LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
fazerboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2005 11:49

fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door fazerboy »

zal me eerst even voorstellen

werk zelf op een service en garantiedesk van een computerfabrikant en weet hoe het zit wat betreft het claimen van garantie en een groot gedeelte van consumentenrechten

ik lees hier wat zaken over fabrieksgarantie en consumentenrechten en wil graag eens een balletje opgooien wat betreft enkele feiten en jullie meningen

1. fabrieksgarantie gaat in vanaf productiedatum bij de fabriekant of anders gemeld door de fabrikant middels internet of documentatie
dit betekend in praktijk dat bijvoorbeeld een maxtor harddisk 3 jaar fabrieksgarantie heeft maar dat deze bij de datum van verkoop in werkelijkheid nog maar 2,5 jaar garantie heeft

2. de verkoper mag zich niet schuil houden achter de fabrikant , de verwachte levensduur staat namelijk boven de garantie die de verkoper geeft echter als er spraken is van een positieverbetering (lees klant krijg na 2 jaar een nieuw product met beter specs en nieuwe garantie) mag de verkoper hier een vergoeding voor vragen/eisen

3. optische schade, dit is moeilijk want als een molex connector is doorgebrand van een videokaart of harddisk vergoed de fabrikant ditr nooit. echter kan de consument zich wel afvragen of de verkoper dit moet vergoeden. moeilijk punt voor beiden partijen dus, want de verkoper zal moeten aantonen dat hij niets schuldig is aan de optische schade en de verkoper krijgt het item niet vergoed

probleem bij computerartikelen is dat het niet gaat over een auto die je in zijn geheel koopt en waar de consument zelf aan sleuteld. een harddisk "kan" een koper zelf inbouwen maar als hij de pc niet uitzet zal de hardisk mogelijk schade oplopen.


wat is jullie mening over mijn stellingen ?

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2005 22:41

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door [email protected] »

zie item ipack!

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door berna »

In dit soort gevallen hoeft men geen eigen mening te hebben, alles is vastgelegd in de wet. Het is heel simpel; men moet altijd zijn bij diegene waar men het produkt gekocht heeft, en nergens anders.

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door Son of god »

1. fabrieksgarantie gaat in vanaf productiedatum bij de fabriekant of anders gemeld door de fabrikant middels internet of documentatie
dit betekend in praktijk dat bijvoorbeeld een maxtor harddisk 3 jaar fabrieksgarantie heeft maar dat deze bij de datum van verkoop in werkelijkheid nog maar 2,5 jaar garantie heeft
BS, fabrieksgarantie voor de consument gaat in op het moment van aankoop.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door JaFO »

idd ... als dat zo was dan konden fabrikanten hun spullen voor een jaar in een magazijn opslaan zodat ze geen garantie meer hoefden te geven ...

Beetje onzinnig niet ?

't is geen vergankelijk spul waar zo'n regeling nog enigszins zin zou hebben.

En dan nog ... ik vraag me af in hoeverre het wat uit mag maken als je een (gekocht) product niet meteen gebruikt. Garantie betreft toch de daadwerkelijke gebruiksduur en niet de tijd dat het ding in een verpakking zit ?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Overjarige producten worden vaak ik de uitverkoop tegen een lagere prijs geleverd. De garantie die dan geldt is een garantie die de winkelier geeft. Gebruiksduur is niet aantoonbaar dus gelden er ook geen regels voor. Koopt U een product wat U niet gebruikt en het zou defekt raken, dan is dat jammer, maar men moet een grens trekken. Is er sprake van een structurele constructie fout, dan ligt de zaak weer even anders. Maar als er sprake is van een gewone garantie regeling, dan is dit altijd via de winkelier en deze beoordeelt of het garantie is of niet.

Vr. Gr. Hans.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door JaFO »

bij echte 'overjarige' producten is het wat anders. Die zijn dan vaak achterhaald door nieuwere/duurdere modellen zodat het normaal is dat je daar aanzienlijk minder voor zou betalen.

Maar als de klant niet duidelijk wordt gemaakt dat het een 'overjarig' product betreft dan mag die IMHO zeker verlangen dat de normale garantie geld ipv een of andere 'verkorte' variant.

