LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] help! schimmels in de woning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Maryanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2005 18:15

help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik woon al 10 jaar in een woning met vocht problemen. Vaak heb ik geklaagd bij de woningstichting.
Eerst was het niet zo heel erg, het begon met de keukenkastjes, het bestek lag met schimmel in de la. Zij hebben zwartplastic. in de (kruip)kelder gelegd met als gevolg dat het water nu op het plastic ligt en zwaar beschimmeld is. Het stinkt vervelend.
Ook heeft de w.b.vereniging een vochtmetergeplaatst maar volgens hun is het vochtgehalte "gewoon"
De woningstichting heeft 4 jaar geleden grote gaten in de gevel geboord zodat de spuimuur zou kunnen ademen. Het vocht in de slaapkamers is alleen maar erger geworden. En dan maar te zwijgen over de wespenesten die we sindsdien hebben.

De eerste verdieping waar mijn zoon slaapt ruikt muf en alles is klam. Deze zomer is hij 6 weken weggeweest zijn raam staat altijd op een kiertje. Er staan ook vochtvreters in zijn kamertje en nog, ondanks hij er 6 weken niet in geslapen heeft, is het er zeer vochtig.

Mijn zoon is weer thuis omdat hij weer naar school gaat. Maar hij heeft nu al een week een hoest en niesaanvallen. Als hij een allerfreepil op heeft is het wat rustiger, dus het is duidelijk dat hij allergisch is voor de schimmels in onze woning. Inmiddels heeft hij een korte prednisonkuur om zijn longen tot rust te brengen. En slaapt hij af en toe bij een vriendje.

Ik (alleenstaande vrouw) heb op eigen initiatief de gevel geïmpregneerd. Ik heb verschillende vochtvreters geplaatst. Vaak staat een raampje of de deuren even open. Na het douchen zetten we altijd het douchraampje open. De luchtroosters boven de ramen staan standaard altijd het hele jaar open.De luchtroosters in de gevel maak ik altijd pinragvrij enz.Ik heb een afdakje geplaatst dus het regenwater valt van de woning af, dus dan loopt het minder de kelder in.
Wat kan ik meer doen?????
Na 10 jaar klagen en strijd loop ik nog steeds tegen een dichte deur. De woningstichting vindt mij een zeur en neemt de klachten niet serieus.
Inmiddels tast het onze gezondheid aan!

Ik wil juridische stappen ondernemen maar ik weet niet welke instantie/persoon erover gaat. Kan iemand mij op weg helpen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

kijk eens op www.woonbond.nl www.vrom.nl en www.huurcommissie.nl

Zoeken op vochtoverlast, schimmel etc.

Je kan de Huurcommissie inschakelen. Na je schriftelijke klacht komt dan iemand van de Huurcommissie langs om je klacht te beoordelen en als deze terecht zijn, wat er moet gebeuren.

Je verhuurder moet de problemen dan verhelpen. Bij ernstige klachten krijg je zelfs huurverlaging toegewezen door de Huurcommissie zolang je klachten niet zijn verholpen.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9848

Maryanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2005 18:15

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door Maryanne »

Bob, bedankt voor je reactie.

Allereerst ga ik naar een spreekuur van de huurcommissie in Zwolle.
Gr Maryanne

hansie123
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2005 22:38

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door hansie123 »

Inderdaad, de huurcommissie inschakelen. Ik heb een paar jaar geleden samen met enkele andere huurders ook de huurcommissie ingeschakeled vanwege bepaalde gebreken in ons apparetmentengebouw. De woningbouwvereniging verdomde het om er iets aan te doen.

Maar dat veranderde, toen we de huurcommissie hadden ingeschakeld.
En wel heel snel. Na bijna twee jaar lang vruchteloos contact met de woningbouwvereniging kon nu in een keer alles wel gerepareerd te worden.

