analyses over yoghurtpotjes en stofzuigers zorgvuldiger dan die over financiële producten', verklaarde Kathleen Steel, algemeen directeur marketing bij Fortis, in De Tijd.
08:19 - 15/09/2005
Copyright © Tijdnet
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel.
Worden de banken is met de neus op de feiten gedrukt gaan ze gelijk weer alles ontkennen en moeilijk doen. De waarheid is hard.Ze zullen nu wel weer hun aalgladde stromannetjes aanspreken bij het bevoegd gezag en in de hoge heren kringen om alle plooien weer snel glad te strijken en alles is de doopot proberen te stoppen. Zo gaat dat nou eemaal in de bankwereld. Winst maken ten koste van alles en over de ruggen van iedereen die ze voor hun karretje kunnen spannen.
Worden de banken is met de neus op de feiten gedrukt gaan ze gelijk weer alles ontkennen en moeilijk doen. De waarheid is hard.Ze zullen nu wel weer hun aalgladde stromannetjes aanspreken bij het bevoegd gezag en in de hoge heren kringen om alle plooien weer snel glad te strijken en alles is de doopot proberen te stoppen. Zo gaat dat nou eemaal in de bankwereld. Winst maken ten koste van alles en over de ruggen van iedereen die ze voor hun karretje kunnen spannen.
-
Notenkraker
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 21 jun 2005 11:29
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
De Deutsche Bank verdient hierdoor wel het voordeel van de twijfel!
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Genoeg uitglijers !
Niet minder dan 4 voorbeelden van bedrieglijke reclame voor beleggingsproducten stellen we aan de kaak in ons dossier in BW Plus. De laatste weken loopt het inderdaad de spuigaten uit en we vinden het hoog tijd om de alarmbel te luiden. We kunnen immers niet anders dan reageren op de ronkende slogan van Dexia : 9 % bruto na drie maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! Met het product waarvoor hier reclame gemaakt wordt is de kans dat het rendement nagenoeg nihil bedraagt voor een looptijd van 12 jaar verre van denkbeeldig. En wat bedoelt de KBC met “veiligheid” in verband met een belegging in… dollar ?
Dat een reclame vooral de sterkste kanten van een product in de verf zet, tot daar aan toe, maar er zijn grenzen ! En de banken lappen die steeds vaker straffeloos aan hun laars. Het wapen dat ze het handigst manipuleren is de intrestvoet : 2 x 5 %, 9 %, 18 %, wie biedt meer ? In een periode dat de obligatierente op 10 jaar amper meer dan 3 % bedraagt, kan niemand een dergelijk belofte waarmaken.
De banken proberen de beleggers in hun zwakke zijde te raken door hen een mooi rendement voor te spiegelen en de waarheid tegen alle regels in te verdoezelen. Is dat de manier waarop zij het begrip dienstverlening begrijpen ?
We betreuren ook dat de CBFA, die controlebevoegdheid bezit, dergelijke praktijken die de spaarders op het verkeerde been zetten, toestaat. We vragen haar dan ook met aandrang om te reageren.
Reclame voor beleggingsproducten neemt u echt in het ootje !
Geld op een spaarrekening zetten, brengt na de recente verlaging van de intrestvergoeding op spaarboekjes nog bitter weinig op. De grote banken beseffen dat kennelijk ook. Ze kijken op geen euro om u met paginagrote advertenties te overtuigen dat ze nog wel wat anders in petto hebben dan spaarboekjes om uw geld te laten renderen. Een kleine greep uit het aanbod van de laatste weken zegt genoeg : 2 keer 5 % zonder zorgen ! , 9 % bruto na 3 maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! Dat de banken met hun reclame de spaarder proberen te verleiden, daar hebben we alle begrip voor. Maar dat ze in hun reclame flagrant de regels van de eerlijkheid aan hun laars lappen, gaat ons te ver ! De gebruikte cijfers doen op zijn zachtst gezegd immers de waarheid veel geweld aan. We hebben dan ook met de bevoegde instanties contact opgenomen om te bepleiten dat er een einde wordt gemaakt aan deze straffeloze onzin !
