LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagpartner?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Wat is uw mening hierover?

Ik vind het eerlijk van de belastingdienst?
9
56%
Ik vind het oneerlijk van de belastingdienst?
5
31%
Geen mening.
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Elvira
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:16

Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik wil hierbij even mijn gal spuwen over de belastingdienst. Ik zal even mijn verhaal doen.
Ik ben 20 jaar en studeer nog. Ik moet 4 dagen per week naar school en loop 1 dag stage. Verder werk ik in het bedrijf van mijn vriend (ook 1 dag in de week). Ik woon sinds 2 jaar samen met mijn vriend die ook nog een studie volgt.
Zoals iederen weet komt binnenkort het nieuwe zorgstelsel. Voorheen betaalde ik 45 Euro per maand voor een studentenverzekering. Nu zal dit dus compleet anders worden. Ik heb blijkbaar volgens de belastingdienst geen recht op zorgtoeslag, omdat mijn vriend te veel verdient. Ikzelf verdien ongeveer 1200 Euro per jaar (excl. mijn studiefinanciering die eind aug. 2006 ophoud). Hier moet ik dus alles van doen (huur, eten, gas, water, electriciteit e.d.). Mijn vriend springt natuurlijk bij, want ik kan niet alles zelf betalen.
Mijn vriend en ik hebben geen rechten als koppel, simpelweg omdat we niet getrouwd o.i.d. zijn (zelfs geen samenwooncontract). Dit omdat we alle kosten gescheiden willen houden. De belastingdienst denkt hier blijkbaar anders over en vind dat ik maar de volle pond moet gaan betalen voor het nieuwe zorgstelsel. Dit zal een hoop meer gaan kosten als ik hetzelfde pakket neem als ik nu heb (zelfs al neem ik het standaardpakket gaat het me veel meer kosten). Ze vinden bij de belastingdienst dat mijn vriend dit maar voor mij moet gaan betalen omdat hij meer verdiend. Hetzelfde geldt dus voor alle mensen die met elkaar in 1 huis wonen (studenten, vrienden, familie). Dit is ronduit belachelijk. Hoe moeten alle mensen dit gaan betalen?
Ik vind dat als ze mij en mijn vriend als partner gaan zien dat er iets tegenover moet staan. Geef ons dan ook rechten als partners en niet alleen de plichten. Anders kunnen we net zo goed trouwen (ondanks dat we onzelf daar nog te jong voor vinden). Dit moet niet kunnen...
Zo, ik ben mijn verhaal kwijt. Laat me weten wat jullie er van vinden.

Met vriendelijke groet,

Elvira

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door SJZ »

Geef ons dan ook rechten als partners en niet alleen de plichten.
Heb je die dan niet? Welke rechten denk jij niet te hebben?

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door hoffie »

Verder werk ik in het bedrijf van mijn vriend (ook 1 dag in de week). Ik woon sinds 2 jaar samen met mijn vriend die ook nog een studie volgt.
Je woont samen op 1 adres das genoeg
Buiten dat heeft ie een eigen bedrijf, dus denk niet dat jij de eerste moet zijn om hier over te gaan klagen, er zijn denk ik genoeg mensen die het nog een stukje slechter hebben (en nog slechter krijgen) door deze regering

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door particulier »

Elvira, je verhaal belicht maar 1 kant van het verhaal. Omdat jullie fiscale partners zijn ontvangen jullie meer belastingteruggaaf dan menig alleenstaande. Samenwonen heeft zo'n zijn fiscale voordelen. De aftrekposten mogen zodanig worden verdeeld dat jullie er maximaal voordeel uit hebben. Dit laatste is leuk, of het echter eerlijk en makkelijk is valt te bezien. Bovendien maakt het de aangifte er niet makkelijker op. In de regel geldt dat inkomsten zoveel mogelijk bij de minst verdienende partner mogen worden opgegeven en aftrekposten bij de meest verdienende partner. Over de inkomsten hoeft doorgaans minder belasting te worden betaald, en aftrekposten kunnen dikwijls in een hogere schijf worden afgetrokken. Dit biedt fiscale partners toch redelijke voordelen boven iemand die alleen woont.

