LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anvr

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Miquel

Anvr

Ongelezen bericht door Miquel »

Velen gebruikers van dit forum zweren alleen maar mij ANVR en SGR. Nu kan ik mijzelf heel erg goed voorstellen dat je het heel belangrijk vindt dat een reisorganisatie is aangesloten bij het SGR. Immers, als er een over de kop gaat, krijg dan in ieder geval je centjes terug.

Maar dat ANVR... ik ga al jaren met een organisatie op reis die welliswaar wel is aangesloten bij SGR, maar niet bij ANVR. En ondanks dat ze niet zijn aangesloten bij de ANVR, ben ik achteraf toch steeds weer heel erg tevreden over de vakantie; nooit klachten gehad. Dus ik vraag me zo langzamerhand steeds meer af: Wat doet dat ANVR eigenlijk allemaal? Een logo is ook maar een logo en verder zegt het me niets.

Vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben of er mensen zijn die wel ooit met het ANVR te maken hebben gehad: waarom ben je met hen in aanraking geweest, wat was de reden en had het uiteindelijk ook resultaat dat je kontakt met hen opgenomen had? Vertel het me; alvast b.v.d. voor de genomen moeite!

Gr., Miquel :D

John Scheepers

Re: Anvr

Ongelezen bericht door John Scheepers »

De ANVR is niets anders dan een commerciele organisatie.
Bij mij hebben zij hun crediet verspeeld door mij mede te delen dat zij aan de firma Peter Langhout Reizen een licencie hebben verleend (verkocht ) om hun regels te mogen gebruiken alhoewel Peter Langhout geen ANVR lid is ! Iemand die zijn goede naam uitleend aan een organisatie met een slechte reputatie zodat deze er een goede sier mee kan maken is zelf geen haar beter...........

janxx

Ongelezen bericht door janxx »

begrijp niks meer van de mensen.ben al 30 keer met langhout meegegaan en heb nog nooit iets ts klagen gehad. tegenwoordig gaan veel te veel mensen op vakantie die er eigenlijkn geen geld voor hebben , en dat is het probleem. eerst hier je rekeningen betalen en dan op vakantie,dan hoef je ook niet het onderste uit de kan.....janxx

Miquel

Klopt janxx, de vakantievierende Nederlander kan af en toe erg goed in klagen zijn. Maar ook al is dat geklaag lang niet altijd terecht, aan de andere kant kan die vakantievierende Nederlander in sommige gevallen toch ook wel eens gelijk hebben. Een verhaal heeft nu immers altijd twee kanten.

Afgezien daarvan, John reageert gewoon op mijn vraag: wat doet dat Anvr, wat 'zovelen mensen op handen dragen', eigenlijk allemaal als alleen maar een mooi logo presenteren? En daar had ik dit topic ook voor geopend, om meer duidelijkheid over deze club te krijgen, want het blijft voor mij (tot nu toe althans) heel wazig allemaal, wat ze zo de hele dag door doen.

Dus to the point: wie heeft er ervaringen met het Anvr; goede of slechte?

Gr., Miquel.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Beste Miquel

Wat de ANVR doet, daar hoor je eigenlijk niet veel van te merken, immers het is de BRANCHEorganisatie voor de reisindustrie. Een overkoepelende organisatie die o.a zorgt voor de CAO van de mensen in de reiswereld. Daarnaast zorgen ze voor gezonde afspraken tussen reisburo's en touroperators. Uit de ANVR is de SGR ontstaan, het calamiteitenfonds en het garantiefonds reisgelden. Daar heb je dan wél weer mee te maken.

Het consumentengedeelte van de ANVR tref je tweezijdig aan:
- de reisvoorwaarden bij boeking
- de klachtenafwikkeling

Om met het laatste te beginnen: de klachten die niet tot tevredenheid worden afgewikkeld kun je voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Deze is onafhankelijk, met dien verstande dat ze enkel zaken behartigen als geboekt is bij een ANVR reisburo.

De reisvoorwaarden bij boeking. Dit is een proces van jaren geweest en deze zijn ontstaan door samenwerking van touroperators, reisburo's, ANVR en consumentenbond.
Er is gigantisch in geinvesteerd en er zijn voorwaarden uit voortgekomen die voor iedereen -klant zowel leverancier- prettig werkbaar zijn.

Doordat er zoveel geinvesteerd is in de reisvoorwaarden, zit er patent op bij de ANVR en is het iedere niet-ANVR organisatie VERBODEN die voorwaarden te hanteren. Dus als een niet-ANVR bedrijf dat wel zou willen, het mag gewoon niet.