Het loopt de spuigaten uit
Reclameboodschappen zijn er om potentiële klanten te overtuigen en daar hebben we dan ook niets tegen, maar als bepaalde grenzen worden overschreden, kunnen we toch niet anders dan dat aanklagen. De jongste maanden zagen we vier reclames voor financiële producten die er “over zijn”. We zetten ze even op een rijtje.
· Wie kan zich een correct beeld vormen van een belegging die altijd maar de slogan gebruikt “2 keer 5 %, zonder zorgen”. De kans is heel klein dat een belegger spontaan kan inschatten dat het product waarvoor hier reclame wordt gemaakt, over een periode van acht en een half jaar wellicht slechts een nettorendement van 0,8 % zal opleveren. Nochtans zijn er volgens onze berekeningen, die ook door de banken niet worden tegengesproken, 8 kansen op 10 dat dit inderdaad het geval zal zijn. In de grote advertenties in de kranten, op de affiches in de stations en in de radiospots trekt Fortis echter enkel de aandacht op “2 x 5 %”. En dat schept een totaal verkeerd beeld.
· Kies voor veiligheid en rendement en teken vóór 3 september in op het nieuwe fonds van CBC : CBC Fonds Click Europe Best Of 1. Op de vervaldag krijgt u naast uw begininleg (vóór kosten) gegarandeerd een minimumrendement van 18 % ! Die boodschap vonden klanten van CBC op hun rekeninguittreksels. Maar het is een tekst die absoluut niet zegt waar het werkelijk om gaat : een klikfonds dat een minimale meerwaarde kan opleveren van 18 % na…tien jaar. En dat stemt overeen met een jaarlijks nettorendement van amper 1,4 % . De werkelijkheid is dus heel anders dan de commerciële boodschap.
· Veiligheid en hoog rendement. Is die combinatie mogelijk ? Ja. Safety Booster 1 bewijst het meer dan één keer. Los van het advies dat we over dit product formuleren, dat momenteel in de kantoren van KBC en CBC wordt voorgesteld, lijkt het ons op zijn zachtst gezegd eigenaardig om te spreken over een veilig rendement voor een belegging in dollar die uiteindelijk hoogst onzeker is.
· De druppel die de emmer doet overlopen is echter de reclame van Dexia : “9 % bruto na drie maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! De bank gebruikt met veel ronkende woorden een mechanisme waarin een kat haar jongen niet meer vindt, en waarvoor er liefst zes kansen op tien bestaan dat het uiteindelijk op twaalf jaar slechts een globaal nettorendement van… 0,6 % zal opleveren.
Zijn wij de enigen om daartegen te reageren ?
Als consumentenorganisatie vinden wij het onze plicht om deze wanpraktijken in de reclame voor financiële producten aan te klagen en er in opstand tegen te komen. Ons protest is in de eerste plaats gericht tegen de banken die hun elementaire plicht om correcte informatie te verschaffen aan hun laars lappen. Maar het richt zich ook tot de Commissie voor het Bank,- Financie- en Assurantiewezen (CBFA), die kennelijk dergelijke leugenachtige praktijken toelaat. Het is immers de CBFA die ermee belast is reclame voor bankproducten te controleren en die erover moet waken dat deze reclame de spaarder niet om de tuin kan leiden. Het gaat hier duidelijk om een ontoelaatbare ontsporing en dat hebben we dan ook aan de CBFA gemeld. We durven erop hopen dat de CBFA dit ter harte zal nemen en het nodige zal doen om één en ander recht te zetten.
Niet minder dan 4 voorbeelden van bedrieglijke reclame voor beleggingsproducten stellen we aan de kaak in ons dossier in BW Plus. De laatste weken loopt het inderdaad de spuigaten uit en we vinden het hoog tijd om de alarmbel te luiden. We kunnen immers niet anders dan reageren op de ronkende slogan van Dexia : 9 % bruto na drie maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! Met het product waarvoor hier reclame gemaakt wordt is de kans dat het rendement nagenoeg nihil bedraagt voor een looptijd van 12 jaar verre van denkbeeldig. En wat bedoelt de KBC met “veiligheid” in verband met een belegging in… dollar ?
