LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie weet hoe het wél moet..???

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Gast

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Gast »

Zelf had ik liever 3000 euro gehad (die zou ik geïnvesteerd hebben in scholing mbt het vergroten van mijn kansen op de arbeidsmarkt) dan het kleuterschooltraject (sorry maar heb er geen ander woord voor) dat ik bij Calder heb gehad.
Voor die centen had je de hele zomer een horecacursus kunnen volgen in Spanje had je nu je eigen zaak gehad en dus inkomsten.

Lucia Peeters

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

Met gezondheidsproblemen kan ik de reis naar Spanje niet aan :P

Ondanks mijn reintegratietraject heb ik op eigen kracht werk gevonden en kan ik volgende week mijn contract tekenen. Heb geen eigen zaak, wel inkomsten en werk waarbijik rekening kan houden met mijn beperkingen.

Lucia Peeters

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lucia Peeters »

Quote:


Dit hoort 1 van de vaste onderdelen te zijn van een RIB en is onderdeel van die 3000 euro
Ik mocht inderdaad mijn voortgang elke week bespreken, maar dan met een grote groep met WW'ers, bijstandsmensen en wAO'ers door elkaar en bij mijn 1e consulent werd ik afgekapt als ik dingen vertelde die niet in zijn straatje paste.
Bij mijn 2e consulent (heb om iemand anders gevraagd, omdat ik met de 1e niet meer door 1 deur kon, wat wel tot gevolg had dat ik hetzelfde traject grotendeels nog een keer moest doen) ging in ieder geval dit aspect iets beter (maar dat lag misschien ook aan de 2e groep waar relatief meer WAO'ers en hoger-opgeleiden inzaten, gemixd met enkele bijstanders en lager opgeleiden).

Over Valkuilen en belemmeringen mag je het bij een BOREA-bedrijf uiteraard niet hebben :wink:

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Onderstaande opmerking en vraag horen bij het onderwerp ''wie weet hoe het wel moet''

Gast
Gast

Geplaatst op 20 Sep 2005 21:07 door Gast


--------------------------------------------------------------------------------

WERKBAAR ADVIES = opheffen de reintegratiesector. IS NL. EEN HANDEL WAAR UITSLUITEND DE ZOGENAAMDE BEMIDDELAARS BETER VAN WORDEN.

Naar boven


Oude Rot
Gast

Geplaatst op 20 Sep 2005 21:34 door Oude Rot


--------------------------------------------------------------------------------

OK, ik ga met U mee;

U hebt zojuist van de AD te horen gekregen dat Uw WAO uitkering 80/100 is teruggebracht naar 35%. Immers; er is vastgesteld dat U met of een aantal uren, of een baantje op lager niveau, waarbij Uw handicap volgens de VG en de AD niet meer zo belemmerend is, weer verdiencapaciteit hebt.
U krijgt nog 2 jaar aanvullende WW en moet dus zorgen binnen die 2 jaar, werk te hebben gevonden
U bent woest: immers; de hele dag worstelt U met Uw makke.

Wat nu te doen??

Als U daar nou eens een serieus antwoord op geeft, met haalbare stappen, komen we misschien wel tot dezelfde conclusie van ''opheffen'', want er is dan een betere en manier immers?
Ik zie graag Uw gemotiveerde aanpak verschijnen!

Succes!

pitbul
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2005 16:21

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door pitbul »

Beste Lodi

Misschien is het een idee om een bedrijfsprofiel op te stellen voor de bedrijven die zich rib mogen noemen en dan een beroepsprofiel voor de diverse takken in deze bedrijven en de UWV/CWI e.d. dwingen om deze regels te accepteren.
Misschien een samenwerking tussen de goedwerkende en willende bureau's en dito gebruikers.
Soms helpt het als het maar aangeboden wordt op de goede plaatsen.
Ook het UWV/CWI en dergelijke instanties zijn niet boven de wet geplaatst al gedragen de werknemers hiervan zich wel zo, zij moeten de wet slechts uitvoeren, en het is aan ons als gebruikers van deze instanties/wetuitvoerders om hier toezicht op te houden.
Dit is niet makkelijk maar ook deze instanties MOETEN zich aan de wet houden en deze uitvoeren.
Het is niet altijd het rib of de client dat het traject fout loopt ook de uwv/cwi en dergelijke hebben vaker schuld dan vermeld.
Dus leg de schuld neer waar hij hoort en niet doorschuiven naar bedrijven of instellingen die misbruik maken van de geboden situaties.
Deze weg is alleen af te sluiten door een gezamenlijke aanpak en een goed programma van eisen.

