LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe werkt het om een zaak voor te laten komen bij de rechter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
djeez

Hoe werkt het om een zaak voor te laten komen bij de rechter

Ongelezen bericht door djeez »

Het gaat om het volgende:

We hebben problemen met de energieleveranciers
We willen van leverancier veranderen en hadden op internet gekeken. United Consumers (Cogas) kwam goedkoop uit de bus. Dus wij dachten dat doen we! Krijgen we een brief waarin staat dat we voor stroom 116,- per maand moeten betalen en voor gas 80,- per maand.
Terwijl dat bij de oude (greenchoice) 24,- en 44,- was. In de brief staat ook dat we voor stroom 3508 dag en 3521 nacht en voor gas 1700 kuub verbruiken per jaar. We hebben een dubbelmeter.

Dat lijkt ons wel een erg hoog verbruik. We hebben een normale eengezinswoning, wel oud, maar toch. En in het afgelopen jaar hebben we niks aangeschaft verder. Dus niks wat extra stroomverbruik kan zijn. En we hebben ook niet de tv de hele dag aan of de pc, in elk geval niet vaker dan we deden.

We zouden nu dus 195 euro betalen per maand bij de nieuwe.(cogas) Nu betaalden we 68 euro (greenchoice), wat blijkbaar weinig is. Maar dat wisten wij niet, want ze hadden alles via meterstanden berekend. Dus wij dachten dat het klopte. Wellicht naief, maar ja.

We hebben net de eindafrekening gehad van Greenchoice; 960 euro, dat kan nooit kloppen!!! Meterstanden die niet kloppen, etc. Hopelijk komt het goed en hoeven we niet veel bij te betalen. En worden de standen gecorrigeerd. We gaan toch maar terug naar Essent. Hopelijk helpt dat!

De standen corrigeren is niet gelukt. Nou heb ik net gebeld met Essent en volgens hen zijn we met een te lage meterstand aangemeld en is het daarom zo hoog.

Hebben wij een poot om op te staan? Aangezien het niet onze schuld is, maar hoe moet je dat in godsnaam bewijzen? Of kun je het hen laten bewijzen?

Dat we een paar honderd euro moeten bij betalen, dat wisten we wel en dat klopt ook. Maar zoveel, mooi niet!

Volgens Essent netwerk hebben wij een verbruik van ca 3300kwh en dus niet 7000 kwh.

Wij weten zeker dat het niet klopt en zijn dan ook niet van plan om het hele bedrag te gaan betalen.
We snappen dat we elke maand te weinig hebben betaald en dat deel willen we uiteraard wel terugbetalen, dat zal op zo’n 500-600 euro komen.

Heeft het voor ons nut om dit aan te vechten? En hoe moet je dat doen? Gewoon naar een advocaat stappen en het voorleggen?

We hopen dat jullie een oplossing weten!

Met vriendelijke groet,

Ronald en Ingrid

Jonjo

Re: Hoe werkt het om een zaak voor te laten komen bij de rechter

Ongelezen bericht door Jonjo »

Het is altijd wat met de energiebedrijven. Als U heel ZEKER bent dat Uw meterstanden goed zijn doorgegeven en er meer berekent wordt dan is er als het mij zou overkomen een weg. Zij denken de macht te hebben en gaan dreigen met incassobureau's of deurwaarders. Nogmaals als het mij zou overkomen en ik weet en kan bewijzen dat ik in mijn recht sta, dan stap ik naar een gerechtsdeurwaarder en laat beslag leggen op al de tegoeden van het desbetreffende bedrijf. Laat ze dan maar komen.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

djeez

Mijn eerste reactie is: NEVER CHANCE A WINNING TEAM

Mijn tweede reactie is kijk eens op www.stichtingdeombudsman.nl en informeer daar of zij jullie verder kunnen helpen.

succes.

layla

Ongelezen bericht door layla »

Weet je wel zeker dat een voorschot bedrag van 68 euro klopt, het lijkt mij erg laag voor een eensgezinswoning, zeker als dit bedrag voor zowel de electriciteit-als verwarmingskosten zijn, dus in dat geval kun je een hoge eindafrekening verwachten. In ieder geval succes!

beertjedick

Ongelezen bericht door beertjedick »

Beste Djeez,

Dit soort problemen bij veranderen van energieleverancier komt vaak voor. Oorzaak: bij het nieuwe bedrijf is je verleden/ jaarverbruik niet bekend dus wordt je ingeschat naar gemiddelden. Het electra Kilowattage is voor een modaal gezin jaarlijks ongeveer 3000 tot 3500 KW. Bij gebruik van een dubbeltariefsmeter moet je dit getal dus verdelen over de twee telwerken. bijv. 1500 KW dag en 1700 KW nacht = 3200 KW totaal. Voor gas is ca. 1700 tot 2200 kuub gemiddeld normaal, afhankelijk van de manier van stoken en hoe je woning geisoleerd is en of je warm water met gas maakt en hoeveel je daarvan gebruikt.

Als je al langer klant bent bij leverancier A dan heb je als het goed is tenminste één jaarafrekening van leverancier A. Daar staan dan ook de exacte meterstanden op: de begin en de eindstanden electra en gas.
(moet wel door een officiele meteropnemer zijn opgenomen)
Dus als je je jaarafrekening hebt van 2004, dan kun je de eindstanden van die nota als vertrekpunt nemen. De huidige standen minus de eindstanden laatste jaarafrekening zijn je actuele verbruiken.
Deel die verbruiken door het aantal maanden vanaf je jaarafrekening en je weet je gemiddeld maandverbruik. Hou voor gas in de gaten dat je 's-winters natuurlijk veel meer gebruikt. Voor electra geldt dat ook wel maar dat is niet zo'n groot verschil met 's-zomers.

Staar je niet blind op zogenaamde prijsvoordelen. De tarieven die je betaald zijn grotendeels opgebouwd uit belastingen en heffingen en kosten voor zgn netwerkbeheer/ transport. Kosten waarop geen voordeel te behalen valt omdat die vast staan. De verschillen in energieprijzen zijn marginaal. De service daarentegen die bepaalde prijsstunters bieden zijn meestal ronduit klant onvriendelijk. Wat je aan de ene kant denkt te besparen raak je aan de andere kant kwijt aan hun klantenservice door bijv. dure 0900 nummers om je klacht kwijt te kunnen.

Bij een jaarverbruik van 3000 KW electra en 1000 kuub gas past een maandtermijn van ca. 74 euro (Nuon oost Nederland)

Veel succes met deze info

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Helemaal eens met de vorige reactie. Voordeel kan alleen gehaald worden bij groot verbruikers. Ik heb eens uitgerekend wat het op mijn verbruik aan voordeel kan opleveren. Bij de goedkoopste aanbieder is dat slechts enkele tientjes per jaar. Als een aanbieder geen eigen productie eenheden heeft en stroom en gas bij een leverancier koopt, en de hoeveelheden niet volgens de contract afspraken kan halen, volgt er onvermijdelijk een prijsverhoging en kan je het voordeel weer inleveren. De liberalisering van de energiemarkt is één grote zeepbel. De overheid bepaalt nog steeds wat zij aan willen verdienen en voor de consument valt er weinig voordeel te halen. Bovendien wordt het in geval van storingen een probleem wie deze moet oplossen. Ik blijf waar ik ben dat geeft de meeste zekerheid.

Vr. Gr. Hans. :P :P

Gesloten