LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medicijn hydrochloorthiazide

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
pardon

medicijn hydrochloorthiazide

Ongelezen bericht door pardon »

ik gebruik nu ongeveer 3 jaar hydrochloorthiazide
dat is een middel om de bloeddruk te verlagen
wie heeft dit geneesmiddel ook
en heeft er bijwerkingen van

sannie

Re: medicijn hydrochloorthiazide

Ongelezen bericht door sannie »

hoi pardon,ik gebruik dit middel al enkele jaren en heb geen bijwerkingen,alleen in de zomer als t erg warm weer is dan moet ik er goed op letten veel te drinken anders word ik er naar van,last van duizelingen en naar in mijn hoofd,groetjes sannie

bert2

Ongelezen bericht door bert2 »

,

snowy

Ongelezen bericht door snowy »

Ook ik gebruik al jaren dit medicijn en heb geen bijwerkingen, jij wel???

pardon

ik heb het idee dat ik er af en toe misselijk van word
gebruik het nu 3 jaar ,en af en toe is mijn bloeddruk nog te hoog

sannie

Ongelezen bericht door sannie »

hallo pardon,slik jij dit dan niet in samenwerking met andere medicijnen?

pardon

nee ,ik heb geen andere medicijnen erbij die ik slik

MeissieD

Ongelezen bericht door MeissieD »

Hoi,

Ik las net je verhaalt op het forum.

Hydrochloorthiazide is eigenlijk een plastablet en zorgt ervoor dat bij mensen die vocht vasthouden de vocht afdrijft (daardoor verlaagd de bloeddruk ook). Daarom is voldoende drinken (water) belangrijk. Ook is het belangrijk dat je de tablet 's ochtends bij het ontbijt in neemt.

Als je (plotseling) last krijgt van duizeligheid, misselijkheid, slaperigheid, spierkrampen en hartkloppingen, waarschuw dan je huisarts.
Het kan zijn, dat er niks aan de hand is, maar ook zijn dat je een andere dosering/sterkte of dergelijke moet hebben.

Indien je nog vragen hebt over "Hydrochloorthiazide" kun je altijd terrecht bij je apotheek. Daar is altijd een assistente of apotheker, die je te woord wil staan! Evt. telefonische en er is een speciale ruimte voor een vertrouwelijk gesprek.

Of kijk op www.apotheek.nl, klik op geneesmiddelen en daarna kun je zoeken op alfabet via geneesmiddel of aandoening. Vaak heeft ook je eigen apotheek een website met dit soort informatie en evt. handige links. Of neem contact op met de:
Geneesmiddelen Infolijn Telefoon 0900 - 9998800 Op werkdagen
van 10.00 tot 16.00 uur (15 cent per minuut)

Groetjes Rianneke

Erik Groen

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Hydrochloorthiazide is inderdaad een diureticum (in de volksmond plastablet). Echter de bloeddrukdaling wordt niet veroorzaakt door de vochtafdrijvende werking.
Ten eerste is het een zwak diureticum, m.a.w. de mate van vochtafdrijving is gering. De meeste mensen zullen daarom niet of nauwelijks een toename in de urineproductie bemerken.
Ten tweede is de hoeveelheid vocht dat zich niet in cellen bevindt, maar ertussen en in de bloedbaan bij hoge bloeddruk doorgaans normaal. De door een diureticum initieel ontstane vermindering van het vochtvolume in de bloedbaan en de daarmee gepaard gaande bloeddrukdaling, wordt door fysiologische mechanismen snel teniet gedaan. De antihypertensieve werking komt daarom niet voort uit de diuretische (plas) werking, maar door een natriuretische (zoutlozende) werking en ook door een vermindering van de perifere vaatweerstand.

De kans op hoge bloeddruk neemt toe met de leeftijd. Ouderen hebben door een afname van de dorstprikkel de neiging minder te drinken. Hierdoor neemt ook de kans op uitdroging toe. Het is hierdoor dat een advies om voldoende te drinken extra van belang is, niet vanwege dit plastabletje an sich. Bij sterke diuretica kan dit overigens anders liggen, zoals u zult begrijpen. Deze worden echter in de regel niet gebruikt bij huis, tuin en keuken hoge bloeddruk.

