LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] faude met pinpas

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
geertenrikstje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2005 22:28

faude met pinpas

Ongelezen bericht door geertenrikstje »

Wie kan mij uitleggen wie is er nu verantwoordelijk als er wordt gefaudeerd met je bankrekening.

Er is in Oosterijk, Wenen geld gepind van mijn bankrekening.
Ik ben nog nooit in Wenen geweest, mijn pinpas is nog in mijn bezit.

Mijn vraag is wie is nu verantwoordelijk mijn bank, of interpay die de betaling regeld.

Ik kan eigenlijk niets vinden over hoe in deze gevallen de schadevergoeding wordt geregeld.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: faude met pinpas

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Het is fRaude by the way.....
Heb je al bij je bank geinformeerd? Zo ja, wat zegt je bank?

geertenrikstje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2005 22:28

Re: faude met pinpas

Ongelezen bericht door geertenrikstje »

de Bank zegt dat interpay het moet uitzoeken die doet immers het betalings verkeer.
Maar wat heb ik met interpay te maken ik ben klant bij de bank en die regeld het betalings verkeer via interpay, denk ik maar het is me niet duidelijk hoe dit nu eigenlijk wetelijk is geregeld.
wie moet in nu aanspraakelijk stellen voor de schade

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: faude met pinpas

Ongelezen bericht door Chris »

Interpay is een overkeopelende organisatie van alle banken binnen nederland.
Deze hebben alleen maar een functie om het betalings verkeer van en naar diverse banken te regelen.
Daarnaast hebben zij ook de functie om onregelmatigheden te ontdekken, in diverse transacties, en daarmee de desbetreffende bank te waarschuwen.
Daarnaast is de bank die dit soort onregelmatig heden naar de klant moet doorgeven.
Wat betrefd die geldopname in oostenrijk, is een typisch geval van fraude met je pinpas.
Dus mijn vraag waar heb je de laatste tijd gepind, ik heb zelf het idee dat je met skimmers in aanraking bent geweest.
Dus ga bij jezelf even na of je onregelmatig heden bent angetroffen, een verbouwing voor een pin automaat, of rare uitsteeksels op de pin zelf.
En dan zul je waarschijnlijk wel achter de plaats komen, waar je pas met pin is gekopieerd.
Dat is overigens de enige manier om een kopie van je pas en pin te maken.

mzzl

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: faude met pinpas

Ongelezen bericht door particulier »

Als je inderdaad slachtoffer geworden bent van skimming, dan hoor je het bedrag terug te krijgen met inhouding van je eigen risico van 150 euro. Je oude pas moet uiteraard worden geblokkeerd.

Skimming is het kopieren van de magneetstrip van de pas. Dit kan met kleine handzame apparaatjes. Bij een bankpas heeft met uiteraard de pinpas nodig, deze kan bijvoorbeeld zijn vastgelegd door een klein minicameraatje. Dit is wel eens gebeurd bij tankstations of in de horeca, waar meestal een creditcard met behulp van een klein skimming apparaatje wordt gekopieerd. Via blanco pasjes, meestal afkomstig uit China maakt met dan jou pas na.

Jacqueline_1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2005 13:03

Re: faude met pinpas

Ongelezen bericht door Jacqueline_1968 »

Ik sluit mij helemaal aan bij wat Chris schreef...
Wat vaak duidelijk maakt dat het om skimming gaat is het pasnummer wat bij die opname staat....vaak staat er 000 ipv jouw pasnummer.
Ik neem aan dat je pas geblokkeerd is en de bank via interpay het tot op de bodem gaat uitzoeken maar dat gaat helaas wel een tijdje duren.. :(

Gesloten