LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Beste lezers,
Ik ging vandaag, zoals gewoonlijk, naar de Albert Hein om mijn boodschappen te doen en heb tijdens een bakje koffie gekeken naar de 'verbeterde' kassa afhandeling in werking...
Voor wie de nieuwe kassa's nog niet kent, ze zijn geheel vervangen met een nieuw systeem waarbij de lopende band is weggehaald. Ik gok dat de bedoeling was, dat je sneller als klant weer buiten staat, maar of dat zo is betwijfel ik. De winkel wagentjes zijn verledentijd. De klant wordt geacht een mandje te pakken en als de klant meer boodschappen heeft, dan kun je een wagentje pakken waar je 2 mandjes ik kunt plaatsen. De mandjes kunnen 1 voor 1 naast de Albert-Hein-medewerker neer worden gezet, die vervolgens voor u de boodschappen scanned door een niet meer zittende, maar een staande kassabediende.
Het scanbakje zit nog op de vertrouwde plek. Vanaf de andere kant kun je de boodschappen gelijk inpakken, want veel ruimte is er niet. Wel een voordeel is, dat de plasticzakken gratis zijn in geval van nood. Je krijgt wel een bonnetje mee, maar betalen kun je pas bij de daarvoor speciaal geplaatste betaalautomaten. Op de bon zit een streepjescode waar alle informatie is opgeslagen van de boodschappen.
Je kunt kiezen of je kontant of met de pinpas wilt betalen, want daar heeft de A&H dus 2 verschillende machines voor bedacht.
Helaas heb ik met pin betaald, want ik ben achteraf best nieuwsgierig naar de andere betaalautomaat. Je voert de bon in en je kunt afrekenen, waarna je de bon terug krijgt.
Je kunt de winkel uit via een poortje, maar daarvoor moet je eerst de bon langs een scan apparaat halen die het poortje dan automatisch open doet.
Heeft u het een beetje kunnen volgen? Goed makkelijk uitleggen was het niet, maar daar had A&H al wel over nagedacht. Voor de kassa (eigenlijk geen kassa meer dus, want je rekent er niet af) staan display-boarden met daarop haarfijn uitgelegd hoe dit systeem werkt.. Niet dus! In de rij kwamen er mensen uit de richting van de betaalautomaten, weer in de rij staan, omdat ze de aanwijzingen opvolgden. Ok, goed. Ik ben er niet kappot van, maar wat ik echt niet begrijp is waarom ze in vredensnaam iets wat al werkt, proberen te verbeteren. Dingen die goed zijn, kun je maar beter zo laten.
Aantal punten:
-Je hebt nu 3 interactie momenten waar je je van bewust bent als klant i.p.v. 1 zoals voorheen.
-Een wat oudere klant kon met moeite het mandje op de stapel zetten door de hoogte van de stapel.
-Ergonomisch verrantwoord voor zowel klant als kassabediende was niet bebaald optimaal, zou je gerust kunnen stellen. Ik sprak toevallig een medewerker van de A&H bij het koffieapparaat. Zij ging net pauze houden, toen ze me zei dat ze "even ging zitten, na een hele dag staan.."
-Vraag me ook af wat deze actie nou zou kosten.
-Een kassa afhandeling die wereldwijd van toepassing is verranderen? Dan zou het nieuwe systeem zichzelf niet hoeven uit te leggen!? Bijvoorbeeld: iets wat handig is ofzo..
-Ik heb ondanks mijn beroepskeuze (Interaction Design), de pest aan machines bedoeld om kashandelingen vervangen. ik denk met mij nog vele anderen. Oudere mensen wennen al helemaal slecht aan al die automaten die er dagelijks bijkomen.
-Heb ik het nog niet eens gehad over fraudegevoeligheid... doe ik ook niet, dat blijkt vanzelf wel! Ja, je geeft de klant zelf de verantwoordelijkheid om af te rekenen.
Ik kan nog wel uren door gaan op details, maar ik laat het hierbij. Ik hoor graag uw reactie. (spelfouten kunnen me een worst wezen)
met vriendelijke groet,
een toch al verontruste burger.
Ik ging vandaag, zoals gewoonlijk, naar de Albert Hein om mijn boodschappen te doen en heb tijdens een bakje koffie gekeken naar de 'verbeterde' kassa afhandeling in werking...