In het algemeen geven de lage doseringen van hydrochloorthiazide, zoals die gebruikt worden bij een hoge bloeddruk weinig tot geen bijwerkingen. De meest voorkomenende is duizeligheid bij snel op staan. Door de bloeddrukverlaging word men gevoeliger voor schommelingen in de druk door plotse bewegingen. Vrouwen kennen dit vaak nog wel uit hun tienerjaren. Jonge meisjes hebben vaak een relatief lage bloeddruk en herkennen nu weer hetzetzelfde gevoel. Het is dan ook niet gevaarlijk, maar hooguit lastig. De remedie is analoog aan destijds nog even simpel om met meer beleid op te staan.
De beweerde misselijkheid, slaperigheid, spierkrampen en hartkloppingen zijn een gevolg van de zoutlozende eigenschappen van het tabletje. Echter bij de normale doseringen spelen deze weinig tot geen rol. Wanneer er ziekte met langdurig fors braken en diaree meespeelt kunnen deze problemen wel naar voren komen, daar er dan extra zout geloosd wordt. Overleg in een dergelijk geval even met uw huisarts.

Met vriendelijke groeten,

Erik Groen

Klaasje

Ongelezen bericht door Klaasje »

Beste Erik,

Hoewel het een oude topic is, hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

Ik heb 3 jaar lang Chloortalidon geslikt een langwerkende variant van Hydrochloorthiazide. Bij sporten kreeg ik last van hevige krampen. Ook had ik het vaak koud, vooral ’s nachts en dan kreeg ik ook kramp in mijn benen en in mijn zij. Normaal heb ik het nooit koud. Nu begrijp ik dat dit waarschijnlijk door het zoutlozende effect komt. Op een gegeven moment ontstonden er donkergrijze vlekken op mijn kuiten en kreeg last van zogenaamde etalagebenen. Volgens de dokter kwam dat niet door het middel. Een jaar geleden ben ik gestopt met het middel omdat ik me er niet lekker bij voelde en heb een afspraak met de dokter gemaakt, vijf dagen nadat ik was gestopt. Mijn bloeddruk was niet laag, maar ook niet zo hoog dat ik direct weer moest gaan slikken. Ik ben 3 maanden onder controle gebleven en telkens was mijn bloeddruk in orde en soms zelfs laag. De krampen zijn verdwenen, ik heb het niet meer koud, geen etalagebenen meer en ik voel me een stuk prettiger. Wel heb ik zelf een bloeddrukmeter aangeschaft (gecontroleerd bij de dokter) en de dokter beloofd dat ik contact op zou nemen als die constant te hoog zou zijn. Laatst was ik bij de dokter voor iets anders. Na controle liet hij zich ontvallen dat hij er niets van snapte.
Mijn advies aan Pardon: ga naar de huisarts en vraag of je onder controle een periode zonder mag. Als de klachten verdwijnen en je hebt toch medicijnen nodig, dan kan de arts wellicht andere voorschrijven.

lenie nooi

Ongelezen bericht door lenie nooi »

Mijn man (57jaar) gebruikt 3 jaar hydrochloortiazide. Geleidelijk aan kreeg hij erectieproblemen. Momenteel is het probleem zo erg dat normaal geslachtsgemeenschap bijna niet meer mogelijk is. In de bijsluiter las ik dat een bijwerking van dit medicijn impotentie kan veroorzaken. Mijn man zegt dat de prikkel tot seks er bijna niet meer is. Kan iemand ons vertellen dat als het probleem aan de medicijnen ligt en er in overleg met de huisarts een ander bloeddrukverlagend middel wordt voorgeschreven, verdwijnen deze klachten dan weer en zo ja hoe lang kan het duren dat er weer een "normaal" libido verkregen wordt of moeten wer er rekening mee houden dat dit probleem niet meer teruggedraaid kan worden?
Leni

pardon

de bijwerkingen zal wel verschillen per persoon.maar volgens mijn huisarts word je niet misselijk van hydrochloorthiazide. sinds een half jaar heb ik er nu ook metoprol 50 mg erbij gekregen . mijn handen en voeten zijn ijskoud. maar een voordeel is nu wel dat ik minder hoofdpijn heb als eerst en dat zal waarschijnlijk ook wel komen door de metoprol. maar echt happy ben ik er niet mee

