LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
idem
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:24

Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door idem »

De kosten van het levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de introductie van de euro. Dat Nederlandse burgers toch dat gevoel hebben, wordt mogelijk veroorzaakt doordat zij meer hebben uitgegeven dan ze in de portemonnee hadden. Een andere mogelijke verklaring voor de gestegen 'gevoelsinflatie' is dat de prijzen van producten die vaak worden aangeschaft de afgelopen jaren sterk zijn gestegen.
Dat schrijft minister Zalm (Financiën) in het concept van de Miljoenennota 2006.

Ja,,ja,
Niet gestegen. Vergeet meneer Zalm zeker onder meer explosieve stijging van de gemeentelijke lasten en ziektekostenpremie. Die sinds de introductie van de Euro met honderd en meer procenten zijn gestegen, rioolbelasting die verdubbeld wordt, onroerendzaakbelasting die met 50% gestegen is. Kennelijk betaalt de heer Zalm die zelf niet, maar bij mij maken die toch wel een essentieel deel uit van mijn kosten van levensonderhoud.
Van mij mag zalm een maandje met mij meedraaien, en kan hij zien wat de werkelijke uitgaven zijn. we betalen ons scheel aan verzekering, ziekenfonds, gas en licht, ozb, en andere gemeentelijke belasting.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door SJZ »

gemeentelijke lasten en ziektekostenpremie. Die sinds de introductie van de Euro met honderd en meer procenten zijn gestegen, rioolbelasting die verdubbeld wordt, onroerendzaakbelasting die met 50% gestegen is.
Nou, ik woon in een van de vier grote steden, en ik herken mijn situatie toch absoluut niet in wat je hier schrifjt hoor!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dan mag minister Zalm van mij ook eens zelf boodschappen gaan doen. Even zo maar eens een voorbeeld. Vanavond heb ik 2 kant en klaar maaltijden gehaald, dat doe ik soms als er geen tijd is om het zelf klaar te maken. In 2000 was dit voor het laatst en toen kostte deze FL 7.50 per stuk. Vanavond betaalde ik voor hetzelfde 8 Euro per stuk is omgerekend 17,70 ouderwetse guldens. Voorgesneden groente was van de week 1,98 Euro voor een bakje van 200 gram. Dit is voor ons niet genoeg, dus worden het er 2, dit is dus 3,96 Euro oftewel FL 8,75 voor 400 gram. Dit zijn maar 2 voorbeelden en zo zijn er nog veel meer.

Vr. Gr. Hans.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, je kunt ook je groente op de markt halen. Met vier personen ben je dan gemiddeld voor nauwelijks meer dan een euro klaar voor de groente, een half euro'tje voor de aardappels, en dan nog een beetje vlees in de aanbieding scoren.

Maar goed, als je nog geld hebt om 8 euro voor een kant en klare maaltijd neer te tellen dan bof je, want dan heb je geld genoeg om niet op de kleintjes te hoeven letten. Geniet er maar van!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik woon ook in de Randstad, maar herken me ook niet in het verhaal. Ik heb nog steeds geen moeite om rond te komen met mijn centen, evenals voor de eurio.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Dan mag minister Zalm van mij ook eens zelf boodschappen gaan doen. Even zo maar eens een voorbeeld. Vanavond heb ik 2 kant en klaar maaltijden gehaald, dat doe ik soms als er geen tijd is om het zelf klaar te maken. In 2000 was dit voor het laatst en toen kostte deze FL 7.50 per stuk. Vanavond betaalde ik voor hetzelfde 8 Euro per stuk is omgerekend 17,70 ouderwetse guldens. Voorgesneden groente was van de week 1,98 Euro voor een bakje van 200 gram. Dit is voor ons niet genoeg, dus worden het er 2, dit is dus 3,96 Euro oftewel FL 8,75 voor 400 gram. Dit zijn maar 2 voorbeelden en zo zijn er nog veel meer.