groeten pitbul

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Ik zie graag Uw gemotiveerde aanpak verschijnen!
Hallo!! Ik zou graag NAAST de scheldsecties, waar ik dus niet meer op reageer en wellicht anderen ook niet meer, graag weer eens wat commentaren zien. Mag best heel prikkelend zijn, want dan krijg je stellig een prikkelend en toch zo zinnig mogelijk antwoord! Ik beloof wel steeds even naar de ''moddergevechten'' te kijken, dus ga gerust je gang als dat oplucht. Als niemand meer reageert kun je altijd zelf nog onder andere namen in discussie met jezelf gaan. Zal ik ook naar kijken, dus het is nooit tevergeefs. Echter; ik geef geen reakties daarop en geniet dus in stilte van dat prachtige zelfbestuiverswerk.

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Beste Pitbul, dank voor eindelijk weer een inhoudsvolle reactie van iemand..! En dat zeg ik niet alleen omdat ik het goeddeels met u eens ben. :P
Uw voorstellen sluiten wel aan bij mijn eerdere reacties dat deze branche nog relatief jong is, en daarom nog vol van kinderziektes (vergeef de woordspeling). Ik vergelijk het een beetje met de uitzendbranche, waar wantoestanden van jaren geleden goeddeels verdwenen door een betere samenwerking, overkoepeling, heldere afspraken enzovoort.
Dank voor uw reactie (en excuus voor mijn late reactie)
GrLodi

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

deze branche nog relatief jong is, en daarom nog vol van kinderziektes
Lodi: een poging om weer eens eens een serieuze discussie aan te gaan: Zou het niet veeeel beter zijn als er RIB's voor diverse ''typen'' mensen gaan ontstaan?? Ik kan mij voortstellen dat ik niet graag als ''klant'' in een groep met mensen zou zitten die een enorm grote b.. hebben, maar in wezen alles en iedereen willen frustreren. :idea:

Gast

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Gast »

Of als klant in een groep die het altijd met de consulent eens is uit angst de uitkering te verliezen, maar in de wandelgangen wel degelik een kritische noot durven laten horen :wink:

Nu ff Serieus: er is al herhaaldelijk gezegd dat er verschillende groepen moeten komen voor WW'ers, bijstanders en WAO'ers, maar door de consulenten werden er dan slechts verhalen geschreven over mensen die niet willen werken. Mijn ervaring is dat elke reintegrant door een RIB wordt behandelt als iemand die niet wil werken en "een duwtje in de rug"nodig heeft.

O mag ik eigenlijk als niet lid vanhet "consulenten-kliekje" Lodi, T2 en oude rot wel meediscussiëren :?:

Mcnish

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Mcnish »

Ik hoor veel mensen schreeuwen om cursussen.....op dit forum...
Kost wat....
Het probleem is dat de werkgevers niet willen investeren en ze verwachten van de maatschapij dat die collectief allerlei cursussen verschaft om mensen weer aan een baan te helpen...
Wat een kolder zeg...
Iedereen heeft een kwaliteit......
En door iedereen een opleiding te geven is van de zotte..
Een verzorgende kan het leren in de praktijk zonder eerst een dure opleiding te volgen en dan pas een baan zoeken, de baas kan meehelpen in de investering...weet hij gelijk wat voor boter hij in de kuip heeft....
Iedereen vist uit dezelfde vijver met banen, en tja....iemand die al een baan heeft en wil switchen heeft voorrang gezien de ervaring die hij/zei heeft, zo is het gewoon....
En hoe langer iemand thuis zit hoe moeilijker en desastreuzer het word...
Als met langer dan 5 maand thuis zit, kun je het al bijna schudden....
Gezien de ervaringen uit de praktijk is dit een keiharde waarheid en zal het op een andere manier moeten...
Te beginnen om alle mensen een kans te geven voor een baan, waar ze geinteresseerd in zijn, en gemotiveerd zijn!!....
En niet alleen maar de boter van de kaas scheiden.
Iedereen verdient een kans...maar de praktijk wijst anders uit, vacatures met ellelange eisen die 98% van de mensen niet heeft...
En de overheid maar peinzen waarom de meeste werkeloosheid aan de onderkant van de samenleving zit, en bij schoolverlaters, allochtonen...
1. geen ervaring
2. te lage diploma
3. verkeerde kleur
4. verkeerde kop voor een bepaalde baan
5. te oud

Werkgevers moeten wat makkelijker worden.
En niet individualiseren......