Voor wie de nieuwe kassa's nog niet kent, ze zijn geheel vervangen met een nieuw systeem waarbij de lopende band is weggehaald. Ik gok dat de bedoeling was, dat je sneller als klant weer buiten staat, maar of dat zo is betwijfel ik. De winkel wagentjes zijn verledentijd. De klant wordt geacht een mandje te pakken en als de klant meer boodschappen heeft, dan kun je een wagentje pakken waar je 2 mandjes ik kunt plaatsen. De mandjes kunnen 1 voor 1 naast de Albert-Hein-medewerker neer worden gezet, die vervolgens voor u de boodschappen scanned door een niet meer zittende, maar een staande kassabediende.
Het scanbakje zit nog op de vertrouwde plek. Vanaf de andere kant kun je de boodschappen gelijk inpakken, want veel ruimte is er niet. Wel een voordeel is, dat de plasticzakken gratis zijn in geval van nood. Je krijgt wel een bonnetje mee, maar betalen kun je pas bij de daarvoor speciaal geplaatste betaalautomaten. Op de bon zit een streepjescode waar alle informatie is opgeslagen van de boodschappen.
Je kunt kiezen of je kontant of met de pinpas wilt betalen, want daar heeft de A&H dus 2 verschillende machines voor bedacht.
Helaas heb ik met pin betaald, want ik ben achteraf best nieuwsgierig naar de andere betaalautomaat. Je voert de bon in en je kunt afrekenen, waarna je de bon terug krijgt.
Je kunt de winkel uit via een poortje, maar daarvoor moet je eerst de bon langs een scan apparaat halen die het poortje dan automatisch open doet.
Heeft u het een beetje kunnen volgen? Goed makkelijk uitleggen was het niet, maar daar had A&H al wel over nagedacht. Voor de kassa (eigenlijk geen kassa meer dus, want je rekent er niet af) staan display-boarden met daarop haarfijn uitgelegd hoe dit systeem werkt.. Niet dus! In de rij kwamen er mensen uit de richting van de betaalautomaten, weer in de rij staan, omdat ze de aanwijzingen opvolgden. Ok, goed. Ik ben er niet kappot van, maar wat ik echt niet begrijp is waarom ze in vredensnaam iets wat al werkt, proberen te verbeteren. Dingen die goed zijn, kun je maar beter zo laten.
Aantal punten:
-Je hebt nu 3 interactie momenten waar je je van bewust bent als klant i.p.v. 1 zoals voorheen.
-Een wat oudere klant kon met moeite het mandje op de stapel zetten door de hoogte van de stapel.
-Ergonomisch verrantwoord voor zowel klant als kassabediende was niet bebaald optimaal, zou je gerust kunnen stellen. Ik sprak toevallig een medewerker van de A&H bij het koffieapparaat. Zij ging net pauze houden, toen ze me zei dat ze "even ging zitten, na een hele dag staan.."
-Vraag me ook af wat deze actie nou zou kosten.
-Een kassa afhandeling die wereldwijd van toepassing is verranderen? Dan zou het nieuwe systeem zichzelf niet hoeven uit te leggen!? Bijvoorbeeld: iets wat handig is ofzo..
-Ik heb ondanks mijn beroepskeuze (Interaction Design), de pest aan machines bedoeld om kashandelingen vervangen. ik denk met mij nog vele anderen. Oudere mensen wennen al helemaal slecht aan al die automaten die er dagelijks bijkomen.
-Heb ik het nog niet eens gehad over fraudegevoeligheid... doe ik ook niet, dat blijkt vanzelf wel! Ja, je geeft de klant zelf de verantwoordelijkheid om af te rekenen.
Ik kan nog wel uren door gaan op details, maar ik laat het hierbij. Ik hoor graag uw reactie. (spelfouten kunnen me een worst wezen)
met vriendelijke groet,
een toch al verontruste burger.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Een fotograaf was druk aan het schieten van foto's. Ik hoorde dat het alleen nog maar in onze Albet Hein is geplaatst, dus een heuze premiere!