Ralph84

Ongelezen bericht door Ralph84 »

Ik ben apotheker in opleiding en ik kan over hydrochloorthiazide zeggen dat er redelijk weinig ernstige bijwerkingen optreden bij gebruik van dit middel bij hoge bloeddruk.

Ze verhogen de hoeveelheid urinezuur in het bloed, wat jicht-aanvallen kan provoceren. Dit is ook meteen de meest ernstige bijwerking die we kennen van hydrochloorthiazide. Verder kunnen droge mond, moeheid, spierkrampen en duizeligheid optreden.
Een bijwerking als impotentie is zeldzaam (komt bij circa 1 op de 5000 gebruikers voor)

pluisjemuis

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

wat dacht je van ernsitig kalium tekort in combi colitis ulcerosa bleek het bij de oorzaak te zijn van behoorlijk kalium tekort..toch ff oppassen dus ook al heb je allen maar ernstige diaree als je dit medicijn gebruikt

tijgervisje

Ongelezen bericht door tijgervisje »

hoi

ikkom toevallig via google hier terrecht omdat ik eergister hydrochloorthiazide van de dokter had gekregen vawege en te grote hoeveelheid vocht in mijn enkels en benen.
ik lees hier een grote hoeveelheid positieve reacties maar ik ben 1 van de hoogstwaarschijnlijk weinige die een zeer negatieve ervaring heeft met dit medicijn.

na 1 pilletje ingenomen te hebben begon ik na ongeveer 2 uur hevige drang te krijgen om te plassen, op zich goed zou je denken.
maar ik bleef lopen
om de 10 minuten zat mijn blaas vol
na ongeveer 4/5 uur werd ik dood en doodziek
Duizelig, rode vlekken op mijn handen, een zeer hoge hartslag, zweten, koorts ik voelde me echt hondsberoerd.
Gelijk de huisartsenpost gebeld en moest gelijk komen, t bleek dus dat de medicijnen bij mij TE hard werkte en dat mijn lichaam er TE heftig op reageerd.
Ben gelijk moeten stoppen, en ben nu, na 2 dagen, nog niet helemaal de oude, mijn lichaam heeft door 1 zon pilletje echt een opdonder gehad ......

lucies

Ongelezen bericht door lucies »

Beste mensen hier,

Ik slik nu dagelijks sinds een maand of 3 dit middel, in combinatie met Ramipril tegen hoge bloeddruk.

Het effect is inderdaad een verlaging van de bloeddruk (eindelijk onder de 100 onderdruk sinds jaren!) Mijn leeftijd is 57 en ben een fulltime werkende vrouw in het onderwijs.
Maar nu mijn (mogelijke) bijwerking: is er bij een van jullie ook een gewichtstoename geconstateerd? Sinds het gebruik ben ik zo'n 3 kilo aangekomen, terwijl ik hetzelfde eetpatroon heb als voor dat ik die hydro-pil slikte!
Vind dit als vrouw zeer vervelend en zou best willen stoppen, maar dan stijgt waarschijnlijk gelijk mijn bloeddruk weer.... zit in een dilemma.
Iemand iets van bekend?
Verder geen bijwerkingen, behalve dat men zegt dat ik magerder in mijn gezicht ben geworden (helaas niet op andere plekken :)

Charles S

Ongelezen bericht door Charles S »

Lenie Nooi,

Mocht je nog eens op dit forum komen, zou je dan via E-mail kontakt met mij op willen nemen.

b.v.d. Charles :D

Charles S

Ongelezen bericht door Charles S »

Lenie Nooi,

Mocht je nog eens op dit forum komen, zou je dan via E-mail kontakt met mij op willen nemen.

b.v.d. Charles :D

Gesloten