LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werklozen na dreiging weer aan het werk

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Dilbert29

Werklozen na dreiging weer aan het werk

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Uitgegeven: 19 oktober 2005 08:41
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2005 10:46

AMSTERDAM - Ruim duizend werklozen met een uitkering hebben 'onder dreiging van een seizoensbaan' als sla- of tomatenplukker werk gevonden in andere sectoren. Dat schrijft De Telegraaf woensdag. Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) benaderde afgelopen jaar meer dan tienduizend werklozen tot 40 jaar om aan de slag te gaan als seizoensarbeider. Wie weigerde, liep kans op verlies van uitkering.

Doel van het gezamenlijke project van CWI, gemeenten, uitkeringsinstantie UWV, en land- en tuinbouworganisatie LTO was om werklozen daadwerkelijk aan het werk te helpen in de land- en tuinbouw. Zij zouden bijvoorbeeld appels, peren en asperges kunnen oogsten. Totnogtoe gingen 850 mensen op deze manier aan de slag.

Meer dan duizend werklozen 'zagen een baan op het land echter niet zitten en solliciteerden gauw ergens anders', zegt projectleider Jos Dautzenberg in de krant. "Het was misschien niet het doel van het project, maar we zijn er wel blij mee." Dautzenberg noemt het 'opvallend' dat mensen na maanden werkloosheid ineens weer werk vonden en geen uitkering meer hoefden.

Bron : nu.nl
En dan kan je ineens wel werken?

Son of god

Re: Werklozen na dreiging weer aan het werk

Ongelezen bericht door Son of god »

Dit werkt dus. Volgens mij is er ook nog wel genoeg schoonmaakwerk o.i.d. dat aangeboden kan worden als de seizoensgebonden arbeid afgelopen is.
Dautzenberg noemt het 'opvallend' dat mensen na maanden werkloosheid ineens weer werk vonden en geen uitkering meer hoefden.
Het is toch algemeen bekend dat er een hoop profiteurs te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken en liever van een uitkering genieten. Hoe kan het nu dat iemand die, neem ik aan professioneel, met uitkeringstrekkers bezig is dit niet weet?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Werken in de tuinbouw lijkt mij ook helemaal niet leuk. Logisch dat mensen dat niet willen. Zou ik ook niet willen (daarom heb ik ander werk).

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is toch te zot voor woorden dat je moet gaan "dreigen" met rotbaantjes voor mensen te bewegen zijn om zelf weer aan het werk te gaan.

De echte gevallen daar gelaten is er genoeg werkschuw tuig dat wat mij betreft gedwongen weer aan de slag zou mogen, desnoods in de tuinbouw. Werk is werk....

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zeer waarschijnlijk zijn deze "werkelozen" als een speer naar het uitzendbureau gegaan, en daar elk baantje wat er nog open staat aangenomen,

Al is het maar voor 15 uur, ze hebben werk, dus zeer waarschijnlijk vrijstelling voor die "boerenkinkelbaantjes!", want met "vuile handen", is er zeer waarschijnlijk volgens hen, geen geld meer te verdienen!...

wulf

Ongelezen bericht door wulf »

Er is nog genoeg werk in de gemeentelijke diensten,plantsoen,straatvegen,schoonmaken enz.
Wat is er op tegen om voor geld een tegenprestatie te geven.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De werkloze van tegenwoordig wil wel werken, maar dan onder zijn/haar eigen voorwaarden. Hoog salaris, auto van de zaak, alleen op bepaalde tijden ivm de kinderen en vooral niet teveel of te zwaar.

"Boerenwerk" zoals ik het gisteren iemand hoorde noemen is dan niet zo aantrekkelijk en dus gaan ze maar zoeken om snel iets anders te vinden.

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen eerst bedreigd moeten worden voor ze normaal gaan doen.

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

De werkloze van tegenwoordig wil wel werken, maar dan onder zijn/haar eigen voorwaarden. Hoog salaris, auto van de zaak, alleen op bepaalde tijden ivm de kinderen en vooral niet teveel of te zwaar.
Denk dat dit een beetje overdreven is Dilbert...
Als je "geniet" van een W.W. uitkering, en je gaat in de seizoensarbeid, wat vaak minder betaald dan de WW uitkering (waar de mensen ook al die jaren voor betaald hebben), wordt je in Nederland gestraft, omdat je aan het einde van deze seizoensarbeid de uitkering krijgt over het laatst verdiende salaris...

Als we dat nou eerst eens gaan wijzigen in Nederland, zal je zien dat er heel veel mensen dolgraag aan de slag willen....

Fac ut vivas !!!

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Als je "geniet" van een W.W. uitkering, en je gaat in de seizoensarbeid, wat vaak minder betaald dan de WW uitkering (waar de mensen ook al die jaren voor betaald hebben), wordt je in Nederland gestraft, omdat je aan het einde van deze seizoensarbeid de uitkering krijgt over het laatst verdiende salaris...

Als we dat nou eerst eens gaan wijzigen in Nederland, zal je zien dat er heel veel mensen dolgraag aan de slag willen....
Nou dat kunnen we dan nu al zien, want er bestaat al jaren de garantiedagloonregeling. welke regelt dat je WW wordt vastgesteld op het hoogst verdiende loon van de afgelopen 3 jaar.

Verder staat ook in de WW dat werk wat lager betaald dan je dagloon GEEN passend werk is.

Dus hoffie die wijzigingen hoeven niet doorgevoerd om meer mensen aan de slag te krijgen omdat deze wetten al sinds de invoering van de werkloosheidswet bestaan!!! en ondanks dat zijn er veel mensen die alleen onder dreiging van dit soort werk pas van hun luie reet afkomen.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Nou Dilbert,

Als mijn 'baas' haar werk goed blijft doen, blijft onze organisatie gezond en S. uit de WW. Wanneer ik de pech heb om toch in de WW te belanden, beloof ik je bij deze, met mijn hand op mijn hart, dat ik alles zal doen om weer uit de WW te komen.

Waar ook veel misbruik van gemaakt wordt: de ziektewet.
Hetzelfde als voor hier geldt ook voor de WW, hou de mensen scherp en stel alles in het werk om ze weer aan het werk te krijgen.
Des te langer thuis, hoe moeilijker het blijkt om weer in het arbeidsproces te komen.

Oftewel: het 'luie reet' effect.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 19 Okt 2005 22:10 door karr-2

--------------------------------------------------------------------------------

Het is toch te zot voor woorden dat je moet gaan "dreigen" met rotbaantjes voor mensen te bewegen zijn om zelf weer aan het werk te gaan.

De echte gevallen daar gelaten is er genoeg werkschuw tuig dat wat mij betreft gedwongen weer aan de slag zou mogen, desnoods in de tuinbouw. Werk is werk....
Dat is ook de reden waarom er zoveel illegalen in Nederland zijn!

Gesloten