Elvira
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:16

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik ben me ervan bewust dat veel mensen het erger hebben, maar het is zijn bedrijf en hij werkt er ontzettend hard voor. Hij werkt 90 per week en verdiend dus zo zijn centen. Dit is zijn geld en ik vind het belachelijk dat hij dan aan mij mee moet gaan betalen. Hij geeft al super veel af aan de belastingdienst terwijl er voor elke cent super hard gewerkt is!!!
We zijn niet voor niets niet getrouwd!!!!
Er zijn ook gewoon studenten die samen een huis huren om zo de kosten te drukken en nu met dezelfde problemen te kampen krijgen. Ik vind dat mijn vriend pas voor mij hoeft te zorgen (en dus betalen) als we getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben en niet eerder.
En met rechten bedoel ik dat we niet 1 naam mogen dragen, mochten we kinderen krijgen moet dit allemaal apart geregeld worden, we worden niet als partners erkent, hij kan geen aanspraak maken op mij en ik niet op hem enz. Om alles vast te leggen moeten we geld betalen, maar om geld af te staan hoeft niks geregeld te zijn.
Ik moet er nog wel even aan toe voegen dat we geen fiscale partners zijn. We regelen alles apart!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar als nou bij je belastingaangifte blijkt dat het heel aantrekkelijk is om wel te kiezen voor fiscaal partnerschap (dat is even een vinkje aanklikken), zou je het dan ook niet doen?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door particulier »

Elvira, omdat je al meer dan 6 maanden samenwoont wordt je gezien als 1 huishouden en ben je automatisch elkaars fiscale partner. Een keuze hierin bestaat niet, of je moet nu een kamer gaan huren en daar alleen gaan wonen. Maar je zult merken dat de extra kosten niet opwegen tegen het voordeel van huur- en zorgtoeslag. Je vriend kan er ook voor kiezen om minder te gaan werken zodat jullie als huishouden onder de grens komen en recht hebben op zorg- en huurtoeslag.

Geldzaken voor een deel gescheiden houden is een goede zaak, zonder meer.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door hoffie »

Ik vind dat mijn vriend pas voor mij hoeft te zorgen (en dus betalen) als we getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben en niet eerder.
Met andere woorden, wel de lusten, en niet de lasten
Laat anderen de lasten maar betalen

Volgens mij moet Elvira zich een beetje heel diep gaan schamen

Maar buiten dat, als je dus nooit gaat trouwen, of officieel gaat samenwonen zoals jij het noemt, kan je altijd op de overheid blijven teren.....

Volgens mij gaan er dan heel veel mensen die geen baan hebben samenwonen, want zo krijg je wel 2 uitkeringen

bokkie
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door bokkie »

Elvira, je verdient €1200 per jaar met 1 dag per week werken. Dat betekent dat je 52 dagen wordt betaald. Dit betekent dat je per dag ca. €23 verdient. MIsschien moet je je vriend aanklagen als slavendrijver in plaats van hier een beetje te mekkeren over hoe slecht je het hebt en hoe onterecht dat is.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door hoffie »

Ik woon sinds 2 jaar samen met mijn vriend die ook nog een studie volgt.
Hier moet ik dus alles van doen (huur, eten, gas, water, electriciteit e.d.). Mijn vriend springt natuurlijk bij, want ik kan niet alles zelf betalen.
Vind ik wel erg, samen wonen en dan alles moeten betalen, terwijl je vriend een bedrijfje heeft
Volgens mij moet je gaan klagen over je vriend

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Boekweit »

ben jij het ook niet eens met de regering die dit nieuwe zorgstelsel ondanks dat heel veel mensen het er niet mee eens zijn toch doordrukken , dan kun je op de site www.sp.nl meedoen aan de aktie noodrem , je hoeft alleen maar je gegevens even in te vullen , en dan maar hopen dat er een referendum komt zodat wij zelf ook mee kunnen beslissen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door sprokkel »

hoe komen we rond in 2006;
Heb mee gedaan met de actie NOODREM op de site van de SP.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Elvira, hoe durf je.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Mirreke »

Mijn vriend en ik willen als fiscaal partner aangemerkt worden, na dit diverse keren aangevraagd te hebben bij de belastingdienst, (wat nog steeds niet bij die luitjes daar is doorgedrongen) want inderdaad is het fiscaal gezien vaak voordeliger om gezamenlijk aangifte te doen.
Echter in Elvira's geval is het begrijpelijk dat zij niet als fiscaal partner zijn aangemerkt.. Met een eigen bedrijf is het altijd verstandig de administratie gescheiden te houden ZEKER als je geen samenlevingscontract hebt of getrouwd bent...
Maar ik snap niet dat Elvira niet gewoon aan kan geven dat zij zelfstandig aangifte doet en dus ook zelfstandig in aanmerking wil komen voor zorgtoeslag...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door SJZ »

Mijn vriend en ik willen als fiscaal partner aangemerkt worden, na dit diverse keren aangevraagd te hebben bij de belastingdienst, (wat nog steeds niet bij die luitjes daar is doorgedrongen)
Dat snap ik niet. Fiscaal partner worden doe je door het aan te vinken op je aangiftebiljet inkomstenbelasting. Is daar iets mis mee gegaan? Dat wordt toch eigenlijk altijd correct verwerk?

