LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door GertJ K »

Op 03-08-05 kregen wij de sleutel van ons nieuwe huurhuis. Op 17-08-05 heb ik de sleutel van onze vorige huurwoning ingeleverd. Dus vanaf 03-08 t/m 17-08 dubbele huur moeten betalen. Ondanks het feit dat wij in het servicepakket zaten, heb wij toch extra kosten betaald voor het vervangen van o.a. defecte stopcontacten. Er was (ja er was) sprake van overname, een zonnescherm, buitenkraan en het hekwerk om te tuin e.d.. Voor deze overname had ik géén financiële eis (lusten/lasten), dus houden wat goed is en weggooien wat men niet wil houden. Nu moeten wij geruime tijd wachten op nieuwe bewoners en wat nu al sinds 17-09 speelt. Gedurende die periode stonden er nog twee woningen langdurig leeg, waarvan er nu één verhuurd blijkt te zijn. Er vinden nu vernielingen plaats bij deze leegstaande woningen, waarbij ook het achtergelaten zonnescherm (6 meter breed) al van de muur gerukt is. Ook de buitenkraan, die gelukkig binnenshuis was afgesloten heeft de onderkant van een schoenzool gezien en hangt op half zeven. Verder zij er enkele sierbomen uit de tuin gejat, waarbij het aanzicht er zeker niet mooier op is gemaakt. De woningstichting wil tot op heden géén definitieve afrekening doen, men wil wachten op de nieuwe huurders. Ondanks ik aangaf, dat alles werd vernield, gaat men nu bewust niet over tot een afhandeling. Hierbij gaat toch over een bedrag van rond de € 200,00 (f 440,00) die ik graag wil terugontvangen.

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Duurt erg lang? U vindt twee maanden wachten lang?
Zowel in Den Haag als in Veenendaal hebben wij gemiddeld vier maanden 'gewacht' op de afrekening. Ik denk dat u wellicht het langer vindt dan het in werkelijkheid is. Maar we wachten af op andere reacties, wie weet wachtten wij wel héél erg lang in vergelijking met anderen :wink:

Voor vernielingen aan uw eigendommen (wat u niet gehuurd heeft dus) bent u zelf verantwoordelijk en niet de woningbouwvereniging. Voor zover ik weet staan de vernielingen dus los van teruggave van de huur die u teveel betaald heeft (minus de kosten voor nieuwe stopcontacten - hoe dat zit en onder welk contract u valt kan ik zo ook niet zien natuurlijk).

De verrekening zal ongetwijfeld nog plaats vinden. Als ik u was zou ik daar wel achteraan blijven gaan, want hoewel ik verwacht dat die er heus wel aankomt, het kan nooit kwaad om af en toe eens (vriendelijk) te informeren.
De vernielingen van uw eigendommen die u ter overname had willen aangeven zijn uw eigen verantwoordelijkheid tot het moment ze overgenomen zijn. De woningbouwvereniging heeft hier niets mee te maken en dit is iets tussen de oude en nieuwe huurder. U en de volgende bewoner moeten dan ook een overnameformulier tekeken en pas wanneer u dit beide heeft gedaan, is het een rechtsgeldig document. Hiermee kunt u bij eventuele problemen naderhand (kosten die de woningbouwvereniging wil rekenen omdat de volgende bewoner de zonwering weg wil hebben, bijvoorbeeld, en dit door de wbv laat doen) afketsen door uw overnameformulier te tonen waarop staat dat in mijn voorbeeld de zonwering niet meer van u is.

Als de vernielingen zo drastisch blijven, stel ik u voor om alle artikelen die u ter overname had willen laten zitten, alsnog te verwijderen en zelf te houden, verkopen, weg te geven of weg te gooien.

Het stopcontactverhaal vind ik wel wat vreemd. Wij hebben zelf nooit een servicecontract afgesloten, maar deze zaken kwamen altijd voor rekening van de wbv (wij zijn nogal vaak verhuisd de afgelopen paar jaar, vandaar mijn vraagteken en 'wijsheid' haha). Kijk uw contract goed na; het moet er instaan als dit niet op uw kosten komen.