Voorgesneden prut en kant en klaar maaltijden zijn altijd al duur geweest. Je doet alsof het in 2001 niets kostte, maar destijds was fl. 7.50 ook veel.

Het is maar net wat je koopt he. Ik heb vanmiddag een portie kaviaar en wat wilde havana gekocht, SCHANDALIG DUUR!!! STRONT EURO!!!!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Deze reactie's zijn wat mij betreft van lieden die nooit goed hebben leren lezen! Men doet alsof ik dagelijks dit soort dingen doe. VERGEET! het maar, want ik moet echt ook alles bij een goedkope winkel of op de markt halen! Ik heb een klein beetje reserve waar ik dit van heb gedaan, want van het normale huishoudbudget is dit niet mogelijk! En of ik geld zat heb om dat soort dingen te doen, is hier totaal NIET! aan de orde. Waar het om gaat is dat ik dit ongeveer 4 jaar eerder ook eens heb gedaan en dat een prijsstijging van meer dan 100% in 4 jaar tijd wel erg veel is, terwijl de inkomsten NIET zijn toegenomen. Droom allemaal maar rustig verder.

Vr. Gr. Hans.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door inxsnl »

We worden allemaal in het ootje genomen.
Wel degelijk zijn nagenoeg alle prijzen gestegen.
Kratje bavaria koste in 2001 fl9.95 nu kost deze 8.95 euro
ach ik zal wel teveel ophebben.
T is allemaal niet duurder geworden.
Inderdaad keep on dreaming



Tim

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door bot321 »

Die gene die nu zeggen dat het allemaal wel meevalt
zijn de mensen die voor de euro ook poen zat hadden
en makkelijk konden rondkomen.
Ben nu met pensioen maar ik vind het gewoon een
vervelend €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Goed voor de zoveelste keer dan maar. Leg mij dan eens uit hoe het mogelijk is dat ik met een studiebeurs en een vriendin met een normaal modaal inkomen nog steeds rond kan komen.

We wonen in een leuk huisje, autootje voor de deur, gaan 2 keer per jaar op vakantie en regelmatig uit eten. Boodschappen doen we niet bij de duurste maar ook niet bij de goedkoopste, we hebben geen schulden en kunnen nog steeds genoeg leuke dingen doen.

Iedereen zeikt zeurt en klaagt maar over die euro, terwijl niemand bereid is om toe te geven dat ze hun geld uitgeven aan onzinnige zaken zoals een groot duur huis, splinternieuwe auto of verre reizen. Ja zo kom ik ook door mijn geld heen, maar dat deed ik in het guldentijdperk ook niet.


Ik herhaal het dus nog maar een keer. De euro is NIET, ik herhaal NIET de schuld van de huidige economische malaise.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door bot321 »

wacht maar tot je kinderen hebt.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door stekel »

dilbert, ik verdien nog geen €1200 netto per maand en ik kan je vertellen dat het geen vetpot is hoor! en meneer Hans,kant en klaar maaltijden zijn echt zonde van het geld! voorgesneden groenten kopen is wel heel duur! Hebben jullie niet een paar minuutjes over om dat zelf even te doen? groetjes stekel.
Laatst gewijzigd door stekel op 16 sep 2005 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door inxsnl »

Yo Dilbert.

Niet alleen de schuld.!
Het is qua eerste levensbehoeften veel duurder geworden na de invoering van de euro.
Hier komt niemand onderuit.

Hans ik heb ook niks te makken maar koop ook af en toe een fast meal.

Tim

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kinderen heb ik niet, krijg ik niet en wil ik ook niet, dat hebben we allang besloten.