Dat een reclame vooral de sterkste kanten van een product in de verf zet, tot daar aan toe, maar er zijn grenzen ! En de banken lappen die steeds vaker straffeloos aan hun laars. Het wapen dat ze het handigst manipuleren is de intrestvoet : 2 x 5 %, 9 %, 18 %, wie biedt meer ? In een periode dat de obligatierente op 10 jaar amper meer dan 3 % bedraagt, kan niemand een dergelijk belofte waarmaken.
De banken proberen de beleggers in hun zwakke zijde te raken door hen een mooi rendement voor te spiegelen en de waarheid tegen alle regels in te verdoezelen. Is dat de manier waarop zij het begrip dienstverlening begrijpen ?
We betreuren ook dat de CBFA, die controlebevoegdheid bezit, dergelijke praktijken die de spaarders op het verkeerde been zetten, toestaat. We vragen haar dan ook met aandrang om te reageren.
Reclame voor beleggingsproducten neemt u echt in het ootje !
Geld op een spaarrekening zetten, brengt na de recente verlaging van de intrestvergoeding op spaarboekjes nog bitter weinig op. De grote banken beseffen dat kennelijk ook. Ze kijken op geen euro om u met paginagrote advertenties te overtuigen dat ze nog wel wat anders in petto hebben dan spaarboekjes om uw geld te laten renderen. Een kleine greep uit het aanbod van de laatste weken zegt genoeg : 2 keer 5 % zonder zorgen ! , 9 % bruto na 3 maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! Dat de banken met hun reclame de spaarder proberen te verleiden, daar hebben we alle begrip voor. Maar dat ze in hun reclame flagrant de regels van de eerlijkheid aan hun laars lappen, gaat ons te ver ! De gebruikte cijfers doen op zijn zachtst gezegd immers de waarheid veel geweld aan. We hebben dan ook met de bevoegde instanties contact opgenomen om te bepleiten dat er een einde wordt gemaakt aan deze straffeloze onzin !
Het loopt de spuigaten uit
Reclameboodschappen zijn er om potentiële klanten te overtuigen en daar hebben we dan ook niets tegen, maar als bepaalde grenzen worden overschreden, kunnen we toch niet anders dan dat aanklagen. De jongste maanden zagen we vier reclames voor financiële producten die er “over zijn”. We zetten ze even op een rijtje.
· Wie kan zich een correct beeld vormen van een belegging die altijd maar de slogan gebruikt “2 keer 5 %, zonder zorgen”. De kans is heel klein dat een belegger spontaan kan inschatten dat het product waarvoor hier reclame wordt gemaakt, over een periode van acht en een half jaar wellicht slechts een nettorendement van 0,8 % zal opleveren. Nochtans zijn er volgens onze berekeningen, die ook door de banken niet worden tegengesproken, 8 kansen op 10 dat dit inderdaad het geval zal zijn. In de grote advertenties in de kranten, op de affiches in de stations en in de radiospots trekt Fortis echter enkel de aandacht op “2 x 5 %”. En dat schept een totaal verkeerd beeld.
· Kies voor veiligheid en rendement en teken vóór 3 september in op het nieuwe fonds van CBC : CBC Fonds Click Europe Best Of 1. Op de vervaldag krijgt u naast uw begininleg (vóór kosten) gegarandeerd een minimumrendement van 18 % ! Die boodschap vonden klanten van CBC op hun rekeninguittreksels. Maar het is een tekst die absoluut niet zegt waar het werkelijk om gaat : een klikfonds dat een minimale meerwaarde kan opleveren van 18 % na…tien jaar. En dat stemt overeen met een jaarlijks nettorendement van amper 1,4 % . De werkelijkheid is dus heel anders dan de commerciële boodschap.