Na hetvertellen van mijn nieuwe ervaring aan mijn huisgenootje, ben ik samen met haar naar de Appie Hein gegaan om me nog eens te verbazen. Het was 6 uur en stevens druk. Niet in de winkel, maar voornamelijk rond om de kassa's. Ik ben braaf langs de kassa gegeaan en heb mijn boodschappen betaald en kreeg er een bon voor terug. Die bon heb ik niet langs de scanner bij het poortje gehaald, want die stond continu open door de drukte. Nu hoop ik dat ze na sluitingstijd gaan zoeken naar een loslopende klant in het pand. Want volgens het systeem ben ik nog daar aanwezig..
Na hetvertellen van mijn nieuwe ervaring aan mijn huisgenootje, ben ik samen met haar naar de Appie Hein gegaan om me nog eens te verbazen. Het was 6 uur en stevens druk. Niet in de winkel, maar voornamelijk rond om de kassa's. Ik ben braaf langs de kassa gegeaan en heb mijn boodschappen betaald en kreeg er een bon voor terug. Die bon heb ik niet langs de scanner bij het poortje gehaald, want die stond continu open door de drukte. Nu hoop ik dat ze na sluitingstijd gaan zoeken naar een loslopende klant in het pand. Want volgens het systeem ben ik nog daar aanwezig..
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Waar je je al druk over maakt. Ga je toch bij de aldi in de rij staan.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Nou de boodschappen zijn dus vanaf heden weer duurder bij de AH, deze vernieuwingen kost tonnen en tja die moeten wij gaan betalen. Wat een onzin allemaal, het enige dat AH moet doen is z'n spullen goedkoper maken, dat trekt meer mensen niet een of ander apparaat.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Lijkt wel op het systeem wat ze bij de C1000 in Apeldoorn hebben, je haalt al je boodschappen als klant langs een scanner, drukt als je klaar bent op een knopje waarna er een bonnetje afgedrukt wordt. Dan kun je kiezen voor contant of per pin betalen, afrekenen en met het bonnetje voor een scanner bij het poortje mag je het gevang.....eeeh...pardon...winkel weer uit.
het systeem hapert nogal eens en dan mag je als klant op een rode knop drukken zodat er bij je scanapparaat een rode lamp gaat branden onder het mom van; help....redt mij, ik weet ut niet meer.
Als het goed is komt er even later personeel aangesneld om je uit je sores te verlossen.
Er zijn echter nog 2 gewone kassa's, met jawel.....een lange rij , omdat bijna iedereen daar de voorkeur aan geeft.
Denk dat de opzet was om op personeelskosten te besparen.
het systeem hapert nogal eens en dan mag je als klant op een rode knop drukken zodat er bij je scanapparaat een rode lamp gaat branden onder het mom van; help....redt mij, ik weet ut niet meer.
Als het goed is komt er even later personeel aangesneld om je uit je sores te verlossen.
Er zijn echter nog 2 gewone kassa's, met jawel.....een lange rij , omdat bijna iedereen daar de voorkeur aan geeft.
Denk dat de opzet was om op personeelskosten te besparen.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Zo te lezen, gebeurd er nog weleens wat in Apeldoorn, is het niet? Ik merk er eigenlijk nooit iets van! Ik ga altijd naar mijn AH (soms Dekamarkt) op de Eglantier, maar daar gebeurd nooit wat!
Maarja, wie weet! Volgend jaar komt er een hele groete AH op het WC, dus misschien daar wel!
Maarja, wie weet! Volgend jaar komt er een hele groete AH op het WC, dus misschien daar wel!
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
nou in apeldoorn is er altijd wel wat hoor als je boodschappen gaat doen haha
trouwens de c1000 en die zelfscan kassa lijkt me toch niet zo fijn als je alleen bent.
als jij in je eentje de boodschappen staat te scannen dan kan de ander je spullen van de band pakken zonder dat jij het in de gaten hebt..
trouwens de c1000 en die zelfscan kassa lijkt me toch niet zo fijn als je alleen bent.
als jij in je eentje de boodschappen staat te scannen dan kan de ander je spullen van de band pakken zonder dat jij het in de gaten hebt..
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Briljant systeem, ik zou zeggen meteen overal invoeren. Eindelijk zijn we verlost van de lange rijen bij de kassa, de mensen die niet kunnen of willen omgaan met een pinpas, de mensen die alleen maar in muntjes van 50 cent betalen of met een knip vol kleingeld beweren dat ze niet gepast kunnen betalen.
AH, hiermee scoren jullie flink punten, dus voer het meteen overal maar in.
AH, hiermee scoren jullie flink punten, dus voer het meteen overal maar in.
