LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
firststep
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2005 22:39

Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door firststep »

Door het toenemende aantallen uithuiszettingen, en negatieve berichten over incassobureaus en gerechtsdeurwaarders ben ik van plan om een stichting in het leven te roepen die kennis van zaken heeft om mensen bij te staan die hiermee in aanraking komen. De stichting zal mensen bijstaan bij een uithuiszetting door gerechtsdeurwaarders om te kijken of de procedures wel op de juiste manier gevolgd zijn en wat de mogelijkheden zijn.

De vele schrijnende berichten die op diverse forums te vinden zijn op Internet en die de publicatie halen heeft mij doen besluiten om iets te gaan doen voor deze mensen. Mijn eigen ervaring met een uithuiszetting en geconfronteerd worden met de lompheid en de totale ongeinteresseerdheid van de gerechtsdeurwaarder, de desinteresse van gemeente en provincie en de onwil van wooncooperaties om te helpen aan noodopvang, en mijn totale onwetendheid wat te doen en te kunnen heeft mijn ogen geopend voor deze schrijdende groeiende groep mensen die buiten alle wetten en regels schijnen te vallen heeft mij doen besluiten om hier iets mee te gaan doen.

Wat kan een gerechtsdeurwaarder doen en wat mag hij niet?
Wat zijn plichten tegenover de schuldenaar van een gerechtsdeurwaarder bij een uithuiszetting?
Wat zijn de rechten van diegene die uit huis wordt gezet?
Welke rol kan de gemeente spelen en welke plichten heeft een gemeente?
Hoe kom je in contact met het maatschappelijkwerk en wie kan je helpen met het op orde brengen van je administratie?
Wat is schuldsanering of WSPN en hoe kom je daarmee in contact.

De doelstelling van de stichting is niet om o.a. te gaan procederen tegen incassobureau’s en gerechtdeurwaarders maar puur om de schuldenaars bij te staan. Te wijzen op hun rechten en plichten. Hun vragen proberen te beantwoorden en duidelijkheid proberen te scheppen. Deze mensen staan er vaak alleen voor en krijgen emotioneel en geestelijk behoorlijk veel klappen te verwerken waar de meeste incassobureaus en gerechtsdeurwaarders dankbaar misbruik van maken.

Met vriendelijk groet;
Pauline
[email protected]

Jules Degrelle
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:33

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Jules Degrelle »

het uit een huis zetten van mensen is een lange procedure. Veel te lang met als eindresultaat een totaal afgeleefd huis en onbetaalde huurrekeningen van minimaal 6 termijnen.

Een stichting voor dit soort gladjanussen en profiteurs is overbodig.

Buschauffeur 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2005 22:08

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Buschauffeur 1 »

Geplaatst op 29 Okt 2005 00:30 door Jules Degrelle
het uit een huis zetten van mensen is een lange procedure. Veel te lang met als eindresultaat een totaal afgeleefd huis en onbetaalde huurrekeningen van minimaal 6 termijnen.

Een stichting voor dit soort gladjanussen en profiteurs is overbodig.
Kunt u dit antwoord beter onderbouwen.

Een woningbouwverhuurder of een partikuliere verhuurder gaan niet altijd vrij uit met een huisuitzetting.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Guusje »

