LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] sta ik in mijn recht of de verkoper?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
sta ik in mijn recht of de verkoper?
Onlangs kocht ik bij een foto-zaak een memory-stick (Sony pro-stick) voor mijn digitale camera (Sony P51). De verkoper kwam aan met een zgn. pro-stick en op mijn vraag of deze geschikt was voor mijn camera bevestigde hij volmondig dat alle Sony-sticks geschikt waren voor Sony-camera's.
Enkele dagen na aankoop probeerde ik de stick in de camera, maar deze bleek niet te werken. Navraag bij Sony wees uit dat een pro-stick niet voor deze camera geschikt is en dat de voordelen van pro-sticks bij oudere camera's geen effect hebben.
De verkoper wil de stick echter niet terugnemen of omruilen. Hij beweert dat hij heeft gezegd dat de blister-verpakking van de stick zorgvuldig geopend diende te worden. Ik kan mij deze opmerking echter niet herinneren. De verpakking heb ik aan de bovenzijde open geknipt en volgens de verkoper kan hij de stick niet meer in zijn winkel verkopen.
Hoe je hem ook zou openen, de verpakking zou in ieder geval beschadigd zijn, want op enkele punten zijn voor- en achterzijde aan elkaar versmolten.
Ik hanteer de stelling dat de verkoper mij ten eerste een (duurdere) stick heeft verkocht waarvan de voordelen niet door mijn camera worden ondersteund en ten tweede dat hij onjuist advies heeft gegeven. Ik heb aangegeven dat hij de stick dient om te ruilen voor een geschikt exemplaar
Sta ik in mijn recht en zo ja hoe kan ik dit recht halen?
Enkele dagen na aankoop probeerde ik de stick in de camera, maar deze bleek niet te werken. Navraag bij Sony wees uit dat een pro-stick niet voor deze camera geschikt is en dat de voordelen van pro-sticks bij oudere camera's geen effect hebben.
De verkoper wil de stick echter niet terugnemen of omruilen. Hij beweert dat hij heeft gezegd dat de blister-verpakking van de stick zorgvuldig geopend diende te worden. Ik kan mij deze opmerking echter niet herinneren. De verpakking heb ik aan de bovenzijde open geknipt en volgens de verkoper kan hij de stick niet meer in zijn winkel verkopen.
Hoe je hem ook zou openen, de verpakking zou in ieder geval beschadigd zijn, want op enkele punten zijn voor- en achterzijde aan elkaar versmolten.
Ik hanteer de stelling dat de verkoper mij ten eerste een (duurdere) stick heeft verkocht waarvan de voordelen niet door mijn camera worden ondersteund en ten tweede dat hij onjuist advies heeft gegeven. Ik heb aangegeven dat hij de stick dient om te ruilen voor een geschikt exemplaar
Sta ik in mijn recht en zo ja hoe kan ik dit recht halen?
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Die MemoryStick Pro is niet duurder, de gewone MemoryStick is nl. niet meer leverbaar, en indien dat wel zo is, is die hoogstwaarschijnlijk zelfs duurder dan niet nieuwere type.
Ik vind het erg kinderachtig van de verkoper, dit is zijn onkunde. Ik ga er vanuit dat je verhaal 100% klopt en dat je ook echt "P51" hebt genoemd en niet alleen "Ik heb een Sony camera".
Probleem is alleen dat het type kaart voor jouw camera bijna nergens meer te krijgen is.
In elk geval succes ermee.
PS Bij welke zaak was dit?
Ik vind het erg kinderachtig van de verkoper, dit is zijn onkunde. Ik ga er vanuit dat je verhaal 100% klopt en dat je ook echt "P51" hebt genoemd en niet alleen "Ik heb een Sony camera".
Probleem is alleen dat het type kaart voor jouw camera bijna nergens meer te krijgen is.
In elk geval succes ermee.
PS Bij welke zaak was dit?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Het type camera is er duidelijk bij vermeld. De verkoper gaf nog aan dat de pro-stick in elke Sony-camera gebruikt kan worden.
Ik vind het (nog) niet netjes op de naam van de zaak te vermelden. Op dit moment zijn we in afwachting van de resultaten van overleg tussen de verkoper en zijn baas.
Mocht dit tot niets leiden, dan zie ik mij genoodzaakt andere stappen te ondernemen.
Als ik achteraf spijt zou hebben van mijn aankoop, dan ga ik mee in het argument van de verkoper dat de verpakking beschadigd is en hij deze niet kan terugnemen (het woord "service" laat ik in dat geval buiten beschouwing). Nu is er volgens mij sprake van een wanprestatie (verkeerde voorlichting). Kan een verkoper zich dan juridisch nog steeds beroepen op het feit dat ik het artikel in een onbeschadigde verpakking moet teruggeven?