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Jammer toch dat zoiets dan weer niet bij mij in de buurt is. Ben gek op nieuwe dingen. Misschien dat er iemand een objectief oordeel kan geven? Krijg vaak het gevoel dat nieuwe dingen er bij het merendeel van de bevolking niet zo goed ingaan, alles wat vreemd is, wordt vaak direct afgekraakt. Maar ja zo is het met alle soorten van automatisering altijd al geweest.......Kennen jullie de tijd nog dat ze in de supermarkt overal stickertjes met prijzen op stonden te doen? (de mevrouw achter de kassa wist toen ook nog bijna alle prijzen uit haar hoofd!). Nu zitten we met barcodes & scankassa's. Geef een kans aan de toekomst!
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Ja Aardige Mevrouw, daar kan ik me best in vinden, in uw opmerking dat nieuwe dingen best spannend en het proberen waard zijn.
Dat dacht ik in eerste instantie ook van "mijn" C1000: "Hee grappig, een scansysteem! Dat ga ik meteen proberen".
Maar ja, probleem is, je boodschappen moet je voor een scanner houden, die in een bakbeest van een apparaat zit, waar ik volledig achter verdwijn. Na de scanblieb op een lopende band leggen waarin het in een soort tunnel verdwijnt en geduldig op je blijft wachten aan het eindje v.d band. Maar wel onzichtbaar voor degene die scant.. ( Denk hierbij aan de bagagecheck bij een vliegveld.)
En aangezien ik vaak alleen m'n spulletjes haal, denk ik al gauw:"waar blijft mijn biefstuk. Laten ze hem wel liggen". Want alles verdwijnt volledig uit het zicht.
Zoals Woman4life ook al aangeeft, de spullen kunnen zo ongezien weggepakt worden.
Nu zie je dus bij deze C1000 dat mensen die alleen boodschappen doen allemaal in de rij aansluiten bij de "gewone" kassa, en gelijk hebben ze.
Nu zag ik vanmorgen een foto in de krant van een scansysteem bij een AH in Utrecht, en dat systeem ziet er logischer uit.
Waarschijnlijk hebben ze hier lering getrokken van mislukte pogingen van concurrenten.
Dat dacht ik in eerste instantie ook van "mijn" C1000: "Hee grappig, een scansysteem! Dat ga ik meteen proberen".
Maar ja, probleem is, je boodschappen moet je voor een scanner houden, die in een bakbeest van een apparaat zit, waar ik volledig achter verdwijn. Na de scanblieb op een lopende band leggen waarin het in een soort tunnel verdwijnt en geduldig op je blijft wachten aan het eindje v.d band. Maar wel onzichtbaar voor degene die scant.. ( Denk hierbij aan de bagagecheck bij een vliegveld.)
En aangezien ik vaak alleen m'n spulletjes haal, denk ik al gauw:"waar blijft mijn biefstuk. Laten ze hem wel liggen". Want alles verdwijnt volledig uit het zicht.
Zoals Woman4life ook al aangeeft, de spullen kunnen zo ongezien weggepakt worden.
Nu zie je dus bij deze C1000 dat mensen die alleen boodschappen doen allemaal in de rij aansluiten bij de "gewone" kassa, en gelijk hebben ze.
Nu zag ik vanmorgen een foto in de krant van een scansysteem bij een AH in Utrecht, en dat systeem ziet er logischer uit.
Waarschijnlijk hebben ze hier lering getrokken van mislukte pogingen van concurrenten.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
AH innoveert weer. Veel klanten hebben geen behoefte aan blabla aan de kassa, als het zo kan, waarom zou je het dan anders willen gaan doen? Je kunt wel klagen nu, maar in de toekomst is het allemaal heel gewoon.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
bah ... geen leuke meiden meer bij de kassa.
En niet meer lekker tergend traag je boodschappen betalen zodat je nog wat langer naar het lieve meisje achter de kassa kunt staren.
Pas als de boodschappen dankzij zo'n geautomatiseerd systeem goedkoper worden zou ik er over denken. Tot die tijd ga ik gewoon naar een ouderwetse winkel met van die lekkere meiden achter ouderwetse kassa's.
En niet meer lekker tergend traag je boodschappen betalen zodat je nog wat langer naar het lieve meisje achter de kassa kunt staren.