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Mirreke »

Wij hebben vorig jaar (2004) apart aangifte moeten doen omdat wij niet 6 maanden hadden samengewoond in dat jaar...
Dus is er bij de belastingdienst voor dit jaar maar automatisch van uitgegaan dat wij apart aangifte blijven doen, na diverse formulieren te hebben ingevuld hebben we nog steeds geen bericht ontvangen dat het nou goed is, wij krijgen ook allebei nog steeds apart onze voorlopige teruggaaf terug :? Vrijdag maar weer eens bellen... Hoe we het nu eens moeten gaan doen intussen... Want ook de zorgstoeslag hebben wij apart toegestuurd gekregen...

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door particulier »

Mirreke,

Op zich is het niet zo erg dat de Belastingdienst uitgaat van 2 aparte voorlopige teruggaven. De definitieve aangifte moet echter wel in orde zijn. Doe je dit verkeerd en de bezwaartermijn van 6 weken verstrijkt is de aangifte definitief en kun je dit niet meer wijzigen.

Watbetreft de formulieren zorg- en huurtoeslag: Je kunt gewoon 1 gezamelijke aanvraag doen waarbij jullie elkaars fiscale partner zijn. Zelf geef ik de voorkeur aan de electronische versie.

janp
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2005 16:44

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door janp »

@Mirekke:
Is het eigenlijk wel gunstig om fiscale partners te zijn dan? Voor de zorgtoeslag is dat in ieder geval niet altijd zo...
Je kan het op http://www.cs.vu.nl/~pkampst/zorgtoeslag.html berekenen, voor het zorgtoeslag gedeelte dan.

patriciaketelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2005 17:15

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door patriciaketelaar »

Toeslagpartner is toch heel normaal als je met iemand samenwoont en met iemand leeft en ervoor zorgt is dat toch normaal! Wees blij dat de belastingdienst toeslag geeft voor mensen die dat niet kunnen betalen! En jij hebt een hoog jaarinkomen menig mens tegenwoordig mocht willen dat ze dit hadden! En je mag samen met je vriend € 40000 verdienen nou mensen die dat krijgen hebben genoeg inkomen en kunnen dit naar draagkracht wel betalen! Toeslagpartner heeft voordelen want een alleenstaande krijgt max € 402 terug en twee personen (toeslagparners) € 1156 dus het heeft ook wel voordelen! en studenten in een huis hebben helemaal geen toeslagpartner want die zorgen niet voor elkaar dus die kunnen het alleen aanvragen! En ja het word allemaal duur maar dat is voor iedereen toch zo! Alle mensen hebben dat probleem maar dat ligt niet bij de belastingdienst maar bij balkenende en co! Dus massaal op andere partij stemmen die wel voor de mensheid is en ons niet kaalplukt ! Want we zwoegen bijna allemaal voor geld en niemand komt meer normaal rond zo is het toch? :evil: Groetjes :evil:

janp
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2005 16:44

Re: Toeslagpartner?

Ongelezen bericht door janp »

Toeslagpartner is toch heel normaal als je met iemand samenwoont en met iemand leeft en ervoor zorgt is dat toch normaal!
en studenten in een huis hebben helemaal geen toeslagpartner want die zorgen niet voor elkaar dus die kunnen het alleen aanvragen!
Van http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1127452063147.html (registratiesite):
"Volgens de Belastingdienst voeren studenten een gezamenlijk huishouden wanneer ze samen de huisvestigingskosten dragen en de kosten van levensonderhoud. Anders gezegd, als ze de huur en het eten op individuele basis betalen zijn ze waarschijnlijk niet elkaars toeslagpartner. Wordt het eten uit een gezamenlijke pot betaald, dan wel."

Dus jouw toeslag kan gaan afhangen van je toevallige huisgenoot. Is dat nu eerlijk? Of is het eerlijk dat je geen toeslag krijgt omdat je broer die ook thuis woont te veel verdient? Die geeft toch gewoonlijk geen geld aan zijn zus lijkt mij. Zelfs als je ouders multimiljonair zijn kun je daarentegen nog gewoon zorgtoeslag krijgen.

Een eerlijk(er) systeem was veel simpeler geweest:
-geen ingewikkelde zorgtoeslag
-een basispremie van zo'n 0-400 euro ipv 1100
-een hogere inkomensafhankelijke bijdrage
Toeslagpartner heeft voordelen want een alleenstaande krijgt max € 402 terug en twee personen (toeslagparners) € 1156 dus het heeft ook wel voordelen!
Een toeslagpartner heeft lang niet altijd voordelen. Bekijk die tabel op http://www.cs.vu.nl/~pkampst/zorgtoeslag.html anders eens:
Een 'onhandig' partnerschap kan zomaar 526 euro aan toeslag schelen! Lekker dan...
Dus massaal op andere partij stemmen die wel voor de mensheid is en ons niet kaalplukt !
Inderdaad. Helaas is het lastig kiezen... :? Maar de voetbal begint weer...

Gesloten