Ik vind het (nog) niet netjes op de naam van de zaak te vermelden. Op dit moment zijn we in afwachting van de resultaten van overleg tussen de verkoper en zijn baas.
Mocht dit tot niets leiden, dan zie ik mij genoodzaakt andere stappen te ondernemen.
Als ik achteraf spijt zou hebben van mijn aankoop, dan ga ik mee in het argument van de verkoper dat de verpakking beschadigd is en hij deze niet kan terugnemen (het woord "service" laat ik in dat geval buiten beschouwing). Nu is er volgens mij sprake van een wanprestatie (verkeerde voorlichting). Kan een verkoper zich dan juridisch nog steeds beroepen op het feit dat ik het artikel in een onbeschadigde verpakking moet teruggeven?
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Ha, nu mag ik een keer de ombudsman aanhalen!!
http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /nwwet.htm
De verkoper is een prutser en dat mag je gewoon tegen hem zeggen.
http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /nwwet.htm
Een product moet voldoen aan de eigenschappen die u van het product mag verwachten bij normaal gebruik. Een auto moet kunnen rijden en remmen en een wasmachine moet goed kunnen wassen. U mag ook verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Bijvoorbeeld: U vertelt aan de verkoper dat u een auto nodig heeft die een caravan kan trekken. De verkoper raad u een bepaalde auto aan. U mag dan verwachten dat deze auto ook zonder problemen uw caravan kan trekken.
De verkoper is een prutser en dat mag je gewoon tegen hem zeggen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Bedankt voor deze info. Daar staat ook in wat te doen indien de verkoper niet meewerkt.
Ik denk dat de fout niet zozeer bij de verkoper ligt, maar meer bij zijn baas die hem (te) strikte regels heeft opgelegd: neem nooit een beschadigde verpakking terug, want dan kunnen we het product niet meer verkopen.
A.s. zondag gaan we even genieten van een aantal weken vakantie. De "zaak" wordt in die periode voortgezet door mijn dochter en schoonzoon.
Mocht er nieuws zijn bij terugkomst, dan zal ik dat hier zeker melden.
Ik denk dat de fout niet zozeer bij de verkoper ligt, maar meer bij zijn baas die hem (te) strikte regels heeft opgelegd: neem nooit een beschadigde verpakking terug, want dan kunnen we het product niet meer verkopen.
A.s. zondag gaan we even genieten van een aantal weken vakantie. De "zaak" wordt in die periode voortgezet door mijn dochter en schoonzoon.
Mocht er nieuws zijn bij terugkomst, dan zal ik dat hier zeker melden.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Gelukkig is alles nu naar tevredenheid afgehandeld. De verkoper heeft nog geprobeerd bij Sony een passende stick te krijgen, maar dat is niet gelukt. Het volledige aankoopbedrag heeft hij vervolgens teruggegeven.
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
De verkoper moet de Memorystick pro omruilen voor een normale versie.
In tegenstelling van onderstaande bewering is de "oude" memorystick nog steeds leverbaar zie Link
Volgens mij kan je het ook kopen bij de Dixons.
In tegenstelling van onderstaande bewering is de "oude" memorystick nog steeds leverbaar zie Link
Hij is namelijk nog steeds leverbaar tot een opslagcapaciteit van 128 Mb als het goed is maar zeker niet hoger.Captain Pervert schreef: Geplaatst op: 16 Sep 2005 14:01 Onderwerp:
Die MemoryStick Pro is niet duurder, de gewone MemoryStick is nl. niet meer leverbaar, en indien dat wel zo is, is die hoogstwaarschijnlijk zelfs duurder dan niet nieuwere type.
Ik vind het erg kinderachtig van de verkoper, dit is zijn onkunde. Ik ga er vanuit dat je verhaal 100% klopt en dat je ook echt "P51" hebt genoemd en niet alleen "Ik heb een Sony camera".
Probleem is alleen dat het type kaart voor jouw camera bijna nergens meer te krijgen is.
Volgens mij kan je het ook kopen bij de Dixons.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
De betreffende zaak kon geen passende stick leveren.
Ik heb inmiddels elders een stick kunnen kopen van inderdaad 128 mb.
Ik heb inmiddels elders een stick kunnen kopen van inderdaad 128 mb.
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Ben toch blij dat het als nog opgelost is
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 sep 2005 08:42
Re: sta ik in mijn recht of de verkoper?
Anders ik wel.
Het gaat mij niet zozeer om het bedrag alswel om de manier van handelen van de verkoper.
De zaak heeft in ieder geval 1 klant minder
Het gaat mij niet zozeer om het bedrag alswel om de manier van handelen van de verkoper.
De zaak heeft in ieder geval 1 klant minder