Pas als de boodschappen dankzij zo'n geautomatiseerd systeem goedkoper worden zou ik er over denken. Tot die tijd ga ik gewoon naar een ouderwetse winkel met van die lekkere meiden achter ouderwetse kassa's.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Zoals ik het begrijp sta je inderdaad niet een keer meer in de rij, nu sta je twee keer in de rij!karr-2
Geplaatst op 28 Sep 2005 09:46 door karr-2
Briljant systeem, ik zou zeggen meteen overal invoeren. Eindelijk zijn we verlost van de lange rijen bij de kassa, de mensen die niet kunnen of willen omgaan met een pinpas, de mensen die alleen maar in muntjes van 50 cent betalen of met een knip vol kleingeld beweren dat ze niet gepast kunnen betalen.
Een keer bij de medewerker die alles moet scannen en vervolgens nog eens een keer bij de betaalautomaat. Reken maar dat dat met veel mensen hele lange rijen op kan leveren. Vooral oudere mensen die weinig snappen van de betaalautomaat en nu dus niet even aan de kassiere kunnen vragen hoe 't moet.
Ik kom weinig bij de AH en gezien deze "verbetering" blijft dat ook wel zo.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Waar hebben ze eigenlijk dit nieuwe systeem geinstalleerd dan? Wil weleens kijken hoe dit in de praktijk werkt.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
de C1000 is nog leuk vergeleken bij de AH.
daar gaan de boodschappen over de lopende band en kan je ze in je karretje terug laden.
Bij de appie kan dat niet meer. Ik kan geen zware tassen sjouwen dus had ik mooi een probleem.
De kassa juf pakte wel mijn (gratis) tas in, erg vriendelijk overigens.
De rij bij de kassa was lang en bij het betaalpunt nog langer dus pinde ik maar,met al mijn boodschappen op de grond in tasjes.
cashen werd wat onhandig.
het personeel was er ook niet blij mee wnat de beschrijving op de apperatuur is erg onduidelijk
Ik hoop dat er ook "ouderwetse"appies blijven bestaan.
daar gaan de boodschappen over de lopende band en kan je ze in je karretje terug laden.
Bij de appie kan dat niet meer. Ik kan geen zware tassen sjouwen dus had ik mooi een probleem.
De kassa juf pakte wel mijn (gratis) tas in, erg vriendelijk overigens.
De rij bij de kassa was lang en bij het betaalpunt nog langer dus pinde ik maar,met al mijn boodschappen op de grond in tasjes.
cashen werd wat onhandig.
het personeel was er ook niet blij mee wnat de beschrijving op de apperatuur is erg onduidelijk
Ik hoop dat er ook "ouderwetse"appies blijven bestaan.
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Ik geloof dat ze het nu ook in de Burg. Reigerstraat in Utrecht hebben (bij de grote appie verderop)..Geplaatst op 30 Sep 2005 00:18 door LeeGer
Waar hebben ze eigenlijk dit nieuwe systeem geinstalleerd dan? Wil weleens kijken hoe dit in de praktijk werkt.
Ben er zelf nog niet geweest maar hoor er niet echt lovende dingen over.. iedereen baalt er van dat ze nu i.p.v. 1 keer wel 3 keer in de rij staan.. en ik snap ook echt niet waarom ze die lopende band er uit hebben gedaan.. als het personeel alles uit het mandje moet halen duurt het toch alleen maar langer zou je denken..
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
dat klopt, ik was op de nagtegaalstraat dis van mij moegen ze van de burg reigerstraat afblijven
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Briljant systeem, ik zou zeggen meteen overal invoeren. Eindelijk zijn we verlost van de lange rijen bij de kassa, de mensen die niet kunnen of willen omgaan met een pinpas, de mensen die alleen maar in muntjes van 50 cent betalen of met een knip vol kleingeld beweren dat ze niet gepast kunnen betalen.
AH, hiermee scoren jullie flink punten, dus voer het meteen overal maar in
AH, hiermee scoren jullie flink punten, dus voer het meteen overal maar in
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Bert2, dank je wel voor het kopieren van mijn mening, ik neem aan dat je het hierdoor het met me eens bent?
Re: Albert Hein - 'verbeterde' kassa afhandeling...
Je ziet mij niet meer bij AH als wij dat hier krijgen.Dan ga ik naar Super de Boer. Dag AH ha ha.