De beslissing over wel of niet mogen toepassen van een huisuitzetting wordt al door de rechter gedaan. Hij/zij beoordeeld al of het wel of niet terecht is.
en hulpinstanties voor schuldenaars zijn er bij 'bosjes'. het is een vrij beroep. en helaas zitten daar ook misbruikers bij. mensen laten hun geld storten op een soort spaarrekening bij die hulpverlener in de verwachting dat ze geholpen worden met hun schulden, en vervolgens gaat die 'hulpverlener' er met het geld vandoor.
beter zou zijn dat er iets gedaan wordt tegen deze misplaatste hulpverleners.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Laat ik ook eens een reactie plaatsen hoe of ik over deze maatschappij denk. De gehele maatschappij is ziek gewoon ziek! Er zijn gevallen waar men het niet zo nauw neemt met het betalen van de rekeningen. Hier heb ik niet zo'n moeite mee, maar er zijn gevallen waar men gewoon niet wil luisteren. Met incasso bureau's valt al helemaal niet te praten, want zij zijn alleen maar uit op geld. Profiteren van andermans ellende heet dat! Het grote probleem is dat je nergens terecht kan als er een probleem is. In een andere topic wordt gezegd dat wij wel even langs komen en dan wordt er meestal wel betaalt en hier zijn wij trots op. Met dit soort lieden heb ik ook te maken gehad en een brief die ik had ontvangen luidde, dat zij wel even langs zouden komen en desnoods met geweld zich toegang tot de woning zouden veschaffen. Hierop heb ik direct aangifte gedaan van bedreiging en aan het bureau heb ik een telefoon nummer gekregen wat ik direct moest bellen als zich moeilijkheden zouden voordoen. Hiervan heb ik het incasso bureau op de hoogte gesteld en inplaats van een knokploeg kwam er een HEER, die zich netjes voorstelde als zijnde een gerechts deurwaarder. Hierop heb ik de man binnen gelaten en de gehele situatie uitgelegd. Deze man wilde echter WEL goed luisteren en besloot om het met de opdrachtgever op te nemen. Dit is toen verder met de bewuste instantie op een aanvaardbare manier opgelost. Mijn vrouw heeft er wel een hartkwaal aan over gehouden vanwege de stress, dus dat hebben ze wel bereikt, dit als dank omdat wij altijd netjes en eerlijk hebben gewerkt. Incasso's zijn in mijn ogen totaal overbodig als men gewoon eens de moeite neemt om om uitleg te vragen. Dit is waar het nogal eens aan mankeert, want men doet maar. Zelfs een bedrijf waar ik meer dan 40 jaar zaken mee heb gedaan en die nog nooit een cent tekort was gekomen presteerde het om er een incasso bureau op af te sturen. De verhuurder van mijn winkelpand deed dat ook hoewel er een pasklare oplossing was voor de huur achterstand. Ik kon voor een goed bedrag de zaak verkopen en daarmee kon de volledige achterstand worden weg gewerkt. Maar ja, regels zijn regels en daar wilde men niet van horen, eerst betalen dan verkopen wat natuurlijk onmogelijk was. Het bekende verhaal van de paarse krokodil. Dit is zelfs voor de rechter uitgevochten en uiteindelijk heb ik toch gewonnen, maar veel schoot ik er niet mee op, omdat ik eerst compleet was uitgekleed. Dan komen er nog meer incasso's die je dan onmogelijk kan betalen en het argument is dan, onzin want U leeft ook ergens van, ja van NIETS! Alles waar ik 48 jaar bijna dag en nacht voor heb gewerkt is mij afgenomen en als dank krijg je over dit bedrag ook nog eens een belasting aanslag die dus ook onmogelijk voldaan kan worden. Waar het schip strandt, ik zal wel zien. Het ergste is dat de criminelen die mij dit hebben aangedaan nog steeds vrij rond lopen en ik ervoor gestaft word.

Vr. Gr. Hans.

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Guusje »

beste Hans,

ik kan me je frustratie richting incasso en sommige opdrachtgevers best voorstellen. even een telefoontje plegen naar elkaar toe (en dan wel luisteren naar elkaar) kan zoveel meer oplossen. met de kledingkasten die zich als incasseerders profileren is men in de beroepengroep van de deurwaarders ook niet echt blij mee.
Helaas, ze zitten er tussen. en wat ik zo tussendoor gelezen heb gaat het bij sommige deurwaarders ook niet zo heel soepel.
gelukkig heb je een deurwaarder getroffen die wel luisterde en de vraag terugkoppelde.