Dus het kan wel degelijk effect hebben. Snel handelen zou ik zeggen.
Afgezien van de ongemakken is het ook nog zeer ongezond, om in een vochtige omgeving met schimmels te wonen.

Maryanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2005 18:15

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik ben bij de huurcommisie geweest maar ze konden er niets aandoen.
De huurcommissie doet niets anders dan de huur verlagen net zolang het in gebreke zijnde kwaal aan de woning verholpen is.
En dat moet ik zelf dan ook nog bewijzen!
Zij hebben mij doorgestuurd naar de gemeente. Vroeger heette dit de bouwpolitie.
(Daar moet ik nog even moed voor verzamelen want wij hebben hier een moeilijke gemeente. :cry: )
Dus zo simpel zoals je het steld gaat dat niet in ons geval.

De kortste slag is om eerst toch nog de woningstichting aan te schrijven met de druk erop dat ik anders stappen ga ondernemen.

En als het weer niets uithaald dan maar naar de gemeente.

Maryanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2005 18:15

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door Maryanne »

Joepie, eindelijk wordt ik serieus genomen door de woningstichting. Ik heb ze een ultimatum gesteld en het werkt.
De opzichter is langsgekomen en is geschrokken van de situatie. Hij snapt niet hoe dit zover heeft kunnen komen en heeft zich 3x verontschuldigd voor zijn collega's.
Mijn zoon slaapt nog steeds bij een vriendje en dat zal zo blijven zolang hij prednison heeft. Zijn longen moeten eerst maar eens rust krijgen.

De opzichter is geschrokken van de enorme schimmel ontwikkeling onder de woning. Volgens hem is een afvoer stuk en loopt het water niet naar de riolering.
Ook gaat hij regelen dat de spuimuur nagekeken wordt . Volgens hem kan het zijn dat met de bouw specie is blijven zitten die contact maakt tussen binnen en buitenmuur EN,...hij constateerde een verkeerde gasverbranding van de moederhaard!
Hij rook gas in de woning. Hij stelde voor om dit weekend goed te luchten en dinsdag komen de eerste hulptroepen.

Het lijkt wel met deze situatieschets of ik in een achterbuurt woon, maar ik woon in een nieuwbouwwijkje. In een woning die 15 jaar geleden gebouwd is.
Ik ben opgelucht dat er EINDELIJK iets aangedaan wordt, toch ben ik niet helemaal blij. Momenteel is de gezondheid van mijn zoon aangetast en hoe lang gaat het duren voordat de schimmel en de verderfelijke lucht uit de woning is?

Het liefst verhuis ik meteen naar een andere woning. Dat heb ik ook voorgesteld maar helaas zei hij dat er nog 2 jaar wachttijd is en dat het achteraan aansluiten is.
Eigenlijk vindt ik dat de woningbouwvereniging mij schadeloos moet stellen door ons een nieuwe woning toe te wijzen.

Dus aan de lezers en radar de vraag, is de woningbouwvereniging Weststelingwerf/Wolvega(die trouwens woningen genoeg heeft) mij verplicht te compenseren?

dano
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2008 09:54

Re: help! schimmels in de woning

Ongelezen bericht door dano »

hoi maryanne ,
wij zitten met een soortgelijk probleem .
vocht in de woning door valspecie in de spouw .
er zijn werkzaamheden geweest die de problemen opgelost hebben , maar daar is de schade die ontstaan is aan de vloeren ,muren en meubels niet mee verholpen .
wij hebben een rechtsbijstandsjurist hier op gezet om de schade te verhalen .
deze geeft aan dat we in ons recht staan .
alleen geeft de wb-ver. aan dat ze niet aansprakelijk zijn voor de schade in het huis .
dit wordt dus een juridisch getouwtrek en hopelijk krijgen we gelijk van de rechter .
ik neem aan dat dit in jouw geval zeker te compenseren moet zijn ,
al is het alleen maar een vergoeding of een andere woning .
succes en gr daan

Gesloten