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

O mag ik eigenlijk wel meediscussiëren
Beste Gast: Discussieren heel graag, maar de code is: in discussie met elkaar en met respect. Zoniet, dan kunt U zien wat voor gebral er zomaar kan ontstaan. Ik reageer dus alleen nog op mensen die geen ''ketsers'' maken of iemand bewust beledigen. Als U verder de moeite neemt om mijn bijdragen te lezen, dan zult U kunnen zien dat ik wel erg ver afsta van het beroep ''consulent''
Overigens: ik ga morgen een aantal dagen naar een kuuroord. Ik denk 1 a 2 weken en zal dus alleen de komende 12 uur nog kunnen reageren. Succes! :wink:

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Goeienavond, paar reakties:
Vwb een consulent per 'type': daar zie ik persoonlijk het nut niet zo van in. Laten we nou even de kerk in het midden van het dorp laten: waar gáát het hier nou om..? Om twee stappen: zorgen dat een kandidaat bemiddelbaar wordt en zorgen dat een kandidaat ondersteund wordt bij het zoeken naar werk (bemiddeld wordt). Bij stap 1 kun je denken aan mensen die niet bemiddelbaar zijn door: onverwerkte gevoelens door het verlies aan werk (komt heel veel voor), niet weten wat ze willen/kunnen (beroepskeuze) (komt ook veel voor), of niet vaardig zijn in het sollicitatieproces (komt zeer veel voor). Ik durf te stellen dat dit rijtje voor zowel WW'ers, WAO'ers en anderen ongeveer gelijk is, met verschillen in de oorzaken en zwaarte van de situatie uiteraard. Wat valt er dan te 'splitsen'? Juist ook in ene groep kan het heel leerzaamzijn om met andere achtergronden te maken te hebben. Zelfs als er 'schreeuwers' (oneerbiedig gesteld) in een groep zitten overigens. Je ziet vaak gebeuren dat anderen hierdoor sterker in hun mening komen te staan en dat zelfs iemand met de hakken in het zand gevoelig is voor argumenten uit een groep, misschien nog wel meer dan van een betweterige consulent.

Ten aanzien van het bemiddelen naar werk wil ik nog opmerken dat ook een reïntegratiebedrijf geen vacatures kan toveren. En dat het nog steeds het meest effectief is om iemand te ondersteunen om zelf te gaan zoeken dan dat de consulent dat voor je doet.

Aan McNish zou ik willen vragen of hij/zij ook kritiek heeft op de inzet en het werk van reïntegratiebureaus? Ik vond uw kritiek meer gericht op 'het systeem'.

Aan Oude rot: succes/sterkte met de kuur..!
Groet en dank voor de goeie reakties (nou ja, vind ik tenminste),
Lodi

Langhaar

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Langhaar »

[/quote]vacatures met ellelange eisen die 98% van de mensen niet heeft...
[/quote]

Juist de mentaliteit bij de werkgevers moet veranderen.

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Wat valt er dan te 'splitsen'? Juist ook in ene groep kan het heel leerzaamzijn om met andere achtergronden te maken te hebben.
Lodi: in de discussies van de laatste weken, kreeg ik sterk de indruk met maatschappelijk fors ''andersdenkenden'' te maken te hebben. Je zult er zo'n 30% van in een groep met ernstig gehandicapten hebben, waar toch vaak heel andere problematiek geldt. Natuurlijk is een gemeleerd gezelschap heel prettig, maar ik merk dat een fors stuk ''werken aan de mens'' wat toch vaak heel sterk nodig is als mensen geen reeel zelfbeeld hebben en/of een beperkte belastbaarheid die of versterkt moet worden of het beroep perfect moet passen op die beperkte belastbaarheid, in de discussies tot nu toe, ondergesneeuwd is door de stelling: werk is werk en ''passend'' is snel van toepassing. Helemaal voor de zweetsokken alleen heeft natuurlijk niemand een WAO of Wajong gehad. De stijl van ''opruimen door het UWV en plaatsen in wat dan ook door een RIB, gaat mij wbt de Wao/Wajong, veel te ''kort'' door de bocht. Ik doelde dus op wellicht de wenselijkheid dat het ene RIB zich profileert als platte bemiddelaar (en dan ook concreet vacatures en/of een heel groot netwerk werkgevers heeft) .. zeg maar de stijl van werken van het oude arbeidsbureau en daarnaast de RIB's waar op voorhand ''maatwerk'' EN deskundigheid tbv interventie en belastbaarheidsonderzoek of het opvoeren van de belastbaarheid verwacht mag worden. Het maakt denk ik de verwachting voor de buitenwereld wat helderder. Verder; ik hoop af en toe de komende tijd, toch even te kunnen ''kijken'' en neem mn laptop daarom mee! Groet/ Oude Rot