ik ben zelf werkzaam in de deurwaardersbranche en neem zelf ook wel telefonisch contact op met de mensen om tot een oplossing te komen. in sommige situaties verwijs ik de mensen door naar (erkende) instanties om tot een oplossing te komen. ook als de situatie niet uitsluitend een financieel probleem betreft.
omdat ik gemerkt heb dat mensen deze geste waarderen heb ik de meeste ondertussen verzameld op een startpagina: http://guusje.eigenstart.nl/

Guusje

firststep
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2005 22:39

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door firststep »

We hebben ons voorgenomen om op eventuele aantijgingen en domme ondoordachte opmerkingen zoals van Jules Degrelle niet te reageren. Doe we dus ook niet.
Wel willen we op de andere goed bedoelde reacties reageren zoals van Guusje. Wij hebben ook gehoord in ons vooronderzoek van zogenaamde hulpinstanties die er met het geld vandoor gaan. Dit is ook bekend bij het maatschappelijkwerk en bij de stadsbanken. Door deze instellingen wordt er duidelijk voor gewaarschuwd om hier niet op in te gaan.
Wij lenen geen geld en vragen geen geld om schulden af te lossen. Als je schulden maakt zul je die zelf moeten aflossen. Of je dat nu zelf doet via een aflossing of via de schuldsanering of WSPN. Wat wij willen doen is om mensen voor te lichten en daar waar mogelijk te helpen met informatie, of alleen maar een luisterend oor zijn. Om die reden willen we ook de stichting oprichten met mensen die in die situatie gezeten hebben.

Ook bij uithuiszettingen willen we gaan helpen. Vaak komen deze mensen op straat te staan en worden aan hun lot overgelaten. Met of zonder kinderen maakt niks uit. Diverse gemeentelijke instanties roepen wel hard van we proberen u te helpen maar het hardst roepen ze ‘’het is u eigen schuld’’ en laten u vervolgens barsten. Het gewoon duidelijk dat deze instanties er niks van bakken. Die personen laten de mensen gewoon in de kou staan en gaan na hun werk lekker naar hun eigen huis en kruipen savonds weer lekker in hun eigen veilige bed. Walgelijk maar realiteit. Schuldvraag is niet bij ons aan de orde. Oplossing wel.

Met vriendelijke groet
Pauline
[email protected]

peterm
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2005 08:36

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door peterm »

Allemaal mooi bedacht, maar wie komt op voor de belangen van geduppeerde kleine ondernemrs? Wie gaat er een stichting oprichte die met failiet bedreigde kleine middenstanders (dankzij wanbetalers) gaat helpen. We barsten al van allerlij klupjes die wanbetalers in de watten willlen leggen. en... wat zijn het jawel dezelfde vrouwen die 40 jaar geleden sokken gingen breien voor arme negertjes in tropisch afrika met als resultat dat ze nu op onze voordeur kloppen om de sokken te dragen waar het koud is. leer ze vissen ip plaats van vis te geven

Jules Degrelle
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:33

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Jules Degrelle »

Er zijn genoeg van die geitenwollensokkenbelangenbehartigers die alleen maar oog hebben voor de problemen van de wanbetaler. Maar meestal hebben dat soort figuren wel geld genoeg voor auto drank en rookwaar terwijl de maatschappij financieel mag opdraaien voor hun wandaden.
Nee wanbetalers gewoon keihard aanpakken. Dat zal ze leren

peterm
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2005 08:36

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door peterm »

jules, inderdaad de notoire wanbetalers gewoon laten bloeden voor hun aasgiergedrag. ze zetten echt geen arme burgertjes het huis uit die een maandje achterlopen. kijk maar eens naar die dikkekontenfamilietokkie of hoe ze ook heten. niet al te veel aandacht meer geven aan deze luizen in de pels van de maatschappij. de kosten de belastingbetaler al genoen geld. op straat pleuren die handel of naar een heropvoedingskamp sturen. en laat die rooie vrouwen daar maar soep voor ze koken in de gaarkeuken. en als ze dan echt zo bewogen zijn met de uitzuigerstjes van onze maatschappij, nou dan moeten ze deze paria's maar onderdak verschaffen in hun eigen huis in plaats van mooie verhalen vertellen op internet. wedden dat ze dat nooit zullen doen. mooipraatwijven waar je als vent geen zak aan hebt

