LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Distributieriem Renault Scenic

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Hans Tillman
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2005 09:23

Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door Hans Tillman »

In december vorig jaar heb ik een gebruikte renault scenic gekocht. Hij had 85.000 km gelopen. Nu heeft hij 93.000 km gelopen en is mij vorige week de distributierien gebroken. Normaliter is de riem pas aan vervanging toe bij 120.000 km volgens de fabriek.
Zijn er mensen, die ook rijden in een renault scenic en dit euvel hebben meegemaakt?

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door gjvisser »

Hoi Hans, vervelend wat er gebeurd is. Dat zijn goedkope geintjes. Wat er vaak wordt aangeraden, is dat als je een nieuwe auto koopt, je direkt de distributie laat vervangen. Je kunt er beter te vroeg bij zijn, dan te laat...
Ik denk dat die 120.000 km eigenlijk de max is wanneer de riem vervangen moet worden. Probeer dus de volgende keer al bij de 80.000 kilometer de riem te vervangen. Ik weet dat bij BMW er zelfs wordt aangeraden om de riem bij 60.000 te vervangen. Gelukkig heb ik een ketting. Ik snap alleen niet waarom niet alle auto's gewoon een ketting hebben. Maar goed...

S6 toegewenst!

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door Ulbe »

De enige reden om een distributieriem op een motor te monteren is, volgens mij, omdat het zo lekker goedkoop te produceren is!,

Een andere reden kan ik hiervoor niet vinden, de riem wordt regelmatig vervangen, hetgeen weer opbrengsten oplevert voor de garage en fabrikant van de betreffende onderdelen,

De fabrikanten komen er door schade en schande achter, dat deze riemen toch niet zo ideaal zijn, dan was gedacht, omdat deze bij beurten nogal eens vergeten worden, en omdat er soms moeilijk bij te komen is bij de moderne motoren, alles zit tegenwoordig volgebouwd, en soms moet zowat de gehele motor uitgebouwd worden om die riem te vervangen,

Ook gebeurt het veel dat de riem knapt terwijl de motor nog in de garantie periode zat, dit is natuurlijk een vervelende situatie voor de klant, en de fabrikant die natuurlijk alle kosten hiervan moet betalen!,

Tegenwoordig gaan al veel fabrikanten over naar de onderhoudsvrije ketting, deze ketting wordt tijdens het draaien gesmeerd door de motorolie, en kan in principe oud worden,

De productiekosten van zo'n in olie draaiend distributieketting is dan weliswaar wat hoger, maar deze ketting is in principe onderhouds vrij, mocht er al wat rek in dit ketting komen, zorgt een automatische spanner ervoor, dat de ketting toch strak op de tandwielen blijft zitten

Er zit een goede kans in dat in de toekomst de distributieriem verwijnt, ook bij auto- en motorfabrikanten worden ze vaak door schade en schande wijs!.

Bij het zoeken van een andere auto, kijk ik altijd eerst of de motor van deze wagen is voorzien van een distributieketting, zit er een distributiesnaar om, zal ik zo'n wagen nooit kopen!, dit is in mijn ogen onnodig onderhoud!,

Bij aanschaf van een auto met een ketting hoeft er nooit geen onderhoud gepleegt worden, dit scheelt toch weer in de kosten!

Vriendelijke groeten, Ulbe

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

De enige reden om een distributieriem op een motor te monteren is, volgens mij, omdat het zo lekker goedkoop te produceren is!,
De distributieriem is mede geintroduceerd omdat deze veel minder geluid produceert dan een motor met ketting en veel minder energie vergt van de motor als een ketting.

Tegenwoordig zijn motoren van veel betere materialen gemaakt en hebben meer vermogen zodat een ketting vanuit onderhoudsgemak wel weer vaker wordt toegepast.

Overigens weet ik uit ervaring dat ook een ketting kan breken en dan is de schade zeker onherstelbaar.

ponnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:58

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door ponnie »

Beste Hans De riem van een Scenic moet om de 4 of 5 jaar vernieuwd worden ongeacht het aantal kiometrers
Maar dat hoort je garage te weten !!

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

Hallo Hans,
de riem moet inderdaad om de 4 jaar of bij 100.000 km vervangen worden.
Is het onderhoud van je auto aantoonbaar middels het bekende onderhouds boekje of de NAP (NATIONALE AUTO PAS)en is de auto gekocht bij een dealer kan kan je kijken op http://www.geschillencommissie.nl/commi ... rtikel=502
maar hoe reageerde de garage waar de auto vandaan komt???
gr.Leo

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

het is wel een oudere posting maar ben benieuwd hoe dit is afgelopen :?:
dit lezen we meestal niet meer :wink:
gr.Leo

michelheikamp
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jan 2006 10:55

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door michelheikamp »

Als ik het goed heb is het voor de meeste Renaults 5 jaar OF 120000 km. Dus als de riem bij 93000 kapot gaat kan het ook zijn dat de auto inmiddels 6 jaar of ouder is geweest.....