Zelf heb ik vaak de voorwaarden gelezen van internetaanbieders, vooral die op Turkije. Als je de voorwaarden van hun leest, zijn die niet correct. Wat veel erger is: vaak levensbedreigend. Ze kunnen ook geen aansprakelijkheid dragen, want geen enkele aansprakelijkheidsverzekering dekt hun.

Dat is overigens al een belangrijk punt. Het ANVR is er in geslaagd als enige een verzekering te bedingen waarbij elke aangesloten touroperator een aansprakelijkheidsverzekering voor de uit te voeren reizen heeft kunnen afsluiten (wel een zeer prijzige verzekering, maar ze is er...)
Er is geen ENKELE niet-ANVR touroperator in geslaagd deze verzekering af te sluiten, want de verzekeringsmaatschappijen stellen als eis dat je bij de ANVR aangesloten bent.

Dus een kleine conclusie:
elke touroperator - hoe goed ook in kwaliteit - die niet-ANVR is, heeft voorwaarden die door een leek niet te bevatten zijn en is NIET gedekt tegen aansprakelijkheid tijdens de uitvoering van een reis.

Voorbeeldje van de belangrijkheid daarvan: Stel, u stort in Turkije van een balkon omdat het hotel de bouwvoorschriften niet in acht nam. U bent voor uw verdere leven invalide. Op dat moment schrijft de nieuwe Europese wetgeving voor dat niet verwacht kan worden, dat u als eenvoudige klant in staat bent de hotelier aansprakelijk te stellen. De wet laat u dus de reisorganisatie aansprakelijk stellen. Deze is daarvoor verzekerd en zal zonder pardon zeer snel uitkeren. Bij een niet-ANVR reisorganisatie kunt u daar naar fluiten.

Misschien dat een en ander nu ietsjes duidelijker is.
Groeten.

Miquel

Geengast, heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie en de genomen moeite door zo uitgebreid op mijn topic te reageren :!:

E.e.a. is nu inderdaad wel wat duidelijker, al moet ik wel zeggen dat de kans op extremiteiten als het neerstorten van een balkon e.d. bij een gewone zon-zee-strand vakantie in Spanje (waar ik zelf dan voornamelijk mee te maken heb), wel heel erg klein is. Theoretisch heb je natuurlijk helemaal gelijk en kan zoiets iedereen gebeuren; ook mijzelf. Alleen ben ik zelf nu eenmaal een heeeel erg nuchter persoon die niet al te veel over dat soort dingen (wil) nadenken. Wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat ik helemaal nergens op let, want ik ga echt niet onverzekerd op reis, om een voorbeeld te noemen.

Maar waar ik wel nog steeds heel nieuwsgierig naar blijf, zijn er mensen die bijvoorbeeld door welke manier dan ook toch in kontakt zijn gekomen met het Anvr, bijvoorbeeld bij de geschillencommissie, en zo ja, had je er voordeel van of gaf het geen enkele meerwaarde aan de klacht?

:D Miquel.

Jinxy

Ongelezen bericht door Jinxy »

Hoi Miguel,

Ik werk bij een touroperator en handel de klachten en ga naar de geschillencommisie, zodra een klant vind dat deze te weinig compensatie heeft gekregen. In sommige gevallen komt een klant er zeer goed vanaf en in sommige gevallen de touroperator. De mensen die de zitting bijwonen zijn onpartijdig en proberen in de paar minuten dat klant en touroperator aanwezig zijn een zo goed mogelijk beeld te schetsen en geeft beide partijen de kans om de kwestie te verweren.
Nou moet ik wel zeggen dat mensen met bijvoorbeeld klachten over eten, de schoonmaak en niet klagen ter plaatse of geen contact openemen met de touroperator relatief weinig kans hebben om de zaak te winnen.

Toch heb ik zelf ook een keer een zaak voorgedragen aan de geschillencommisie en toen werkte ik nog niet in het toerisme.
Wij hebben de gehele reissom toegewezen gekregen, dus in mijn geval was het zeer positief. Was dan ook wel een gegronde klacht en was de accommodatie overboekt, werden we ondergebracht tussen de woonhuizen zonder enige vorm van faciliteiten.

Groetjes Jinxy

Miquel

Bedankt voor je reactie, Jinxy!

Voor jou heeft het Anvr er dus een hele positieve wending aan gegeven.

Wie volgt met zijn/haar ervaring?

:) Miquel.

Gesloten