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dit zijn zo van die reactie's van lieden met veel spieren en weinig hersens. Iedereen die niet KAN betalen wordt als een ASOCIAAL gezien en bejegent als wanbetaler door lieden die alleen maar rechtlijnig zwart wit kunnen denken met totaal geen enkel menselijk gevoel of hoe de betrokkene in de problemen is gekomen. Ergens naar luisteren hebben zij ook nog nooit van gehoord en als er dan argumenten worden aangehaald zal dit nooit tot hun dikhuidige hersenkas kunnen doordringen omdat daar achter niets aanwezig is. Dit zijn de lieden die profiteren van andermans ellende en mooi weer spelen van het geld dat zij moeten ophalen zonder er voor te werken. Maar misschien gaat het tegenwoordig wel zo, want als er echt gewerkt moet worden dan zijn de meeste van dit soort niet thuis en proberen via een zo min mogelijke inspanning zoveel mogelijk te verdienen. Dit soort lieden kunnen wij missen als kiespijn, want daar gaat de maatschappij aan kapot!
Dit is de enige reactie die ik hierover kwijt wil! Mij hoor je niet meer, want ik weet wel beter. BARST MAAR!

Vr. Gr. Hans.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

resp00112469, niet op Peterm reageren dat wil hij juist zo graag. Moet je andere postings van hem eens lezen dan weet je wel beter. Dat gedreig stelt niets voor, hij krijgt van iemand het adres, telefoon en faxnummer om zijn bedreigingen waar te maken maar daar reageert deze internet held op sokken niet op. :x

firststep
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2005 22:39

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door firststep »

beste Hans (resp00112469) en Reintje.

Peterm is inderdaad een figuur waar je niet op moet reageren. Als ik RADAR was had ik deze persoon al lang geblokt maar RADARS tolerantie en normen en waarden liggen helaas op een bedenkelijk laag nieveau gezien wat er af en toe wordt geschreven hier ondanks de gedragsregels.

met vriendelijke groet
Pauline
[email protected]

Jules Degrelle
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:33

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Jules Degrelle »

Als ik RADAR was had ik deze persoon al lang geblokt
Jaaaa, natuurlijk blok die man. Mensen die een afwijkende mening hebben moeten van het forum gegooid worden. Nou ik heb de postings van peterm ook gelezen, en ze zullen op sommige mensen wat rechtlijnig overkomen, maar ze hebben meer realiteitszin als die van firststep en vitesse.
O ja, ik ben geen rechtse bal, integendeel, ik heb alleen een hekel aan profiteurs en lieden die profiteurs de hand boven het hoofd houden.

mark100
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2005 07:51

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door mark100 »

ik heb ook even die postings gelezen van die peterm. Maar om nou te zeggen dat hij een positieve inbreng heeft op de forum. Nou nee!!!!
Kijk de mensen die hier komen zitten in de problemen of hebben een vraag. Lijkt mij niet meer dan normaal om ze te helpen of antwoorden te geven op hun vraag. Wie zijn wij om de wijzende vinger te gebruiken en ze op hun fouten te wijzen. Dat weten ze alllang en komen hier voor een oplossing of een antwoord. Dan hebben ze niks aan dreigementen en nog verder de grond in te trappen.
Een schuldeiser heeft er niks aan dat door dreigementen een schuldenaar op de vlucht slaat. Kosten worden extra hoog voor het opsporen van de schuldenaar en de afbetaling steeds onzekerder.
Mensen zoals Guusje en Firststep die kijken tenminste naar het probleem en zoeken oplossingen daarvoor. Lijkt mijn inziens veel verstandiger dan sommige uitlatingen alhier. De schuldenaar is rustiger omdat er naar zijn/haar probleem geluisterd wordt en is meestal bereid om mee te werken aan de oplossing (hetzij maandelijkse aflossingen prive of anders via schuldsanering of WSPN) en de schuldeiser krijgt zijn/haar geld.

