LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgtoeslag

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Geplaatst op 28 Sep 2005 19:44 door jannetje  
------------------------------------------------------------------------
De toeslag wordt berekend over het verzamelinkomen. Veel tweeverdieners zullen weliswaar meer verdienen dan ?40.000 samen, maar als zij een eigen huis hebben met een flinke hypotheek kunnen zij daardoor het verzamelinkomen heel wat verlagen. Dan komen zij toch nog in aanmerking voor een toeslag.
Jannetje, ik wil je waarschuwen. Volgens mij is het verzamelinkomen het inkomen, VOOR de aftrekposten! Mijn man heeft het in de belastinggids opgezocht.

jannetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2005 19:10

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door jannetje »

Matilde,

Het verzamelinkomen is het inkomen van Box1, box2 en box3 bij elkaar geteld.

Box 1 bevat inkomsten uit werk en woning, en de hypotheekrente wordt hier ook afgetrokken.

Voor de berekening van de inkomensafhankelijke bijdrage wordt alleen het inkomen uit werk, uitkering enz. in Box 1 geteld, daar heeft dus het huis niets mee te maken.
Het verzamelinkomen dat telt voor de toeslag, bestaat dus uit de hele box 1 ,inkomen uit werk, uitkering, pensioen, lijfrente, alimentatie enz, en ook de post huis, die bij een hypotheek dus meestal een negatief bedrag zal zijn (mensen konden tot nu toe ook een positief saldo huis hebben!, dat vervalt trouwens dit jaar).
Box 2 en box 3 (sparen en beleggen) komen dan ook nog bij het verzamelinkomen.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Help. help, help!
In mijn belastingopgave van 2004 zat ik 23(!) Euro boven het normbedrag (bruto inkomen) dat geldt om in aanmerking te komen om "automatisch" het beroemde invulformulier voor zorgtoeslag toegezonden te krijgen...
Heb het dan ook natuurlijk niet gekregen...!
Alles daargelaten, maar waarom kan ik me er momenteel geen enkele voorstelling van maken wat me in 2006 te wachten staat!
Is dit nieuwe stelsel erop gericht mensen te behandelen als zijnde toch maar onmondige schapen en beter maar kunnen vertrouwen op onze overheid...de goede herders....! Ja aan me h****!
Ik dacht niet achterlijk te zijn, maar begin nu aan mezelf te twijfelen...waarom, nogmaals, weet ik niet wat ik er voor- of (meer waarschijnlijk ) op achteruit ga.
Maar ach...!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Jan1 »

zonnetje2


Ik dacht niet achterlijk te zijn, maar begin nu aan mezelf te twijfelen...
Twijfel niet zonnetje2, je gedachten zijn m.i. wel goed. Want ook al was je verzamelinkomen € 100,00 minder, dan zou de toeslag die je zou mogen aanvragen, zo laag zijn, dat hij vrijwel zeker NIET maandelijks zou worden uitgekeerd.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sprokkel »

Mathilde D.;
jannetje heeft gelijk, ik denk dat uw man toch maar eens zijn belastinggids nakijkt.

AlexAdema
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2005 20:10

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door AlexAdema »

zonnetje2

Alles daargelaten, maar waarom kan ik me er momenteel geen enkele voorstelling van maken wat me in 2006 te wachten staat!
Het nieuwe zorgstelsel valt ook helemaal niet te begrijpen, we moeten een voorspelling doen voor het volgende jaar! Normaal wordt de belasting ook achteraf bepaald maar nu niet. Nu moet je in 2005 opgeven, wat je denkt, dat je in 2007 op je belastingsformulier invult. Achteraf zal natuurlijk wel gekeken worden op hoeveel zorgtoeslag je werkelijk recht had.
Ik heb het geluk dat ik geen zorgtoeslag krijg en ik hoef mij dus geen zorgen te maken over eventuele latere aanslagen.

Ik vind dit zorgstelsel maar niks! Wij betalen straks meer voor ziektekosten maar onze werkgevers straks ook. Het gevolg zal zijn dat de timmerman meer gaat kosten doordat de werkgever meer "belasting" moet betalen en omdat de timmerman zelf ook gecompenseerd wil worden voor dit duurdere zorgstelsel.
ALLES WORD DUURDER DUS.

Zet hem op Balkenende, zo gaat hij goed. :cry:

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Onderstaande tekst vond ik op de site van het ministerie van VROM. Volgens mij heb ik wel gelijk (in de discussie met Jannetje) over wat het verzamelinkomen is.
We spreken over verzamelinkomen en belastbaar loon. Wat is het verschil?
Op een huursubsidiebericht komt u beide woorden tegen. Het verschil zit in het al dan niet doen van een aangifte inkomstenbelasting. Als u aangifte doet, dan is de term 'verzamelinkomen' gebruikt, maar heeft u géén aangifte inkomstenbelasting gedaan, dan spreken we van 'belastbaar (jaar)loon'.

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Boekweit »

als je het nieuwe zorgstelsel niet ziet zitten trek dan aan de noodrem op de site www.sp.nl
ZIE JE HET HELE KABINET LIEVER GAAN stem dan op www.vervroegdeverkiezingennu.nl lukt dit niet ga dan via google naar Vervroegde Verkiezingen NU dan kom je ook op de site

ljubiti
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2004 02:56

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door ljubiti »

na 5 x bellen met die kinkels van de belasting, nog steeds geen formulier voor de zorgtoeslag ontvangen, ondanks de toezeggingen van hen, hopenlijk vergeten ze mij ook voor de loonbelasting

ponchovogel
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 okt 2005 22:47

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door ponchovogel »

Ik heb een vraag over het invullen van mijn zorgtoeslag formulier

Ik woon particulier en huur een gedeelte van een huis met mijn vriendin.
Wij staan beiden ingeschreven op dit adres en wonen hier nu 1 jaar.
Er wonen meer mensen op dit adres.

Beiden hebben wij een inkomen maar zien dit niet als gezamelijk inkomen. Ik heb zo mijn uitgaven en zij ook.
Met het invullen is zij volgens de papieren wel mijn toeslag partner.

Nu vallen wij dus samen onder die 40.000€.
Alleen nu is mijn vraag dat ook als je 'fiscaal' niets met elkaar hebt toch een toeslag partner moet opgeven??

Laat ik een ander vb. geven; stel zij is 'een vriendin' en wij zouden hier ook wonen maar 2 bedden hebben ipv 1 dan kan je toch niet een gezamelijk inkomen belasten? Dan doe je toch met je geld wat jezelf wilt? Zie het als op kamers wonen.

Ik heb gebeld met de belastingdienst en zij zijn er een beetje vaag over. Ik heb iig een toeslag partner en moet dat dan maar insturen.
Heb nog niks berekend en misschien maakt het allemaal niks uit maar denk dat door het hogere inkomen van mijn vriendin mijn zorgtoeslag lager uitvalt. Het is niet iets waar ik erg van baal maar snap het principe niet van 'gezamelijk inkomen'.

Hopelijk is hier iemand die mij hiermee kan helpen want van die lui bij de belasting dienst word ik niet wijzer.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Ictinus »

vroeger heette dat: voordeurdelers.

Het geldt bijvoorbeeld ook als een moeder met een kind samenwoont...

Ict

Gesloten