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Oude rot, hier ben ik het voor een groot gedeelte wel mee eens. Het gebeurt ook wel zo in een aantal gevallen hoor; bij het bureau waar ik werk heeft eigenlijk altijd een arbeidsdeskundige een aandeel in het beoordelen van de passendheid van een functie. En natuurlijk gelden voor een (zwaarder) gehandicapte heel andere aspecten. Ik praat toch een beetje over het grootste gemiddelde vrees ik.
Groet nogmaals en we blijven posten!
Lodi

jongeling

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door jongeling »

Geplaatst op 27 Sep 2005 00:34 door jongeling


--------------------------------------------------------------------------------

hallo ik ben 26 en uit de wao gehaalt want ik ben jong dus kan nog gewoon werken zeggen ze maar dat ik epilepsie,gronisch ziek zijn en psychiesche klachten veroorzaakt door slechte jeugd tellen niet meer mee en de psychiesche klachten moeten toch binnen een jaar opgelost zijn volgens hun <ik heb alleen al een jaar op de wachlijst gestaan om geholpen te worden wat deze week pas begonnen is> hoger beroep aangetekend zeggen binnen 7 weken uitslag te hebben ik ben al 3 kwart jaar aan het wachten reintegratietraject ingeschakelt merk er echt helemaal niets van heb aangegeven dat ik graag een cursus of studie wil doen zodat ik ergens kan werken wat ik aan kan maar er word helemaal niets ondernomen en waarom zouden ze ik heb nog maar een maand recht op ww en dan stopt het krijg geen bijstand want mijn vriend werkt dus valt er 800 euro per maand weg wat boeit de wao, rib en de ww het helemaal niets en de rib krijgt in mijn geval gewoon betaald of ze nou werk voor mij vinden ja of nee ik wil graag werken maar niemand kan mij echt helpen omdat ze niet persoonsgericht kijken .p.s ben ook heel onbeschoft behandelt bij de wao en ziektewet ze houden allemaal hun handen boven hun hoofd en wijzen allemaal naar een ander je word gewoon van het kastje naar de muur gestuurt gegroet[/b]

Langhaar

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Langhaar »

Ja mensen onbeschoft behandelen, daar zijn ze goed in.
:evil:

Oude Rot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Ik was even in de gelegenheid om via een ''leen-lijntje'' in te loggen. Opvallend is de onevenwichtigheid in de discussie (geworden). Helaas ontstaat dat als mensen elkaar wegjagen en gelijkgestemden overblijven. Of.... is het de bedoeling dat hier geen discussie, maar alleen klachten worden geplaatst? Ik zie over een tijdje wel weer. :cry:

Peace

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Peace »

Beste Oude Rot, lees de door Radar gesloten topic "einde discussie"! Groet :?

Gast

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Gast »

Als oud werknemer in de reintegratiebranche 2 tips waarmee je eigenlijk alles dekt;

1)
zorg dat je EERST en voor alles weet wat je ECHT wilt en ook echt kunt.

de meeste mensen falen in werk omdat ze er gewoon niet bij passen laat staan gelukkig in zijn. wat jou echt motiveert, blij maakt, waar je snachts voor uit bed komt, dat moet je als beroep doen.

2)
passend en blijvend werk vinden is een BAAN op zich

ga dus als een mini bedrijfje met jezelf aan de slag. onderzoek, verken, test, probeer maar vooral; zet een goede structuur, stappenplan in elkaar. en BLIJF daaraan werken. het is je goed recht om overal en altijd, mits netjes en vriendelijk, hulp dan wel informatie te krijgen. gewoon doen.

Welk reintegratiebedrijf past bij jou ?

Da's dus heel persoonlijk, ook ten aanzien van CWI/UWV etc. consulenten. Het klikt of het klikt niet.
Maar als jij een goede motivatie hebt voor wat je echt wilt en kunt EN je hebt een eigen stappenplan / structuur, dan zul je snel merken of je de juiste persoon voor je hebt. En als jij meer nodig hebt dan het standaard budget; dan gaat zo'n persoon dat voor jou regelen, voor studie, training wat dan ook ! (er zijn volop subsidie potjes voor, kost alleen even wat werk en dossier opbouw)

Controle ?

Vraag door als men zegt jou te gaan helpen. hoeveel contact uren zijn er ? wat doet men nog meer - en wat en in hoeveel tijd ?
(m.a.w. wat verdiend zo'n persoon per uur aan jou ? [€2.500,- / ... uren)
mag je anderen spreken die je voorgingen ? hebben ze een contactgroep, klachten procedure ? welke achtegrond hebben ze ?

vaak zijn het helaas heel slimme gasten die gewoon hebben uitgerekend hoe makkelijk je mensen in een subsidiemolen kunt laten draaien... keiharde afspraken in JOUW structuur is het enige wat telt.

Zet 'm op !

GJ

Gesloten