Het ligt er een beetje aan wat je als eerste levensonderhoud ziet, maar als ik in de krant lees dat mensen geen afstand willen doen van auto, pc of mobieltje omdat dit toch wel een eerste levensbehoefte gevonden wordt, dan ga ik me toch afvragen waar de prioriteiten van deze mensen liggen.

peetjepeet
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:05

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door peetjepeet »

Echt heel veel is duurder geworden, kijk je bankafschriften maar na van voor 2000, kijk maar eens wat je toen betaalde aan energiekosten (en nu hebben we steeds meer windmolens!)betaalde je weleens met de pin bij het tankstation?bekijk je afschriften maar eens dan schrik je hoor!
vroeguhh kon ik voor vijftien gulden mijn dagelijkse boodschappen doen red ik nu ook niet meer is inmiddels al 15 euro geworden! niemand hoeft mij te vertellen dat er niks is verandert want dat klopt niet!
ik moet wel zeggen op het moment dat je iets luxere eten koopt zoals bv. een kant en klaar maaltijd, je gelijk het vel over de oren getrokken krijgt . weet je tenminste zeker dat je belazerd wordt.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Voor de invoering van de Euro waren er producten van onder de één gulden, zou dus 45 Eurocent moeten zijn, dit is er echt niet meer meestal begint het met één euro. Ik reken alles wat er geprijst staat nog steeds om, dan heb je een indicatie wat het echt kost. Reken maar gewoon alles wat vroeger een gulden was, kost nu een knaak dus de gulden is een knaak geworden, dan zit je aardig in de richting. En wat de reactie's van mijn uitgaven begin deze week betreft, ik weet ook wel dat het duur is en dat doe ik ook anders nooit want dat kan ik niet betalen. Maar als je onder het huis van je zoon voor noppes, nada niets de riolering aan het vernieuwen bent, dan kan je niet zeggen ik ga volgende week wel verder, dus moet het klaar. Als het dan nog even tegen zit en om half zeven is het klaar en je moet dan weer om acht uur bij een clubvergadering zijn, dan heb je precies anderhalf uur om thuis te komen te douchen verkleden en te eten, dan moet je wel wat. Dit is voor het eerst in meer dan 4 jaar dat het is voor gekomen, dus geen onzin van dat kan je toch zelf wel goedkoper doen, want dat weet ik zelf ook wel. Ik gaf slechts een voorbeeld van in mijn ogen absurde prijsstijgingen.

Vr. Gr. Hans.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door NONO »

De Belastingdienst gaat over op nieuwe software die niet meer op de oude computers kan draaien.

Derhalve worden de computers nu dus door nieuwe vervangen.

Alleen, de ouderwetse beeldschermen worden daarbij uit bezuinigingsoverwegingen - Zalm met zijn 3% norm - niet vervangen.

Terwijl vele van die schermen hun beste tijd zichtbaar achter de rug hebben.

Waar het om gaat, hoe kun je nu van een man die iedereen aanspoort om meer geld uit te geven nog iets geloofwaardigs verwachten, als hij zelf de portemonnee gesloten houdt.

Want al mag het om geld van de burger gaan, het gaat toch om investeringsgoederen.

En leveren die TFT-schermen niet voordelen op voor wat stroomkosten en warmteafgifte aangaat? Energiebesparing dus, iets waarover de overheid toch ook altijd een verhaaltje klaar heeft dat we daar zo zuinig mee moeten omgaan.

Dus, mijnheer Zalm, stop eens met het vertellen van sprookjes.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door hoffie »

Want al mag het om geld van de burger gaan, het gaat toch om investeringsgoederen.
Een computer kan je moeilijk een investering noemen, met een economische levensduur van 3 jaar....

Maar gelukkig kunnen jullie bij de belastingdienst het geld nog wel over de balk smijten, weten we weer waar we het met zijn allen voor doen he die belasting betalen......

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kosten van levensonderhoud zijn niet gestegen sinds de Euro

Ongelezen bericht door hoffie »

De winkeliers weten al heel veel jaren welke produkten in de prijsvergelijk zitten....
Laten dit nou net de artikelen zijn die niet zoveel in prijs gestegen zijn, terwijl de produkten ernaast gewoon dubbel zijn gestegen, ook tijdens de zogenaamde prijzenoorlog

Gesloten