rene.b
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:22

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door rene.b »

hallo
ik heb vorig jaar februari een renault scenic gekocht van 2001 met
47000 km op de klok
reden voor aankoop was de 2 jaar TOP garantie en de verzekering van de verkoper dat ik er 2 jaar probleemloos in kan rijden,aangezien ik een bmw had ingeruild(deze had een distributieketting) had ik ook explieciet gevraagd naar wanneer de snaar vervangen diende te worden
antwoord: 120000 km
deze maand moest de auto gekeurd worden en bij het maken van de afspraak hiervoor vertelde de receptionist doodleuk dat ook de distributieriem vervangen dient te worden in mei!! idd 120000 of 5 jaar
ik heb maar 5000 kilometer gereden!! de verkoper werkt nu natuurlijk niet meer bij de garage, ze bieden me 50% coulance aan maar ik ben van mening dat ze mij hebben misleid ( u kunt 2 jaar probleemloos rijden, de riem hoeft pas bij 120000 km vervangen te worden)
ook de klachtenlijn van renault 0800 0303 doet er niets aan

ik hoop dat de riem voor mei knapt :evil: dan heb ik garantie :twisted:

Hans Tillman
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2005 09:23

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door Hans Tillman »

het is wel een oudere posting maar ben benieuwd hoe dit is afgelopen
dit lezen we meestal niet meer
gr.Leo
Hallo Leo,
Sorry dat ik mij zo laat meld. maar het is goed afgelopen met de distributieriem. Ik kreeg van de garagehouder een vette rekening van 1450 euro. Nadat ik goed de beschrijving van de auto had gelezen werd daar in beschreven wanneer je de distributieriem moest vervangen. Dat was voor 4 jaar of bij 100.000 km. Nu was de auto in oktober 2004, 4 jaar geworden en ik heb deze gekocht in december 2004. Dus de garagehouder had de riem moeten vervangen voor dat hij de auto verkocht. Dat heeft hij niet gedaan. Toen ik hem daar mee confronteerde zei hij direct, zonder daar bij na te denken, dat het zijn fout was geweest en dat de rekening hierbij vernietigd was. Ik hoefde dus geen cent te betalen.
Wat zeggen ze bij radar altijd: Een warme douche voor de garagehouder.
Groetjes Hans

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

Rene.b,
Even een tip...
Probeer wel alle gemaakte afspraken op papier te krijgen!!
En volgens ons is de termijn nog steeds 4 jaar of100.000 km
Dit staat ook in je boekje als het goed is.
in dat geval had de Renault dealer het onderhoud al bij aflevering moeten uitvoeren.
informeer hiernaar bij de bovag, als je nergens een antwoordt krijg.
een dealer is lid van de Bovag!
Maar informeer nog eens bij een andere dealer hier over zonder je hele verhaal te doen!
succes hiermee,
met vr. gr Leo

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Niet zeuren keurmeester de garage heeft alles toch perfect opgelost :wink:

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

gReintje,
Volgens mij reageer je op de verkeerde posting, maar dat zal wel aan mij liggen???????lezen ?? :? over zeuren gesproken, lossen julie wel eens wat op???? :oops:
Of geven de heren/dames wel eens een goed advies !!!!@@
Ik zie dat maar zelden? :cry: 8)

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Excuses keurmeester het was inderdaad een andere posting waar jij op reageerde :oops: :oops:

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

Reintje,
Nu ik mijn reactie terug lees is dat ook niet zo'n beste excuses hiervoor :roll: (niet persoonlijk bedoelt )
gr.Leo

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door NAK »

Keurmeester
En volgens ons is de termijn nog steeds 4 jaar of100.000 km
Wie zijn ons???
Zijn dat de gezamelijke keurmeesters en monteurs????

Waarom staat er dan in de handleiding van Renault 120.000 km of 4 jaar??????
Een beetje vreemd allemaal.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

jajajajajajajajajaja. Nak zeker......
inderdaad 120.000 km maar het gaat hier dus om die 4 jaar
ik had weer geen betere reactie kunnen bedenken (gaat niet over de vraag maar over mieren n....n zieluuuuuuuuuug.
ik heb al eens gevraagd wie is NAK??????? we zijn nu toch wel bekend
doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 8) :lol:
Sorry hoor maar het is hier zooo zielig!!!!!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door NAK »

En volgens ons is de termijn nog steeds 4 jaar of100.000 km
Ik stel heel envoudig 3 vragen..............

Dus wie is er zielig........... jij toch.

Je moet lezen wat er gevraagd wordt.

Maar ja als je zo overtuigd bent van je eigen kundigheid, dan zie je wel eens iets over het hoofd, niet waar keurmeester :P

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door keurmeester »

NAK,
Ja inderdaad drie simpele vragen waarvan je het antwoord al wist?????
Ja we/ons/wij zijn met zijn vieren maar dat wist je al, 8)
Ja het is 4 jaar en dat stond er al!! ,(want de km. stand is niet van toepassing in dit geval) 8)
Dus hoezo onzin en zielig??/? en eerst goed lezen.?
kijk eerst een s naar je eigen onzinnige vragen voor je mij een antwoord geef,
Ik geef alleen antwoord op een onderwerp als ik er inderdaad verstand van heb of veel van afweet, ik kom met een tip en soms met een oplossing!!! :wink:
Als ik naar al jouw antwoorden en vragen kijk zie ik daar maar weinig zinnigs bij staan? :P
Ik heb het al eens eerder gevraagd reageer je om te reageren of alleen om te zeuren? :?
gegroet maar weer, :shock: Leo

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Distributieriem Renault Scenic

Ongelezen bericht door NAK »

kijk eerst een s naar je eigen onzinnige vragen voor je mij een antwoord geef,
Wie ben jij, dat je dat bepaalt?

In mijn ogen ben je niet meer dan een zelfzuchtig, narcistisch persoon die hét wel even zal vertellen.

Maar goed, als jij je zelf niets verbeeld, dan stel je ook werkelijk geen reet voor.........keurmeester

Gesloten