Heel veel succes en een beetje geduld, meneer Gert :)

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door GertJ K »

Beste Rayfra

Ik kan géén instelling opnoemen, die wel snel is met het terugbetalen van teveel betaald geld.
Je kunt in deze zaak toch degelijk iets anders handelen.
Wanneer een woningstichting géén huurders aanschrijft en deze woning op de koopmarkt wil gooien, heb ik nu een probleem.
Wanneer dit wel het geval is, had bij het inleveren van de sleutel de zaak juist afhandeld moeten worden.
Van overname kan pas sprake zijn wanneer er nieuwe huurders zijn, dit weet alleen de woningbouwvereniging (er blijkt wachtijd te zijn van een jaar).
Met zo'n wachtlijst mag je toch zeker wel verwachten dat een aantrekkelijke hoekwoning in een autovrije zone toch snel kan worden verhuurt.

Bij overname blijken nogal ééns vaker onduidelijkheden te zijn.

Ik heb tot drie maal toe de WBV op de hoogte gesteld, ook de vernielingen, maar ze doen net of ze ... zijn.
Ik ben nu de dupe van de vandalistische acties in die buurt, WBV heeft de zaakjes wel geregeld en ik kan er straks finacieel voor op draaien. Of liever gezegt, waarom zou WBV terugbetalen als dit niet verplicht is?

Ik wacht wel af, ik ga ook niet in een tent wonen om op die spulletjes te letten.

Trouwens vier maanden wachten op een afrekening is wel erg lang, wordt dit bedrag met 'rente/administratiekosten aangevuld?.

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Hahaha, wordt een openstaand bedrag ooit met rente aangevuld? :lol:
Ach, we hebben zelfs van HaagWonen nog een afrekening ontvangen anderhalf jaar na dato (voor servicekosten, bleek). Het ging maar om vijf euro ofzo, en ik heb mijn man laten uitzoeken of dat wel snor zat (ik had niet zoveel zin in al die moeite voor vijf euro) en helaas bleek het inderdaad snor. Miscalculatie, tja, kan gebeuren. Wij hoefden er ook geen rente op te betalen hoor :wink:

Het was me eerder niet duidelijk dat er ook geen nieuwe huurders werden aangeschreven vanwege een bestemmingsplan zoals verkoop (of renovatie?). Toch blijft u wettelijk gezien verantwoordelijk voor die eigendommen volgens mij. Jammer dat er geen jurist of andere nitwit reageert vooralsnog, daar had ik eigenlijk op gehoopt.
Je zou inderdaad verwachten dat een mooie hoekwoning met tuin zó weg zou zijn. Echter, als ik zo lees over vernielingen, dan denk ik: ik zou niet in die wijk willen wonen.
Jammer is het dat de wbv niet wat duidelijker kan zijn, daar heeft u op zijn minst wel recht op tenslotte. In feite kan hier zelfs sprake zijn van een kostenpost dankzij de wbv al bent u naar mijn idee verantwoordelijk voor die eigendommen.
Ik bedoel: uit goedheid laat u een aantal zaken GRATIS achter waar een nieuwe bewoner veel plezier van had kunnen hebben, maar door actie (of, lack of, eigenlijk) van de wbv heeft nu niemand meer plezier van die zaken, artikelen die u ook had kunnen verkopen.
Ik zit even hardop te denken zo, maar misschien kunt u ze toch aansprakelijk stellen voor de vernielingen omdat het op eigendom (grond) van de wbv is gebeurd en niet op een openbare weg?
Heeft u wel bij de wbv aangegeven op schrift, welke zaken ter overname achterbleven? Als dat zo is, is de verantwoording al bij hen natuurlijk. Dat ik daar niet eerder aan dacht zeg.
Welke wbv is dit eigenlijk? Misschien dat anderen sneller reageren als ze met dezelfde wbv problemen hebben.

