LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvraag Zorgtoeslag

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
A.G. Prent
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:44

Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door A.G. Prent »

Evenals een IB formulier is het tevens mogelijk een aanvraagformulier voor zorgtoeslag bij de Belastingdienst te downloaden. Het invullen gaat probleemloos. Het venijn zit echter in de staart.

Dit bericht is niet meer actueel en kan verwijderd worden. De vraag is: HOE?
Laatst gewijzigd door A.G. Prent op 16 mar 2006 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door NAK »

Bedankt voor de waarschuwing.

Vraag: Heb je de bevindingen ook doorgespeeld naar de belastingdienst??????

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je kunt een proefberekening maken, om t zien of je ervoor in aanmerking komt.

Let goed op wat je invult, want je bruto loon is echt iets anders dan je belastbaar inkomen. Bij het een kom je niet in aanmerking, bij het ander blijk je recht te hebben op een toelage van een paar honderd euro.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Wat is het verschil tussen mijn bruto loon en mijn belastbaar inkomen? Waar kan ik die vandaan halen?

Het is inmiddels 21 september en ik heb nog geen enkel formulier in huis gekregen. Zou ik niet in aanmerking komen?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij het brutoloon wordt geen rekening gehouden met je persoonlijke situatie. Bij je belastbaar inkomen is er al het nodige verrekend.

Met andere woorden: je belastbaar inkomen is niet 12 keer je brutomaandloon plus je vakantietoeslag, plus eventuele eindejaarsuitkering. Daar rolt vaak een heel ander bedrag uit.

Ik raad je aan de belastingtelefoon te bellen, om te vragen hoe dat nou precies zit. Ik ben geen belastingdeskundige, ken je persoonlijke situatie niet, en weet dus niet met welke factoren jij allemaal rekening moet houden.

Mijn uitleg, hou je er niet aan vast:

Onder netto belastbaar inkomen wordt verstaan het brutoloon verminderd met de sociale zekerheidsbijdragen voor werknemers en de aftrekbare beroepskosten.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door particulier »

Beter gezegd: Het verzamelinkomen. Dat is het inkomen in Box1, Box2 en Box 3 tezamen. Heb je geen inkomen in Box2 en Box 3, dan is het verzamelinkomen gelijk aan het belastbaar inkomen, het bruto inkomen minus aftrekposten. Stel je verdient 29.000 euro per jaar bruto, dus inclusief vakantiegeld, dertiende maand, bonussen e.d. Met een dergelijk inkomen heb je geen recht op zorg- en/of huurtoeslag. Heb je echter aftrekposten van bijv. 5000 euro (hypotheekrente, ziektekosten, studiekosten, uitvaart e.d.) dan komt het belastbaar inkomen op 24.000 euro te liggen. Dan heb je wel recht op zorgtoeslag. De grens ligt op 25.068 euro.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik heb wel recht op 95 EURO per jaar.. Met z'n 2-en komt dat dus neer op 4 EURO PP per maand... Das nog eens een toeslag! Kan ik bijna 3 broden voor kopen :?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, maar jullie hebben samen ook 38.750 euro inkomen. Dan krijg je inderdaad niet zoveel zorgtoeslag meer.

janp
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2005 16:44

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door janp »

Met z'n 2-en komt dat dus neer op 4 EURO PP per maand... Das nog eens een toeslag! Kan ik bijna 3 broden voor kopen
Haha. Je kan ook oneetbaar euroshopper brood kopen natuurlijk, dan zijn dat toch al gauw 120 broden per jaar! Das toch mooi meegenomen.
Of misschien is opsplitsen een betere optie, volgens
http://www.cs.vu.nl/~pkampst/zorgtoeslag.html kan dat tot zo'n 526 euro extra opleveren. Das 1315 euroshopper broden extra als je geen toeslagpartners bent! (Bij een verdeling van 17500/21200)
Makkelijker kunnen we het niet maken in Nederland...

Boekweit
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2005 11:10

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Boekweit »

als je nu ook al flauw bent van al het gedoe rond het nieuwe zorgstelsel stem tegen en trek aan de noodrem op www.sp.nl
vind je het tijd dat dit kabinet vertrekt dan kun je je handtekening zetten op www.vervroegdeverkiezingennu.nl .DOEN!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Aanvraag Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

Op de site van de SP kun je ook luisteren naar een gesprek tussen Jan Marijnissen en Agnes Kant over het nieuwe zorgstelsel. Die lui zitten toch even een potje te liegen zeg ... nou, als we daarmee de toekomst in moeten.

Gesloten