LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Leessmurf

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Leessmurf »

essie69

Vanaf 1 januari 2005 moet iedereen vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren. Op verzoek moet iedereen vanaf die leeftijd een legitimatiebewijs kunnen tonen.

Alleen een identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en vreemdelingendocument zijn geldige legitimatiebewijzen.

Dus wat zeurt de bank dan?

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Een verlopen rijbewijs is geen identiteitsbewijs.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

voor de belastingdienst is een rijbewijs niet geldig, vandaar dat je hier bij een hypotheek geen gebruik van mag maken

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door pluisje »

daar staat echt zonodig :oops: jee


pluisje

Leonora
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:23

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Leonora »

Hoi Essie,

Tegenwoordig is fraude schering en inslag in hypothekenland en helaas moeten daardoor de mensen die de goeder trouw zijn lijden door de malafide praktijken van de "slechterikken". Een rijbewijs is erg fraude-gevoelig, als iemand uit het buitenland komt kan deze een rijbewijs aanvragen zonder problemen(niet uit alle landen welliswaar). Het adres daarop hoeft niet eens te kloppen en wat belangrijk is. Je nationaliteit staat er niet op vermeld. Een paspoort daarentegen is het bewijs dat je Nederlandse bent. Ik weet dat het misschien onredelijk aanvoelt maar voor een bank is dit toch extra zekerheid. Tenslotte gaat het om behoorlijke bedragen die verstrekt worden.

mvg

Leonora

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door CB »

Welk identiteitsbewijs?

Sinds 1994 geldt in Nederland een beperkte identificatieplicht. Deze plicht blijft na 1 januari 2005 gewoon bestaan en betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren. Dat geldt bijvoorbeeld bij het openen van een bankrekening, het aanvragen van een sofi-nummer, het aanvragen van een uitkering en op de werkplek.

Het rijbewijs is een algemeen identiteitsbewijs, maar in een aantal situaties waarin gegevens over verblijfstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Bijvoorbeeld bij de belasting, bij het in dienst treden bij een werkgever en bij het aanvragen van een uitkering. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus. In deze gevallen heeft u een paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument nodig.

Klik op onderstaande link dan zie je in welke situaties je welk identiteitsbewijs kunt gebruiken.

http://www.nederlandveilig.nl/default.a ... parent=235

SuuSje
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:19

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door SuuSje »

Laten we even duidelijk zijn.

Iedere mederwerker, zowel de inloop adviseurs als de hypotheek adviseurs mogen een rijbewijs WEL als geldige legitimatie aannemen.

Dit is zo bepaald door RBN ( rabobank nederland) als door de DNB ( de nederlandse bank)

Grtss SuuSje

P.S. geloof me dit is echt, ik zie iedere dag offertes van hypotheken vfoorbij komen :P

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door eeliane »

Een identitietsbewijs is het enige dat telt, rijbewijs is geen identiteitsbewijs en paspoort ook niet. Maar omdat een reisdocument is dat in de wereld geaccepteerd wordt wordt het wel als zodanig geaccepteerd. Rijbewijs is in ieder land verschillend en de gegevens daarop zijn niet toereikend voor waarschijnlijk het afsluitenm van een hypotheek.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Even iets rechtzetten hoor. Een rijbewijs is door Rabobank Nederland geaccepteerd bij al BESTAANDE klanten. Nieuwe klanten MOETEN zich bij de eerste keer legitimeren met een paspoort of identiteitskaart. Het woord zegt het al, om de identiteit vast te stellen.Dat kun je nl niet met een rijbewijs.

belastingconsulent
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 10:17

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door belastingconsulent »

Ahum, als je een huis kunt kopen, zal je ook wel een baan hebben??

En wat moet de werkgever (tegenwoordig) in zijn personeelsdossiers bewaren??? Een legitimatiebewijs, niet zijnde een rijbewijs.