Ik wens ook beide heel veel succes.

Buschauffeur 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jun 2005 22:08

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Buschauffeur 1 »

Mark 100

Hele wijze woorden ik had het niet beter kunnen verwoorden.

firststep
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2005 22:39

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door firststep »

First Step is er zeker niet op gebrand om mensen onder hun schulden uit te laten komen. Dat er schulden zijn en mensen die niet kunnen betalen om wat voor reden dan ook, met alle nare gevolgen van dien is duidelijk. WIJ ZIJN ER DAN OOK NIET OM DEZE SCHULDEN TE BETALEN OF EEN MANIER VINDEN OM ZE NIET TE GAAN BETALEN.Wij willen mensen helpen gezamelijk hun schulden op een rij te gaan zetten en hier een oplossing voor te gaan vinden en voor mensen die door uithuiszetting op straat worden gezet (om wat voor reden dan ook) hier ook zo snel mogelijk oplossingen voor vinden. En voor die (wijze?) meneer zijn reactie te verduidelijken. WIJ HEBBEN ZELF AL MENSEN OPGEVANGEN THUIS, dus deze opmerking slaat nergens op, weet eerst eens waar je over praat voor je ergens op reageerd.
Pauline

peterm
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2005 08:36

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door peterm »

De schuldenaar is rustiger omdat er naar zijn/haar probleem geluisterd wordt en is meestal bereid om mee te werken aan de oplossing (hetzij maandelijkse aflossingen prive of anders via schuldsanering of WSPN) en de schuldeiser krijgt zijn/haar geld.
De WSP is voor schuldeisers een dooie mus. Gemiddels wordt 7% van de schuld voldaan via de WSP.

Dus de stelling dat de schuldeiser zijn geld krijgt steunt niet op de feiten. In de praktijk is het 7% van de oorspronkelijke vordering.

Onder de kleine middenstanders is wanbetaling voor 70% de oorzaak van een faillisement. Dat is de andere kant van de medaille. De kant die nooit aan bod komt op dit forum.

Leitz
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 okt 2005 13:27

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door Leitz »

En nu ben ik benieuwd wat de percentages zijn die betrekking hebben op deze "kleine middenstanders."

Zijn het niet voornamelijk de "grote jongens" zoals de banken/financiers, de (zorg)verzekeraars, en o.a. de wehkamp die de grootste dupe zijn van de wanbetalers? Dan maken deze branches een miljoentje minder winst, is uiteraard geen goede gang van zaken, maar ik denk dat dit soort bedrijven best een stootje kunnen hebben en zelfs een bedrag gereserveerd hebben voor de dubieuze debiteuren.

Wat voor kleine middenstanders hebben we het hier over? Wat zijn deze percentages? Graag wat meer duidelijkheid hieromtrent.

mark100
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2005 07:51

Re: Tegengas incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Ongelezen bericht door mark100 »

Bijna alle opdrachten die incassobureaus krijgen zijn van grote ondernemers. Het is voor hun goedkoper om incassobureaus in te schakelen dan zelf actie te ondernemen. Door de agressieve en onbeschofte manier van werken halen deze incassobureaus op een dubieuze manier geld binnen. En hoe meer ze binnen halen hoe meer opdrachten ze krijgen.

De kleine middenstand gaat niet kapot vanwege wanbetalers. De middenstand voert zaken vaak op persoonlijk vlak en kennen de meeste afnemers persoonlijk. Meer door mismanagement en geen verstand hebben van bedrijfsvoering en kennis van zaken. Ook zelfverrijking is 1 van de oorzaken van (onnodig) failliet gaan.

Gesloten