En dan nog ... zelfs een 'overjarig' product zal kwalitatief in orde moeten zijn. Het zou niet mogen kunnen dat je minder garantie krijgt omdat het in het magazijn heeft gelegen. Dat de winkelier dan misschien niet bij de fabrikant kan aankloppen is IMHO zijn zorg.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door resp00112469 »

@JaFO.
Ik heb niet gezegd dat een overjarig product minder van kwaliteit is, bij dit soort producten geldt een garantie termijn van één jaar na aankoop zoals bij ieder product. Een fabrikant geeft ook een jaar en gaat uit van een opslag tijd van 3 maanden. Dus heeft een apparaat langer in opslag gestaan dan heeft de klant wel de normale garantie, doch hoeft de winkelier niet meer bij de fabrikant aan te kloppen voor vergoeding. Wij hebben altijd de garantie in eigen TD behandeld dus de klant is altijd goed geholpen, maar heeft men geen eigen TD dan wordt er nog weleens gesjoemeld en dit is dan in het nadeel van de klant en dat hoort niet.

Vr. Gr. Hans.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door JaFO »

Het maakt niks uit wat fabriek en winkelier beloven over de garantie-termijn.
Wettelijk gezien heb je gedurende de *gehele* technische levensduur van een product garantie op de werking.

Van een (computer)monitor is de termijn 8 jaar (door de geschillencommissie bevestigd :
bron HCC

En nog meer info :
http://www.computerconsument.nl/

Overigens betekent dit wel dat je er de geschillencomissie en/of de rechter erbij zult moeten halen om je gelijk te krijgen als de winkelier graag failliet wil ...

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: fabrieksgarantie claimen via winkel of zelf

Ongelezen bericht door mr T. »

Garantie is in het consumentenrecht een vrij loos begrip. Aanvullende (gekochte) garantie is eigenlijk een vorm van verzekering (ter aanvulling op wettelijke rechten). Degene bij wie de consument altijd terecht moet is de verkoper (de detaillist). Het is inderdaad zo dat de verwachte levensduur, anders gezegd: dat wat een consument van het produkt mag verwachten boven de garantie staat. Positieverbetering of niet: centraal staat de vraag of het produkt voldoet aan dat wat er redelijkerwijs van te verwachten valt op grond van zaken als mededelingen van de verkoper, wat gebruikelijk is voor een produkt en de verkoopprijs. Gaat het bijvoorbeeld om het op een niet correcte manier inbouwen van een harde schijf in een computer, dan is er geen sprake meer van garantie of het kunnen claimen op basis van eigenschappen die een produkt dient te hebben. Er is dan sprake van onoordeelkundig gebruik (zie 7:18 lid 3 BW). Van belang is dan wel hoe de instructies voor installatie waren.
De verkoper mag geen vergoeding vragen voor een 'beter' produkt wanneer het gaat om hetzelfde produkt dat alleen maar nieuwer is. De verplcihtingen gaan in op het moment dat het wordt geleverd. De verkoper is uiteindelijk degene die verhaal moet halen op de fabrikant (als de verkoper niet verantwoordelijk is voor het defect).
Wanneer een consument te maken krijgt met een product dat niet de eigenshappen heeft dat het redelijkerwijs zou moeten hebben (in de wereld van het consumentenrecht spreekt men over non-conformiteit), dan kan de koop worden ontbonden (in dat geval moet het produkt naar de verkoper en krijgt de consument het volledige aankoopbedrag terug) of kan de consument een deel van het aankoopbedrag terugvragen (en het produkt houden). Wel geldt dat de consument de verkoper de gelegenheid tot herstel moet geven. Uitgangspunt met betrekking tot de bewijslast is: wie eist bewijst. Dit uitgangspunt geldt in ieder geval na de 6 maanden wettelijke garantie die men heeft. Is er een probleem binnen de 6 maanden garantie, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat laatste is niet van toepassing voor produkten met een levensduur/houdbaarheid van minder dan 6 maanden en is niet van toepassing op diensten. Een uitsluiting van dit uitgangspunt in de garantievoorwaarden is niet toegestaan (voorwaarden zijn vernietigbaar).

Gesloten