Oftewel, je hebt toch een legitimatiebewijs nodig, deze kostte mij trouwens geen 100 euro, maar slechts 27,50Euro. Pasfoto niet meegerekend. Ik had legitimatiebewijs nodig voor mijn werkgever, zonder dit legitimatiebewijs had ik geen salaris ontvangen.

Wat een gedoe om niks dus weer....

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dit komt uit Postbus 51

\ Home \ Thema's \ Consument en ondernemen \ Geld \ WID
Hoe stel ik de identiteit van mijn cliënt vast?

De identiteit van natuurlijke personen stelt u vast aan de hand van één van de volgende documenten:

* een geldig reisdocument, dat wil zeggen paspoort of Europese reiskaart;
* een geldig Nederlands rijbewijs (geen rijbewijzen uit andere landen);
* een Nederlands document waarmee een vreemdeling zijn identiteit en verblijfsrechtelijke status kan aantonen (meer informatie hierover vindt u onder de link Nederlandse vreemdelingendocumenten).

In geval van twijfel aan de echtheid van een getoond document kunt u contact opnemen met het dichtstbijzijnde regiokorps van de politie.

Vorige week heb ik mijn ID kaart vernieuwd,
de kosten waren 31,50 euro

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

essie69.

Het argument dat je nooit naar het buitenland gaat, is sinds 1 januari geen geldige reden meer om geen paspoort of identiteitskaart te hebben. Het gaat erom dat u zich moet kunnen legitimeren, wanneer dat door bevoegde personen wordt gevraagd.

Je hebt gelijk dat anderen niet te oordelen hebben over de inhoud van jouw beurs, maar het is een veelgehoorde opmerking: mensen die nooit naar het buitenland gaan, vanwege gezondheidsredenen, leeftijd of wat voor reden dan ook, denken geen identificatie nodig te hebben, maar zoals gezegd: dat klopt niet meer sinds genoemde datum.

Uiteraard moet er een reden voor zijn, maar wanneer die reden er is, en de politie houdt je bijvoorbeeld midden op straat staande, en vraagt naar je legitimatie, dan kost het meteen 50 euro. Dan hoef je verder nog niet eens iets fout te hebben gedaan, het niet kunnen legitimeren is echter al een overtreding op zich. Helaas, maar zo is het tegenwoordig.

Jammergenoeg denken veel mensen ten onrechte dat deze maatregel zich slechts richt tot allochtonen, maar ook dat is een misvatting.

Vorige week heb ik mijn ID kaart vernieuwd,
de kosten waren 31,50 euro
dit bedrag hangt sterk af van de gemeente waar je dat doet. Ik had een compleet paspoort voor 38,40. Er zijn gemeenten waar je voor dat geld nog geen ID-kaart hebt, er zijn er volgens mij ook, waar je voor het geld dat jij hebt betaald voor je ID-kaart, een paspoort hebt.

Of ik moet me sterk vergissen, en alle tarieven zijn tegenwoordig gelijk getrokken, maar bij mijn weten is dat niet het geval.

clussler
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2005 20:21

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door clussler »

Het uiteindelijke antwoord is dat er inderdaad op je rijbewijs geen nationaliteit staat. En er dus ook niet gecontroleerd kan worden of je wel Nederlander bent of buitenlander met een verblijfsverguning voor onbepaalde tijd. Gewoon een id kaartje halen bij het gemeenthuis.

PaulR
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 dec 2005 21:36

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door PaulR »

waneer je een hypotheek aangaat met Nationale Hypotheek Garantie dien je een geldig legitimatiebewijs te overhandigen wwarop je nationaliteit staat. Een rijbewijs is dus niet voldoende.
Ga je een hypotheek aan zonder NHG dan kan je volstaan met een rijbewijs.

Duidelijk en simpel

pault
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2005 15:18

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door pault »

onzin

ook bij hypotheken zonder nhg dien je een legitimatiebewijs zijnde paspoort of indentiteitskaart te overleggen ter controle van nationaliteit en verblijfstatus.

er is geen bank die akkoord gaat met rijbewijs en ook de notaris zal een rijbewijs niet als voldoende legtimatie accepteren.

pault

Gesloten