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door GertJ K »

Beste Rayfra

Betreft die € 4,50, dit was de periodieke huurverhoging van juli 2005, waarbij het verhoging per abuis niet was overgemaakt (automatisch). Ik kreeg een nota met het vriendelijke verzoek om het verschuldigde binnen 10 dagen over te maken. Ik heb uiteindelijk de betaling aan het loket gedaan, waarbij ik een half uur onder de pannen was. De nota moest in driefout worden uitgeschreven en er moest gewisseld worden € 0,50 terug en dat valt niet mee in een instelling die geautomatiseerd is en de koffie gratis.

Wat betreft schoon opleveren, je hoort van alles, weken werk, tegels herstellen en dan komt men als WBV met renovatie op de proppen alles er weer uit. Iemand die bij het opknappen van z'n nieuwe woning een totaal versmeert keukenblok aantrof. Dit keukenblok was 15 jaar oud en helemaal versmeert en beschadigd. Toen de nieuwe bewoonster verzocht om een nieuw keukenblok, kon dit alleen wanneer ze instemde met betaling van drie jaar afschrijfkosten € 150,00. Zo'n keuken moet namelijk 18 jaar functioneel kunnen zijn.

Wat betreft de naam van deze WBV, hierbij moet hierbij voorzichtig zijn, want als CV storingsmonteur is dit één van de opdrachtgevers van mijn werkgever.

Als je er vanuit gaat, dat ik zo'n 10 jaar terug f 279,00 p/m aan huur betaalde en er géén sprake was van servicekosten, vind ik met betaling van € 400,00, excl. servicekosten de opstelling niet juist. Je betaalt een boel geld en in bijzondere gevallen is het net of men de spaarpot even extra wil aanvullen bij de WBV.

In het huis waarin ik nu woon heeft men het nog slimmer aangepakt. Huuropzegging van de toenmalige bewoner, directe toekenning door de WBV aan een vrouw in een echtscheidingsprocedure, het ondertekenen van overname tussen deze en achteraf een totaal waardeloze overname, opvolgend een afzegging van deze vrouw. Vervolgens ver voor de opzeggingsdatum, een tweede toekenning aan ons. We moesten de overname regelen met huurder één en twéé. Wij wilden de overname niet (behang en versmeerde vloerbedekking voor € 500,00). De woning kwam uiteindelijk leeg op 1 augustus en wij kregen de sleutel op 3 augustus. De WBV moest nog twee dagen in deze woning aan het werk, waarbij de vrouw die de woning had opgezegd werd aangesproken voor twee dagen huur (ja tussen 1 en 3 augustus). Dus als WBV werkzaamheden verrichten (kosten die zijn doorberekend) en dan alsnog via een slinkse weg de nieuwe huurders met de kosten opzadelen (machtmisbruik).

Nee maar even afwachten, ikzelf durf haast wel een weddenschap te doen "mijn teveelbetaalde huur komt aan de strijkstok te hangen".

PS wist je dat een gaatje in een wit tegeltje € 15,00 kost en een 'lik' wit sanitairkit de reparatie uiteindelijk blijkt te zijn (die witte tegeltjes worden namelijk na enkele jaren al niet meer geleverd).
Laatst gewijzigd door GertJ K op 16 okt 2005 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Ik begin me steeds meer achter de oren te krabben hoor. Behang ter overname? Come on zeg, dat is geen overname-zaak. Als oude huurder moet je dus, zeg je, het behang weghalen?? Wat is dat voor iets idioots, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Wat ik wel merk is dat sommige mensen langs elkaar heen werken. Zo moest de vorige bewoonster, die haar keuken lichtgroen had geschilderd, deze weer wit opleveren omdat douche, toilet en keuken wit moeten zijn. Goed, had ze netjes gedaan, maar wat denk je?
We kregen de woning én mochten meteen een nieuwe keuken uitzoeken. De wbv heeft de hele keuken opgeknapt én gesausd. Dan denk ik, waarom laat je de vorige bewoonster dan geld uitgeven voor iets wat je zelf ook al ging doen. Dat snap ik dan weer niet...