· Veiligheid en hoog rendement. Is die combinatie mogelijk ? Ja. Safety Booster 1 bewijst het meer dan één keer. Los van het advies dat we over dit product formuleren, dat momenteel in de kantoren van KBC en CBC wordt voorgesteld, lijkt het ons op zijn zachtst gezegd eigenaardig om te spreken over een veilig rendement voor een belegging in dollar die uiteindelijk hoogst onzeker is.
· De druppel die de emmer doet overlopen is echter de reclame van Dexia : “9 % bruto na drie maanden, perfect mogelijk… en zonder enig risico ! De bank gebruikt met veel ronkende woorden een mechanisme waarin een kat haar jongen niet meer vindt, en waarvoor er liefst zes kansen op tien bestaan dat het uiteindelijk op twaalf jaar slechts een globaal nettorendement van… 0,6 % zal opleveren.
Zijn wij de enigen om daartegen te reageren ?
Als consumentenorganisatie vinden wij het onze plicht om deze wanpraktijken in de reclame voor financiële producten aan te klagen en er in opstand tegen te komen. Ons protest is in de eerste plaats gericht tegen de banken die hun elementaire plicht om correcte informatie te verschaffen aan hun laars lappen. Maar het richt zich ook tot de Commissie voor het Bank,- Financie- en Assurantiewezen (CBFA), die kennelijk dergelijke leugenachtige praktijken toelaat. Het is immers de CBFA die ermee belast is reclame voor bankproducten te controleren en die erover moet waken dat deze reclame de spaarder niet om de tuin kan leiden. Het gaat hier duidelijk om een ontoelaatbare ontsporing en dat hebben we dan ook aan de CBFA gemeld. We durven erop hopen dat de CBFA dit ter harte zal nemen en het nodige zal doen om één en ander recht te zetten.
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
quote:
De Deutsche Bank verdient hierdoor wel het voordeel van de twijfel!
unquote"
Ik lach me plat ! De DB heeft jaren lang in Duitsland in het middelpunt van de kritiek gestaan voor van alles. Kan je maar zien, dat jullie hier de b** er niet van snappen en een tunnel blik hebben als een bijziende papegaai !
Komt het in de kraam te pas, dan zijn de banken boos, weet ik het niet, dan zijn ze toch wel lief.
En daar moet een gedupeerde dan op bouwen.
Ben ik blij dat ik mijn eigen belangen kan verdedigen.
Gr.
B+
De Deutsche Bank verdient hierdoor wel het voordeel van de twijfel!
unquote"
Ik lach me plat ! De DB heeft jaren lang in Duitsland in het middelpunt van de kritiek gestaan voor van alles. Kan je maar zien, dat jullie hier de b** er niet van snappen en een tunnel blik hebben als een bijziende papegaai !
Komt het in de kraam te pas, dan zijn de banken boos, weet ik het niet, dan zijn ze toch wel lief.
En daar moet een gedupeerde dan op bouwen.
Ben ik blij dat ik mijn eigen belangen kan verdedigen.
Gr.
B+
-
ad snoeren
- Berichten: 2987
- Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Heel fijn voor jou!Ben ik blij dat ik mijn eigen belangen kan verdedigen.
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Vooralsnog gaat deze fortis directeur dus niet inhoudelijk in op de analyse van test-aankoop. Zegt m.i genoeg dat ipv een terzake verweer de strijd op een ander front geopend wordt (moddergooien ivm vermeende monopolie positie Test-aankoop). Blijkbaar kan Fortis het eigen, door Test-aankoop aan de tand gevoelde, product niet verdedigen.Test-Aankoop maakt zijn analyses over yoghurtpotjes en stofzuigers zorgvuldiger dan die over financiële producten', verklaarde Kathleen Steel, algemeen directeur marketing bij Fortis, in De Tijd.
Re: Heibel bij banken na kritiek Test-Aankoop
Jan Kalebas!Ben ik blij dat ik mijn eigen belangen kan verdedigen.
Gr.
B+