Dat je als nieuwe bewoner éérder dan gepland een nieuwe keuken wilt en daarvoor dan moet betalen, tja het is niet leuk maar daar kan ik me wel in vinden. Zeker als blijkt dat na drie jaar de keuken sowieso klaar stond voor vervanging - dit soort dingen worden toch ingepland lijkt me en ik vind dat de nieuwe bewoner ook dat geduld wel zou mogen opbrengen. Maar dat is een ander ellenlang verhaal als ik doorga :wink:

Als de wbv werk heeft tussen twee huurders, zijn de verloren huurdagen voor hun. Niet voor de nieuwe bewoner, die betaald vanaf het moment dat hij de sleutel heeft. Wettelijk geregeld, dat weet ik echt zeker. De wet stelt soms echt niks voor, maar betalen voor een woning waar je niet in kunt komen kan geen enkele jurist aan een rechter verkopen.

Voor gaten in tegels hebben wij nog nooit hoeven betalen. Ja, de gaten moeten opgevuld worden, dát is logisch, maar niet opnieuw betegeld. Tenzij je er zo'n zooitje van hebt gemaakt dat het een slagveld lijkt, maar dat lijkt me niet in uw voorbeeld.
Ik vraag me werkelijk af waar u in vredesnaam woont, dan weet ik ook waar ik niet wil gaan wonen. Hoewel... ook wbv-en schrikken van mijn grote jeweetwel.
Wij zijn gelukkig 'gezegend' met een prettige wbv. Hoewel de keuken nog geplaatst moest worden kregen wij toch op het moment dat wij wilden, de sleutel en namen lekker onze intrek (we hadden de oude huur gewoon opgezegd met het idee, komt wel goed, haha, en het kwam ook goed gelukkig).
Sindsdien hebben wij twee lekkages gehad die er al waren bij de vorige bewoonster: dit is zonder morren opgelost en de vorige bewoonster is hier NIET voor belast. Schakelaars werden vervangen op de kosten van de wbv en áls er iets is sturen ze dezelfde dag nog een monteur. De monteurs zelf zijn ook geweldig hier en helpen ook met dingen waar ze niet voor komen. Zo wilden wij onze gordijnen ophangen maar met het boren ging het fout (hij twee linkerhanden en ik gehandicapt, volgt u nog?). De monteur hing ze op. Toen dezelfde monteur de losliggende plinten opmerkte nam hij die er ook even bij.
Als u nog eens wilt verhuizen en een normale verhuurder wilt treffen... ga in Rhenen of omgeving wonen :wink:

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Ik zie nogal wat taalfouten na het posten, tjee sorry hoor, da's niet mijn gewoonte, krijg er zelf rillingen van :oops:

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door GertJ K »

Ik zie nogal wat taalfouten na het posten, tjee sorry hoor, da's niet mijn gewoonte, krijg er zelf rillingen van
Wat zijn taalfouten, dit als je om je heen kijkt.

:lol:

Mijn woonplaats ligt vlak bij Slagharen (Overijsel) en ik woonde enkele kilometers oostwaards, vlak aan de grens.

Bedankt voor je reacties.

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Wat zijn taalfouten? Hahaha, ik ben schrijver van hobby, taalfouten zijn een slecht visitekaartje :wink:

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door GertJ K »

OK ik maak wel een taalfoutje, dit wanneer ik het op schrift moet stellen. Alleen iemand die géén argumenten aan kan voeren, die begint over taalfouten te bakkelijen ha ha.
Ik heb of had vergeten mijn spellingscontrole toe te passen, bij deze.

Ik ben alleen erg voorzichtig met zeepsop, want ik ben een loodgieter.

:wink:

Rayfra
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2005 20:39

Re: Afrekening woningstichting, na verhuizen, duurt erg lang!

Ongelezen bericht door Rayfra »

Ik bedoelde mijn eigen fouten hoor, niet de jouwe, daar let ik hier niet op (tenzij je ook schrijver bent :lol: )
Maar we dwalen af 8)
Mijn man kwam met de slimme opmerking: huurdersvereniging. Is dat een optie voor je?

Gesloten